{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.317 visninger | Oprettet:

Bygningskonstruktør {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at starte på en ny uddannelse, er udannet reservedels ekspedient, men bliver nød til at tage en gymnasiel uddannelse. Går med tanken om at starte på HF.

Jeg har været inde og se efter hvilke fag man skal have, og man skal have Matematik og Engelsk som minimum på C- nivaeu - Det er der nu ikke de store problemer i, men er der nogle fag man burde vælge for at styrke sig selv inden for den branche.. Evt. noget fysik ?

Jesper

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bygningskonstruktør
  • #1   18. aug 2009 Jeg vil vove den påstand at du er bedre stillet med en erhvervsuddannelse som f.eks. teknisk designer, end en HF/STX og lign.

Der får du nemlig en masse CAD tegning mm., som er super super vigtige styrker at have når du starter på konstruktør uddannelsen.
    TD'eren tager 2½ år nu mener jeg, og der får du samtidig en hel masse erfaring med fra 1 års praktik, Så det er helt klart det bedste.

Ellers er fysik nok ikke et dumt fag, eller hvis du kan "påvirke" din matematik lærer til at regne lidt statik, altså bærende bjælker osv..

Når alt det er sagt, så husk på at meget af byggeriet står stille for tiden - der er ikke meget beskæftigelse indenfor disse grene.

Jeg er i øvrigt selv arbejdsløs nyuddannet teknisk designer.

• #2   18. aug 2009 Lækkert brugbart svar.

Beskræftigelsen indenfor dette område er ikke voldsom stor lige i tiden, men tror altid der vil være job indenfor denne branche. Der vil jo hele tiden være renovering af bygninger osv osv.

Jeg har overvejet at starte som teknisk designer elev. Mit spørgsmål lyder her til, hvordan startede du ud - med et grund forløb eller startede du direkte ud på elev uddannelsen?

• #3   18. aug 2009 Ja du har helt ret i der altid vil være noget, men udskiftningen er meget lille. Det er dem der har jobbene der fortsætter i dem, men de skal jo på pension en gang hehe. Jeg tror også vi går bedre tider i møde.

Jeg startede på grundforløbet. Jeg har kun hørt om 2 TD'er der startede ved mester, så måske det er svært at finde steder.

Du kan dog altid bare prøve at søge mesterlære ved diverse firmaer, og finder du ikke noget, så melder du dig bare til grundforløbet til den tid.

• #4   18. aug 2009 Som Dennis J siger så får du en masse CAD erfaring med at tage Teknisk Designer uddannelsen først (Er selv TD´er)
    Har dog en ven der kom med en gymnasiel uddannelse og tog Bygninskonstruktør uddannelsen, samt Kloakmester uddannelsen. Skal dog siges at hans far er entreprenør, og at han har arbejdet som murer i mange år, så han kender jo en del til det i forvejen.
    TD uddannelsen er lavet om siden jeg tog den, så nu er grundforløbet kun 6 måneder inden man skal i praktik. førhen da jeg tog uddannelsen var man på skole 1 år først.

• #5   18. aug 2009 Jeg føler nu mest for at tage den gymnasielle uddannelse - også hvis jeg en dag ombestemmer mig og vil tage en anden bachelor/kandidat.

Også har jeg også brug for en gymnasiel erfaring. Har arbejdet i 3 år nu, og føler ikke jeg har fået noget input i min hjerne gennem de sidste 2 år - og det bliver man sku ikke klog af smiley

• #6   18. aug 2009 Jesker K: Som tiden er lige nu, ville jeg nok også vælge gym. det er svært at få lærerpladser lige nu, samt arbejde. Hele byggebranchen er jo blevet slået ihjel mere eller mindre smiley

• #7   18. aug 2009 Det er også en god idé med gym, da man jo netop kan fortsætte indenfor alt muligt andet også..

På selve studiet tror jeg du har en fordel med en TD, men skulle det gå galt eller der ikke er job, er en gym nok bedre at have i baghånden.

• #8   18. aug 2009 Dennis J: Er det på maskin-linjen du er ? - Det er den linje jeg er uddannet på smiley

• #9   18. aug 2009 Ved i hvad man får i SU når man er over 25 ?

Og er der forskel på SU'en fra gymnasiel og videre til overbygningen ?

• #10   18. aug 2009 Christian J > Jeg er på gammel reform, så jeg kan gå begge veje. Men min læreplads var udpræget maskin.

Jesper K > Når du er over 25 er du voksenlærling. Du kan læse en masse her: http://www.blivvoksenlaerling.dk/ - der står også noge tom løn under spørgsmål.

Der er ikke forskel på SU'en (hverken fra udd til udd, men heller ikke mht. alder. Det skifter ved 20 år), men på en erhvervsuddannelse får du lærlingeløn efter grundforløbet (som følge af man finder en læreplads selvfølgelig).

• #11   18. aug 2009 Dennis J: jeg blev også uddannet på den gamle reform, (blev færdig i 2006) men ville gerne maskin, så arbejdede hen imod det. og var i praktik i en maskin virksomhed..

Kommentér på:
Bygningskonstruktør

Annonce