{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Tænke ud af boksen {{forumTopicSubject}}

Det offentlige skal bare begynde at tænke ud i boksen som er "Open Source" IT systemer hvor brugen af software er gratis og man kan endda selv udvikle på systemerne da kildekoden er gjort fri. Hvad der så ikke er gratis er uddannelse og oplæring i de systemer men det er en mindre udgift set på landsplan hvor IT folk i forvejen holdes ajour med win.

Få kommuner er så småt begynd men på landsplan her halter det gevaldigt med IT folk som kun ser Windows som det rigtige fordi de ikke kender eller ikke vil lære de gratis systemer - måske også fordi de ikke kan overskue potentialet.

Det er ikke noget over natten jeg kunne tænke mig men en langsigtet plan som kan indgå i en anden stor plan som man har med f.eks. København hvor man vil digitalisere byen med automatiske parkeringspladser så man via systemet kan se hvor der er frit.

Det er lyskurve som er intelligente og giver grønt mere grøn i de retninger på forskellige tidspunkter. Hotspot osv.

Alt det kræver et samlet system som jeg ser det og ikke små systemer som overhovedet ikke taler sammen.

Eksempel:

Hvis jeg fra Odense ville flytte til Skagen så kan de ikke trække mine oplysninger og må indtaste dem på ny - det tager tid og koster og en stor opgave bare for en person - her snakker vi om flere hundrede som skal sidde og olde kolde i de gamle systemer.

Det skal være et regionalt system som er flettet ind i hinanden men stadig tage hensyn til både datasikkerhed og datalovgivningen.

Jeg kan prøve at visualisere det jeg mener:

En vandpost midt på gårds pladsen folk skal hente vand derfra, koge det så man kan tage et bad.

Var det så ikke bedre at bruge en pumpe som med rør føre vandet ind til en varmevands beholder som så via systemet kommer ud af bruserne.

Hvis der pludselig kommer flere der skal have bad samtidig så bliver der jo behov for mange folk og det hele bliver ineffektivt. Sådan ser jeg det offentlige.

I tiden tilbage var der så en kommunal joke som er :

En til at købe frimærke

en til at slikke dronningen i nakken

en til at sætte det på et brev

en til at hente brevene

en til at placere dem i postbilen

en til at uddele posten

***************************

En anden er at det ikke er det offentlige som er skurken alene men også Post Danmark:

Skal jeg sende min nabo post så skal det helt til Jylland og sorteres og så tilbage til resten af Danmark for at blive uddelt. Det er muligt at det er et effektivt system men det lyder da som en joke. For tænk på al den diesel og benzin der brændes af på at fragte brevet til min nabo. Jeg kan så bare putte det i hans postkassen men det var mere for at forklare hvor usmidig nogle systemer er.

Jeg er enig i skattestop for kommuner indtil de selv begynder at indse og være med eller snakke om et regionalt system hvor pokker du er og hvor det kommunale på tværs kan dele dem.

Vi nakker ikke om millioner i besparelse men milliarder, det gør så at flere må flyttet og uddannes til andre funktioner men sådan køre man et "Firma" og dog de kommunale producere jo ikke noget så ideen med at rationalisere og gøre det smidigere gør det meget billigere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænke ud af boksen
  • #1   29. apr 2015 du har fat i noget. jeg er tilhænger af at man rusker op i kommunerne og ser på hele systemet. ja ta alt det offentligt med nu når vi er i gang. det offentlige koster os simpelthen så mange unødige penge. det gør mig simpelthen så sur.

    hvor jeg arbejder der har vi et par kommuner som kunder primært vej og park og hofor og det laver bare ikke dagens gode gerning der kunne snildt spares mange stillinger væk hvis bare de gad arbejde effektivt i 8 timer. de der historier med at der står en og graver et hul og 3 og kigger på det er sku sandt.


  • #2   29. apr 2015 kasper

    ja udgifterne stiger i takt med at flere og flere er på overførsels indkomst så det er tid til nytænkning.

    Min tanke koster arbejdspladser for jeg mener der kan spares mindst 30% og på landsplan er det ret meget.

    De som bliver fyret må så indgå i andre funktioner enten videre uddannelse eller på andre måder.


  • #3   30. apr 2015 en sjov tanke..

    i new york bor der 8mil++ i Danmark bor vi knap 6mill
    i New York har de 1 borgmester plus følge.

    i danmark har vi 98 borgmester plus alle de ansatte i hver kommune.

    tænk lige engang hvad det koster i administration osv osv osv


  • #4   30. apr 2015 kasper en god tanke

Kommentér på:
Tænke ud af boksen

Annonce