{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
617 visninger | Oprettet:

Pia L
Pia L
Tilmeldt:
31. jan 2007
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 28

Er jeg for kritisk med Objektiv ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen..

Jeg har virkelig brug for en hjælpende hånd her !!
Jeg invisterede lige idag i et Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM.
Jeg havde faktisk høje forventninger (må jeg nu indrømme) om dette objektiv.

Da jeg så kommer hjem med det, skal det jo prøves. Jeg var ude omkring klokken kvart over tre halv fire, hvor solen selvf. ikke var særlig god.

Men jeg blev YDERST skuffet, da jeg tog billeder med zoom. De blev jo meget mørke smiley Jeg slettede hurtig hele lortet igen, og blev i rigtig dårligt humør og gik ind. (Blænden går jo på 6.5 ved maks zoom)

Jeg er i forvejen vant til et Sigma 70-200 F.2.8 (UDEN notor, billedstabilisator, osv. Så et gammelt et af slagsen.)

Men jeg blev simpelthen så skuffet, at jeg havde lyst til, at bytte det med det samme.

Var mine forventinger for høje ? Eller er det godt nok så snart solen er der ? Eller skal jeg bare bytte "lortet" med det samme ?
Jeg blev bare i rigtig trist humør, da jeg har glædet mig i en uge.

Er der andre, der evt. kan vise min billeder, taget med et objektiv fx. med F. 3.5-6.5 så jeg kan se, at man godt KAN få gode billeder med sådan et ?

Eller skal jeg bytte det, når de åbner. smiley

Håber i kan hjælpe på mit non-julehumør nu smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg for kritisk med Objektiv ?
  • Claus K
    Claus K Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 23
    #1   21. dec 2011 Dine forventninger er ganske enkelt for høje. Objektivet fejler intet - det er blot fysisk umuligt at lave et objektiv som kan zoome 15 gange, og samtidigt være lysfølsomt i den lange ende.

    I dårligt lys, er din eneste mulighed er at skrue op for ISO'en, og så i øvrigt begrænse dit behov for zoom. Alternativt selvfølgelig en længere lukketid i kombination med et stativ.

    I godt/dagslys vil du ikke opleve problemer.

    Bemærk også at objektivet for så vidt er omtrent ligeså lysfølsomt som et standard-objektiv er inden for samme brændvidde (18-55mm).

    Om du kan leve med begrænsningerne er jo op til dig - alternativt er et lysfølsomt objektiv omkring 100-200mm, men de koster skjorten, og er jo langt fra et alt-i-ét-objektiv.

    Jeg er selv glad for mit 18-250mm, men i dårligt lys kører jeg med et 17-50mm f/2.8. Det funker fint, da man (jeg) alligevel sjældent har behov for at zoome når lyset er dårligt (indendørs).


  • Rasmus
    Rasmus Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 937
    #2   21. dec 2011 Claus sagde sådan set det hele. Et objektiv med så stor fleksibilitet, vil altid indebære kompromiser.

    Jeg bruger ofte mit 35mm f/1,8 når lyset er dårligt. Her er brændvidden dog fast, så hvis man vil tættere på motivet foregår det via fødderne.


  • tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Emner: 47 Svar: 496
    #3   21. dec 2011 ja det er for optimitisk der er et dårligt objektiv læs billigt. . som andre også skriver F -tallet 3,5--6,3 gør jo at det skal bruge meget lys når du er ude i fuld zoom.

  • Claus K
    Claus K Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 23
    #4   21. dec 2011 @tom A:
    "...et dårligt objektiv læs billigt..."

    Sikke noget vås. Det er faktisk et temmelig godt objektiv for hvad det er - man kan bare ikke få det hele...


  • Pia L
    Pia L Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 18 Svar: 28
    #5   21. dec 2011 Sikke dog nogen dejlige forklarende svar.

    Men Jeg tager ofte billeder af heste og motorløb (rally)
    Så derfor er det svært, at zoome med futterne smiley Kan jo ikke sidde på siden af bilen smiley

    Men vil det være et dårligt objektiv for mig, hvis der bare er gråt vejr og tage billeder af hestene i bevægelse ?


  • #6   21. dec 2011 Ja. De billeder vil blive dårlige

    Nu sendte jeg dig en PB efter du spurgte hvor jeg forklarede det for dig.
    Og sammenligner du den med den anden du har, så er den anden klart bedre.


  • #7   21. dec 2011 Hvis kamerahuset er iorden kan du jo bare skrue op for lysfølsomheden på CCD chippen. Naturligvis med måde, ellers kommer der for meget støj på billedet, men det skulle da være muligt at få nogle udemærkede billeder selv i svagt lys med sådan et objektiv!

    Selvfølgelig er billederne mørkere på med dét objektiv i forhold til det andet hvis du ikke tilpasser chippen i kamerahuset..


  • #8   21. dec 2011 Selv med høj ISO hiver du ikke meget hjem med 250mm og f6,3 på sådan et objektiv. Nu er det jo ikke cremen af glas der er i sådan en uanset hvordan vi vender og drejer det. Men ja man kan sagtens få gode billeder, kræver dog bare en del lys, måske lidt højere ISO, evt et stativ, og selvfølgelig vigtigst af alt, en fotograf der kan se billedet inden det bliver taget.

  • #9   21. dec 2011 Claus har allerede sagt det,

    18-250mm, der er rigtig mange lag glas, og lyset kommer ikke ordentlig ind,

    Sigma er ikk det bedste men det sku ret godt til prisen, skulle du ha samme linse i Canon, var prisen jo nærmest 10doblet,


  • #10   21. dec 2011 Canon har en 70-300 med lavere f-stop end det sigma og til samme pris, ved dog godt du ikke har vidvinklen, men alligevel, da det her lyder til at det primært er på afstand billederne skal tages.
    Mener Canons hedder 70-300 f4-5,6 IS USM. og ligger omkring 3500,-


  • Claus K
    Claus K Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 23
    #11   21. dec 2011 @Pia

    "...Men vil det være et dårligt objektiv for mig, hvis der bare er gråt vejr og tage billeder af hestene i bevægelse..."

    Altså, hvis hestene konsekvent er langt væk fra dig, så er det IKKE det optimale objektiv til formålet.

    Alle objektiver er kompromisser, på den ene eller anden måde. Fordelen ved det objektiv du har er at det strækker sig fra (rimelig) vidvinkel op til 15x zoom. Ulempen er (bla.) at det mister lysfølsomheden i den lange ende.

    Problemet er, at hvis hestene altid er langt væk, har du indgået det forkerte kompromis - forstået på den måde, at du har givet afkald på lysfølsomhed ved at få en vidvinkel, som du ikke har brug for. Hvis hestene altid er langt væk, har du (sandsynligvis) ikke brug for vidvinkel, hvorfor du er bedre tjent med et objektiv som starter på 100mm (+/-), og i stedet bevarer en rimelig lysfølsomhed. Hold dig til noget omkring max f/4.

    Hvis du i stedet ofte er i en situation hvor hestene det ene øjeblik er tæt på (vidvinkel) og det andet langt fra, er det sandsynligvis et glimrende objektiv, og så må du i stedet for skrue (godt) op for ISO'en, og eventuelt supplere med en monopod.

    Jeg havde mit 18-250mm med til Le Mans, hvor det netop var lækkert at kunne zoome frit mellem vidvinkel og close-up, men da mørket faldt på, kunne det ikke følge med, og jeg skiftede til et mere lysfølsomt (vidvinkel til close-ups).


Kommentér på:
Er jeg for kritisk med Objektiv ?

Annonce