{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.830 visninger | Oprettet:

guide til opstart af airbrush {{forumTopicSubject}}

hay coustome huyyer og inder. efter at have fået de samme spørgsmål ca ti meddeleser om dagen med samme spørgsmål og hvad man skal bruge for at starte med at airbrushe, har jeg valt at starte denne tråd, det er lidt nememr at linke til i stedet for at skrive det samme til alle dem der spørger. Alle er velkommen til at komme med deres mening og forslag, så hold jer ikke tilbage.


Airbrush: hvilke en skal jeg vælge.

der er basic 2 typer af airbrushes singel action og dual action.

Singel action: airbrush der er lavet så den funkgerer som en spray dåse. dvs. man trykker ned og der kommer maling og luft samtidig, man kan som regl på de fleste typer singel action airbrushes justere nålen til om den skal levere mere eller mindre maling.god til at male større flader samme farve( har aldrig selv haft en singel action)

Dual action: airbrush hvor du styrer både mængden af luft og mængden af maling. denne type er hvad de fleste top proffer bruger. man trykker ned for luft og trækker tilbage for maling. dvs den er god til at lave detalier med.
Dual action fås i to typer gravity feed og siphon feed.
siphon feed har et glas med maling hængende under airbrushen, og er god til ting hvor man skal bruge meget af den samme farve maling. gravety feed er koppen med maling monteret direkte oven på airbrushen, fordelen ved dette er at man kan nøjes men at bruge mindre mængder af maling og de er nemmere og hurtiger at rengøre end siphon feed airbrushes. gravety feed krøver heller ikke så meget tryk/flow af luft som som en siphon feed.

indkøb af airbrush: der er mange forskellige mærker, og det kan ofte være svært at finde den helt rigtige airbrush der lige præcis dækker det behov som du har.
men basic kan jeg sige at hvis man køber en airbrush skal man nok forvente at pris og kvalitet hænger rigtig meget sammen. en god airbrush får man fra ca 1000 kr og op.det kan anbefales at handle over nettet i usa da der får man de samme airbrushes til ca halv pris sammenlignet med her hjemme. af mærker jeg selv har haft, har jeg kunne mærke stor forskel. jeg startede selv med en aztec 480A(dual action), skifttede så til en Iwata eclipse hp-cs, fik en richer 200 som gave og har lige anskaffet mig en Iwata hi-linne ph-ch.

af disse mærker kan jeg 100% anbefale Iwata, deres kvalitet er bare lang overlegen de andre, dog kan jeg også anbefale richer mærket som er et ganske udmærket og prof airbrush også. aztec vil jeg slet ikke anbefale! mærker som badger og Paasche er ganske udmærket dog vil jeg beskrive dem som halv prof airbrushes som er ok til hobby brug.

kompressor : hvad skal jeg bruge?

kompressor er et svært valg det kommer helt an på hvad du vil ofre og hvor meget stæj kan du tillade dig at lave.
jeg har selv haft fler forskellige typer at comp.
mange hobby forretninger sælger lydløse små 1/8 hk compressore, disse er efter min erfaring ikke en krone værd da de ikke kan lever det konstante tryk of flow som der egentlig er brug for + de er som ofte rimelig dyre 1000 kr +. dog kan man få enkelte der er leveret med tank som hjælper lidt men stadig levere de ikke rigtigt varen. jeg vil anbefale at man tager en tur i det lokale bygge marked og køber en kompressor med tank, og jop større jo bedere, da en normal kompressore både kan lever den mængde luft og det konstante tryk der er nødvendig. jeg bruger selv en 2hk 24L black and dekker fra silvan til 700 kr, med en efter monteret vandudskiller. den larmer men den levere varen. vil man have en bedere er der fler mærker der laver gode lyd svage kompressore og vil man have en af dem så koster de som regl fra 3000 kr og op. det vigtigste er at du køber en kompressor der kan lever et konstant flow og tryk, og det er det der er problemt med de hobby airbrush compressore,

mkaling: hvad maling skal jeg bruge.

well den er lidt sværre da det kommer an på hvad du skal male på og hvad type maling pakningerne i din airbrush kan tåle. I danmark er det svært at skaffe andet end vandbaceret maling der er lavet til airbruush, jo mindre man kender en autolakker der kan skaffe dig de giftige typer maling. af vandbaceret maling er der rigtig mange mærker: schminke CREATEX Golden osv.. selv bruger jeg golden da man kan male på stort set alle over flader med denne maling, og den er inaktiv over for de fleste typer klar lak.

links: steder jeg selv handler

www.coastairbrush.com ( min prima leverandør af airbrushes og reservedele)

www.tegnecenter.dk ( her køber jeg bolden maling, skabelon matriale, papir afdækning osv)

www.organicimage.com ( her køber jeg skabeloner bøger og dvdér)

www.girlstyle.dk ( dansk inportør ar Iwata airbrushes)

håber at i kan bruge denne lille guide.

nogen spørgsmål så bare skyd dem af smiley

hilsen

kenn













Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  guide til opstart af airbrush
  • Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 69
    #1   4. sep 2007 Hej Kenn

    Jeg har lånt en airbrush som ikke fungerer helt optimalt. Derfor går jeg og kigger efter et potentielt emne. Jeg fandt den her aztek, ( http://www.testors.com/catalog_item.asp?itemNbr=1637 )men kommer meget i tvivl efter at have læst din personlige vurdering. Kan du i korte vendinger fortælle mig hvorfor den slet ikke er værd at anbefale?

    Tak for at få lov at deltage i jeres snak om airbrush mv.

    På forhånd tak
    Henrik Breum


  • #2   7. sep 2007 hej henrik. kan sagtens fortælle dig hvoffor den ikke er en krone værd den aztec. 1 dysserne du kan skifte i forskellige størrelser er lavet af plast og de går i stykker for et godt ord bare man strammer den mindste smule forhårdt er de ødelagte. 2 den er max besværlig at rengøreog på 1 mdn fik jeg ødelagt 3 dysser pag af at de ikk er til at rengøre ordenligt. den er næste umulig at lave ordenlig linier med. for samme penge kan du få en ordenlig iwata airbrush der er det førende mærke på verdens plan. en eclipse hp-cs er arbejds hesten hos næste alle de helt store airbrush kanoner og den kan købes for 109 $ hos coast. det er en god airbrush som holder og performer optimalt 99% af tiden.



  • Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 69
    #3   7. sep 2007 Hej Kenn. Jeg takker M x for din info. Jeg havde virkelig sat næsen op efter den, men det er en saga blot nu. Godt jeg ikke fik brændt 2000- af på noget jeg var blevet skuffet over.
    Jeg ville i første omgang, bruge den til en lidt pænere bemaling af de få boomeranger jeg får lavet og kaster med i weekenden. Ligeledes har jeg en gammel Centurion kampvogn ((1/24) tidligere arbejdsplads smiley ), som jeg kun fik begyndt på. Den ville jeg også gerne videre med og så det som en kærkommen lejlighed til at investere i en ab. Med lidt øvelse ville jeg også gerne videre med det, da jeg altid har været glad for at tegne og lege med farver.
    Der er blevet brugt mange timer bag pc´en for at granske nettet for info om ab. Pudsigt nok har jeg kun faldet over 2 negative indlæg om Aztek´en, men det er taget til efter retning og har ændret min mening om hvad jeg bør købe.
    Jeg kan erfare at Iwata´en er Rolls Royes inden ab. Dog kunne jeg ikke lade være med at studse over en Harder & Steenbeck: http://precisiongermanairbrush.com/infinity126543.html
    da man kan bruge flere dyser. Om det er en god idé ved jeg ikke, men det tiltaler mig ikke at skulle starte med to ab. og det er tysk kvalitet jvf. hvad jeg kan finde på nettet.
    Mangler stadig lidt penge før end at jeg går ud og fyrer den af, Så jeg ville blive glad for at hører din personlige mening om mine tanker om ab. Skal jeg satse udelukkende på Iwata´en ??
    Tak for dit svar og glæder mig til at hører fra dig inden jeg begynder at bruge penge.
    Glæder mig til at se flere af dine bemalinger !!!!!

    Henrik


  • #4   7. sep 2007 hej henrik

    som du selv er inde på så er iwataen Rolls Royes inden airbrushes. men den Harder & Steenbeck du linker til ved jeg at er en rigtig god airbrush, den ligger bare ikke så godt i min hånd som Iwata pistolerne gør . at den kan skifte dysse størrelse er ikke noget jeg ville gøre brug af, da de første par år man airbrusher somregle ikke kan lave så fine linier som airbrushen kan alligevel, før en steknik er på det ypperste.selv har jeg forskellige airbrushes til forskellige formål og farver. fx skal jeg sprøjte lette skygger og meget tynde linier bruger jeg min hp-ch og skal jeg spraye candy bruger jeg min g6 der dækker en langt større overflade. jeg bruger kun Iwata og har selv en 4 af slagsen, 1revolution en eclipse hp-cs og en eclipse g6 og min top sprøjte hiline hp-ch med mac valve. Og der er ikke en af dem jeg ville undvære og skifte til et andet mærke om så jeg fik penge for det.
    det du skal bruige det til lyder fint, men før du starter med at male bomeranger og kampvogne så ville jeg starte med at øve basic streg teknik, for uden den basic teknik bliver resultatet også der efter.


  • #5   7. sep 2007 hvis det har interesse og du ikke kommer alt for langt fra så kan jeg godt hjælpe dig igang med at lære det basale og given nogle gode tips, en efter middag i en weekend

  • Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 69
    #6   7. sep 2007 Hej Kenn.
    Jeg er helt med på at kunne mestre de basic øvelser, der bliver nævnt mange steder på nettet, før jeg begynder at tænke fremad smiley
    Hvad ab angår, har jeg også en kone der i forvejen synes jeg har for mange "hobbiiiiies", og bruger rigeligt med penge på dem!! (Hun har tidliger malet porcelænsmaling m.v. og er fortsat kreativ på mange måder, så jeg håber hun synes det her ku være intressant??!) Men min egen ab må jeg eje!! Så jeg søger selvfølgelig en ab der på den ene og den anden måde dækker mine (vores?) behov, uden at den går "ret meget" på kompromis med kvaliteten og fremadrettet kan bruges individuelt. Jeg overvejer meget pt. valget af ab.!!
    Hvis dit tilbud stadig står ved magt, har det rigtig meget interesse !!! Jeg kan forstå du er bosiddende på amager og jeg bor på frederiksberg, så det er ikke noget problem for mig. Og som medarbejder for DK´s største bryggeri sørger jeg selvfølgelig gerne for lidt smagspøver, så vi ikke dør af tørst smiley ....
    Lad hører om vi kan finde en "times" tid, så jeg kan få en kort intro til ab. i nærmeste fremtid. (Det vil jeg sætte rigtig meget pris på!)
    Til at starte med, så god weekend.
    Får vi et par billeder af scooteren, når den er samlet ?? Det ville være for sejt!

    Henrik


  • #7   8. sep 2007 hej henrik

    sjovt nok har jeg også sådan en kone, men der er airbrushen god da det stort set kun koster noget at starte op, tror at jeg max bruger et par hundrede om måneden på den hobby, men de kommer somregl mange gange tilbage når jeg har malet for forskellige mennesker.
    mit tilbud om at hjhælpe dig igang står stadig ved magt, og det lyder meget inrassant med det prøve smagning smiley
    hvis du vil have en ab der dækker alle dine behov så ville jeg vælge en iwata hp-cs da den er meget alsidig, den laver linier der er ned til 0.35 mm i bredten og op til ca 3 cm. så den er meget alsidig og var gennem ca 8 mdr den eneste airbrush jeg havde i mit arsenal da jeg for alvor begyndte at male. der kommer billeder af scooteren når den er samlet jeg skal bare lige finde en fem ti meter bobbel plast at pakke delene ind i da de skal sendes til nordjylland uden at have fået klarlak, håber fandme at de over lever transporten.

    vi kan sagtens finde en times tid i nær fremtid, jeg arbejde på daghold hele næste uge og har fri ugen efter, så det er mere hvornår du har tid.

    kenn


  • Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 69
    #8   8. sep 2007 Hej Kenn

    Kanon, skal til at holde fødselsdag for Sarah der bliver fjorten i morgen, så jeg vender lige tilbage i aften.

    Henrik


  • Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 69
    #9   9. sep 2007 Hej Kenn

    Well det trak lidt ud.
    Dit tilbud er mere end hvad jeg kunne forvente og det tager jeg med kyshånd. Det vil være mig en rigtig stor fornøjelse at se dig demonstrere, tale med dig om ab og i øvrigt høste lidt af din erfaring, også i forhold til hvordan jeg bør bruge mine penge! Du virker som en rigtig behagelig og åben guttermand, jeg glæder mig til at mødes!

    Jamen lad os holde os til din friuge (38) hvis det passer dig bedst, jeg har det rimelig frit. Hvad siger du til tirsdag d. 18 eller d. 19 sept. et sted mellem ca 13.30 og 15? Ved ikke lige hvilke kunder jeg kører den dag !?
    Hvor udveksler vi lige tlf/adr.?

    Henrik


  • #10   9. sep 2007 hej henrik

    begge dage passer mig lige godt, som sagt har jeg friuge og der er ikke planlagt noget andet end at rive mit køkken ned den uge så du kan bare vælge den dag der passer dig bedst. skriver lige en pm til dig med mit tlf og adresse

    hilsen

    kenn


  • #11   13. sep 2007 kan vi gøre det onsdag i stedet henrik er blevet kaldtpå arbejde tirsdag aften


  • #12   3. jan 2008 Hej Kenn

    Lige et par spørgsmål ;o)

    Jeg har tænkt mig at airbrushe lidt på min Mc-tank og lidt på skærme (når talentet er blevet pudset af og når jeg har udstyret - og det er her spørgsmålene kommer ind i billedet...

    Efter at have læst din guide har jeg besluttet at det skal være en Iwata (vil sgu have kvali') og tænkte på Eclipse HP-CS som du selv har haft. Formoder den ka bruges til autolak, som vel er den slags maling man bruger til grafik på biler og MC?
    Og som jeg læser og forstår beskrivelsen på coastairbrush.com så er den med dual-action og velegnet til novicer og øvede og ligeledes velegnet til auto arbejde. Nu da jeg ikke har erfaring med at handle den her slags ting, er der så noget jeg skal sørge for at have med i pakken når jeg nu alligevel har tænkt mig at bestille?
    Ekstra nåle etc?


    Du skriver, at du selv bruger en compressor fra Silvan - har selv en tilsvarende compressor (toolmate 2hp, 50 L) som så skal have eftermonteret en vandudskiller... er den så klar til at bruge sammen med airbrushen eller skal der mere til? Tænker selvfølgelig at der skal noget slangevæsen til... men da jeg jo er novice... :o)

    Det var vist lige det jeg kunne finde på nu...

    på forhånd tak :o)

    Thomas


  • #13   3. jan 2008 Når jeg sådan sidder og læser lidt om de forskellige brush's bliver jeg egentligt også lidt hooked på Iwata High Preformance HP-B Plus... eller kræver den mere erfaring?

  • #14   3. jan 2008 hej thomas

    dit valg af airbrush mærke er rigtig godt faktisk fås det ikke bedere. ting der altid er godt at købe med er nåle dysser og så lige en ekstra teflon pakning til de fortynder bacerede malinger. hp-cs er en rigtig god airbrush som dog kun her en ting i modsig og det er pakningen der ikke tåler fortynder baceret væske/maling, men den kan nemt skiftes til en der kan for ca 6.50 $ jeg vil ikke anbefale dig en hp-b plus da den stortset ikke har noget bærer til malingen, og så mener jeg at den kun har 0.2 mm dysse. da de fleste auto lakker i dag næsten udelukkende bruger vandbacerret produkter, så er en 0.2 mm dysse næsten for lille og malingen kan drille noget så slemt når den skal komme igennem den dysse størrelse.

    ting du skal bestille med er slange og så skal du have en normal universal tilkobling til kompressoren, den kan du skræer gevind på så slangen kan monteres direkte, har stadig ikke fundet dem nogen stedere hvor de kan købes færdige


  • Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 69
    #15   3. jan 2008 Hej Thomas

    På Kenn´s vegne .... smiley
    From the top:
    Sats på Iwata, så har du et probem mindre. Et minimum af rengøring og nem at have med at gøre. Reservedele er pice off cake i forhold til alle de andre. Har prøvet at finde andre mærker men ingen er så tilgængelig som Iwata´en!
    Køb et par ekstra nåle. en ekstra fluid nozzle og et par needle packing screw w. teflon. Så kan det ikke gå helt galt. Knækkede selv gevindet på fluid nozzle en af de første gange jeg samlede og skilte min ab. Plus fik presset pakningen i til needle packing screw. (Med følelse!!!) Paine og stå i tre uger og ikke kunne komme videre.
    Husk en slange mellem vandudskiller og AirBrush. Ab-slangen er en 1/4". Så hvis din vandudskiller har en han 1/4" så ... passer de sammen !

    Hvad valg af AB angår, kan jeg kun sige, at hvis du har en Iwata så er resten op til dig. Og hvis du har det lige som mig og bare vil have den dyre ende, så kræver det som udgangspunkt lige meget træning. En Custom Micron+ er feks væsenlig dyre i reservedele.
    De er alle gode!!
    Øv dig meget, det betaler sig. Brug ikke flere penge end højest nødvendigt, der er rigeligt med maling og evt. True Fire templatesene. dvd´ere etc.

    Åndenød var det, det hele ??

    Henrik


  • #16   3. jan 2008 Hej med jer.

    Så tror jeg det bliver Iwata Eclipse HP-CS og en pakke pakninger der tåler fortynder baceret væske/maling.

    Mht slange... sådan en normal universal tilkobling til kompressoren... fåes den i fx Silvan?
    Og gælder det samme med Vandudskilleren, fåes den også i fx Silvan?

    Og har jeg forstået det rigtigt, hvis der går en slange fra kompressor til vandudskiller og så slange fra vandudskiller til AB?
    ( er total ny indenfor det her og meget af det kunne lige så godt være græsk/latin - så bær venligst over med mig...)

    Og Henrik:
    din trælse erfaring med nåle er taget til efterretning så derfor: et par ekstra nåle, en ekstra fluid nozzle og et par needle packing screw w. teflon!! :o)


    Kenn:
    Bruger du Golden maling til at male på skærmdele (har kigget lidt på dine gallerier m scooter..

    - og så lige tusind tak for de gode svar... er virkeligt noget man kan bruge når man er så grøn i det som mig...

    Thomas


  • #17   3. jan 2008 thomas K
    yep scooteren er lavet med golden maling, men for at filmen er hård nok i de heldækkende farver så er der tilsat ca 10% transperant extender.

    du har misforstået den med vand udskileren den skruger du direkte på kompressoren, jeg tager lige et billed af min slange kobling da det er pisse svært at beskrive hvad jeg har gjort


  • #18   3. jan 2008 ahhh så jeg forstå - tror jeg nok ( også efter at jeg har siddet og surfet rundt i de mange andre emneindslag omhandlende start hjælp...)

    Så en anden tråd hvor der var én som havde problemer med at der kom bobler i lakken og at du mente det var pga vandbasseret klar lak. Går ud fra at du ikke bruger vandbaseret klar lak så og som du skrev lader det airbrushede tørre et par dage...

    - og så lige et supplerende spørgsmål til Eclipse HP-CS... er den med dual-action? synes jeg ikke helt jeg kan finde - og selvom det nok er sværere at styre i starten er det så ikke at foretrække?


  • #19   4. jan 2008 hp-cs er en dual action, jeg syns pers at en singel action er sværer at styrer da man kun kan kontorlere luften. efter min mening er en singel action det samme som en spray maling, men har set masser af fedt arbejde der er lavet med en singel så det kan lade sig gøre

  • #20   9. jan 2008 Kenn: (eller andre)

    Du skrev i et af de tidliger indlæg længere oppe, at du ville tage et billede som viste dit setup med kompressoren. Hvis jeg må holde dig op på det tilbud ville det være fantastisk fedt...
    Sagen er nemlig den, at jeg har været lidt rundt og lede efter en vandudskiller og den info man får i byggemarkeder er meget forskellig ud ikke alle ved vist hvad de rådgiver om. Fx var der i Silvan et par "gør det selv selv" tosser som havde modstridende info og det resulterede i endnu mere rod på min øverste etage, da jeg som tidligere beskrevet ikke er helt sikker på setup'et...

    På forhånd tak for forklaringer og evt billeder til at illustrere setup'et

    Thomas


  • #21   9. jan 2008 tager lige et billed i morgen når jeg har fået pakket mit grej ud er lige landet fra jursland her i eftermiddags

  • #22   10. jan 2008 super. Tak skal du have :o)

    det var nemlig en noget forvirrende snak jeg havde med de gør det selv selv folk dér...


Kommentér på:
guide til opstart af airbrush

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce