{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Politisk korrekthed i børnebøger {{forumTopicSubject}}

Vi kender måske til at Tintin skal forbydes i Sverige og Belgien fordi den i en gammel udgave Tintin i Congo hvor man skriver negerkonge, det har fået mange til at gå helt op i limningen.

Ikke noget med at flere børnebøger er skrevet i en helt anden tid hvor folk ikke var så hysteriske politisk korrekt. Fråden og spyttet ingen ende tager når visse grupper harcelere imod hvad som helst som bare indikere at her skrives der skovl og ikke et instrument til at flytte jord - så er det da nemmer at kalde det en skovl.

Som jeg skrev i status så må Peter Pedal ikke i nye udgivelser hedde det mere, det nye navn er George Nysgerrig. Ikke lige mundret og tager lidt af charmen af bogen.

De 3 små grise er også omdøbt til de 3 cowboys, politisk hysteri bare fordi det er 3 grise og de bliver da ikke mindre grise ved at få et nyt navn. Men så stopper det jo for en del spytten og savlen i galskab.

Så jagten på at få en storvask af børnebøger får nok at se til speciel nu hvor 800 mødre opkøber og brænder en børnebog fordi de ikke er enige i hvad der står. Det som falder dem for brystet er at der i bogen står at man ikke skal trøste sit spædbarn men lade det græde i søvn.

Det kan man så være uenig om hvad der står men at brænde bogen af giver minder om 2 verdenskrig og det gik jo ikke så godt med den afbrænding andet at tyskere dengang bare blev dummere og ensrettet når der kun er en tanke og en hul i hovedet.

Når politikere tillader at fjerne ord fra bøger fordi man mener de er krænkende så fjerner man også kulturen og charmen i ældre udgaver som er skrevet i en helt anden tid uden politisk ensretning.

Mærkeligt der ikke er sagt et ord om Lille Per som synger "jeg har set en negermand" Men det komme nok fra en eller anden fjols.

Så lad os få sat de politiske fjolser stolen for døren og kalde en skovl for en skovl.


Kommentarer på:  Politisk korrekthed i børnebøger
  • #1   29. okt 2018 Polysl de 800 mødre må have for mange penge og jeg er enig med dig hvorfor slette historien smiley

  • #2   30. okt 2018 Polysl.

    Lille Per synger: En sort lille nigger fra Afrika, umbaba…., Det er familien Andersen der synger "Jeg har set en rigtig negermand". - Men fred med det.

    Også et vers fra Elefantens vuggevise er slettet, nemlig det med at i morgen får du en negerdreng, og ham skal du bruge som rangle.


  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 331 Svar: 3.285
    #3   1. nov 2018 Det er fuldstændigt vanvittigt at ændre i en hel tidsalder af børnebøger, som vi nok er mange der er vokset op med og elskede. Pippi Langstrømpe blev der også ændret i.

    Men ændrede jo også navn på en del slik!

    Politisk korrekthed er ikke andet en løgn, og omgåelse af sandheden.

    Disse bøger er en del af vores kultur og opvækst, og ingen opfattede dem som racistiske.

    Det er hysteri af første klasse. Jeg har selv brugt mine gamle bøger og plader, til mine niecers børn. Ingen beklagelser fra nogen.

    Jeg bruger selv ordet neger, og har ikke tænkt at ændre på det.

    Man kan se noget galt i al ting, hvis man med lys og lygte søger efter det, hvormed man taber forståelsen og opfattelsen af ting. Man bliver 'blind'.


  • #4   1. nov 2018 Cris

    Den politiske fræhed vil jeg kalde det og ikke politisk korrekhed, Jeg ser ingen grund til at man i Danmark fjerner passager i vores børnebøger fordi nogle politiske lige har været på kursus i at gøre dansk litteratur spiselig for nyankomne.

    Det er ikke de nyankomne som stiller nogen krav eller laver parader i gågaden for at man ikke må kalde en skovl for en skovl. Ved hele tiden at viske vores kultur ud til den til sidst er væk er da en tåbelig ide.

    En radiostation i USA gik på gaden for at spørge til om sorte er tilfreds med at blive kaldt sorte - flertallet finder ordet sort lige så nedværdigende som at kalde dem negre. Selv må amerikanere ikke bruge ordet Nigger, men det bliver jo i stor stil brugt blandt sorte.

    Så hvad er der så tilbage at kalde sorte hvis det engang også bliver fjernet til fordel for et andet ord -

    Industrien har også rettet ind med at man kan ikke opdrive en ikke halal kylling i butikker, slik fabrikker ændre navne på produkter, kun halal på skoler, uddannelses steder - børnehaver.

    Danmark væltede næsten Mellemøsten med tegningen af deres profet, imens de selv i Mellemøsten sviner jøder til i deres aviser, brænder kristne kirker af i Ægypten.

    Vi skal rette ind når man besøger Mellemøsten, men herhjemme i vores egen andedam kan man ikke sidde i fred på en bænk og nyde en øl på selvbestaltede nogo zoner uden at bliver overfaldet.

    Jeg vil anbefale vores "kloge" politkere at stoppe den politiske korrekthed og lade dem som ikke kan accepterer at bo i landet med den danske kultur at rejse hjem.


  • #5   1. nov 2018 Næh, det hele er noget volapyk.
    Vi må ikke kalde dem negre, men selv synger de med stolthed Negro Spirituals.?

    Jeg giver op.


  • Anja T
    Anja T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 9
    #6   5. nov 2018 Ingen negerdrenge eller grise har svaret på om de bliver fornærmede:) måske er det bare et emne ingen andre end dem der ikke kan lide politisk korrekthed gider spilde tid på:) dengang alle disse bøger blev skrevet var de ikke ment racistiske skriver i? Gu fanden var de da det:) dengang var der ikke noget galt i racisme. Hvorfor så nu. Helt ærligt? Nå racisme var ok for 60-70 år siden hvorfor så ændre på det? Alle de hvide danskere vi kender har da ikke noget imod det så hvorfor skulle andre smiley
    Ting ændrer sig. Samfund ændrer sig. Forståelsen af hvordan ting opfattes ændrer sig. For 100 år siden bortgiftede man sine døtre som 12- årige.... hvorfor dog blive politisk korrekt og ændre ting der fungerede fint som de var?


  • #7   5. nov 2018 Er lakrids masker racistisk? fjernet af Haribo
    Er sorte Peter racistisk (hollandsk tradition) ikke fjernet
    Er Peter Pedal racistisk?
    Er en sort negl racistisk?
    Er laber larver sexistisk? Haribo
    Er kaffe fra Brugsen racistisk?

    Tintin er ikke racistisk siger domstol
    Nogle mente at de 3 små grise er racistisk så man ændrede navnet til de 3 små cowboy - det bliver de 3 små grise jo ikke mindre grise af. Man mente det krænkede muslimer. Jeg kan dårlig forestille mig at muslimer vi købe en bog som viser 3 små grise uanset hvad de kalder dem.

    Man skal passe på at man ikke ender som en gammel furet, knold i nakken som skuer ud over vestkysten med biblen i baglommen hvor hun tordner imod alkohol imens hun får lidt kirsebærvin når hun kommer hjem.

    Professorer i litteratur advare imod at være så nærtagende og ændre alt. I Sverige er jagten gået ind på at alle børnebøger ikke må indeholde noget som helst som kan tolkes som racistisk - hvordan det så er muligt ved jeg ikke, for det er en subjektiv anskuelse.

    Jeg elskede den her novelle som hed Grisen (ForfatterLars Saaby), som omhandlede en ældre mand som kom på hospitalet og nød den børnetegning som hang på væggen, senere fik han en nabo patient som var muslim og hans familie rev billede ned af væggen. Han klagede til personalet som ikke ville gøre noget og som de sagde " de føler sig krænket over tegningen.

    Jeg vil da føle mig krænket hvis der kom en og rev et billede ned at væggen som jeg elskede - det sjove var at den muslimske patient var blind - men det var hans familie ikke.

    Bogen er så senere filmatiseret som undervisnings grundlag fra 11 år og op, som skulle være et gruppe arbejde om at tolke filmen som hvordan en selv oplever den om den er racistisk.

    Men for mig viser bogen og filmen en manglende forståelse, Når en muslim overhoved ikke har nogen som helst forståelse for den anden part og mener at hans krænkelse vejer tungere.

    Hele den vestlige verden er begyndt at fjerne alt som kan tænkes at være eller opfattes som racistisk.

    Jeg føler mig krænket fordi jeg ikke kan købe en ikke halal kylling i nogen butik.
    Jeg føler mig krænket at man indføre halal i børnehaver og universiteter.
    Jeg føler mig krænket når muslimske sygeplejersker ikke vil overholde regler på sygehuse.
    Jeg føler mig krænket når politikere i hele EU er begyndt at gøre lande mere muslim venlige - for ikke at fremstå som racister.
    Jeg føler mig krænket når jeg ikke kan danmarkisere Mellemøsten når jeg er på ferie, som at kunne købe en svinekotelet, øl og spiritus.

    Så bogen Grisen er faktisk en bog om vores samfund og den kritik over at tage hensyn til en gruppe og skide på resten.


  • Anja T
    Anja T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 9
    #8   6. nov 2018 Jeg føler mig også tit krænket. Især af dumhed og smålighed. Jeg laver nu ikke de store opslag ud af det men klarer mig gennem kriserne selv:) men klart at når man har kæpheste er det ikke nemt at sige skidt pyt. Så tror man at hele verden er lige så interesseret i ens krænkethed og ens muslimforskrækkelse som man selv er:) i sit ridt på sin kæphest glemmer man at flertallet af mennesker uanset religion og krænkelsesparathed lever helt almindelige liv hvor det ikke betyder det store om vores lakrids hedder negerhoveder eller saltlakrids . Lakridsen er det samme. Historierne er de samme.... om det hedder det ene eller det andet fylder ikke så meget. Så hvis nogen vælger at ændre navnet på deres produkter tænker vi at det må de selv om. Og så kommer vi videre i vores liv:)

  • #9   6. nov 2018 Vores politikere og producenter er da meget fokuseret på om ord er krænkende, som også er gældende for andre lande i EU så de er åbenbart ikke ligeglad med om ord er krænkende men bruger den subjektive forståelse og andre ting hen over hovedet på folk.

    Tegningen af Profeten Muhammed var ikke ligegyldig for det meste af verden, selvom det for flertallet af danskere havde en anden opfattelse.

    Så imens vi får en fatwa ned over hovedet så skulle vi accepterer det for det har jo ingen betydning i dine øjne.

    Det var også muslimer som ikke engang var udøvende som lever et almindelig liv som røg til tasterne og blev rasende - ingen tænkte på at det lille møgsvin Sakari var den som rejste til Mellemøsten med tegningen og en del andre falske for at opildne hele dem muslimske verden - men vi var ikke ligeglad og måtte politi beskytte den jødiske skole, samt tegneren og et par andre.

    Så om det er en tegning eller politisk virke eller ændring af navn så skal man da være ret naiv hvis man bare kan stikke hovedet i sandet så er problemet løst.


  • #10   7. nov 2018 Og tegneserien Bamse er gemt væk under diskene i Sverige.
    Begrundelse: Han spiser honning, og det er ikke sundt for tænderne.


  • Anja T
    Anja T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 9
    #11   8. nov 2018 Nu kommenterede jeg mest på lakridshoveders navn...:) var ikke klar over at det gjorde mig ligeglad med fatwaer og deslige. Der kan man bare se hvordan kæpheste slører både dømmekraft og argumenter:)

Kommentér på:
Politisk korrekthed i børnebøger

Annonce