{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
301 visninger | Oprettet:

Overdiagnostisering af børn og unge {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/flere-boern-faar-en-psykiatrisk-diagnose-stigning-paa-39-procent-de-seneste-ti-aar

Stigningen af børn og unge der får en diagnose som fx. ADHD og ADD, samt mere, er blevet meget stigende.

Jeg tror simpelthen ikke på at alle de diagnoser er rigtige. Jeg synes også at det er synd for børn der får sådan et prædikat , bliver fyldt med medicin, når der ikke er noget galt med dem.

Det er andre ting der ligger til grund.

Forældrene kan bruge en diagnose til at undskylde deres barns opførsel.

Barnet eller den unge kan føle sig hæmmet i deres videre liv, fordi de har fået en psykisk diagnose, som de slet ikke skulle ha', eller lider af.

Naturligvis er der nogle der lider af disse ting, men helt sikkert ikke alle dem som får diagnoserne.

Forældre ønsker naturligvis at gøre det bedste for deres barn.

Er det ikke vigtigt at se på hvordan familielivet fungerer først? Om der er noget som skaber et højt stressniveau, om der er mangel på tid sammen til at tale om ting, osv.

Hvordan ser i på det?






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overdiagnostisering af børn og unge
  • #1   19. jun 2023 Jeg tror det er tidens forskruede indstilling til familieliv, hvor man ikke må være modstander af de mennesker der ikke vil godkende, at nogle virkelig ikke ser det som et fremskridt, at familien næsten ses som unormal, hvis der er far mor og børn.

    Personligt ser jeg LGBT+ og deres tromlen frem alle steder som en stor fare for børn.


  • #2   19. jun 2023 #1 Brok

    Personligt ser jeg LGBT+ og deres tromlen frem alle steder som en stor fare for børn.
    jvf. Brok


    Det kan også være een af grundene Brok, det er man også nødt til tage med. Men nok ikke til at så mange får disse diagnoser.

    Men klart at familielivet også spiller ind. Ikke mindst med de mange skilsmisser, hvor mange børn og unge føler sig 'efterladt'.

    'Dine børn, mine børn, vores børn, hvis en mor eller far gifter sig igen. Det kan skabe kaos, og mangel på samvær som er så vigtigt for børn.

    For meget brug af sociale medier, skærmtid, mangel på frisk luft, udendørsleg.

    Desværre er det nødvendigt for de fleste idag, at begge forældre arbejder, for at kunne betale de alt for høje huslejer som er her i fx. København.

    Det skærer i mit hjerte hver morgen når små baby'er eller små børn skal tidligt skal afsted til vuggestue og børnehave. De græder og hyler, og vil nok bare ha' hygget sig lidt længere i sengen, ha' en rolig og fredelig måde at vågne på.

    Larmen og mange tilstede, i vuggestuer og børnehaver øger stressniveauet hos børn. De får ikke den ro og alenetid som de egentlig har krav på.

    Der er mange ting som gør at børn bliver stressede. Men det betyder ikke at de har en diagnose som skal behandles med medicin.





  • #4   19. jun 2023 Ja der er noget galt i Danmark og politikerne tror at jo større jo bedre og det er en kæmpe fejl, bare kig imod udlandet.

  • #5   19. jun 2023 Leon, hvad ser du i udlandet?

  • #6   19. jun 2023 Alle Drenge Har Det

    En psykolog udtalte en gang, under private former, at langt de fleste, der fik diagnosen, ganske enkelt var uopdragne unger!


  • #7   19. jun 2023 Busmann jeps og jeg var en af dem da jeg var barn smiley

  • #8   19. jun 2023 Brok S hvis du kigger ud i verden ser du tosser som skyder (skole skyderier) og på anden måde ødelægger andres liv smiley

  • #9   20. jun 2023 #8
    Ja Leon, men vi behøver ikke se til udlandet for at finde tosser der går ind for våben frem for behandling.


  • #10   20. jun 2023 Brok S i Danmark har vi ikke en våbengaranti men en behandlingsgaranti smiley

  • #11   20. jun 2023 Leon, nu skulle det vel ikke være behandlingsgaranti der svigter, men våben ser det ud til at mange kan skaffe, da de er forbudt, så Leon vågn op til den verden og den virkelighed vi lever i.

  • #12   20. jun 2023 Brok S jeg er vågen smiley

  • #14   22. jun 2023 #13 Alis

    Det er netop den holdning, der er årsag til alle de problemer vi står med idag, og både med børn og med voksne.jvf. Alis

    Det er jeg ikke enig i Alis. Der er meget sandhed i det som Busmann nævner.

    Det er alt for letkøbt i flæng at sætte alle disse psykiske diagnoser på børn, og som nævnt at fylde dem med medicin.

    Problemet ligger oftest i opdragelse, familielivet, eller mangel på samme, som så påvirker indlæring og skolegang.

    Det er dér der skal ske ændringer. For børn har brug for ro, stabilitét, rutiner, faste aftaler om hvad de må og ikke må. Hvilket ikke betyder, kæft trit og retning.

    Det er kærlig omsorg, interesse, tid, som gør et barn ligevægtigt, og istand til at kunne klare problemer og modstand, som vi alle kommer ud for, både som børn og voksne.










  • #15   22. jun 2023 Cris7 bare så enig smiley

  • #17   22. jun 2023 #16 Alis

    Alis, det er altså ikke samfundet der skal stå på skud for alt og alle. Folk har også et ansvar selv.


  • #19   23. jun 2023 Alis, det største problem er blevet, at folk får børn og forventer, at det er et samfundsproblem, hvis de ikke bliver opdraget til det samfund de fødes ind i..

    Kvinderne væk fra kød gryderne og ud på arbejdsmarkedet er blevet en fiasko
    til en masse goder som Villa, Vovse, Volvo og nu million dyre Teslaer, så tidens tegn
    har skylden. Vi har ikke mulighed for at passe vore egne børn, vi har knapt nok tid til selv at lave dem, derfor skal fertalites behandling også betales.

    Vi har nået et sted hvor vi næsten selv kan bestemme over både tid og sted for, hvad der før var naturens opgave, nu er det Hospitaler og videnskaben der får en bestillingsseddel over nettet til, både hvad hvornår og hvilken køn, som vi nu også vil have lavet til, at være det samme. Vores luksusliv har kostet på det menneskelige plan.

    https://www.youtube.com/watch?v=a6q6QwOhmIo


  • #20   3. jul 2023 Er det ikke vigtigt at se på hvordan familielivet fungerer først? Om der er noget som skaber et højt stressniveau, om der er mangel på tid sammen til at tale om ting, osv. Jr. oplægget/Cris

    Godt emne.

    Jo, jeg mener også at det er det vigtigste, at se på hvordan familielivet fungerer først, for det er ikke kun et enkelt stående problem, det er hele husstanden.

    Jeg mener, vi lever i en stresset tid med millioner af krav, både til de voksne men også til børn, vi skal alle bidrage med toppoint, Børnehaven, Skolen, Uddannelse og på Jobbet, udover det, skal vi også have fritidsinteresser, hvor der også skal præsteres, og når vi så endelig når hen til aftenmåltidet, hvor vi måske kan være sammen, så er det faktisk det eneste tidspunkt på døgnet, hvor vi kan være det, måske også morgenbordet, det er ikke mange timer på et døgn, så er der lektier og andet, der lige skal ordnes, herunder madpakker og div tasker skal pakkes på ny, vasketøj, mails og andre gøremål.

    Det er ikke holdbart i længden, hvilket også statistikken siger, hver 2. familie går i opløsning, børnene får nu 2 hjem og måske papsøskende og hvad ved jeg.

    Jeg forstår godt, hvorfor børn mistrives, har stor sorg, skal leve op til en masse krav alle steder, stressede forældre, som ikke har tid. Ensomme børn er der mange af og mistrivsel ligeså.

    Meget få børn, som jeg ser det, mangler ikke noget materielt, tværtimod så har mange børn en hel legetøjsfabrik, hvilket er misforstået kærlighed, gaver er snart en hver 2. dags ting, sørgeligt.

    Den bedste ting forældre kan give deres børn, er deres tid. Det er få børn, er mit indtryk, der får det.

    Men i sådan en anno 2023 opvækst, er der en god grund til, at der stilles mange diagnoser, det er ikke en værdig måde at vokse op under, det er en katastrofe det er vores GULD, der skal drive vores samfund videre.

    Forældrene bærer et stort ansvar her, jeg mener det handler om at prioritere opvækstårene for vores børn, i dag er det voksne modne, veletableret så mon ikke, der kunne prioriteres meget mere tid til børnene, så de får en dejlig harmonisk opvækst, det kunne være ønskeligt, det giver pote i den sidste ende, med en stærk psyke.


  • #21   3. jul 2023 Godt indlæg Jetset, og jeg er helt enig. smiley

  • #22   3. jul 2023 Ja, voksne modne forældre, der har fået en god uddannelse, som har fået etableret en dejlig bolig, det burde kunne lade sig gøre, at give sit afkom en god opvækst med ægte kærlighed, der er ikke noget bedre end at mærke, tid og kærlighed - gaver er mindre vigtigt. De 10 første leveår er de allervigtigste og jeg mener, som forældre, det er den bedste gave i livet, vi vil se tilbage på den resten af vores liv.

Kommentér på:
Overdiagnostisering af børn og unge

Annonce