{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.537 visninger | Oprettet:

Global opvarmning?Katastrofe om 10 år? {{forumTopicSubject}}

Hey BB

Jeg har et spørgsmål til jer alle sammen.
Jeg ved ikke hvor mange der har hørt det her i radioen men det er i hvert fald et emne der skræmmer mig lidt og det vedrører jo os alle.
I radioen sagde de at der nu var blevet afsløret en rapport fra noge vejr og fremtids genier, som siger at om ti år vil den globale opvarmning have taget så meget overhånd at det vil få katastrofale følger, mange arter vil dø, vandstanden vil stige osv. Lige kort om vandstanden skal det lige siges at hvis hele indlands isen smelter stiger vandet vidst med 70 m og det er jo pænt meget =)

Behøver i ikke at læse for at skrive jeres mening, men debatter skader aldrig efter min mening =)
Min mening er:
Jeg synes det er et skræmmende emne, før har jeg tænkt "jaja gutter det sker sku først om 200 år til den tid er jeg fandme død osv." men nu da de der siger det med stor sikkerhed sker om ti år er jeg godt nok begyndt at blive nervøs? Jeg synes ikke at de brændselscelle biler kan blive udviklet hurtigt nok og sat i produktion. Desuden synes jeg også at et eller andet råd som består af de vigtigste mennesker politisk set osv, fra hvert land skal komme og give deres accept på at biler eller andet med brændsstof motor skal være ulovligt at køre/sejle/ at flyve i. Fordi vi har sku ikke så meget tid, der er ikke tid nok til at verden over 20 år måske får udskiftet alle biler fly og både med ting med brændselsceller eller som kører på magneter?
Så der skal bare siges stop, og det skal være nu, fordi de der genier siger trods alt at om ti år vil det blive besværligt (næsten uden chance) at få tallene vendt om og få varmen ned, og co2´et til at falde.

Det er min mening, og den ændrer jeg ikke på.

Eller tror i den der rapport bare er pure opsind? og at der sådan set ikke sker noget til den tid om ti år?

Håber i vil tage det her lidt serisøst
mvh jacob
(undskyld stavefejl)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Global opvarmning?Katastrofe om 10 år?
  • #1   8. apr 2007 Jeg har altid bekymret mig om jorden, og hvordan vi behandler den, og jeg kan kun sige,at det også skræmmer mig.

  • #2   8. apr 2007 Jeg synes at det er hysteri.. I 80'erne sagde de at vi var på vej imod en ny istid, 15 år senere er det opvarmning.

    Jeg tror at der er noget om det, men der er nu også noget om at planetens klima altid har ændret sig, og temperaturstigningen de sidste 100 år er vist også kun gennemsnitligt 1 C (da opvarmning påvirker forskelligt alt efter hvor langt fra ækvator man er)


  • #3   8. apr 2007 bad boy bare læs det igennem =)

    Jackie går du ind for at vi fortsætter med at opvarme og smide rundt om os med Co2 eller går du 100% ind får at vi ikke gør?


  • #4   8. apr 2007 tror bare de siger det for at få oss til at svine mindre og tænke over hvor meget det egentlig skader

  • #5   8. apr 2007 simon R

    Øh.. jo, i 80'erne sad alle eksperterne og sagde at vi var på vej ind i en ny istid.
    Og nej, jeg aner da ikke om det hele hænger sammen, men det er der vist hellere ingen andre der gør.


  • #6   8. apr 2007 Hmmm ja det har i ret i det der med løser rygter der aldrig er sket men jeg tænker bare at man jo kan se temperaturen uanset hvad er steget de seneste år? og vores Co2 udslip også er steget hæsligt meget de seneste par år? Hvad med at være på den sikre side, fordi uanset hvad så laver vi mere og mere co2 og det er ikke sundt, jeg lavede et forsøg i fysik hvor jeg blev 100% sikker på at co2 kan holde på varmen så det er jo ikke fordi det med varmen kan stige pga. co2 ikke passer?

  • #7   8. apr 2007 co2 udslip, som forårsager drivhuseffekten og dermed den globale opvarmning er et stort problem. Årsager er jo den stor verdenbefolkning. Den eneste logiske metode at sænke er desværre atomkraft. Vind- & solar- energi kan ikke producere nok. Fussion er en mulighed, men det tager nok mindst 50 år endnu. På Cern labotorier tester man det siden 30 år dog har de nuværende resultater kun været minimale. Man prøver at torpedere 2 atomer med hinanden vha. magnetiske stråler. Ved samsmeltning sker der en kollosal energi, som kan løse alle problemer. Det er ren energi uden affaldsstoffer. Men som sagt, så tager det meget lang tid endnu.

  • #8   8. apr 2007 Benjamin R Ja det var også en løsning.
    Men hvad med at stoppe bilerne osv. som sviner som svin?
    Det er jo bevist at brændstofmotoren sviner så groft at den kun bruger 20 % eller sådan noget af alt den energi der bliver tilført til den, resten ryger ud i luften. En brændselscelle bruger 90 % af alt energien?

    Det er nemlig det der er problemet, at det tager for lang tid, så der skal til at ske noget meget snart hvis det passer?


  • #9   8. apr 2007 Jeg tror på at verden vil forandre sig, og ja, det bliver varmere! Men, det her er jo ikke det eneste problem her på jorden. Der har altid været problemer, som enten er "forsvundet" eller blevet løst.

    Jeg tænker selvfølgelig over det, men gider ikke bruge min tid på at spekulere nøje over det smiley


  • #10   8. apr 2007 X indtil videre... .

    Der er lavet en undersøgelse om forurening. Alle de dyr i afrika udgøre så mange gasser, som er med til at "forhøje" den globale opvarmning, at det ikke ville nytte særlig meget at neddæmpe benzin forbruget smiley


  • #11   8. apr 2007 brændcellemotor findes faktisk allerede siden 10 år. Der byggede man en fungerende prototype. Problemet er at bilindustrien ikke vil producere endnu, pga. høje produktionsomkostninger og manglende sikkerhed. Olieproducenter lægger ligeledes pres på bilproducenter, idet de vil være arbejdsløs. Derfor optimer man også ny motor istedefor. Dvs. man hæver nytteeffekten. Teoretisk har det vist sig at man kan udnytte op til 70% af energien. Dog tager det en del forskning endnu at kunne komme op på de resultater. Og forskning koster. Mercedes bruger f.eks. 1 million euro om dagen til udvikling.

  • #12   8. apr 2007 Hybrid biler er vel et okay alternativ i dag. Eller hvad?

  • #13   8. apr 2007 hmmm ok det vidste jeg ikke ? men så vidt jeg ved har brændstofmotoren en kæmpe del af skylden? det er i hvert fald det alle "siger"

    hehe nu hvor jeg tænker over det er der egentlig mange globale problemer som bare er "forsvundet".

    Men ved du hvilke slags dyr der laver balladen? og hvorfor og hvordan de kan skade så meget?


  • #14   8. apr 2007 Der er også store problemer med gasser udledt af køer får og svin.

  • #15   8. apr 2007 Benjamin R
    Ja det er der, der er allerede 3 busser i london tror jeg som kører på brændselsceller. De har kun fået gode andmeldelser og de er desuden meget beskedne hvad lyd angår =) så de slår faktisk brændstof motoren på det punkt, men det negative

    Der er også 14 affaldslastbiler som kører på natur gasser på island de virker også fint, men ligesom brændselsceller er de dyre =)

    ved dem er bare prisen. Men jeg tror at hvis det ender med at blive brændselscellen vi vælger så bliver den dyr i starten ligesom brændstof motoren var, men hen ad årene vil masseproduktionen gøre igen at den bliver billigere og til sidst alle mands eje? ligesom en bil for det meste er i dag?

    Er der ikke flere der vil frem med deres mening? Det er jo bare en fortolkningssag osv. man behøver ikke at vide noget som helst om det?

    søster K det er i hvert fald min mening =)


  • #18   8. apr 2007 Tommy S jeg er 100% sikker på at jeg hørte ti år? det er ikke vandstanden kun jeg mener også temperaturen? Bare den stiger en smugle ændrer det jo et helt liv for et insekt? hvis det uddør dør en masse andre fordi de ikke kan spise insektet som næring?
    hmm hvor har du læst det? var det også sådan en rapport der var blevet offentlig gjort?

    Hehe selvom jeg nu ikke kan se hvad myggen skulle gøre godt for.....


  • #19   8. apr 2007 simon R
    Ja okay, slap af..


  • #20   8. apr 2007
    Nanna Tokio hotel smiley Jeps nemmelig ej det var nu en joke, har hørt den fra et eller andet stand-up.

    Men det er jo det som er så surt ved føde kæden hvis en ryger så ryger den som lever af dyret også og den som levede af det dyr der døde dør også og den som levede af det dyr som døde på grund af dyret døde dør også fordi det dyr døde. osv. Og de grader som det stiger er nok til at slå det mindste dyr ihjel fordi den skal ændre en hel hverdag og får besvær med at overleve og tilpasse sig igen?


  • #21   8. apr 2007 Ja simon det er lidt sygt det med arterne, fordi vi ved jo ikke engang om vi allerede har ødelagt fødekæden? en eller anden dag forsvinder katten sku sikkert.

    hehe havde helt glemt at tænke på golfstrømmen.


  • #23   8. apr 2007 Hvem sidder og registrerer det med arterne?

    Jeg har aldrig set noget videnskabeligt bevis på den påstand. Dermed ikke sagt at ingen racer uddør, men helt ærligt, de tal er rent gætteri.


    simon R
    Hvad har alder med sagen at gøre?


  • #24   8. apr 2007 Royale S ja det har du vel ret i. f.eks. meteorer osv =)
    Men hvad så hvis der allerede om ti år er ved at ske noget ikke så godt?


    Hmm den der med fødekæden går jo nok ikke med husdyr, fordi vi jo selv giver dem fodder =)


  • #25   8. apr 2007 Altså alle planeter og stjerner (er jo det samme) ryger på et tidspunkt. Det sker jo tit med stjerner osv. men der går jo lidt tid inden sådan noget sker hehe nogle milliarder år =)



  • #26   8. apr 2007 men det er jo også bare en teori fordi der er jo ingen der har været ude i rummet og set det med egne øjne og bevist det osv. Da vi jo ikke har tid eller plads til at have stjerner liggende på jorden i nogle milliarder år indtil de springer så det er jo bare teori =)

  • #27   8. apr 2007 Hyp da af helved til med det opvarming der det sker jo først om mega lang lang tid...

  • #28   8. apr 2007 Øhm.. Discovery og Illvid er IKKE videnskabelige kilder, de er medier.

  • #29   8. apr 2007 Du laver et emne jeg siger bare min mening tror du ikke forskerne ville te sig lidt anderledes hvis der kun var 10 år til...!


  • #30   8. apr 2007 Morten J jeg er enig indtil videre har vi ødelagt en masse her, og vi bliver sku ved med det?
    jeg ser sådan på det at kan det skade at stoppe brændstof motore og finde på noget nyt og uafhængigt som f.eks. magnetisme(altså magvel), ligesom man jo allerede har gjort med nogle toge et par steder. Det er der jo ingen der dør af i værste tilfælde får vi hurtigere transport midler, også skal vi i hvert fald ikke bekymre os så meget om det problem mere?
    selvfølgelig er det ikke kun biler men så vidt jeg ved er det da dem der har en stor del af skylden?



  • #31   8. apr 2007 National Geo formidler forskning efter forgodtbefindende, mig bekendt er deres egen forskning på området begrænset

  • #32   8. apr 2007 Øhhh Morten T det er ikke ham der oprettede emnet =) og simon han behøves ikke blande sig uden om, jeg har jo bedt om alle der lyster giver deres mening =)

  • #33   8. apr 2007 Jeg synes nu at vi skal gøre mere for at spare vand. Der kan man tale om overhængende problemer.

    JEG husker godt da man snedigt prøvede at snige mosevand i københavns vandforsyning et par år tilbage fordi folk overforbruger. Det stank.

    Danskere: Spar på vandet, så københavnerne kan komme i bad til sommer!


  • #34   8. apr 2007 Ja det er så min mening jeg mener helt klart at der går længe inde og det bliver ikke i min tid så

  • #35   8. apr 2007 Morten J

    det skal der self også være plads til smiley

    Men der er altså store problemer med vandforsyningen


  • #36   8. apr 2007 Bo S bare kopiér det

    sæt det ind i word


    og tryk enter så tit du vil

    hvor du vil.

    =)


  • #37   8. apr 2007 bah.. brokker mig ik hvis det blir varmere smiley

  • #38   8. apr 2007 Blade = medier

    (jeg læser medialogi på universitetet)

    De forsker ikke, de formidler. punktum


  • #39   8. apr 2007 Soe det kan jo komme til at betyde at du ikke kan leve? hvis det pludselig er normalt at der er 50 grader en normal vinterdag i danmark i år 2057?
    Det betyder jo at der ryger en masse dyre racer osv?


  • #40   8. apr 2007 Hvis det skal være nogenlunde troværdig altså medierne skal det efter min mening være gratis, og stå i et blad (altså ikke på nettet) så synes jeg i hvert fald man har bevist at man er ude på at informere og ikke manipulere, eller sælge og tjene lidt moneter...

  • #41   8. apr 2007 simon R

    Alt hvad du opfatter påvirker dig derfor har alle medier indflydelse på din tankegang. Det sidder vi og forsker i på mit studie.
    At illvid har 11 forskere der teoretisk cencurerer bladet er da netop manipulation af læserne. Og jo, jeg har selv været abonnent i mange år, men opgav da jeg synes at det holdt op med at være seriøst.
    Efter at have læst videnskabsteori i 2 år er jeg ikke længere i stand til at godtage påstande uden en-eller-anden form for forskning eller dokumentation der understøtter den.

    Jeg kan nemlig godt huske den med arterne, hvor man interviewede den en amerikansk forening for *preservation of species* men de kunne IKKE redegøre for hvor de havde de uhyr høje dødstal fra. Derfor godtager jeg det ikke som sandhed. Det betyder ikke at det ikke er sandt, men det betyder at du i mine øjne ikke er mere rigtigt end den modsatte påstand.

    Men nu kan jeg også ret godt lide Lomborgs tilgang til tingene. Han startede jo oprindeligt med at ville bevise at verden faktisk er ved at *gå under*, men endte med det modsatte resultat (at det faktisk er begyndt at se lidt bedre ud)... Man kan kalde det hvad man vil, men det er da interessant, og det slår mig som hysteri hvis de fund slet ikke kan tages med i betragtning alene i kraft af at de modsiger *pop*-idealogien.


  • #42   8. apr 2007 (er nødt til at smutte nu.. kommer på senere)

  • #43   8. apr 2007 det er wwf som registrer dyrarter og beskytter de truede dyrarter. Ligesom WTO som registrer og beskæftiger sig med internatinal handel.

  • #44   8. apr 2007 hm...

    sakset fra http://www.panda.org/about_wwf/what_we_do/climate_change/index.cfm?uNewsID=93340

    "The report from the IPPC’s first Working Group, released in Paris today, shows that the world has already warmed by over 0.7°C and is locked into at least another 0.5°C warming. WWF stresses the need for countries to keep global average temperatures below the dangerous 2°C rise compared to pre-industrial times.
    "
    IPPC = Intergovernmental Panel on Climate Change

    dvs.. da jeg skrev 1C... så var IPPC og WWF enige med mig...


  • #45   8. apr 2007
    IPPC= en sammenslutning i 1988 af the World Meteorological Organization (WMO) og the United Nations Environment Programme (UNEP).

    Nu kender jeg rapporten og den er alligevel drastisk. Det handler jo i særdelshed ikke om nogle grader, men derimod den fare som en par grader udgør.

    (link fjernet)


  • #46   8. apr 2007 Simon r....du tager fejl. IPPC har ingenting med Bush at gøre. Det er en sammenslutning af alle lande heriblandt alle lande fra EU.

  • #47   8. apr 2007 det er som sagt forkert...

    se evt her.

    (link fjernet)


  • #48   8. apr 2007 simon r. helt iorden.alle begår fejl engang imellem. smiley

  • #49   8. apr 2007 Jæs.. det skal der også være plads til

  • #50   8. apr 2007 Simon

    det kunne måske også være lidt sjovt for dig at se Penn & Tellers serie Bullshit, hvor et af afsnittene handler om environmentalisme... det er meget groft udlagt (og meget er overdrevet og skal tages m et gran salt), men de kommer med et par vigtige pointer.

    jeg mener at afsnittet kan findes på youtube


Kommentér på:
Global opvarmning?Katastrofe om 10 år?

Annonce