{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
191 visninger | Oprettet:

Ligger misbruget i generne... {{forumTopicSubject}}

eller spiller miljøet en større rolle?!

Og hvorfor blev Puk Elgårds bror ludoman, alt imens hun selv gik fri for at arve forældrenes spille og alkoholmisbrug.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... rledes-end

Selv hos tvillinger ser man den ene blive ramt af svær psykisk sygdom, og den anden forbliver rask.

Der er jo aldersforskel på Puk og hendes bror, så de har jo oplevet forskellig stadier i forældrenes liv, hvor hendes bror har været flyttet hjemmefra, hvor Puk har studeret forældrenes forfald på nær hold.

Hvad mener du er afgørende for, at man bli'r fri for at gentage forældrenes nedtur?!

Kommentarer på:  Ligger misbruget i generne...
  • #1   8. jan Aner ikke om det ligger i generne, men det er sikkert at problemer i livet skaber et misbrug for nogle, alt efter hvor gode de er til at takle dem.

• Claus G
    Claus G Hjælpe-administrator

Følger: 1 Følgere: 15 Emner: 12 Svar: 636
    #2   8. jan Jeg tror ikke det ligger i generne, jeg tror det handler om hvor man bla er i livet. Hvis man er sårbar, så er man nok nemmere at manipulere med, og så er de dårlige vaner sikkert en nem udvej. Det er hvad enten det er psykisk eller fysisk. Jeg tror ikke som sådan at misbrug er genetisk arveligt.

• #3   8. jan
    Som en tommelfingerregel er 50% af al misbrug genetisk, og hvis man har disse genetiske risikofaktorer og tillige en dårlig opvækst eller kommer i forkert miljø øges risikoen sig dramatisk for at blive afhængig af f.eks. spil, alkohol, eller stoffer.

Det er de udtalelser jeg har hørt og læst om fra de medicinske videnskabsmænd, der undersøger fænomet afhængighed.

• Claus G

#4   8. jan Uha, jeg har ingen af delene i familien. Det eneste, var min oldefar der drak to whiskysjusser når han havde gået morgentur han blev 97 år. Så jeg er nogenlunde sikret i fremtiden også kan jeg se
    Ingen ludomaner, sprittere eller narkomaner i min familie.
    Men altså mine forældre er/var rygere, og jeg har aldrig i mit 40 årige liv røget så meget som en cigaret. Så jeg håber da at jeg har givet de gener videre til mine to børn Indtil nu, så ser det da ud til at holde stik

• #5   8. jan Begge mine børn er rygere, det er jeg ikke, men det må de ha' arvet efter deres far...

Og begge mine forældre røg, men ingen ludomaner, kleptomaner, alkoholikere eller andet negativt arvegods.

Men har ellers lade mig fortælle, at det kan springe en generation over...

• Claus G

#6   8. jan Ja det er lidt sjovt med de gener. Folk med downs syndrom får jo ikke nødvendigvis børn med downs. Det samme med dværge. Der kan det snildt springe flere generationer over, selvom begge forældre har feks dværgvækst.

• #7   8. jan Madonna og Claus

min familie (og den er stor) er som jeres familier, jeg kender heller ikke til nogen afhængige i min familie, flertallet af os drikker aldrig hverken øl, snaps, vin, likør m.m., simpelthen fordi det ikke smager os.

Flere ryger i min familie.

Vores familier er faktisk r.. kedelige, vi kan slet ikke skilte med noget som helst

• #8   8. jan Svaret, tror jeg , kan ikke være enten/ eller.

Som med mange andre eksistentielle problematikker skal man undersøge trekanten dannet af : arv( genner) , miljø ( dannelse, påvirkninger) og individets egen vilje.

• #9   8. jan Ja Elena jeg tror også det afhænger af flere faktorer.

• #10   9. jan Jeg tror mere på skæbnen er årsag til de til vi gør - er - eller bliver

• Claus G

#11   9. jan Og jeg tror du har ret Leon

• #12   9. jan Arveligheden for rygning er på omkring 55%, mens den er ca. 50% for alkohol.
    Det er ret alment for afhængighed, at man kan være gentisk disponeret for det, men hvorvidt man rent faktisk udvikler afhængigheden afhænger i høj grad af ens miljø. Søskende kan sagtens falde forskelligt ud, både grundet aldersforskellen, men også fordi miljøet jo ikke kun er den nærmeste familie. Det er også venner, uddannelsesinstitutioner, fritidsinteresser mm.
    Nogen vil måske også bare have en særlig resiliens der gør, at de, trods miljøet og genetisk disposition, ikke udvikler en given afhængighed.

• #13   9. jan ja men Smut hvad siger generne så til det når en ryger stopper og altså bliver uafhængige og smiler imens jeg spøger

• #14   9. jan Leon: man har jo ikke et gen der gør en til ryger, på samme måde som man har et gen der gør en blåøjet. Der er tale om at have genetisk disposition for noget, ikke at noget er genetisk bestemt. Det er lettere at blive afhængig hvis man er genetisk disponeret, og så er det nok også sværere at stoppe, men altså ikke umuligt.

• #15   10. jan Smut jeg smiler og jeg stoppet i 84 med at ryge og jeg er vel også blåøjet og gerne der gør at man har en støre chance for at drikke - ja jeg tror nu mere på at vi skal hen og tænke i miljø og det sociale - sociale samvær

• #16   10. jan Leon: Jeg er slet ikke i tvivl om, at miljøet har enormt meget at sige. Men forskning peger mod, at der også er genetik i spil

Kommentér på:
Ligger misbruget i generne...