{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
451 visninger | Oprettet:

Ligger misbruget i generne... {{forumTopicSubject}}

eller spiller miljøet en større rolle?!

Og hvorfor blev Puk Elgårds bror ludoman, alt imens hun selv gik fri for at arve forældrenes spille og alkoholmisbrug.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-0 ... rledes-end

Selv hos tvillinger ser man den ene blive ramt af svær psykisk sygdom, og den anden forbliver rask.

Der er jo aldersforskel på Puk og hendes bror, så de har jo oplevet forskellig stadier i forældrenes liv, hvor hendes bror har været flyttet hjemmefra, hvor Puk har studeret forældrenes forfald på nær hold.

Hvad mener du er afgørende for, at man bli'r fri for at gentage forældrenes nedtur?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ligger misbruget i generne...
  • #1   8. jan 2019 Aner ikke om det ligger i generne, men det er sikkert at problemer i livet skaber et misbrug for nogle, alt efter hvor gode de er til at takle dem.

  • #5   8. jan 2019 Begge mine børn er rygere, det er jeg ikke, men det må de ha' arvet efter deres far... smiley

    Og begge mine forældre røg, men ingen ludomaner, kleptomaner, alkoholikere eller andet negativt arvegods.

    Men har ellers lade mig fortælle, at det kan springe en generation over...


  • #8   8. jan 2019 Svaret, tror jeg , kan ikke være enten/ eller.

    Som med mange andre eksistentielle problematikker skal man undersøge trekanten dannet af : arv( genner) , miljø ( dannelse, påvirkninger) og individets egen vilje.


  • #10   9. jan 2019 Jeg tror mere på skæbnen er årsag til de til vi gør - er - eller bliver smiley

  • Smut.
    Smut. Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 21 Følgere: 26 Svar: 137
    #12   9. jan 2019 Arveligheden for rygning er på omkring 55%, mens den er ca. 50% for alkohol.
    Det er ret alment for afhængighed, at man kan være gentisk disponeret for det, men hvorvidt man rent faktisk udvikler afhængigheden afhænger i høj grad af ens miljø. Søskende kan sagtens falde forskelligt ud, både grundet aldersforskellen, men også fordi miljøet jo ikke kun er den nærmeste familie. Det er også venner, uddannelsesinstitutioner, fritidsinteresser mm.
    Nogen vil måske også bare have en særlig resiliens der gør, at de, trods miljøet og genetisk disposition, ikke udvikler en given afhængighed.


  • #13   9. jan 2019 ja men Smut hvad siger generne så til det når en ryger stopper og altså bliver uafhængige og smiler imens jeg spøger smiley

  • Smut.
    Smut. Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 21 Følgere: 26 Svar: 137
    #14   9. jan 2019 Leon: man har jo ikke et gen der gør en til ryger, på samme måde som man har et gen der gør en blåøjet. Der er tale om at have genetisk disposition for noget, ikke at noget er genetisk bestemt. Det er lettere at blive afhængig hvis man er genetisk disponeret, og så er det nok også sværere at stoppe, men altså ikke umuligt.

  • #15   10. jan 2019 Smut jeg smiler og jeg stoppet i 84 med at ryge og jeg er vel også blåøjet og gerne der gør at man har en støre chance for at drikke - ja jeg tror nu mere på at vi skal hen og tænke i miljø og det sociale - sociale samvær smiley

  • Smut.
    Smut. Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 21 Følgere: 26 Svar: 137
    #16   10. jan 2019 Leon: Jeg er slet ikke i tvivl om, at miljøet har enormt meget at sige. Men forskning peger mod, at der også er genetik i spil smiley

Kommentér på:
Ligger misbruget i generne...

Annonce