{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

Gen test eller hvad ??? {{forumTopicSubject}}


Jeg spekulerer på om jeg ville tage en gen test hvis der var en fare for at jeg fik kræft.

jeg er disponeret for blodpropper og fik for mange år siden foretaget en blodprøve, Det var meget enkelt fordi mange i min fars familie døde tidligt, netop af blodpropper.

Det viste sig at jeg og også mine 2 søstre bar på det gen der var skyld i blodpropper. Vi garderede os selvfølgelig ved at få medicin der skulle forebygge dette problem.

For et år siden fik jeg alligevel adskillige blodpropper i lungerne.

Nu er det så at jeg tænker, hvis folk får foretaget denne gen test, så skal de vælge om de vil leve med risikoen eller om de skal bortoperere bryster, livmoder eller andre organer, ved mænd er det så prostata.

Men nu er det så spørgsmålet, hjælper det eller sætter kræften sig bare i andre dele af kroppen, er vi ved at udvikle en form for døds angst som er lidt urealistisk.

Jeg selv ville nok heller ikke tage chancen men hvad mener i. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gen test eller hvad ???
  • #1   7. sep 2016 Jeg synes at jeg har rigeligt med bekymringer uden at kende de skavanker jeg evt. er disponeret for.
    Vi skal alle sammen dø en dag. Jeg vil ikke vide af hvad eller hvornår. Jeg håber bare at det går hurtigt når dagen kommer. smiley

    Lev livet fuldt ud mens du har helbredet til det.
    Man ved aldrig hvad der sker i morgen..... smiley


  • #2   7. sep 2016 Hvor er det rigtigt, men hvis man kun er i trediverne og har set ens mor, moster søster blive ramt af kræft, ja mon så ikke man vil overveje at blive undersøgt. smiley

  • #3   7. sep 2016 Jeg mener at der er et sted på Århus Kommunehospital hvor de ud fra dit stamtræ og oplysninger om sygdomstilfælde i familien kan udtale sig om, om der er arvelige sygdomme i familien og om lige netop du kan have nytte af den gentest ....

    PS. Ca. 33% af alle mennesker får en eller anden form for kræft i løbet af livet. Det er træls, men sådan er det bare... smiley


  • #4   7. sep 2016 Skal man få taget en gentest?? --- Set ud fra min egen lille verden, vil jeg sige: Det er et godt spørgsmål.
    Når jeg kigger ud over min egen familie tilbage i tiden -- så ser jeg ikke rigtig nogen af de der arvelige sygdomme, som man dør af - så jeg kan ikke se nogen grund til, at jeg skulle blive gentestet

    Men jeg får jo den obligatoriske brystscanning - jeg mener det er hvert andet år - og det nyeste er, at man også kan få lavet en undersøgelse for tarmkræft - den får jeg også .og det er hvert andet år
    Og det synes jeg jo det vil være tåbeligt at sige nej til . --- Men jeg er nok også så heldig, at jeg som udgangspunkt går ud fra at den er negativ, så der intet er at frygte ---- så for en sikkerhedsskyld tager jeg den - det ville være dumt andet, synes jeg


  • #5   7. sep 2016 Det er et svært spørgsmål, Kisser.
    Jeg har feks valgt alle automatiske tilbud om folkeundersøgelser fra, jeg ville blive så nervøs, at jeg kunne dø af det, istedet for diagnosen, tror jeg.

    Måske dør jeg af noget helt andet.
    Feks. er konstaterede kræftceller noget, der kan mutere til gode celler igen. Og slet ikke nødvendigvis en dødsdom.
    Men i din situation ved jeg ikke, hvad jeg ville vælge.

    Det må påvirke et menneske, at få den slags oplysninger at leve med fra en ung alder.
    Måske det kunne gi anledning til planlægning mht forsikring, og hvem skal ta sig af ens børn, hvis det værste skulle ske.


  • #7   7. sep 2016 Ja, jeg synes også, det er et svært spørgsmål, jeg ville måske blive testet for mine børns skyld, mht blodpropper, så kan der gøres en del ved den tendens, ved at få en bestemt slags medicin og levevis.

    Jeg går til alle de undersøgelser, jeg bliver "inviteret" til, selvom jeg er ved at "dø" af ventetiden, meget kan de helbrede, hvis det opdages i tide, så .....


  • #8   7. sep 2016 Hvor når får forsikringsselskaberne fingrene i sådanne tests????

    Har man en eller anden risiko for arvelige sygdomme, kan man aldrig tegne en livsforsikring el lign.

    Jeg kan frygte, at de selskaber forlanger gentests, for at man kan tegne en livsforsikring.


  • #9   7. sep 2016 Ja det skulle ikke undre mig Busmann

  • #11   8. sep 2016 Ja i forsikringsselskabet Danmark kan du ikke engang blive medlem, hvis du har tørre øjne og bruger øjendråber, har jeg hørt!

  • #13   8. sep 2016 Jo Cathrine, Det er helt bestemt det samme emne, og det siger lige netop noget om at det er et komplekst emne. smiley

    Jeg syntes at det er i orden at din ene knægt ikke vil vide hvordan og hvorledes det er fat. Modigt syntes jeg, jeg ville nok gerne vide hvor jeg står, som din anden søn. smiley


Kommentér på:
Gen test eller hvad ???

Annonce