{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

Overtræner jeg? {{forumTopicSubject}}

Hey boizzz'n'girllzzz

Kunne godt tænke mig at få jeres vurdering på, om jeg overtræner. Jeg er ret i tvivl selv, og gider ikke ødelægge min krop allerede som 16 årig smiley

Jeg har cyklet igennem en del år. Jeg har sat mig for at lave en duathlon, så jeg startede løbetræningen i mandags.

Mandag: Jeg startede med at cykle 3-3½ hård interval, så hjem og skifte tøj, og ud og løbe min første tur. 5,41 på 31 minutter. Mine ben var smadret.. Og jeg glemte at strække ud...

Tirsdag: Jeg vågnede op og kunne knap nok gå, var radbrækket i mine ben. Om aftenen tog jeg med løbeklubben ud og løbe. 4,xx på 39 minutter.. Der var jeg knap så træt.. Vi løb inde i skoven, op og ned af stejle bakker, derfor den tid. Jeg strakte godt og grundigt ud bagefter

Onsdag(i dag): Jeg har været ude at cykle en lille tur.. 2 timers interval. Jeg kan mærke det spænder helt vildt meget i mine ben.. Her kommer min frygt, netop fordi det er så slemt.. Jeg kan knap nok gå.

Torsdag: Planen er at tage ud og cykle en lille tur, også interval, også ned i løbeklubben og løbe med et hurtigere hold end sidst.

Fredag: En cykeltur med distance (+120 km). Skal ikke ud og løbe den dag

Lørdag: Der cykler jeg til Frederikshavn (omkring 120 km). I Frederikshavn skal vi til stafet for livet.. Et lille hyggeligt arrangement hvor man løber/går så meget man vil i 24 timer.
Jeg har sat mig for at jeg gerne vil løbe 40 km på de 24 timer

Søndag: Stafet for livet, afslapning


Sådan ser mit program ud og det vil det også gøre de mange næste uger.. Jeg er bare lidt i tvivl om, om jeg bør lave det om. Hvad siger i? Er det for hårdt, når jeg aldrig har løbet før, og kan mærke "ekstrem" ømhed dagen efter?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overtræner jeg?
  • #1   12. jun 2013 At træne det samme alle ugens dage, eller 6 af dem, er i mine øjne overtræning. Overtræning er i vid udstrækning noget der kan påvirkes igennem kost og søvn, og nogle mener at overtræning ikke eksistere, hvis disse er på plads, selvom det ikke tilfældet efter min mening.

    Din forbrænding på daglig basis må være enorm med den mængde konditionstræning, og der er derfor en reel chance for at du ikke får den mængde energi din krop har brug for til at restiduere.

    Din muskelmhed er ikke nødvendigvis tegn på overtræning, da jeg jo intet ved om hvordan din træning ellers har set ud. Muskelømhed kommer også som respons på ophobning af mælkesyre i musklerne. Du kan evt prøve at anvende tilskuddet Beta-Alanine, der har vist sig meget effektiv, i forbindelse med højintensitets-sportsgrene, samt for at skære drastisk ned på ophobningen af mælkesyre i musklerne, og derfor også øge chanchen for at du oplever lavere ømhed.

    Sidst men ikke mindst, kommer din ømhed med sikkerhed også af, at du måske ikke har været vandt til løbetræning, og derfor måske burde holde din løbetræning på omkring 2 dage i ugen de første 2-3 uger, og så måske skrue langsomt op, hvis du føler behovet er der. smiley


  • #3   12. jun 2013 Jeppe K - Tak for din respons!
    Jeg kan godt følge dig.. Men nu går jeg bare herhjemme og har læseferie, så har tid nok til at få ordenlig søvn.. Kosten tænker jeg også meget på. . Ømheden er jeg sådanset ligeglad med.. Var bare lidt bekymret.. Når jeg først er i træning, så skal den nok forsvinde. Var bare bekymret for om det kunne være for slemt.
    Vil fortsætte den træning jeg er igang med næste uge. Hvis jeg stadig mærker den ømhed jeg mærker nu, vil jeg følge dig råd, og skære en smule ned.
    Tak!

    Gas * - Det er kun musklerne. Og de symptomer har jeg slet ikke.. Endnu smiley


  • #4   12. jun 2013 Tror heller ikke du skal være bange for desaderet overtræning (endnu) det tager som regel en længere ppæriode med intens træning, at nå til de stadie, og som Gas siger, så er man somregel ikke i tvivl når det er. Overtræning kan føre til de letter psykosomatiske reaktioner som Gas siger, hvor ting som depression, og andre lidelser, hvor der er sammenhæng mellem krop og sjæl, opstår. smiley

  • #5   12. jun 2013 Løber du 5 gange om ugen som nybegynder?

  • #6   12. jun 2013 Jeppe K - Det du beskriver er ikke planen smiley

    How you doin - Ja, selvom jeg ikke får det fulde udbytte af det, så ja. Det er stadig sundt for kondien, selvom benene ikke når at resture 100% smiley


  • #7   12. jun 2013 Så løber du ihvertfald en KÆÆÆÆÆÆÆÆMPE risiko for at løbe ind i skader.. Som Jeppe også skriver så er 2 gange om ugen passende for en nybegynder.. Jeg tvivler stærkt på at din krop vil kunne følge med hvis du starter med 5 gange om ugen..

  • #8   12. jun 2013 Du løber ALT for meget, tag den med ro, ellers kan du få seriøse skader. Skinnebensbetændese er en BITCH!

    selv både løber, svømmer, styrketræner og køre en del mtb. så der sker rigeligt smiley


  • #10   13. jun 2013 Husk man skal have en dag UDEN træning... ellers hjælper det ikke særlig meget. ;P

Kommentér på:
Overtræner jeg?

Annonce