{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
995 visninger | Oprettet:

Hvilken type rejser ? {{forumTopicSubject}}

I 1973 en søndag møg vejr sommer, regn væltede ned, kiggede jeg i avisen om Interrail hvor man kunne købe et kort til at rejse i hele Europa med tog.

Pakkede min grimme orange rygsæk med alurør og tog hen til banegården i Odense og købte Interrail biletten.

Futtede så rundt der en måned tid og endte i Rabat i Nordafrika, hvor Jernbanen endte ude i ørknen. Blev syg af maden og hjemturen var ikke noget at skrive om men selv friheden har jeg stadig i blodet.

Bare at købe en billet og leje en bil og så tager vi den derfra.

Men har da også prøvet færdig rejser som dengang jeg gik til HF hvor i engelsk var arrangeret en tur til Torquay, overraskende at se palmer i England, men som det var så blev vi indkvarteret hos en familie Forrest Road 19 - en lille hus i en lang række af andre små huse. En sjov tid i en periode på 10 dage.

Som sædvanlig gad jeg ikke de andre gider eller var arrangeret, så jeg gik rundt og hyggede mig ved havnen og kom i snak med fiskere - kom med ud i båden og lånte fiske udstyr.

Var i Tyrkiet for første gang med min rejsekammerat, kun biletten og en bil, hvis man kan kalde en Yogo for en bil nok nærmere en rulleskøjte man spænder på nakken. Nå men vi kørte op af et bjerg i Øst Tyrkiet og og så en soldat med et gevær, nu var området berygtet så vi speede bare op og forbi.

På toppen kom vi til en lille landsby hvor vi gik ind i beværtningen for at høre om indkvartering - det er der intet af men kromanden hjalp os med at finde en med en lade vi kunne overnatte i. Fint.... så hyggede vi os og så gik døren op og ind kom soldaten og omfavnede kromanden - ups det var hans søn. Vi fik os så snakket udenom hvorfor vi ikke turde tage ham op.

Så oplevelser får man mange af hvis man rejser uden sikkerhedsnet. Men respekt for dem der hellere vil have pakkerejser, men jeg gider det ikke for du er bundet af et hotel som du skal tilbage til så din radius er begrænset.

Hvilken rejse type fortrækker i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken type rejser ?
  • #1   28. jun 2018 Den type rejse, du der beskriver, kunne du nok ikke rejse i 2018, da du er gået hen og blevet for gammel, jeg vil have en ordentlig seng, træk og slip, bad smiley

  • #2   28. jun 2018 Jetset

    nix foretrækker stadig min type, og man kan altid dappe ind på et hotel, så jeg forstår ikke lige det med at være for gammel.


  • #3   28. jun 2018 Alle typer rejser kan bruges, vi har kørt meget i egen bil rundt i Europa, men også bus- og charterrejser samt krydstogter.

    Udover Malmø som barn og ung, var min økonomi ikke til udlandsrejser, så den første gik til Cala Mayor Mallorca i i 70erne til 390 kr. for en uge med Spies, men da vi ikke var til strandliv, har turene pr. pakkerejse med bus rundt i Europa givet en masse, og siden har man kunnet klare sig på egen hånd, hvis man orker at arrangere det.

    Men også flodkrydstogter er på top 10, da vi sejlede på Seinen, lå vi til kaj lige nedenfor Eiffeltårnet i Paris et par døgn først, det gør man ikke mere, sikkert på grund af terrortruslerne.

    Men en tur op ad Seinen kan anbefales med god fransk forplejning, en dejlig kahyt, og med en bus der følger med, og kører en lige til seværdighederne, når der er behov for det, kan jeg stadig lokkes med på.;-)


  • #5   28. jun 2018 Annella

    Må indrømme jeg aldrig har oplevet at skulle betale for en dug, og skulle det hænde så havde jeg i protest rullet den sammen og taget den med. smiley


  • #6   28. jun 2018 #3

    Har aldrig været på krydstogt, det kunne jeg faktisk godt tænke mig, dog har jeg prøvet at sejle lidt over 100 km på Douro floden hvor man ser alle producenter af portvin, dejlig hyggelig sejllads med masser af sluser, elendig tysk præget møg mad på en dag der er over 30 grader, så så jeg hellere en let frokost.

    Men valget var jo nok at der er flest tyskere på båden og generelt den nationalitet, jeg hørte ikke andet end tysk, og fint med det, men så kunne man da være lidt selektiv


  • #7   28. jun 2018 #4

    Den er god nok, Annella.:-)

    Det hedder 'coperto' og betyder opdækning, om det kun er turisterne, der skal betale, ved jeg ikke, men husker ikke at ha' betalt det i Rom.

    Men vi sad på en restaurant ved Canal Grande med 2 sultne unger, så vi betalte uanset, at det så vidt jeg husker, kun var en gang spaghetti.:-)



  • #8   28. jun 2018 #7

    Brød på bordet betaler man også for uanset om man spiser det eller ej som også er en del af Coperto... Det er en af grundende jeg ikke spiser sådanne steder, men hellere i sidegaderne som ikke kræver coperto, hverken for udsigt, bord eller den briket som gør at bordet ikke rokker. smiley


  • #11   28. jun 2018 @ Annella

    Det var dog ikke den opdækning, vi fik, som linket viser:

    https://mycornerofitaly.com/coperto-italian/

    men bare en rødternet dug...hæhæ.;-)


  • #12   28. jun 2018 Annella, tror det er et turisttrick, kan ikke mindes det samme i Rom.

    Til gengæld blev gemalen forarget, da de på en af de pænere restauranter i tivoli, kom med en elefantøl, til en japaner der bare havde sagt 'beer'.


  • #14   28. jun 2018 Torben, underligt nok har Norge aldrig sagt mig noget, men jeg kan forstå, at jeg er gået glip af noget storslået...?;-)

    Men krydstogt ved Norges kystlinje, er sikkert i den dyre ende, og jeg kan hurtigt få natur nok.


  • #16   28. jun 2018 #13 - Det siges også, at det er verdens smukkeste vandvej smiley

  • #17   28. jun 2018 Troede det var Mølleåen.

  • #18   28. jun 2018 Nej, Alan smiley - du skal nord på smiley

  • #19   28. jun 2018 Det er da også nord for Amager.

  • #20   28. jun 2018 #13

    Torben er ikke så berejst men har dog været steder som:

    Ægypten
    Libanon
    Iran,
    Irak
    Syrien
    Tyrkiet
    Israel
    Nord Afrika
    Italien,
    Spanien
    Holland,
    Belgien
    Frankrig,
    England
    Tyskland
    Østrig


  • #21   28. jun 2018 Polysl.

    Godt du har holdt dig fra Sverige.


  • #22   28. jun 2018 markgreven

    Det er helt bevist, gider ikke det land, Norge måske, og Grønland, og Island og så lige det hjemlige Skagen - har sgu ikke været der eller ved Vesterhavet. det er jammerligt.


  • #25   28. jun 2018 Glemte så lige Portugal .....

    Stedet der vises er en klub, hvor man ringer på for at komme ind, et fedt sted med ting i lofter og vitriner fra tilbage til 1 og 2 verdenskrig og videre.

    adress.

    Rue de Pedro v. 89 - 91 Lisboa..


    profilbillede
  • #27   28. jun 2018 Annella...

    Lyder som en super tur, go vind og ingen punktering smiley


  • #30   28. jun 2018 Når man er i Østrig så skal man se Ørneborgen (Kehlsteinhaus) hvor man køres op af 3 busser med hver deres gearing pga. stigningen.

    Man går i en tunnel for så at ende i et rum med elevator som er beklædt med messing tror jeg, og ligner guld. Man måtte ikke tage fotos...

    kom op til borgen og ind i huset hvor ildstedet faktisk er ret synlig med diverse inskriptioner fra 2 verdenskrig - masser af navne på soldater, og så det sædvanlige: Kilroy was here. - -

    Men det var en lortedag tåge over de hele så man kunne ikke se 5 meter frem..nå men så har man da været der.


  • #33   28. jun 2018 dmm

    så husker jeg forkert....


  • #34   28. jun 2018 Annella og Polysl… taler I ikke om 2 forskellige steder, der er en borg/slot , hvor "Ørneborgen" med Richard Burton er optaget, og så er der "Ørnereden", hvor Hitler residerede, som ligger i Berchtesgarten?!

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/oerneborgen-og-torturkammer-kom-ind-i-oestrigs-dystre-borge/6602473

    https://da.wikipedia.org/wiki/Kehlsteinhaus


  • #35   28. jun 2018 Ja jeg vil bare nøjes med en (drømme rejse) smiley

  • #40   1. jul 2018 Bortset fra charterrejserne med Sterling til de græske øer i vores ungdom har det sidenhen været totalt kør selv ferier i USA og Canada.
    Sammensparede feriedage og selvbetalte ekstradage har betydet at vi kunne ture rundt i op til 3 måneder ad gangen.
    Storbyer har vi altid undgået og udelukkende kørt på landet og overnattet på de moteller vi kom forbi.
    Selv om vi har været i eller kørt igennem alle stater er Colorado vores foretrukne med dens storslåede natur fra 30 grader ved foden af bjergene og til sneboldkamp på toppen efter et par timers kørsel.
    Sidde ved bjergfloderne med en kold pils og se bæverne bygge dæmninger må kunne konkurrere med Norges kystlinie.
    Nordamerikas og Canadas naturparker er også blandt vore favoritter.
    Vegas, Frisco og NY er storby undtagelserne som vi har besøgt gentagne gange.
    Vi mangler Hawaii og Alaska, men tvivler på at vi når at få dem med 😀😪


  • #41   1. jul 2018 Hawaii kæmper med Vulkanerne pt., skulle være ret voldsomt og ingen tvivl om, at Alaska er storslået, når vi taler natur smiley

    Jeg synes, de græske øer er hyggelige, der er jo ikke 2, der er ens, men det koster en formue at komme dertil, hvis ikke charter interesserer og næsten 3 dage, ingen direkte fly, synes jeg er meget mærkeligt og møg irriterende smiley


  • #42   12. jul 2018 Hold da op, sikken en fantastisk rejse bare at læse jeres indlæg i denne tråd.
    Lige før jeg får hjemve smiley
    Rejser mest nogle måneder ad gangen selv for rigtigt at komme ind under huden i kulturen.
    Mest fortid.
    Beskedent blev det Frankrig, UK og Italien,
    gider ikke rigtigt mere nu. Foretrækker højskoleferier de senere år.


Kommentér på:
Hvilken type rejser ?

Annonce