{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.014 visninger | Oprettet:

Støtte til sommerferie {{forumTopicSubject}}

Kun hver femte familie, der har søgt om hjælp, får støtte til sommerferien.

Jeg husker fra min skoletid, at der var noget, der hed feriekolonier, vores forældre kunne søge om det, hvis de havde behov, der var forøvrigt også noget der hed svagbørnskolonier, det var børn fra stenbroen og baggårdene, som aldrig så en solstråle.

Men, det er der nok ikke noget, der hedder mere, hvilket jeg faktisk ikke kan forstå, der er da tydeligt behov for det, som jeg læser i det indsatte link ??

Når jeg husker tilbage på mine skoletids sommerferie, så havde jeg nogle vidunderlige ferie, de blev holdt stort set i hele Jylland, men det var ikke hotelferie, kroferier, badehoteller o.lign., det var hos familien, det var vidunderlige ferier 6 uger, men det var uden mine forældre, jeg husker kun en ferie, og det var på Enø/Karresbækminde i et lejet sommerhus, det var også noget af en oplevelse, for det var et rigtigt sommerhus uden el og træk og slip. Der var kørende forretninger, Bageren, Grønt, Kød lige uden for døren - det var en skøn ferie.

Men nutiden kan ikke sammenlignes med datiden, jeg tror heller ikke, det er så sjovt, ikke kan kunne tage på en sommerferie med sine børn ....

Synes der bliver flere og flere, der ansøger om feriehjælp, julehjælp osv., osv.. Nutiden er anderledes krævende også på det punkt åbenbart smiley

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/over-4000-familier-faar-nej-til-feriehjaelp-det-knaekkede-stoltheden-jeg-ikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Støtte til sommerferie
  • #1   10. jun 2018 Jeg bliver helt svag da jeg går tilbage til barndommen smiley

  • #2   10. jun 2018 Ja, Leon, det kan jeg nu også blive, så du er ikke alene, men jeg tror bare, at datiden alligevel var nemmere, da vi var mange flere, der ikke have råd til så meget, der var bl.a. ikke nogen af os, og jo, det var få, der havde deres eget værelse med TV, Ipad, Smartphone og hvad det ellers hedder - det smarteste jeg fik til jul, 12 år, var en rejsegrammofon, men jeg kan forøvrigt også godt huske, at TV var vanvittigt dyrt ift i dag, de kostede næsten en halv års lønindtægt, måske det hele er meget billige i dag, sammenligne med lønindtægterne smiley

  • #4   10. jun 2018 Ja, det var dengang, det var helt rart at cykle, i dag er trafikken så tæt, at det ikke er spor sjovt at cykle, hvis der ikke er en dertil indrettet cykelsti. Mine svigerforældre fortalte også, at de bare cyklede til Jylland, det var ikke nogen sag, det er faktisk helt utænkelig i dag med mindre du er cykkelrytter smiley - men det er da nostalgi af have disse stilebøger, ak ja, det var den gang med stile og genfortællinger, hvor har vi altså været noget så flittige smiley smiley smiley

  • #6   10. jun 2018 Ja, jeg synes også, det er sjovt at huske fra dengang, jeg drømmer for tiden meget om dengang og så er der noget andet, der er blandet ind i, men realistisk, så husker jeg mine sommerferie fra skoletiden meget tydelige - det var under krigen, Ron - men det mærkede I måske ikke, som sådan ??

  • #11   10. jun 2018 Ja, 2. verdenskrig, det er historie for mig, men vi havde 2. verdenskrig som historie og så har jeg selvfølgelig også hørt fra familien. Jeg husker også vores lys i vinduerne 5. maj, jeg glemmer aldrig alle de lys i Barndoms Gade, som det hedder, det var bevægende og meget flot at se alle de lys.

    #7 - Torben, lejrskole, vi var på Als - men Fanø, det har jeg tilgode smiley


  • #12   10. jun 2018 Ron - jeg elsker ALBUMS, der er noget over at sidde og kunne se ALBUMS smiley smiley

  • #13   10. jun 2018 Jeg har ikke orket at læse hele tråden endnu, men kun indlægget.

    Jeg er ked af at sige det, men det kunne måske skyldes vores nye medmennesker fra de arabiske lande.
    Går du 30 år tilbage i tiden, var der ingen afslag, alle kom på koloni, og folk med behov fik julehjælp. - I dag kan en enlig dansk mor få afslag til fordel for en arabisk familie med 5 unger, og de skal selvfølgelig have kylling til jul.

    Jeg brækker mig snart i lårtykke stråler.

    Jeg giver 1000 kr, til den der spytter på Morten Østergaard.

    Dog kun til den første, jeg er ikke milliardær. smiley


  • #15   10. jun 2018 Ja, tænk, kun 30 år tilbage. År betyder noget trods alt, selv om jeg ikke vil være ved det, men vi får nok ikke en statistik over, om de kommer fra Jylland eller Somalia, men jeg gider nu godt, at spytte på Morten Østergaard GRATIS smiley smiley smiley

  • #16   10. jun 2018 #14 - du har da bare et fantastisk arkiv, det har jeg nok også, men der er slet ikke den orden, det er da vildt, hvad du har af skønne billeder, iiiihhhhh smiley

  • #18   10. jun 2018 Fy, Ron - Scyyyyyyyyys, vi siger ikke noget videre her smiley - jeg har en drøm om, at jeg kan få mine albums på nettet, så er det så nemt at sætte ind, men det bliver i privaten smiley smiley smiley

  • #20   10. jun 2018 Jamen, så må jeg da snart finde en rejse til GC og alt imens du gør det, så kunne jeg dekorerer en smart frisure smiley - jeg tror ikke min scanner kan tage negativer, du ved, jeg er så positiv smiley

  • #21   11. jun 2018 Som 10-årig blev jeg sat på et ferietog der kørte til Sønderjylland, det tog hele dagen, heldigvis blev jeg hentet da jeg kom frem. 2 gange var jeg hos mine bedsteforældre, og det var hele sommerferien. Senere plagede jeg mine forældre om at komme på feriekoloni, de syntes det var noget pjat, men det lykkedes til Mols, det var en dejlig ferie. smiley
    Krigen husker jeg kun ved at vi tog med isbryder til Fredericia og der var luftalarm om natten flere gange. smiley
    I 3.mellem var jeg med klassen en tur til Harzen, det var en mærkelig tur, tyskerne var fattige og ruiner mange steder....men vi prøvede en svævebane og vores chauffør var lidt fordrukken, så vores lærerinde måtte holde øje med ham. smiley


  • #22   11. jun 2018 Ååå ja, Elizabetta, apropos ferietog, ikke at glemme - jeg blev sat på ferietoget Kbh Hovedbanen og til Holstebro, det tog kun 12 timer, det var nedenom via Esbjerg og så hele vejen op langs Vesterhavet, men jeg nåede da frem det skulle bare stoppe ved hvert trinbræt smiley

  • #24   11. jun 2018 Ja, korn kunne købes på Rådhuspladsen, hvor er det mange år siden, Ron, Rådhuspladsen er ved at ændre sig, men indtil videre ligner den en stor byggeplads (Metro), men den bliver flot, har de lovet.

    Glæder mig til dine billeder smiley


  • #26   11. jun 2018 Hvor spændende Torben, jeg synes også at kunne huske en del fra mit 4. år, men jeg var slet ikke født i 1948, så alt hvad der foregik under 2. verdenskrig er historie for mig. Men jeg må indrømme, jeg kunne da godt tænke mig, at have nogle flere billeder, men i min familie har der ikke være tradition for at fotografere, måske et fotoapparat var dyrt på daværende tidspunkt ??

  • #30   11. jun 2018 I LOVE jeres historier jeg har nu også mange billeder efter min mor/mormor og Oldeforældre men jeg kan ikke finde ud af at sætte flere ind samtidigt smiley

  • #31   12. jun 2018 #30 - Ron er ekspert på det område, jeg mener, der er noget med, at man kun kan sætte eet billede ind af gangen, så fortvivl ikke, det kunne da også være sjovt, at se dine billeder, Leon.

    Jeg husker min Farmor/Farfars foto, det var en stor sort kasse, som kunne trækkes, en 4-kantet kasse og det skulle indstilles og hvad ved jeg, det tog en evighed at tage et billede, så det var aldrig øjebliksbilleder, men opstillede billeder, AK ja, det var dengang smiley - det var ikke et, der skulle for det ene øje, men man skulle kigge ned i det og klik og så vente i månedsvis på, at det blev fremkaldt smiley


    profilbillede
  • #33   12. jun 2018 Hvad år var det, Ron ?? - et meget klart billede i sne og hestevogn, det er i grunden en skøn blanding smiley

  • #35   12. jun 2018 Det kan være, Lone kan svare på det smiley

  • #37   12. jun 2018 Stormfuglen - Tysklands første jetfly gik på vingerne i 1942



    profilbillede
  • #39   12. jun 2018 Ron

    Det siges at Hitler blandede sig for meget i flyet til fordel for England og USA, De ville ikke have en chance mod det fly med 3 20mm kanoner, tror jeg at have læst et eller andet sted.


  • #41   12. jun 2018 tjo ron

    jeg tror mere på at det var piloten som ikke kunne håndtere flyet.


Kommentér på:
Støtte til sommerferie

Annonce