{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
452 visninger | Oprettet:

Støtte til sommerferie {{forumTopicSubject}}

Kun hver femte familie, der har søgt om hjælp, får støtte til sommerferien.

Jeg husker fra min skoletid, at der var noget, der hed feriekolonier, vores forældre kunne søge om det, hvis de havde behov, der var forøvrigt også noget der hed svagbørnskolonier, det var børn fra stenbroen og baggårdene, som aldrig så en solstråle.

Men, det er der nok ikke noget, der hedder mere, hvilket jeg faktisk ikke kan forstå, der er da tydeligt behov for det, som jeg læser i det indsatte link ??

Når jeg husker tilbage på mine skoletids sommerferie, så havde jeg nogle vidunderlige ferie, de blev holdt stort set i hele Jylland, men det var ikke hotelferie, kroferier, badehoteller o.lign., det var hos familien, det var vidunderlige ferier 6 uger, men det var uden mine forældre, jeg husker kun en ferie, og det var på Enø/Karresbækminde i et lejet sommerhus, det var også noget af en oplevelse, for det var et rigtigt sommerhus uden el og træk og slip. Der var kørende forretninger, Bageren, Grønt, Kød lige uden for døren - det var en skøn ferie.

Men nutiden kan ikke sammenlignes med datiden, jeg tror heller ikke, det er så sjovt, ikke kan kunne tage på en sommerferie med sine børn ....

Synes der bliver flere og flere, der ansøger om feriehjælp, julehjælp osv., osv.. Nutiden er anderledes krævende også på det punkt åbenbart

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/over-4000-familier-faar-nej-til-feriehjaelp-det-knaekkede-stoltheden-jeg-ikke

Kommentarer på:  Støtte til sommerferie
  • #1   10. jun Jeg bliver helt svag da jeg går tilbage til barndommen

• #2   10. jun Ja, Leon, det kan jeg nu også blive, så du er ikke alene, men jeg tror bare, at datiden alligevel var nemmere, da vi var mange flere, der ikke have råd til så meget, der var bl.a. ikke nogen af os, og jo, det var få, der havde deres eget værelse med TV, Ipad, Smartphone og hvad det ellers hedder - det smarteste jeg fik til jul, 12 år, var en rejsegrammofon, men jeg kan forøvrigt også godt huske, at TV var vanvittigt dyrt ift i dag, de kostede næsten en halv års lønindtægt, måske det hele er meget billige i dag, sammenligne med lønindtægterne

• #3   10. jun Og jeg var på feriekoloni med skolen , det hed Jersie og lå i køge bugt. Men det var ikke ren ferie. vi skulle på cykelture rundt i omegnen. det kunne være et mejeri en gård eller en kirke. og bagefter skulle vi skrive stile om turene. Jeg ejede ikke en cykel , så den måtte Skolen levere. Jeg tror vist det var 14 dage. og vi sov i køjesenge 4 pr rum. Transport var der ikke noget der hed, det var pr cykel hele vejen. på brosten. eller grusvej.- for øvrigt har jeg de stilebøger endnu.

• #4   10. jun Ja, det var dengang, det var helt rart at cykle, i dag er trafikken så tæt, at det ikke er spor sjovt at cykle, hvis der ikke er en dertil indrettet cykelsti. Mine svigerforældre fortalte også, at de bare cyklede til Jylland, det var ikke nogen sag, det er faktisk helt utænkelig i dag med mindre du er cykkelrytter - men det er da nostalgi af have disse stilebøger, ak ja, det var den gang med stile og genfortællinger, hvor har vi altså været noget så flittige

• #5   10. jun Jeg kom i skole i 1942, så det var jo lidt anderledes den gang. sjovt at kunne huske fra den gang.

• #6   10. jun Ja, jeg synes også, det er sjovt at huske fra dengang, jeg drømmer for tiden meget om dengang og så er der noget andet, der er blandet ind i, men realistisk, så husker jeg mine sommerferie fra skoletiden meget tydelige - det var under krigen, Ron - men det mærkede I måske ikke, som sådan ??

• #7   10. jun Der var 4 muligheder da jeg gik i skole 1947-58.
    1. Svagbørnskoloni (som Jetset beskriver)
    2. Feriekoloni (som Jetset beskriver)
    3. Lejrskole (som Ron beskriver)
    4. Gratis returbillet til en dansk station..
    Odense Kommune ejede en pragtfuld bygning på Fanø, hvor 1. 2. og 3. mulighed blev afholdt....

• #8   10. jun Jo hvor jeg boede midt i Roskilde, men ikke på landet , alle kunne færdes frit. Ja begynder man først at tænke baglæns, så er det da utroligt hvad man har oplevet. - Mørklægningstiden. frihedskæmperne , især lige før 1945, Det var jo meget spændende at se dem på deres Nimbus maskiner komme kørende og stille maskingevær op forskellige steder. og så blev vi unger jo gennet væk, De første Englændere der kom , kørte igennem vores gade. Far tog et par billeder, far var altid med på alt det nye. I det hele taget en meget spændende tid for små drenge, det var jo nok begrænset hvor meget vi forstod af det hele. altså alvoren i det.

• #9   10. jun Her en til med stjerne på, men det var Englændere. Nogle af dem lå i telte i haver hvor man havde plads.

• #10   10. jun Og nede omkring Osted tror jeg nok. blev 11 frihedskæmpere skudt af Tyskerne. de blev kørt til København, af 11 lastbiler. med flag over kisterne. her kommer de og drejer op ad Jernbanegade.

• #11   10. jun Ja, 2. verdenskrig, det er historie for mig, men vi havde 2. verdenskrig som historie og så har jeg selvfølgelig også hørt fra familien. Jeg husker også vores lys i vinduerne 5. maj, jeg glemmer aldrig alle de lys i Barndoms Gade, som det hedder, det var bevægende og meget flot at se alle de lys.

#7 - Torben, lejrskole, vi var på Als - men Fanø, det har jeg tilgode

• #12   10. jun Ron - jeg elsker ALBUMS, der er noget over at sidde og kunne se ALBUMS

• #13   10. jun Jeg har ikke orket at læse hele tråden endnu, men kun indlægget.

Jeg er ked af at sige det, men det kunne måske skyldes vores nye medmennesker fra de arabiske lande.
    Går du 30 år tilbage i tiden, var der ingen afslag, alle kom på koloni, og folk med behov fik julehjælp. - I dag kan en enlig dansk mor få afslag til fordel for en arabisk familie med 5 unger, og de skal selvfølgelig have kylling til jul.

Jeg brækker mig snart i lårtykke stråler.

Jeg giver 1000 kr, til den der spytter på Morten Østergaard.

Dog kun til den første, jeg er ikke milliardær.

• #14   10. jun Nu blev fotografi jo min store hobby senere. så jeg var ikke sen til at affotografere alle mine Fars billeder. vi var jo 4 søskende, så det var om at være hurtig. det er jeg meget glad for i dag.
    Her et et hvor jeg sidder foran min storesøster og to af hendes venner. Eve havde en forlovede. og han var frihedskæmper, jeg fik mange ting at ham . bl.andet den faldskærm jeg sidder med , den har været brugt til nedkastning af våben. og den har jeg også endnu.

• #15   10. jun Ja, tænk, kun 30 år tilbage. År betyder noget trods alt, selv om jeg ikke vil være ved det, men vi får nok ikke en statistik over, om de kommer fra Jylland eller Somalia, men jeg gider nu godt, at spytte på Morten Østergaard GRATIS

• #16   10. jun #14 - du har da bare et fantastisk arkiv, det har jeg nok også, men der er slet ikke den orden, det er da vildt, hvad du har af skønne billeder, iiiihhhhh

• #17   10. jun Ja nu er billeder jo ikke nok. man skal altså også kunne huske, ellers er det ikke nok. sidste billede, sidder min Storebror ved siden af mig. han kom i lære som radiotekniker. så han kunne noget med den slags. oppe på loftet af hvor vi boede sad han og byggede krystalapparater. så vi kunne høre BBC. London, det var jo meget Fy Fy. iflg tyskerne. men det kunne han finde ud af. det var jo også en spændende ting. Og noget man skulle holde kæft med ellers fik jeg ikke lov til at være med. han laved også sejlgarnsbomber af krudt som den gang kunne fås hos materialisten. Hvis man vidste hvor det skulle blandes. det var vist heller ikke helt lovligt..

• #18   10. jun Fy, Ron - Scyyyyyyyyys, vi siger ikke noget videre her - jeg har en drøm om, at jeg kan få mine albums på nettet, så er det så nemt at sætte ind, men det bliver i privaten

• #19   10. jun Ja så har du brug for en scanner der kan tage Negativer. jeg har en proff. der kan det hele, også gamle Dias.. så har vi igen dette med afstanden. for det kunne jeg nemt gøre.

• #20   10. jun Jamen, så må jeg da snart finde en rejse til GC og alt imens du gør det, så kunne jeg dekorerer en smart frisure - jeg tror ikke min scanner kan tage negativer, du ved, jeg er så positiv

• #21   11. jun Som 10-årig blev jeg sat på et ferietog der kørte til Sønderjylland, det tog hele dagen, heldigvis blev jeg hentet da jeg kom frem. 2 gange var jeg hos mine bedsteforældre, og det var hele sommerferien. Senere plagede jeg mine forældre om at komme på feriekoloni, de syntes det var noget pjat, men det lykkedes til Mols, det var en dejlig ferie.
    Krigen husker jeg kun ved at vi tog med isbryder til Fredericia og der var luftalarm om natten flere gange.
    I 3.mellem var jeg med klassen en tur til Harzen, det var en mærkelig tur, tyskerne var fattige og ruiner mange steder....men vi prøvede en svævebane og vores chauffør var lidt fordrukken, så vores lærerinde måtte holde øje med ham.

• #22   11. jun Ååå ja, Elizabetta, apropos ferietog, ikke at glemme - jeg blev sat på ferietoget Kbh Hovedbanen og til Holstebro, det tog kun 12 timer, det var nedenom via Esbjerg og så hele vejen op langs Vesterhavet, men jeg nåede da frem det skulle bare stoppe ved hvert trinbræt

• #23   11. jun Jeg mener kun at jeg har været med tog en gang i min barndom, og det var til København.vi skulle i Tivoli. her sidder jeg og min anden søster og fodrer duer.vist nok på Rådhuspladsen. . Den der hvide kasket har jeg også endnu, den var kun til Søndagsbrug hvis vi skulle i byen. . en dag tager jeg et billede af alle de ting som jeg siger jeg har gemt. så i kan se at det ikke er løgn.

• #24   11. jun Ja, korn kunne købes på Rådhuspladsen, hvor er det mange år siden, Ron, Rådhuspladsen er ved at ændre sig, men indtil videre ligner den en stor byggeplads (Metro), men den bliver flot, har de lovet.

Glæder mig til dine billeder

• #25   11. jun Jeg kan slet ikke hamle op med billeder og andre gemte ting fra dengang, jeg var dreng...
    Det har aldrig interesseret mig at fotografere - til gengæld har jeg en fotografisk hukommelse og kan genkalde "indre billeder" af det, jeg husker.
    Krigsårene husker jeg også - for vi boede lige overfor en skole, som var besat af tyskerne - og jeg legede faktisk med vagterne, som syntes, det var skægt, at jeg gad at løbe ned til den anden vagt med et eller andet - og retur med noget helt tredie.. (skolen har to indgange - og der var vagt ved dem begge).. På taget af skolen sad en kæmpesirene og når der var luftalarm skulle vi skynde os ned i kælderen, ndtil der blev blæst af igen....
    Jeg husker tydeligt da de pakkede sammen 5. maj 1945 og gik hjemad med bøjede hoveder... (jeg var kun 4 år gammel)
    Skolen var mishandlet og møgbeskidt efter krigen (for at sige det mildt) og den blev først taget i brug igen i 1947 - samme år hvor jeg begyndte der - og skrev navneord med stort og aa i stedet for å - og kunde, skulde og vilde i stedet for kunne, skulle og ville.
    Det blev ændret i 1948 da jeg kom i anden klasse....
    Sjovt nok har mange meget svært ved at huske hvornår vi holdt op med store bogstaver og fik bolle-å osv....
    Det var i 1948 og i sidste uge var jeg på filmoptagelse til en ny TVserie som skal foregå i 1952... Jeg skulle bl.a. læse i en avis, som var fremstillet til lejligheden - og fandme om de ikke konsekvent havde erstattet alle bolle-å'erne med aa - altså 4 år efter ændringen.
    Jeg gjorde opmærksom på det - og nu er jeg da spændt på, når serien kommer i 2019 o de har rettet det.....

• #26   11. jun Hvor spændende Torben, jeg synes også at kunne huske en del fra mit 4. år, men jeg var slet ikke født i 1948, så alt hvad der foregik under 2. verdenskrig er historie for mig. Men jeg må indrømme, jeg kunne da godt tænke mig, at have nogle flere billeder, men i min familie har der ikke være tradition for at fotografere, måske et fotoapparat var dyrt på daværende tidspunkt ??

• #27   11. jun Nej Jetset . det var ikke dyrt. men selvfølgelig. mangler man, er alting jo dyrt også den gang, Det gamle 6x6 kamera far havde. havde han gemt, så det har jeg også. det var smart for den tid. for det var et klapkamera. . jeg skal nok vise det. Jeg havde det udstillet den gang jeg havde fotoforretning. og for sjov skyld prøvede jeg at tage en farvefilm i, og det blev udmærket kameraet i betragtning. Nu får jeg jo travlt med at finde de gamle ting frem og tage billeder af dem.

• #28   11. jun #26
    Nej det var slet ikke dyrt og min far fotograferede en masse...
    han brugte endda et hjemmelavet apparat - lavet af en cigar kasse med en fotografisk glasplade i... et lille hul med en læderstrimmel for blev åbnet og vupti lå der et negativ på glaspladen... man stod på hovedet på negativet...
    senere fik han box-kamera til 6x6 og 6x9 fotos. .
    men jeg arvede ikke fars interesse.....

• #29   11. jun Da jeg kom i lære . Kunne man få et Agfa 6x6 klapkamera for 106.kr. for sådan et havde jeg som et af de første jeg havde. og en film kostede 2.90..
    Men her er så Fars. det har været meget moderne den gang.
    og se lige farvebilledet af Bente. hun måtte holde for.

• #30   11. jun I LOVE jeres historier jeg har nu også mange billeder efter min mor/mormor og Oldeforældre men jeg kan ikke finde ud af at sætte flere ind samtidigt

• #31   12. jun #30 - Ron er ekspert på det område, jeg mener, der er noget med, at man kun kan sætte eet billede ind af gangen, så fortvivl ikke, det kunne da også være sjovt, at se dine billeder, Leon.

Jeg husker min Farmor/Farfars foto, det var en stor sort kasse, som kunne trækkes, en 4-kantet kasse og det skulle indstilles og hvad ved jeg, det tog en evighed at tage et billede, så det var aldrig øjebliksbilleder, men opstillede billeder, AK ja, det var dengang - det var ikke et, der skulle for det ene øje, men man skulle kigge ned i det og klik og så vente i månedsvis på, at det blev fremkaldt

• #32   12. jun Ja det er rigtigt . kun et billede ad gangen. Baboom nægter at gøre noget ved det. jeg har fremført det flere gange. men de er lige glade. og det samme gælder for Gif billeder, altså animerede.
    me, har en fidus hvad billeder angår. men den er så besværlig at jeg har opgivet den. jeg gider bare ikke.
    Ja det er en gammel 6x9 klap du har der Jetset.
    Dette fly har jeg set lande lige uden for Roskilde. På de gamle Exercerplads,eller hvad det hedder øvelsesplads for militæret

• #33   12. jun Hvad år var det, Ron ?? - et meget klart billede i sne og hestevogn, det er i grunden en skøn blanding

• #34   12. jun Der landede jo mange fly derude. især Tyske Militærfly. jeg husker Den der hed Junker JU. den så ud som om den var lavet af Bølgeplader. Det var et stort transportfly, jeg har en bly model. Og så husker jeg også at have set et Jet fly. Nu tror i nok at det er løgn. men altså Tyskerne var de første til at lave Jet fly. Det var bare så sent i krigen, at det var for sent så det fik de ikke noget ud af.. men det var da underligt at der ikke var propeller på. og sikken en larm de kunne lave. Jeg så den ikke lande, men i luften over Roskilde.
    Det var noget i retning af denne her.

• #35   12. jun Det kan være, Lone kan svare på det

• #36   12. jun Det var sidst i krigen. her ses et frimærke fra den tid.
    5 Maj fløj det over København. og kastede et Dannebrog ned. men jeg kan ikke lige finde det billede

• #37   12. jun Stormfuglen - Tysklands første jetfly gik på vingerne i 1942

• #38   12. jun Ja det var sådan en polysl. Men den var ikke klar til brug det kom for sent for dem. godt det samme.

• #39   12. jun Ron

Det siges at Hitler blandede sig for meget i flyet til fordel for England og USA, De ville ikke have en chance mod det fly med 3 20mm kanoner, tror jeg at have læst et eller andet sted.

• #40   12. jun Det er sikkert rigtigt. Men i de få træfninger der har været. klarede de sig dårligt. af den simple grund - de var for hurtige. De kunne slet ikke manøvre på samme måde som de langsommere fly. det har jeg så læst.

• #41   12. jun tjo ron

jeg tror mere på at det var piloten som ikke kunne håndtere flyet.

Kommentér på:
Støtte til sommerferie