{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
584 visninger | Oprettet:

FAP .
FAP .
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 108

Jesus Camp =børnemishandling {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige blevet færdig med at se denne dokumentar "Jesus Camp" og jeg er mildest talt forarvet. Jeg anser mig selv for den tøsede version af atheist (Jeg er agnostiker) og mener ikke jeg ligger inde med nogen spirituel viden og kan ikke bevise om Gud er til eller om kristendommen har ret. Trods dette er jeg forarvet over at forældre der indoktrinere deres børn, ved at bruge skræmmekampagner (som helved/smerte/fortvivelse), ikke sigtes for børnemishandling. Vi taler om at indprinte irrationel frygt og fordomme ind i børn, at separer dem fra muligheden for at tænke kritisk ved ikke at tillade dem forskellige sider af samme sag.

Linket til dokumentaren (ca. 1t 30min):

www.kortlink.dk/5p9q

Men hvor står I? Skal forældre have lov at opdrage deres børn som de vil?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jesus Camp =børnemishandling
  • #1   27. aug 2008 Der er både for og imod. Vi lever i et frit land. Alle mennesker bliver i nogen grad indoktrinerede. Det bliver du, så vel som alle andre. Nogle former er blot mere tydelige end andre.

Vores kuturelle og sociale arv er større end man selv ved.

Med andre ord, så arver du typisk holdninger fra forældre, venner, familie, lærere m.m

Så om det er politisk, religiøst, eller noget helt tredje, så bliver vi alle påvirket.

Forældre vil naturligvis opdrage deres børn på den måde de finder bedst, og som er i overensstemmelse med deres eget stå sted. Det er kun rimeligt.

Vi har loven til at beskytte mod mishandling af forskellig grad.

Jeg har set den omtalte film, men finder grundlaget alt for tyndt til at udtale mig. Ja det FREMSTILLES bestemt ikke rart, og virker utiltalende. Nu skal vi så huske på at når man producerer en sdåan film, har man et budskab man gerne vil have ud. Dvs modtageren typisk får lige præcis det billede som producenten ønsker .

Derfor vil jeg altid være meget skeptisk over for denne form for "dokumentar". Ligeledes er jeg meget forbeholden ved at udtale mig for bombastisk ved andres måde at leve på. Hvad der er normalt her hos os, er ikke nødvendigvis endegyldigt rigtigt.

• FAP .
    FAP . Tilmeldt:
    aug 2008

#2   27. aug 2008 Så prøver vi sgu med originalen: http://www.freedocumentary.com/theatre.php?filmid=226&id=1155&wh=1000x720

• FAP .
    FAP . Tilmeldt:
    aug 2008

#3   27. aug 2008 Jeg kan da lige smide min egen holdning ud: Indoktrinering i en hvilken som helst grad er forkert, vi kan ikke undgå det og alle bliver det, jeg vil dog mene vi kan modarbejde det, ved at lade vor børn se begge (hvis ikke flere) sider af samme sag. Og jeg mener at kristne (i denne dokumentar) bruger bølle metoder til at indprinte frygt/tro i børnene og det er mishandling og burde straffes.

Jeg var også selv meget mistroisk overfor dokumentaren, så jeg sendte en mail til campen, der dog gjorde mig opmærksom på at de var meget stolte af resultatet og de ikke kunne forestille sig en bedre skildring, så jeg tror altså den er real nok.

• #4   27. aug 2008 Personligt, synes jeg de skal have ret til og finde ud af hvad de vil tro, er selv på ingen måde kristen. Mine børn går på en skole hvor de bla. be´r fader vor til morgen sang,det fint nok, men det kan godt irreter mig meget, men kunne aldrig finde på og fortælle dem hvad jeg helt mener om kristen dommen, de skal have lov til og selv danne deres egen mening.........skal siges er meget anti kristen, stod det til mig skulle de ik døbes og konfirmaers, men døbt er de dog blevet, når de så skal konfirmaers kan de jo selv vælge.....

• #5   27. aug 2008 Indoktrinering er jo blot et andet ord for påvirkning. Som forældre påvirker man naturligvis sine børn i løbet af deres opvækst. Det er jo ens vigtigste opgave at man føler man har klædt dem på til at håndtere eksistensen bedst muligt.

En anden ting man skal huske med denne såkaldte dokumentar, er at den almindelige amerikaner er noget anderledes hvad angår tro, end den almindelige dansker. De er noget mere følelses ladede og overvældene end vi er vandt til.

Jeg vil bestemt ikke tage den i forsvar, men jeg synes det er vigtigt at forsøge at få hele billedet.

• FAP .
    FAP . Tilmeldt:
    aug 2008

#6   27. aug 2008 Jeg bruger indoktrinering mere snævert, altsom indpodning af doktriner/lærdom/læresætninger etc.

Ja, de er også væsentligt mere religiøse, dette mener jeg dog ikke retfærdiggøre det på nogen måde og hvad jeg ser er børnemishandling. Men ja, et stort billeder er vigtigt i vurderingen, jeg mener dog ikke her at det gavner.

• #7   27. aug 2008 Nu ser vi jo kun en side af sagen. men jeg forstår hvad du mener.

Omvendt forstår jeg bestemt godt, at man som far/mor til et barn, ønsker at give dem de bedste forudsætninger til at leve sit liv. Hvis man selv er religiøs, vil man naturligvis videre give den viden/tro man selv har. Barnet bør dog være voksent/myndigt når det en dag selv skal vælge sit stå sted.

Det sjove er jo, at vi feks i danmark har barne dåb. Principielt pådutter man et spædbarn som ingen forståelse har for noget, den protestantiske tro.

Det vil andre finde lige så grotesk.

Alt skal ses i et perspektiv

Kommentér på:
Jesus Camp =børnemishandling

Annonce