{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
282 visninger | Oprettet:

Ældre reformen {{forumTopicSubject}}

Rigtig mange siger at det sidste de vil er at komme på plejehjem.

For de har ikke tiltro til at der vil blive sørget godt nok for dem. For det er dér hvor der bliver sparet mest i kommunerne. De ældre klager jo ikke, har ikke kræfterne til det, hvis noget er galt. Eller tør ikke.

Man kan vel heller ikke kalde det et et plejehjem mere, måske nærmere en form for hospice. For gennemsnitligt lever de ældre kun 2½ år der. Hvilket også må svært for ældre at vide.

I flere år har man talt om 'ældrebyrden', et ord som altid er grimt i mine øjne. For der er stadig en generation hvor de fleste har arbejdet hele deres liv.

Den nye, længe ventet, ældrereform vil først blive indfaset om 2-3 år.

https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-02-01-aeldreminister-afviser-at-handle-trods-uvaerdig-og-ulykkelig-situation

Folketinget vil sikre rammerne, men..., kommunerne er jo selvstyrende, så de kan stadig forvalte som de vil!

Det er trist, at der ikke bliver taget mere hånd om de ældre.

Hvad mener du om den nye reform?

Vil du/eller dine nærmeste være mere tryg ved den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ældre reformen
  • #1   6. feb Jeg synes det er forkasteligt, at de kan sidde på Borgen og mene, hvad der er godt for de ældre, de ved ikke, hvad de taler om, når de foreslår forbedringer og medbestemmelse, det de foreslår, kan slet ikke lade sig gøre. De ældre på plejehjemmene er så syge, så de ikke ved, hvor de bor, ej heller, hvad de hedder, de ved heller ikke selv, hvad de har behov for, nej der hvor der skulle gøres noget er i hjemmeplejen, hvor de ældre er meget friskere, de ville få gavn af forbedringer, men forbedringer der kan lade sig gøre, sådan som det er nu, kan det ikke lade sig gøre, for der er slet ikke personale nok, det siges at der ingen henvendelse på opslået ledige stillinger, det er en katastrofe.

  • #3   7. feb #1 Jetset

    Enig.

    Der er også mange der får hjemmepleje for sent. Lidt hjemmepleje kunne sikkert gøre flere lidt mere selvhjulpne hvis det bliver givet tidligere, for ellers vokser det pludseligt over hovedet for flere og de bliver opgivne og mere syge.

    Det er også rigtig skidt, når ældre bliver stillet overfor valget; hyggesludder eller rengøring; gåtur eller bad.



  • #4   7. feb #2 Alis

    Jeg kan godt forstå at du ikke vil på plejehjem Alis, det vil jeg heller ikke.

    Her er det også alt for sent at nogle kommer på plejehjem, som nærmere burde omtales som et forlænget hospice, for det er dét som det i virkeligheden er.

    Flere ældre bor i huse eller store lejligheder, som er helt uoverskuelige for dem at holde, og som hjemmeplejen heller ikke kan holde. Samtidig med at der mangler boliger mange steder.

    Det er synd at ældre skal være så svært syge, demente m.m. før de kan komme på plejehjem, så der nærmest ikke er noget liv tilbage. Men så kan de selvfølgelig heller ikke klage.

    Min ældre veninde/tidligere kollega har nu boet på plejehjem i godt 2 år. Det er ikke billigt. Det koster 14.000 kr. pr. mdr. og så kommer der forskellige ekstra beløb oveni hvis der er et arrangement samt andet.
    Det har kun været muligt for hende at betale så meget, fordi hun altid har boet i den samme 2 værelses lejlighed, som hun betalte 25.000 kr. for da den blev til andelslejlighed. Den blev solgt for godt 1.000.000.

    Hun er 85 år og den mest raske på stedet. Men det er hårdt at se når jeg har været der, og der fx. serveres frokost i fællesstuen. Der siges ikke et ord, og mere end halvdelen skal mades. Trist.








Kommentér på:
Ældre reformen

Annonce