{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
283 visninger | Oprettet:

lltsving; Danmark er en bananrepluplik! {{forumTopicSubject}}

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-09-29-i-20-aar-gammel-udsendelse-advarede-forsker-om-iltsvind-i-dag-kalder-han-danmark-en-bananrepublik

I mange år har især fiskere gjort opmærksom på at vores farvande lider af iltmangel, og mange steder ser helt øde ud for fisk.

Stiig Markager som er forsker udtaler:
- Vi har kendt til problemet med kvælstof fra landbruget siden 1980'erne, og vi har ikke formået at gøre noget effektivt ved det. Det er, fordi landbruget ejer landet, de ejer Venstre, og de har siddet i regeringen i årtier og forhindret, at der bliver gjort noget ved det, siger han.jvf. Tv2

Det er helt rigtigt. For Venstre har altid holdt hånden over landbruget. Flere politikkere har råbt højt om det, og lovninger på at det skal der gøres noget ved, er ikke andet end ord uden handling.

Det er forfærdeligt at se videoer fra under vandet, og se at der bare er dødt.
Vi har også set steder hvor fisk ligger døde i overfladen, grundet iltmangel, som ikke kun skyldes alger.

Men dér hvor fornuften burde sidde, når det kommer til at beskytte naturen og alt dyreliv for giftstoffer, er der lige så øde og tomt som i vores farvande.

Hvad kan der gøres?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lltsving; Danmark er en bananrepluplik!
  • #1   30. sep 2023 Cris7 enig der skal gøres noget, men jeg læste at det jo nok var ligeså meget de større byer og hvad med de krydstogtskibe de sviner også og ku man ikke sætte noget og som blæste ilt i vandet, du ved ligesom i et akvarie smiley

  • #2   30. sep 2023 Jeg synes det er som fortjent.
    Problemet har været kendt i over tyve år, og ingen har ville gøre noget som helst for at bekæmpe problemet.

    Ingen landbrug indenfor en kilometer fra ALLE vandløb og problemet er løst.
    Ingen Bundtravl og fisker og livet trives.

    Imens skriver vi om hvem der har skylden, og vi skubber ansvaret videre til den næste regering vi stemmer på smiley


  • #3   30. sep 2023 Jojo ja der snakkes og snakkes og intet sker.

  • #4   30. sep 2023 Der er et kæmpe problem, som INGEN har lyst til at tale om

    Vore byers - såkaldte rensningsanlæg - er er ingen der tør beskæftige sig med.

    Ikke alle anlæg fungerer optimalt hele tiden. Men - det tør man ikke nævne.

    Når der er kraftige regnskyl kan anlæggene ikke følge med. Så laver man et bevidst og ukontrolleret overløb af urenset spildevand.
    Det overløb, er der ingen der ved hvor stort det er, hvor mange kubikmeter, eller procent af den normale kapacitet, da det aldrig bliver målt!

    Denne sommer, med kraftige regnskyl, og regn i dagevis, har givet enorme overløb af urenset spildevand til vandmiljøet.

    MEN INGEN FØRER REGNSKAB MED DET, OG VED DERFOR IKKE HVOR STOR DET ER.

    Det bør tages op på højeste niveau, inden man skylder landbruget for hele balladen.


  • #5   1. okt 2023 Busmann hold da op og jeg tror sku du har ramt sømmet og hvorfor har ingen sagt/talt om netop rensningsanlæggene og når du skriver det, kan jeg jo godt se, at du har ret, men man har altid givet landmændene skylden, nu må vi have handling smiley

  • Brok S
    Brok S Frosset
    Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #6   1. okt 2023 Nu er det jo ikke nyt, men det kostede penge og dem skulle vi bruge til alt andet og vi fortsætter uden tanke om fremtiden.

  • #7   1. okt 2023 Brok S har du hørt andet end at landmændene har fået skylden smiley

  • #8   1. okt 2023 Det står måske slemt til in Danmark, men det kan blive meget være.
    I Amazon området er vandet blevet så varmt at fisker og delfiner ikke mere kan overleve
    Og det er vel nok et billede af vores fremtid.


    https://edition.cnn.com/2023/10/01/americas/amazon-river-dolphins-dead-temperatures-drought-intl-hnk/index.html


  • #9   1. okt 2023 Jojo utroligt at verden ikke vågner op


  • #10   1. okt 2023 >Leon
    Jojo utroligt at verden ikke vågner op



    Hvorfor skal vi vågne når vi ubesvarligt kan gi resten af verden skylden for alle problemer Leon.

    Helt ærligt tror jeg nu nok vi vil tage ansvar, bare det ikke koster noget smiley



  • #11   1. okt 2023 Jojo jeg er nu med på at det må koste, dog tænker jeg i at hvis vi venter koster det bare meget mere og læste jo om hvordan vandet var blevet varmere og eksempelvis ku man fiske plastik op og tror plastikken er god til at optage varme også i verdenshavene + man ku tage en bilfri weekend verden over og det lyder som lidt, men det vil være en fantastisk start.

  • #12   1. okt 2023 Ja man kan jo tænke på hvor mange lokumsaftaler der er lavet omkring Danmarks miljøplanlægning angående vandløb og de indre farvande og mit billede må ikke komme med smiley

Kommentér på:
lltsving; Danmark er en bananrepluplik!

Annonce