{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
190 visninger | Oprettet:

Kom nu igang med en uddannelse! {{forumTopicSubject}}

https://www.ae.dk/analyse/2023-06-rekordmange-studenter-er-uden-uddannelse-fem-aar-efter-gymnasiet#toc-ufagl-rte-studenter-har-en-usikker-tilv-relse-p-arbejdsmarkedet

I disse dage ser vi en masse stolte studenter som har afsluttet gymnasiet.

Men for mange af dem er der vel egentligt ikke noget at være stolt af.

For alt for mange fortsætter ikke til en uddannelse, men går direkte til arbejdsløshed, på kontanthjælp eller lavtlønnede tilfældige jobs.

Det er simpelthen ikke iorden, når der behøves uddannede og kvalifikacerede til mange forskelllige rigtige job.

Er der for mange forkælede, dovne, for selvoptagede til at starte en uddannelse?

En dårlig arbejdsmoral?

Det er jo de unge som er fremtiden, og skal være med til at sørge for et godt velfærdssamfund, som det så populært siges: Der skal ydes før der nydes. Samt, ret og pligt.

Hvordan ser I på det?














Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kom nu igang med en uddannelse!
  • #1   1. jul 2023 Hej Cris7

    Godt emne og efter min mening er det bagsiden af velfærds medaljen at unge nyuddannede kan gå i årevis uden at beslutte sig for et arbejde.
    Sabbat år også kaldet fjumreår burde helt forbydes og det bør være et krav at de unges job ønsker eller studieretning er afklaret inden de får huen på og forlader skolen.
    Alting er blevet for slapt i velfærds Danmark hvor samfundet ikke må stille krav og forventninger til de unge der istedet kaster sig ud i et årelangt festorgie der for nogen betyder resten af livet på off. forsørgelse.

    Heldigvis er det ikke generelt fordi erhvervsuddannelserne får de unge hurtigere i arbejde til forskel fra de højere “DJØF” uddannelser hvor langt flere desværre bliver hængende i systemet smiley


  • #2   1. jul 2023 Cris7 jeg tænker at der er for meget arbejde i bare at sku finde på hvad den enkelte ung vil arbejde med og hvis man eksempelvis vil starte en forretning er huslejen tårnhøj - trods det at det fleste butikslokaler står tomme og mon ikke det skræmmer mange væk.

  • #3   1. jul 2023 Cody N jeg kan kun give dig ret - den er helt gal.

  • #4   3. jul 2023 Kom nu igang med en uddannelse, ja god ide, men så lad være med at lave den om konstant, hvad er det for en mentalitet, der hele tiden sker på Christiansborg.

    Jeg kan snart ikke finde ud af det mere. Politikerne efterlyser flere unge, der vil tage erhvervsuddannelserne, så grav den gamle mesterlærer frem, den var god, til at finde ud af en 4-årig god håndværkeruddannelse med svendebrev er til at føle på, har de unge den, kan de få job i hele verden, for den er verdens berømt god efter danske foreskrifter.

    De rokker også ved kandidatuddannelser, de skal være kortere og lige så dårlige, som dem de kan få i resten af verden, det er en faliterklæring Danmark. Alle udenlandske der søger til DK med deres kandidatgrad, kan ikke accepteres i DK, så jeg forstår ikke Borgens tankegang, det hænger ikke sammen.

    Så er der så meget, de unge kan prøve først i ca. 2 år, hvad er det for noget, de er da med til, at det er meget svært for de unge, at beslutte sig. Alt bliver lavet om konstant. Har aldrig kunnet forstå, hvorfor gode uddannelser skal laves om.

    Jeg kan levende sætte mig ind i, at det kan være svært at vælge uddannelse med den rivende udvikling der er i alle brancher og alle de robotter, der bliver erstattet af mennesker af kød og blod.


  • #5   3. jul 2023 Forstår nu godt de Inge gerne lige vil trække vejret imellem gym og Uni
    Det er fair nok…. Først har de haft folkeskolen og dernæst 3 års uddannelse som de reelt kun kan bruge som indgangs billet til den uddannelse.
    Vi har haft flere unge mennesker som lige tog et sabat år før uni.
    Nogle af dem har brugt sabat året på at spare op til en lidt bedre tilværelse når de skal på su igen.
    Havde selv 6 måneder mellem min faglig uddannelse ( svendebrev ) til min overbygning derpå.
    Det lykkedes mig da at spare mange penge sammen.

    Synes det er bedre med et sabat år hvor de arbejder lidt på fabrik og så ser den vej igennem hvor vigtig det er at ta en uddannelse.


  • #6   3. jul 2023 Mesterlære ja tak smiley

  • #7   3. jul 2023 Jeg ser så problemet lidt anerledes.

    Nemlig at der er mere prestige i at gå på gymnasiet, fra både forældres og de unges side. Uanset om de er egnede eller ej. Man satte pludselig barren lavere, karaktermæssigt, for at alle skulle få mulighed. Hvilket er forkert, i mine øjne.

    Så er der også skolen, som bør gøre mere ud af at gøre det attraktivt og vejlede til erhvervs/håndværks-uddannelser.

    Ikke mindst skal forældre spørge ind til tidligt, hvad deres barn evt. ønsker at arbejde med, for det skal ikke være forældrenes ønsker, eller hvad andre i klassen gør der skal være gældende.

    Her er det så nødvendigt at regeringen fokuserer på at virksomheder skal tage lærlinge, hvis de ønsker flere i håndværksfag og lign.

    1 sabbatsår, ja måske, men det bliver efterhånden til mange 'sabbatsår', og derefter 'ingenting' for alt for mange.

    Så får flere børn, og så er der ikke pludselig ikke tid til en uddannelse

    Få det overstået, tag en uddannelse og arbejd.













  • #8   3. jul 2023 Kokos - det der med at spare en bunke penge op er altid godt, men Mesterlærer er det lærlingeløn, så frem med den, det vil fremme ekspeditionen.

    Cris, nu tager jeg udgangspunkt i mine egne børn. Alle i div klasser fik at vide i 9./10. klasse, hvad de var egnet til, nogen var til gymnasiet og andre var til en erhvervsuddannelse, det synes jeg var godt, for det hjalp til, hvad de skulle videre med. At få en studentereksamen med laveste karakter, kan ikke bruges til noget, du kan ikke komme videre med den, så hvorfor tage den, spildt 3 år - en erhvervsuddannelse er så meget bedre, erfaring, og så kan de unge, som har lyst og evner til at læse videre til ingeniør eller hvad ved jeg, der er mange muligheder.

    Er du en god håndværker, så kan du komme rigtig langt, der er stor mangel på dem i alle brancher.


  • #9   6. jul 2023 Jeg havde tre sabbatår efter jeg blev HTX-student i 2005. Her prøvede jeg forskellige jobs som jeg godt vidste, jeg ikke ville blive i. I dag er jeg fysioterapeut og fortryder ikke ét eneste sekund, at jeg havde tre sabbatår. Jeg lærte rigtig meget på de år og bruger det (nærmest) dagligt i mit møde med forskellige mennesker smiley

    Go for it! Tag jeres sabbatår!


  • #10   7. jul 2023 Christopher Lento N ja men nu gik det rigtigt godt for dig og nej ingen kan generaliser smiley

Kommentér på:
Kom nu igang med en uddannelse!

Annonce