{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
321 visninger | Oprettet:

Abortloven i USA {{forumTopicSubject}}

Her er endnu en mærkelig lov i en demokratisk frit land, hvor kvinder ikke har ret til egen krop.

USA's højesteret underkendte i juni 2022 afgørelsen fra 1973, der sikrede amerikanske kvinders ret til fri abort. Det betyder at næsten 30 % af de amerikanske kvinder bor i stater, hvor det nu er enten ulovligt at få en abort eller mulighederne er stærkt begrænsede.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Abortloven i USA
  • #2   18. apr 2023 jojo

hvad har din kommentar med temaet at gøre?

• #3   18. apr 2023 #1
    Det er svært, at være både højrøvet og ikke blive dummere og dummere.

• #5   19. apr 2023 Ja er det ikke et fantastisk godt bevis på forskellen mellem demokrati og diktatur smiley
    Tænk blot på Kinas et barns politik der tydeligt viser hvad ægte diktatur indebærer smiley

• #6   19. apr 2023 Cody, igen et godt forsvar for USA, som ingen mening giver.

Du svarer som om et indlæg er en kamp mellem for og imod et land og ikke en skamplet på et demokratisk problem.

Vi ved jo alle, at Kina har en anden styreform så. hvis det er et forsvar mod fri abort så siger jeg tak.

• #7   19. apr 2023 Du og jeg er ret enige hvad angår indvandringspolitikken, men langt flere er uenige med os og derfor er politikken derefter - se det er demokrati.
    I usa er rigtig mange imod fri abort og da usa består at 52 selvstændige demokratier vil der være flere stater hvor fri abort er forbudt og det er også demokrati.
    Når Kina indfører et barns politik er det polit bureauet der uden hensyn til befolkningen tager beslutninger - se det er diktatur !
    Jeg ved godt hvad jeg foretrækker smiley

• #9   19. apr 2023 Helt uenig Weena og her er hvorfor:

“ Men fra juni har hver enkelt delstat selv kunne lovgive om indbyggerne skal have ret til abort eller ej. Og det er der flere af dem, der gør.”

https://www.dr.dk/nyheder/udland/idaho-og-tennessee-forbyder-i-dag-abort

Det er da uden tvivl demokrati, hvad ellers smiley

• #12   19. apr 2023 Ha ha ja det var en tydelig slåfejl - beklager og selvfølgelig er der 50 stater 👍🏼

Som i Usa er der heller ingen i Danmark der opponerer mod en højesteretsbeslutning og iøvrigt er retsinstanser naturligvis ikke underlagt folkestemninger.

“Gerrymandering” svarer vel til vores eget “udemokratiske” valgsystem hvor flest personlige heller ikke er en garanti for tilsvarende indflydelse i partiet.

https://www.berlingske.dk/politik/politikere-kritiserer-det-danske-valgsystem

• #14   19. apr 2023 Forskellen er såmænd ikke så stor:

“ USA: Udpegningen sker fra politisk side. Præsidenten nominerer en dommer til posten, og kandidaten skal efterfølgende godkendes af Senatet.

Danmark: Et uafhængigt dommerudnævnelsesråd indstiller én person til stillingen som højesteretsdommer. Rådet består af en højesteretsdommer, en landsdommer, en byretsdommer, en advokat, en repræsentant indstillet af Dansk Folkeoplysnings Samråd og en indstillet af Kommunernes Landsforening.Højesteretskandidaten udpeges først til en prøvesag for Højesteret med henblik på udnævnelse. Justitsministeren skal efterfølgende følge rådets indstilling og udpege pågældende.”

Hvis præsidenten’s parti ikke har flertal i senatet bliver hans kandidat til Højesteret ikke valgt hvorimod ingen kan bremse udpegningen af en højesteretsdommer i Danmark så jeg ved ikke hvad der er mest demokratisk.

• #15   19. apr 2023 Valgsystemerne i Usa og Danmark er forskellige på mange områder og kan kritiseres på lige så mange områder, men det ændrer ikke på at begge systemer anses som demokratiske 🤔
    Det modsatte gør sig gældende i Rusland og Kina der er rendyrkede diktaturer uden nogen form for demokrati smiley

• #18   19. apr 2023 Demokratiske aborter kontra diktatoriske ja farven har fået en anden lyd.

• #20   19. apr 2023 Det er sku da en mærkelig tilgang til det am. demokrati der lægges for dagen i denne tråd.

“ Det bunder i den amerikanske tredeling af magten, som er defineret af den amerikanske forfatning. Magten er delt mellem den lovgivende magt, Kongressen, den udøvende magt, præsidenten, og den dømmende magt, Højesteret.”

https://www.dr.dk/nyheder/udland/forfatningens-fortolkere-derfor-har-den-amerikanske-hoejesteret-saa-stor-magt

Siden 1860 har der reelt kun eksisteret to partier i Usa og lige så længe har partierne på skift “mis” brugt deres flertal til egen fordel i kamrene og retssystemet så fri mig for den republikaner bashing.

Religion har langt langt større betydning i Usa end det har herhjemme så der er sku da ikke noget mærkeligt i at et spørgsmål som abort har delt vandene i mange mange år.
    Et abortmodstander kunne med samme logik anklage Roe V. Vade dommen for et snigløb i 1973 på samme måde som aborttilhængerne gør lige nu.

Allerede i 1973 var de juridiske eksperter skeptiske overfor det svage grundlag som Roe V. Vade dommen hvilende på.
    Læs mere her:

https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/efter-49-aar-blev-amerikanernes-ret-til-abort-underkendt-men-retten-var-juridisk-svag-fra

• #22   19. apr 2023 Weena læs lige nedenstående inden du gør dig skyldig i fake news smiley

https://www.kristeligt-dagblad.dk/abort/vold-i-usas-abortstrid-rammer-begge-lejre

• #24   19. apr 2023 Jeg skulle nok have skrevet ensidig og ikke fake - sorry, men jeg håber dog du fik revideret din opfattelse fra dit forrige indlæg 👍🏼

• #26   19. apr 2023 Cody, mener du virkelig alvorligt, at det er et forsvar, at der findes tosser mod abort.

• #27   20. apr 2023 Nej Brok, men jeg mener alvorligt at det er et forsvar for demokratiet at der også er plads til abortmodstandere og som din bemærkning antyder går du åbenbart ikke ind for demokrati 🤔

Jeg har erfaret at du igen har blokeret så dette bliver min sidste bemærkning i denne tråd 🤨

• #28   20. apr 2023 Cody, fordi jeg har en anden mening end dig går jeg ikke ind for demokrati, ok så siger vi det. Og ja jeg har blokeret jo jo som klart gav udtryk for, at eneste grund til et dumt svar var for at provokere mig.

Så jeg har 2 på min blokering Leon og nu også jo jo.

• #30   20. apr 2023 Tænk at spørgsmålet om abort kan blive til for og imod demokrati.

Er vi ikke kommet meget langt ud når enkelt spørgsmål bliver til om vi er for eller imod demokrati.

• #32   20. apr 2023 31

Igen historie forfalskning - abort var i Rumænien forbudt fra 1966-1989

• #34   20. apr 2023 Der kan være grunde til at være både for og imod abort, hvilket hver enkelt menneske selv må tage stilling til.

Der findes så mange forskellige former for preventionsmidler idag, at så mange aborter som der bliver foretaget fx. her i DK, slet ikke burde være nødvendige.

Det er dyrt for samfundet, men også med risiko for at man ikke er istand til at få børn mere, eller andre komplikationer kan støde til.

Ved voldtægt, fare for morens liv, barn muligt sygt/multihandicappet, så er det godt at man kan få abort.

• #36   20. apr 2023 Stop nu ellers skal vi vel høre hvordan loven var under tiden før 1 verdenskrig.

• #38   20. apr 2023 Nu burde du kunne tænke selv, men ok

• #40   20. apr 2023 Kvinder, hvad er det for noget?

• #42   20. apr 2023 #36
    Brok

Stop nu ellers skal vi vel høre hvordan loven var under tiden før 1 verdenskrig.

LOL - det har du helt sikkert ret i, ihvertfald skal der som nok komme et par links fra The Guardian, New York Times og Washington Post.

Din tråd handler om fri abort, så jeg ved heller ikke, hvad undtagelserne i abortloven i Rumnæien under Ceausescus har med temaet at gøre, da fri abort var forbudt i Rumænien fra 1966-1989.

• #43   20. apr 2023 #41

Ja nu kan det jo ikke være dig, for du skrive kvinde.

nåh jo måske hvad jeg kan undvære,

Men jeg har mere brug for en mening til tråden, som også startede med dumhed ved

#1 det blev blokering.

Kommentér på:
Abortloven i USA

Annonce