{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
183 visninger | Oprettet:

cris7
cris7
Online Tilmeldt:
16. dec 2014
Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 344 Svar: 3.356

Energiselskabernes grådighed. 2 {{forumTopicSubject}}

https://www.berlingske.dk/politik/minister-i-kovending-vil-have-afklaret-heftige-energibonusser

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/energi-baronernes-bonusser/9666012

https://www.danskfjernvarme.dk/aktuelt/nyheder/230320-klimaminister-vil-have-redeg%C3%B8relse-fra-energibranchen

Ting som el, gas, vand osv. er en del at den vigtige infrastruktur, noget som alle borgere i landet har brug for.
Vi har fået besked på at spare på el og gas, for ellers ville regningerne løbe løbsk. Hvilket de så også har gjort.

Mange har været grædefærdige, optaget lån, været nødt til at skifte bopæl, eller frosset godt og grundigt i vinter. Sparet på den varme mad osv.

Forretninger, firmaer har været nødt til at dreje nøglen om, for regningerne blev for store.

Alt imens vi nu ser hvordan store bonusser, med løs hånd bliver uddelt i energibranchen.

Energiminister Lars Aagaard, ønsker ikke at ændre på beskatningen af de enorme fortjenester. Fortjenester som endda med vilje er blevet manipuleret af branchen selv
Han mener at disse firmaer, selv må bestemme løn og arbejdsvilkår for deres ansatte. Og hvis man ikke var tilfreds med sit elselskab så kunne man jo bare skifte!

Men det er der mange som slet ikke kan.

Igår skulle han så have skiftet mening, for nu vil han 'kigge på det', bede om en redegørelse fra branchen. Skiftet mening, tror jeg ikke på han har, nok mere fordi han føler sig tvunget, ellers vil han jo ikke se godt ud i befolkningens øjne.

Så går tiden med at vente på en redegørelse, 'kigge lidt på den', og så sker der som sædvanlig nok ikke mere.

Sjovt nok så er politikkerne lynhurtige til at finde på nye former for beskatning, eller ekstrabeskatning, fjerne en helligdag, osv. når det gælder de almindelige borgere.

Hvad mener I om denne sag?














Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Energiselskabernes grådighed. 2
  • #3   21. mar 2023 To sjæle en tanke Cris7 😅

    Jeg slettede mit indlæg da jeg opdagede du var først, men her er den uddybende artikel jeg baserede mit indlæg på.

    https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Raadgivere-Andel-og-Norlys-har-et-kaempe-forklaringsproblem

    “ Der er stor opmærksomhed på elpriser nu om dage. Andel og Norlys skal vise, at de forstår, at der er et problem her og komme offentligheden i møde. Man kunne kommunikere den mest positive historie af alle, hvis man giver overskuddet væk. Det viser, at man forstår folks følelser på området, og man kan være på forkant af den potentielt elendige sag og vende den til noget positivt," siger Poul Madsen.


  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 344 Svar: 3.356
    #4   21. mar 2023 Ja, det er jo netop udbud og efterspørgsel som er problemet. For man har jo helt bevist manipuleret med energipriserne, via mellemhandlerne, så denne enorme profit har kunne lade sig gøre.

    Vi fik jo også disse lister med stigninger for Januar, og stigning igen Februar, hvor det var dyrere på forskellige tidspunkter at bruge strøm. Hvilket er gældende nu.

    Inden da, blev det fortalt at det var nødvendigt for at 'opdrage' os til at spare.

    Det er simpelthen noget svineri hvad der foregår.



  • #6   21. mar 2023 Det er sku noget svineri, men jeg tror noget af årsagen er manglende erfaring i “management” sammenkædet med de pludseligt stigende energipriser.
    Man skal jo huske på at de skal stå til ansvar overfor medlemmerne til den årlige generalforsamling.

    (Fra ovenstående link”
    “De er unge virksomheder, der skal finde deres ben i voksenlivet. De har ikke været store særligt længe. Det kan forklare, at nogle ting i governance-strukturen ikke er på plads på samme måde som for eksempel på Esplanaden,"

    Bliver spændende at se hvornår de kommer på banen og forklarer fadæsen 🤔


  • #7   21. mar 2023 Ak ak Weena, men vi har Ørsted (DONG) og de har heldigvis lært lektien efter DONG skandalen så vores el priser har været nogenlunde stabile 😅

  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 344 Svar: 3.356
    #8   21. mar 2023 Så vi skal bøde for at “De er unge virksomheder, der skal finde deres ben i voksenlivet." smiley

    Ting som fx. el og gas, vi alle er så dybt afhængige af, burde slet ikke være privatejede. For så ville sådan noget som dét her jo ikke ske.

    Politikkerne påstår jo, at det er for at få konkurrence, til gavn for brugerne så de kan få det billigste produkt.
    Og jo, det har jo i højeste grad været en konkurrence, nemlig om at manipulere med priserne landene imellem om hvem der kunne tjene mest.

    Når man så også véd at den grønne omstilling og udbyggelse af elnettet vil komme til at koste 160 milliarder, så burde energiselskaberne putte en stor del af deres fortjeneste i den pulje.





  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 344 Svar: 3.356
    #9   21. mar 2023 Iøvrigt har jeg altid været imod alt det med bonusser.

    Skal man virkelig ha' bonus for at passe sit arbejde?

    Ikke mindst er det oftest de forkerte som får bonusser.


  • #10   21. mar 2023 I mine yngre dage var tantieme (bonus) et beløb chefen lagde oven i lønnen hvis det var gået godt i det forgangne år.
    Jeg gætter på at kontrakter med indlagt bonus blev almindeligt samtidigt med at store dele af statssektoren blev privatiseret og hvor der var brug for lokkemad til at tiltrække de bedste hoveder 🤔


  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 344 Svar: 3.356
    #11   21. mar 2023 Men er det så de bedste hoveder man tiltrak?

    #10 Cody
    Ja, det er en god og mere retfærdig måde at bruge bonusser på.

    Men bare se hvordan bonusser bliver brugt i det kommunale regi?

    Man kan blive fyret pga. ulovligheder, men hvis man har opfyldt en retningslinie, får man alligevel bonus.

    Det samme med politiet, som fungerer mere politisk, end det som de er sat til at gøre.
    Hvis en bestemt kvote af forbrydelser bliver opfyldt, får chefen/ politiinspektøren en bonus.


    Se på Jobcentret, hvor der på et tidspunkt, var 8000 kr. til sagsbehandler som fik 'sparket' en person ud af ordningen. Ved ikke om det stadig gøres?

    Der er noget helt galt.





  • #12   21. mar 2023 Jeg har åbenbart sluppet nådigt og kun en af mine regninger har været større end den plejer - men jeg har også været ops på mit forbrug og jeg er enig i at el selskaberne skal være med til at betale for et nyt og bedre energikabel dog syntes jeg det er ok at give bonusser når det går godt i et selskab smiley

  • #13   21. mar 2023 Ja Leon bonus er vel iorden, men ingen arbejdsindsats er et trecifret mio. beløb værd smiley

  • #14   21. mar 2023 Cody N nej det er vi helt enig om smiley

Kommentér på:
Energiselskabernes grådighed. 2

Annonce