{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
570 visninger | Oprettet:

Behold St. Bededag ellers!? {{forumTopicSubject}}

https://www.bt.dk/politik/truer-med-at-anbefale-nej-paa-grund-af-regeringsindgreb

Hvis regeringen ikke dropper sit forslag om at afskaffe St. Bededag kan det resultere i en konflikt i store dele af fagbevægelsen.

Først og fremmest er det svært at forstå at en Socialdemokratisk Statsminister går med til direkte at lovegive på området.

Men alle de tre, Mette Fredriksen, Lars Løkke og Jakob Elleman, har altid hyldet den 'danske model', ikke mindst når der har været problemer, hvor de har sagt at de ikke vil blande sig i den 'danske model', det må arbejdsmarkets parter selv løse.

Ingen vil indrømme hvem som kom med ideen til foreslaget?
Ingen vil fortælle hvad der står i lovforslaget?
Ingen vil vise beregninger som ligger til grund?
Ingen forsøgte med dialog til fagbevægelsen først?

Men regeringen mener at man kan hive en masse penge ud, ved at gøre arbejdsudbudet størrere så man kan betale til forsvaret.

Det kommer så lige an på hvem man spør', For beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen kom til at sige at pengene skulle bruges på velfærd da udgifterne var steget så meget. ???

Nogle kloge hoveder, bla. professorer har udtalt at det ikke får nogen effekt, måske kun lige 1 års tid.

Statsministeren sagde i den forbindelse i sin Nytårstale at det er vigtigt at vi alle bidrager og yder.

Men sjovt nok gælder det ikke politikkere. For trods i årevis, samt kommissionsundersøgelser, (sådan lige for at trække tiden ud), så nægter de gang på gang, at se på alle deres egne frynsegoder, pensionsvilkår, dobbeltjobberi, lukrative jobkontrakter.

Hvad mener I om hele dette rod?

Den manglende kommunikation?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Behold St. Bededag ellers!?
  • #3   9. jan 2023 Hvad folk bruger deres fridag/helligdag til må de selv om.

Husk mange har et hårdt fysisk arbejde, ofte med meget overarbejde, så de ser frem til en fridag/helligdag.

Socialdemokratiet har altid stået for at være et arbejderparti. Som går forrest 1 maj, med deres faner højt hævet. Som holder lange taler der hylder 'den danske model', solidariteten osv. osv.

Det er princippet i det som foregår der er forkert. At man påtvinger ved hjælp af lovforslag, som man véd der er nok stemmer til, bare sådan lige.

Man kunne ha' undgået en hel masse problemer, hvis man havde haft en dialog med fagbevægelsen, hvor man sikkert sagtens kunne ha' fundet en løsning.

Ikke mindst her og nu hvor man står overfor overenskomst forhandlinger.

Se venligst også det ekstra link. smiley

• #4   9. jan 2023 Nogen har fået en fiks idé, og de har så fået nogle politikere med på idéen.
    Nu er det så en del af regeringsgrundlaget, og så er det bare forbundet med et kæmpe nederlag for regeringens medlemmer at skulle erkende, at de har ladet sig forføre af en fiks idé.

På samme måde som kejseren i H.C. Andersens eventyr "Kejserens ny klæder" lod sig forføre af et par kreative fantaster.
    Ingen ville indrømme, at de blev snydt, så vandet drev.

Det sker også her. Ingen vil indrømme, at de er blevet snydt af en kreativ sjæl, som bare havde sin egen dagsorden.
    Ingen har undersøgt følgerne af idéen, og nu bliver det en kamp for at undgå at skulle sluge den kamel, at de reelt ikke havde sørget for at få fakta frem, inden idéen blev fremsat.

Og der er andre unge politiker-spirer, som allerede nu går ind for at sy videre med den usynlige tråd...

https://www.bt.dk/politik/venstre-politiker-vil-afskaffe-flere-helligdage-jeg-ved-faktisk-ikke-hvad-vi

• #5   9. jan 2023 Peter P jeg kan nu godt li eventyret Kejserens nye klæder og godt det ikke er mig der er politiker smiley

• #6   9. jan 2023 Jeg kommer sådan til at tænke i eventyret Klodshans og hvor prinsessen jo hvor hun skal vælge sig en gemal gang på gang sender dem ud med talen om DUR IKKE smiley

• #7   9. jan 2023 Vil SVM nedlægge bededag så kan de jo gøre det.
    Hvad der sker med 3 parts forhandlinger er noget ganske andet.

• #8   10. jan 2023 Som jeg ser det, så synes jeg, det lyder som en "hovsa" løsning, det er jo rigtig mange, som bliver berørt af det. St. Bededag indebærer mange goder også for erhvervet, restaurantions- og andre forlystelser, St. Bededag traditionens skyld, konfirmationer og dermed store arrangementer af fester o.lign..

Og for ikke at glemme fagbevægelsen, mit indtryk er, at de ikke mener, de er blevet spurgt. De mangler penge til forsvaret, fordi der er krig i EU, det ved vi i realiteten ikke noget om, de kan bilde os alt ind, men det kræver også at være i NATO, jeg har ikke helt forstået, hvad vi skal have klar - men hvis der ikke er penge til det, så må der være nogle poster, der kan spares på, jeg tror ikke et døjt på, der mangler penge, jeg tror, det er et prioriteringsspørgsmål, som sædvanlig.

• #9   11. jan 2023 Hvis nu samtlige 179 medlemmer, kunne vise sig, som virkelige ansvarlige, så ville de lægge ud med at undvære en månedsløn, ville de så ikke være nær budgettet, ingen bliver vel fattigere af at undvære en månedsløn smiley

Seriøst, så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad dette beløb ville ende på smiley - nogle der kan gætte smiley

• #10   11. jan 2023 Jetset jeg vil nu nødigt sku trække et helt månedsløn ud af mit buget - men hvis jeg aldrigt havde haft de penge vil det intet betyde og må også sige at med diverse prisstigninger bliver det også svært - man kan jo ikke leve af slæbesild alle ugens dage ej heller kludesuppe smiley

• #11   11. jan 2023 Nej, præcis Leon, det kan vi ikke, men hørte du MF Nytårstale, så skal vi alle bidrage, det må jo være incl dem på Christiansborg, og skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke, de behøver at gå fra hus og hjem, ved at undvære en månedsløn med div tillæg smiley

• #12   11. jan 2023 Jetset nej fik jeg ikke hørt - men jeg tænker at der er politisk udsalg på alle hylder smiley

• #13   11. jan 2023 Ja, det er en utryg tid vi lever i, måske er jeg snart misundelig på dem, som lever sammen med gorillaerne i Afrika, der er vi dejlig fri for al dårlig information, for der er ikke andet, men der er St. Bededag året rundt smiley

• #14   11. jan 2023 Jetset enig der findes kun dårlige nyheder - altså næsten og jeg regner faktisk med at vinde 87 millioner i aften smiley

• #15   11. jan 2023 Indkøbsprisen for de 27 fly ventes at blive på 20 milliarder kroner, mens totalprisen i flyenes levetid bliver på omkring 56,4 milliarder kroner.

Så der skal mange månedslønninger til både dem og resten af forsvaret.

• #16   11. jan 2023 Regeringens forslag om at afskaffe den helligdag, fortæller bare, at Mette og Co. ganske enkelt "alle har tabt sutten"

Alle på det danske arbejdsmarked, har i mange år, fået løn eller SH- betaling for de "skæve" helligdage.

Den løn har altid været beskattet, som anden indkomst.

Så forstår jeg bare ikke, hvorfra de 2 milliarder skal komme fra! (til militært isenkram)

• #17   11. jan 2023 Brok S har lige været ude og købe is af Hjem is - måske jeg sku gemme de penge i stedet for og give dem som bidrag til de fly smiley

• #18   11. jan 2023 Jeg krydser fingre for, at du gør det, Leon smiley - og du ved, hvordan de skal prioriteres smiley - lad nu være med at blive skør smiley

• #19   11. jan 2023 Busmann alt kan ske i politik det ved du da smiley

• #20   11. jan 2023 Jetset jo og skør det har jeg jo været hele livet og jeg skriver om mit liv både det gode og det dårlige smiley

• #21   13. jan 2023 Er vi ikke lidt langt ude - "fridag" ? Bededag - oprindeligt handlede dagen om at få folk til at møde ædru op i kirke og bede.
    Bededagen kom til verden helt tilbage i 1600 tallet, nu betegnes det "bare" som en fridag - tænker mange ikke engang er medlem af folkekirken, men helvedet bryder nu løs, fordi de mister bededagen - for fanden altså, alt går sgu op i penge !!!!

• #22   13. jan 2023 # 21

Ja når der meldes ud, at pengene skal gå til militær, så handler det vel om krigen.
    og om penge.

Tænker man så på arbejdsmarkedet, så handler det også om penge, lønnen betyder
    da meget for de fleste, og arbejdsmarkedet plejer selv, at forhandle lønnen, nu blander regeringen sig i hvordan nogle bestemte dage kan laves om i forhold til, hvad der er forhandlet på plads.

Så mon ikke det bliver svært, at forhandle løn og arbejdsforhold på plads når regeringen inden arbejdsmarkedet er startet på deres samtaler.

Og nu hvor de er startet, hvor er så de forhøjelser sygeplejesker er blevet lovet.

Så jeg tror regeringen har trådt i spinaten og lagt op til konflikt på forhånd.

• #24   13. jan 2023 EU har for få måneder siden lavet en aftale om at landene kunne opkræve særskat, af de unormale store profiter som producenter af el tjener.
    Pengene skulle derefter bruges til udsatte borgere og virksomheder.

Men det nægter den nye regering at gøre. ?

Men her kunne der sikkert være end del at hente til statskassen.

Bankerne polstrer sig også umådeholdent i øjeblikket, så her kunne der også være noget at hente.

Men det er simpelthen flabet, at fjerne en helligdag/fridag, at blande sig i 'den danske model', at påtvinge en lov igennem, ikke mindst lige inden overenskomstforhandlinger.

Det er en ommer.

• #25   13. jan 2023 Udover det er en helligdag, så er det også en dansk kultur der bare lige bliver strøget af kalenderen smiley

• #26   13. jan 2023 Fuldstændig rigtigt Jet, både dansk kultur og tradition.

Både Sverige, Finland og Norge har 13 helligdage på året, vi har 11, som bliver til 10.

Så det er ikke engang fordi vi har flere end vores nordiske naboer.

• #28   13. jan 2023 De fleste helligdage kunne de slå sammen, og så give som ferie.

Jeg tror ikke der er mange der vil beholde bededagen på grund af religion.

• #30   14. jan 2023 Jeg ser intet hykleri i det SVM melder ud, det har de jo reklameret, og alle giver gerne til våben.

Løn og arbejdsforhold skal lige nu forhandles af arbejdsmarkedet, så der må de jo bede om, at få nogle af de penge regeringen giver til krigen.

Men måden de lige nu regerer på, kan vel ikke give andet end problemer.

Jeg tror de fleste vil beholde alle de fridage de har, men det bestemmer regeringen alene, Men jeg tror det skaber uro på forhandlingen mellem arbejdsparterne, men de får da bevist, at drømmen om over midten nok bliver en taber sejr.

• #31   14. jan 2023 Når Statsministeren siger at alle skal yde og bidrage, så gælder det immervæk også dem selv, og hele instansen rundt om dem.

• #32   14. jan 2023 Chris, nu har folketinget jo ikke fri som andre, og vi kan hurtig blive enige om, at de tænker meget på politikere, hvar gang der er plads til et ekstra ben.

• #33   14. jan 2023 Og hvis vi skal se på, hvordan alle står på mål med masser af penge til både krigen, og ikke mindst bevillinger til forsvaret ja så burde der jo ikke være noget modstand.

Men personlig tror jeg ikke der bliver ved med, at være ekstra bevillinger på samme tid som, sundhedsvæsenet og ældreplejen udsultes.

Men om 1 til 2 år, hvor vi nok alle kommer til, at se en bekendt i omgangskredsen der nærmest dør på grund af mangel på læger og sygeplejesker samt ikke mindst den arbejdende del i ældreplejen.

profilbillede
  • #34   15. jan 2023 Problemet er, at der ikke er nogle offentlige arbejdere der tjener penge til statskassen, og det er hele tiden de offentlige arbejdere der kræver mere og mere, oveni lønnen kommer store pensioner.
    De eneste der tjener penge til landet, er vores private virksomheder gennem eksport.
    Utroligt ingen kan se det, vi kan nu engang ikke leve af at klippe hinanden alle sammen !

• #35   15. jan 2023 #34
    Nu går private og offentlige arbejdere i Danmark ikke til kamp mod hinanden,

Vi kan ikke undvære hinanden og helt tåbeligt er vores samfund ikke, men mange gange
    kommer misundelsens brød frem eller det modsatte.

Vi har haft gode penge fra oliefelterne, er det så frisøren der har klippet vore egne.

• #36   16. jan 2023 Hej Chef
    Bare så du har mulighed for at planlægge lidt, så er her en liste over mine faste sygedage, de næste 10 år.😅B)🙈?

profilbillede
  • #37   17. jan 2023 Var der nogen, som så åbningstalen i dag - den der St. Bededag er en varm kartoffel, Fagbevægelsen vil have folkeafstemning om St. Bededag, vælgerne skal have lov til at stemme, om de ønsker St. Bededag eller ej.

Hvis ikke den sag kommer til Folkeafstemning, mon der så opstår en borgerkrig ??

• #39   17. jan 2023 Alis, regeringen har jo øremærket dem til krigen.

• #40   18. jan 2023 #39
    Forkert !
    Regeringen har øremærket dem til forsvaret og Psykiatrien

Jeg tror regeringen trumfer det igennem at vi kan vinke farvel til Bededagen.
    Ellers taber regeringen alt på gulvet, og en evt. storkonflikt kommer ikke til at ændre på det.

• #41   18. jan 2023 Det er hele måden det er blevet gjort på, der er så forkert!

• #42   18. jan 2023 Hvilken måde kunne det have været gjort på anderledes cris7
    Har du noget bedre ?

Ingen vidste før valget om der kunne dannes en regering hen over midten, derfor kunne de ikke gå på valg på afskaffelsen.

• #43   18. jan 2023 https://bevarstorebededag.dk/

• #44   18. jan 2023 #42 Å.R.

Ingen vidste før valget om der kunne dannes en regering hen over midten, derfor kunne de ikke gå på valg på afskaffelsen.jvf. Å.R.

Jeg tror slet ikke at St. Bededag på nogen måde var i spil eller i det hele taget på tale, før efter de 3 satte sig sammen, og kogte i gryden.

Ingen vil indrømme hvem som kom med idéen?

De véd alle 3 at der skal forhandles ny overenskomst, de har alle 3 hyldet og holdt fast i 'den danske model' igennem tiden. De kunne måske lige ha' vendt den med fagforeningerne først, hvor der i så fald kunne være mulighed for at finde en løsning.

De kunne også ha' lavet det som et forslag, så muligheden for at finde pengene andetsteds ville være en løsning?

Men de valgte ultimativt, fordi de har mandaterne til det, at kræve at 'sådan er dét', og kræve at alle andre politiske partier KUN kunne være med i forsvarsforliget hvis de sagde ja til afskaffelsen af St. Bededag.

Det virker også hult, når Statsminsteren i sin tale igår, sagde at alle skal bidrage!

Alt imens diverse spin/løgne doktorer får hævet deres løn betydeligt.

Eller som Elleman, der vil hæve, den gode løn som allerede er, til embedsmænd 'der gør en ekstra indsats'.

Eller at ingen, stadig, vil gøre op med den form for afløning og pension som politikkerne får, der bør være mere gennemskuelig.

Det er trods alt borgerene som betaler, og så skal det være fair og forståeligt hvad vores penge går til.

Lars Lykke anser jeg ikke som en 'kongemager', men en fupmager, der for 'enhver pris' igen, vil forsøge at tilegne sig magten som Statsminister på et tidspunkt.

• #45   19. jan 2023 ...

profilbillede
  • #46   19. jan 2023 Men i dag kom der en finansieret løsning på, at St. Bededag behøver de ikke at stryge, så det er da gået hen og blevet rigtig spændende smiley

• #47   20. jan 2023 Leon. jeg ser ikke nogen kærlighed i krig,
    Men våbenindustrien elsker dig sikkert og slagmarken glemmer vi hurtigt.

Jeg ønsker alle penge der går til dræbermaskiner som vi betaler gik til Dansk
    sundhed og ikke mindst til ældreplejen som virkelig mangler.

Tænk at det her faktisk er glemt.

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jugoslaviens-sammenbrud-1991-1999

Nu er spørgsmålet bare hvornår og hvor længe magthaverne vil lade det samme ske i Ukraine.

• #48   20. jan 2023 Hvad har krigen i Ukraine med St. Bededags tråden at gøre. Det er ikke sådan, at når man ikke har andet at tage sig til end at være på BB, så får man 4-kantet øjne, dag og nat i guuuuder smiley smiley smiley

• #49   20. jan 2023 Ja jetset, hvids du fulgte lidt med, så også hørte efter og læste hvad der skrives, så
    viste du vel, at besparelsen skulle gå til krigen i Ukraine.

Eller er regeringen ikke noget du tager alvorligt, og om du kommer på BB eller ikke
    er da helt op til dig. Selv din sengetid må du godt bestemme over. selv søvnens længde, så gnav du bare videre i den gulvtæppe.

• #50   20. jan 2023 Nej Brok, 'besparelsen', eller pengene skal ikke kun specielt gå til Ukraine.

Men at der har længe har været et mål at der skal bruges 2 % af BNP til forsvar. (Hvilket jeg også er imod).

Lad vær' at være så sarkastisk.

• #51   20. jan 2023 Chris, du ved jo godt, at forsvarsforhandlingerne først gåt igang senere,

Så jo første udmelding var pengene skulle gå til den krig,
    De 2% skal nu forhandles og de håber på 2030, at være på 2%.

Er det sarkastisk, at være imod tåbe der snakker 4 kantede øjne, eller hvad.

Er det mon så bare dumhed, at blande søvn og øjne ind i en debat om en Helligdag?

• #52   20. jan 2023 #47 Du skriver til Leon, han har ikke deltaget i tråden siden den 11. ds. din nar daniel E 25 år med Elvisfrisure

Er det sarkastisk, at være imod tåbe der snakker 4 kantede øjne, eller hvad.

Er det mon så bare dumhed, at blande søvn og øjne ind i en debat om en Helligdag? Jr. Brok/daniel E

• #53   20. jan 2023 Hvem er Daniel?

Jetset har du et problem for jeg har da ikke behov for hverken stilletter eller andre
    for at sige min mening.

Så glem nu den med, at du har fundet et hår og sten i skoen. Eller vis dog hvad der er skrevet så andre en du ved hvem er hvad du snakker om.

• #55   20. jan 2023 Det er dig selv din nar.

https://www.baboom.dk/forum/kommunikation/616514-ellen_gannella

#26 - det var der, du mistede modet, derfor blev dit indlæg slettet i din venindes EKKO tråd

• #56   20. jan 2023 #54 - det gør jeg også JoJo smiley smiley smiley

• #57   20. jan 2023 Og så når spørgsmålene bliver for pinlige, så logges der af, men lur mig, Brok/daniel E 25 år er her også i nat smiley smiley smiley

Og joooo - man kan da godt efterlyse beviser/indlæg, når man har slettet daniel E, 25 år helt, men heldigvis, så har jeg skærmbilleder, det er det, som er så skønt ved al den der moderne elektronik smiley smiley smiley smiley smiley

• #58   20. jan 2023 Helt ærlig jetset, er du total skør.

Og hvis du har problem med Daniel, så burde du nok kontakte ham.

Og du skal ikke blande dig i om hvilket billede jeg bruger, og bliv du bare ved med, at se
    billeder af en eller anden fortid.

Har jeg droppet dig engang i mine unge år så beklager jeg, men du kan nok se hvorfor,
    din mentale tilstand er da ikke blevet bedre.

Men behold du bare bededagen, så i stedet for koldbøttefabrikken så brug kirken.

• #59   2. feb 2023 Og nu er der vild debat om St. Bededag, nogle foreslår de udsætter deres vanvittige ide med at stryge St. Bededag til om 4 år smiley

Jeg er så skør, at jeg synes det er en glimrende ide, hvad synes du ??

• #60   2. feb 2023 #59
    Det er ikke skørt Jetset, at udsætte 'udslettelsen' af St. Bededag til efter næste valg, sådan bør det være, hvis der ikke er andre muligheder lige nu, for at bevare den.

Ingen kendte til dette før valget. Ingen vil vedkende sig ejerskab til denne tvungne beslutning. (hvilket er sært?)

Beregningen er taget udfra 2012, og selv en ny beregning ændrer intet.

Ingen forsøgte at vende det med fagbevægelsen inden, hvor man muligvis kunne ha' fundet en anden løsning.

Socialdemokratiet, arbejdernes parti? Nope, ikke mere.

Lykke og Elleman, som før højt har sagt at de er stolte af vores Arbejdsmarkeds måde at forhandle på og som de ikke ønsker at blande sig i, er også gået for vidt.

Arbejdsgivere tør ikke sige hvad de mener, for de er bange for en storkonflikt.

Vi står stadig i en kæmpe krise, på alle måder.

Samtidig ser vi hvordan banker, elselskaber, gasselskaber, benzinselskaber scorer kassen, på bekostning af at mange har og må forlade deres bolig.

Men beskatning af disse store indtægter, næh nej, dèt kan vi ikke lige finde ud af.

Ikke mindst, nægter man at se 'skattekisten' efter, hvilket er normalt når ny regering træder til.

Coronaen/hjælpepakker, inflationen/hjælpepakker har nok kostet en del.

Men som vi har hørt/læst, så skulle der være 'skattekisten' være okay. Eller er den?

Det er vel vigtigt for os alle at vi kan få indblik så vi kan forstå, ikke?

• #61   2. feb 2023 Chris, det er ikke helt rigtig, at vi ikke kan se hvor pengene bliver brugt

https://fm.dk/udgivelser/2022/februar/finansloven-for-2022/

St bededag er jo en bagatel, hvis det kun handler om kroner.

Kommentér på:
Behold St. Bededag ellers!?

Annonce