Behold St. Bededag ellers!? {{forumTopicSubject}}
https://www.bt.dk/politik/truer-med-at-anbefale-nej-paa-grund-af-regeringsindgreb
Hvis regeringen ikke dropper sit forslag om at afskaffe St. Bededag kan det resultere i en konflikt i store dele af fagbevægelsen.
Først og fremmest er det svært at forstå at en Socialdemokratisk Statsminister går med til direkte at lovegive på området.
Men alle de tre, Mette Fredriksen, Lars Løkke og Jakob Elleman, har altid hyldet den 'danske model', ikke mindst når der har været problemer, hvor de har sagt at de ikke vil blande sig i den 'danske model', det må arbejdsmarkets parter selv løse.
Ingen vil indrømme hvem som kom med ideen til foreslaget?
Ingen vil fortælle hvad der står i lovforslaget?
Ingen vil vise beregninger som ligger til grund?
Ingen forsøgte med dialog til fagbevægelsen først?
Men regeringen mener at man kan hive en masse penge ud, ved at gøre arbejdsudbudet størrere så man kan betale til forsvaret.
Det kommer så lige an på hvem man spør', For beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen kom til at sige at pengene skulle bruges på velfærd da udgifterne var steget så meget. ???
Nogle kloge hoveder, bla. professorer har udtalt at det ikke får nogen effekt, måske kun lige 1 års tid.
Statsministeren sagde i den forbindelse i sin Nytårstale at det er vigtigt at vi alle bidrager og yder.
Men sjovt nok gælder det ikke politikkere. For trods i årevis, samt kommissionsundersøgelser, (sådan lige for at trække tiden ud), så nægter de gang på gang, at se på alle deres egne frynsegoder, pensionsvilkår, dobbeltjobberi, lukrative jobkontrakter.
Hvad mener I om hele dette rod?
Den manglende kommunikation?
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 88 Emner: 354 Svar: 3.897
https://www.bt.dk/politik/vismaend-det-koster-arbejdspladser-at-droppe-store-bededag-og-resten-skal-arbejde
dec 2014
Husk mange har et hårdt fysisk arbejde, ofte med meget overarbejde, så de ser frem til en fridag/helligdag.
Socialdemokratiet har altid stået for at være et arbejderparti. Som går forrest 1 maj, med deres faner højt hævet. Som holder lange taler der hylder 'den danske model', solidariteten osv. osv.
Det er princippet i det som foregår der er forkert. At man påtvinger ved hjælp af lovforslag, som man véd der er nok stemmer til, bare sådan lige.
Man kunne ha' undgået en hel masse problemer, hvis man havde haft en dialog med fagbevægelsen, hvor man sikkert sagtens kunne ha' fundet en løsning.
Ikke mindst her og nu hvor man står overfor overenskomst forhandlinger.
Se venligst også det ekstra link.
feb 2017
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 225
Nu er det så en del af regeringsgrundlaget, og så er det bare forbundet med et kæmpe nederlag for regeringens medlemmer at skulle erkende, at de har ladet sig forføre af en fiks idé.
På samme måde som kejseren i H.C. Andersens eventyr "Kejserens ny klæder" lod sig forføre af et par kreative fantaster.
Ingen ville indrømme, at de blev snydt, så vandet drev.
Det sker også her. Ingen vil indrømme, at de er blevet snydt af en kreativ sjæl, som bare havde sin egen dagsorden.
Ingen har undersøgt følgerne af idéen, og nu bliver det en kamp for at undgå at skulle sluge den kamel, at de reelt ikke havde sørget for at få fakta frem, inden idéen blev fremsat.
Og der er andre unge politiker-spirer, som allerede nu går ind for at sy videre med den usynlige tråd...
https://www.bt.dk/politik/venstre-politiker-vil-afskaffe-flere-helligdage-jeg-ved-faktisk-ikke-hvad-vi
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
dec 2014
apr 2019
Følger: 4 Følgere: 31 Emner: 344 Svar: 2.151
Hvad der sker med 3 parts forhandlinger er noget ganske andet.
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 450 Svar: 9.999
Og for ikke at glemme fagbevægelsen, mit indtryk er, at de ikke mener, de er blevet spurgt. De mangler penge til forsvaret, fordi der er krig i EU, det ved vi i realiteten ikke noget om, de kan bilde os alt ind, men det kræver også at være i NATO, jeg har ikke helt forstået, hvad vi skal have klar - men hvis der ikke er penge til det, så må der være nogle poster, der kan spares på, jeg tror ikke et døjt på, der mangler penge, jeg tror, det er et prioriteringsspørgsmål, som sædvanlig.
Blogger
Seriøst, så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad dette beløb ville ende på
dec 2014
Blogger
dec 2014
Blogger
dec 2014
apr 2019
Så der skal mange månedslønninger til både dem og resten af forsvaret.
dec 2015
Følger: 13 Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 241
Alle på det danske arbejdsmarked, har i mange år, fået løn eller SH- betaling for de "skæve" helligdage.
Den løn har altid været beskattet, som anden indkomst.
Så forstår jeg bare ikke, hvorfra de 2 milliarder skal komme fra! (til militært isenkram)
dec 2014
Blogger
dec 2014
dec 2014
sep 2019
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 55 Svar: 633
Bededagen kom til verden helt tilbage i 1600 tallet, nu betegnes det "bare" som en fridag - tænker mange ikke engang er medlem af folkekirken, men helvedet bryder nu løs, fordi de mister bededagen - for fanden altså, alt går sgu op i penge !!!!
apr 2019
Ja når der meldes ud, at pengene skal gå til militær, så handler det vel om krigen.
og om penge.
Tænker man så på arbejdsmarkedet, så handler det også om penge, lønnen betyder
da meget for de fleste, og arbejdsmarkedet plejer selv, at forhandle lønnen, nu blander regeringen sig i hvordan nogle bestemte dage kan laves om i forhold til, hvad der er forhandlet på plads.
Så mon ikke det bliver svært, at forhandle løn og arbejdsforhold på plads når regeringen inden arbejdsmarkedet er startet på deres samtaler.
Og nu hvor de er startet, hvor er så de forhøjelser sygeplejesker er blevet lovet.
Så jeg tror regeringen har trådt i spinaten og lagt op til konflikt på forhånd.
dec 2014
Pengene skulle derefter bruges til udsatte borgere og virksomheder.
Men det nægter den nye regering at gøre. ?
Men her kunne der sikkert være end del at hente til statskassen.
Bankerne polstrer sig også umådeholdent i øjeblikket, så her kunne der også være noget at hente.
Men det er simpelthen flabet, at fjerne en helligdag/fridag, at blande sig i 'den danske model', at påtvinge en lov igennem, ikke mindst lige inden overenskomstforhandlinger.
Det er en ommer.
Blogger
dec 2014
Både Sverige, Finland og Norge har 13 helligdage på året, vi har 11, som bliver til 10.
Så det er ikke engang fordi vi har flere end vores nordiske naboer.
Blogger
https://www.berlingske.dk/ledere/berlingske-mener-regeringen-har-tildelt-sig-selv-en-katastrofestart
apr 2019
Jeg tror ikke der er mange der vil beholde bededagen på grund af religion.
dec 2014
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/loenfest-i-spinhaeren-...-mens-du-skal-knokle-mere-for-mindre/9585775
apr 2019
Løn og arbejdsforhold skal lige nu forhandles af arbejdsmarkedet, så der må de jo bede om, at få nogle af de penge regeringen giver til krigen.
Men måden de lige nu regerer på, kan vel ikke give andet end problemer.
Jeg tror de fleste vil beholde alle de fridage de har, men det bestemmer regeringen alene, Men jeg tror det skaber uro på forhandlingen mellem arbejdsparterne, men de får da bevist, at drømmen om over midten nok bliver en taber sejr.
dec 2014
apr 2019
apr 2019
Men personlig tror jeg ikke der bliver ved med, at være ekstra bevillinger på samme tid som, sundhedsvæsenet og ældreplejen udsultes.
Men om 1 til 2 år, hvor vi nok alle kommer til, at se en bekendt i omgangskredsen der nærmest dør på grund af mangel på læger og sygeplejesker samt ikke mindst den arbejdende del i ældreplejen.
sep 2019
De eneste der tjener penge til landet, er vores private virksomheder gennem eksport.
Utroligt ingen kan se det, vi kan nu engang ikke leve af at klippe hinanden alle sammen !
apr 2019
Nu går private og offentlige arbejdere i Danmark ikke til kamp mod hinanden,
Vi kan ikke undvære hinanden og helt tåbeligt er vores samfund ikke, men mange gange
kommer misundelsens brød frem eller det modsatte.
Vi har haft gode penge fra oliefelterne, er det så frisøren der har klippet vore egne.
jan 2019
Følger: 7 Følgere: 31 Emner: 84 Svar: 586
Bare så du har mulighed for at planlægge lidt, så er her en liste over mine faste sygedage, de næste 10 år.😅B)🙈?
Blogger
Hvis ikke den sag kommer til Folkeafstemning, mon der så opstår en borgerkrig ??
apr 2019
sep 2019
Forkert !
Regeringen har øremærket dem til forsvaret og Psykiatrien
Jeg tror regeringen trumfer det igennem at vi kan vinke farvel til Bededagen.
Ellers taber regeringen alt på gulvet, og en evt. storkonflikt kommer ikke til at ændre på det.
dec 2014
sep 2019
Har du noget bedre ?
Ingen vidste før valget om der kunne dannes en regering hen over midten, derfor kunne de ikke gå på valg på afskaffelsen.
Blogger
dec 2014
Ingen vidste før valget om der kunne dannes en regering hen over midten, derfor kunne de ikke gå på valg på afskaffelsen.jvf. Å.R.
Jeg tror slet ikke at St. Bededag på nogen måde var i spil eller i det hele taget på tale, før efter de 3 satte sig sammen, og kogte i gryden.
Ingen vil indrømme hvem som kom med idéen?
De véd alle 3 at der skal forhandles ny overenskomst, de har alle 3 hyldet og holdt fast i 'den danske model' igennem tiden. De kunne måske lige ha' vendt den med fagforeningerne først, hvor der i så fald kunne være mulighed for at finde en løsning.
De kunne også ha' lavet det som et forslag, så muligheden for at finde pengene andetsteds ville være en løsning?
Men de valgte ultimativt, fordi de har mandaterne til det, at kræve at 'sådan er dét', og kræve at alle andre politiske partier KUN kunne være med i forsvarsforliget hvis de sagde ja til afskaffelsen af St. Bededag.
Det virker også hult, når Statsminsteren i sin tale igår, sagde at alle skal bidrage!
Alt imens diverse spin/løgne doktorer får hævet deres løn betydeligt.
Eller som Elleman, der vil hæve, den gode løn som allerede er, til embedsmænd 'der gør en ekstra indsats'.
Eller at ingen, stadig, vil gøre op med den form for afløning og pension som politikkerne får, der bør være mere gennemskuelig.
Det er trods alt borgerene som betaler, og så skal det være fair og forståeligt hvad vores penge går til.
Lars Lykke anser jeg ikke som en 'kongemager', men en fupmager, der for 'enhver pris' igen, vil forsøge at tilegne sig magten som Statsminister på et tidspunkt.
jan 2019
Følger: 7 Følgere: 31 Emner: 84 Svar: 586
Blogger
apr 2019
Men våbenindustrien elsker dig sikkert og slagmarken glemmer vi hurtigt.
Jeg ønsker alle penge der går til dræbermaskiner som vi betaler gik til Dansk
sundhed og ikke mindst til ældreplejen som virkelig mangler.
Tænk at det her faktisk er glemt.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jugoslaviens-sammenbrud-1991-1999
Nu er spørgsmålet bare hvornår og hvor længe magthaverne vil lade det samme ske i Ukraine.
Blogger
apr 2019
viste du vel, at besparelsen skulle gå til krigen i Ukraine.
Eller er regeringen ikke noget du tager alvorligt, og om du kommer på BB eller ikke
er da helt op til dig. Selv din sengetid må du godt bestemme over. selv søvnens længde, så gnav du bare videre i den gulvtæppe.
dec 2014
Men at der har længe har været et mål at der skal bruges 2 % af BNP til forsvar. (Hvilket jeg også er imod).
Lad vær' at være så sarkastisk.
apr 2019
Så jo første udmelding var pengene skulle gå til den krig,
De 2% skal nu forhandles og de håber på 2030, at være på 2%.
Er det sarkastisk, at være imod tåbe der snakker 4 kantede øjne, eller hvad.
Er det mon så bare dumhed, at blande søvn og øjne ind i en debat om en Helligdag?
Blogger
Er det sarkastisk, at være imod tåbe der snakker 4 kantede øjne, eller hvad.
Er det mon så bare dumhed, at blande søvn og øjne ind i en debat om en Helligdag? Jr. Brok/daniel E
apr 2019
Jetset har du et problem for jeg har da ikke behov for hverken stilletter eller andre
for at sige min mening.
Så glem nu den med, at du har fundet et hår og sten i skoen. Eller vis dog hvad der er skrevet så andre en du ved hvem er hvad du snakker om.
Blogger
https://www.baboom.dk/forum/kommunikation/616514-ellen_gannella
#26 - det var der, du mistede modet, derfor blev dit indlæg slettet i din venindes EKKO tråd
Blogger
Blogger
Og joooo - man kan da godt efterlyse beviser/indlæg, når man har slettet daniel E, 25 år helt, men heldigvis, så har jeg skærmbilleder, det er det, som er så skønt ved al den der moderne elektronik
apr 2019
Og hvis du har problem med Daniel, så burde du nok kontakte ham.
Og du skal ikke blande dig i om hvilket billede jeg bruger, og bliv du bare ved med, at se
billeder af en eller anden fortid.
Har jeg droppet dig engang i mine unge år så beklager jeg, men du kan nok se hvorfor,
din mentale tilstand er da ikke blevet bedre.
Men behold du bare bededagen, så i stedet for koldbøttefabrikken så brug kirken.
Blogger
Jeg er så skør, at jeg synes det er en glimrende ide, hvad synes du ??
dec 2014
Det er ikke skørt Jetset, at udsætte 'udslettelsen' af St. Bededag til efter næste valg, sådan bør det være, hvis der ikke er andre muligheder lige nu, for at bevare den.
Ingen kendte til dette før valget. Ingen vil vedkende sig ejerskab til denne tvungne beslutning. (hvilket er sært?)
Beregningen er taget udfra 2012, og selv en ny beregning ændrer intet.
Ingen forsøgte at vende det med fagbevægelsen inden, hvor man muligvis kunne ha' fundet en anden løsning.
Socialdemokratiet, arbejdernes parti? Nope, ikke mere.
Lykke og Elleman, som før højt har sagt at de er stolte af vores Arbejdsmarkeds måde at forhandle på og som de ikke ønsker at blande sig i, er også gået for vidt.
Arbejdsgivere tør ikke sige hvad de mener, for de er bange for en storkonflikt.
Vi står stadig i en kæmpe krise, på alle måder.
Samtidig ser vi hvordan banker, elselskaber, gasselskaber, benzinselskaber scorer kassen, på bekostning af at mange har og må forlade deres bolig.
Men beskatning af disse store indtægter, næh nej, dèt kan vi ikke lige finde ud af.
Ikke mindst, nægter man at se 'skattekisten' efter, hvilket er normalt når ny regering træder til.
Coronaen/hjælpepakker, inflationen/hjælpepakker har nok kostet en del.
Men som vi har hørt/læst, så skulle der være 'skattekisten' være okay. Eller er den?
Det er vel vigtigt for os alle at vi kan få indblik så vi kan forstå, ikke?
apr 2019
https://fm.dk/udgivelser/2022/februar/finansloven-for-2022/
St bededag er jo en bagatel, hvis det kun handler om kroner.
Behold St. Bededag ellers!?