{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
230 visninger | Oprettet:

Milliarder af støttepenge til Ungarn tilbageholdt. {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-ungarn-har-laenge-vaeret-en-sten-i-eu-skoen

Ungarn har været et EU land siden 2004, og som EU land er der nogle demokratiske spilleregler der gælder, og skal overholdes.

Flere ting har Ungarn, med Victor Orban i spidsen ikke overholdt, eller ønsket at ændre, trods der har været tid nok.

Bla. at domstolene skal være uafhængige, hvilket de ikke er, idet Orban har udnævnt samtlige dommere i forfatningsdomstolen.

(Obs. Dette emne er afledt af et andet oplæg her, men da jeg ikke kan svare i emnet, må det ske på denne måde. Beklager)


Men i det andet oplæg, bliver der stillet spørgsmålstegn omkring at Præsident Zelenskij's nedlæggelse af domstole grundet korruption sker.

Men det er der jo intet nyt i, for man har vidst at der var et problem, som man nu, trods krigen, gør noget ved. Ikke mindst med yderligere reformer, for at komme korruptionen til livs.

I det andet oplæg, bliver også nævnt at EU jager Orban, mens Zelinskij nærmere bliver hyldet. Samt at Ukraine ikke bliver en berigelse for EU.

Det er svært at forstå hvordan de to ting hænger sammen.

Orban er en kontroversiel person. I snart 19 år har Ungarn været et EU land. Alligevel er der store problemer omkring retssikkerhed, pressefrihed, menneskerettighed.

Ukraine og deres Præsident ønsker at blive EU medlem, og véd at det kræver et opgør med den korruption som landet er/har været præget af. Samt flere reformer før det kan ske.

Det forsøger Ukraine og deres Præsident allerede nu, mens landet bombarderes, ødelægges og befolkningen lider svært under denne krig.

Derfor er det mig uforståeligt at nogen kan mene at det ikke er fair at Orban får tilbageholdt milliarder af støttekroner?

(Undskyld, men det var den eneste måde at kunne svare på det oplæg en anden har lagt. )

Hvad mener I omkring situationen Ungarn versus Ukraine?

Kan de samlignes som tingene ser ud nu?










Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Milliarder af støttepenge til Ungarn tilbageholdt.
  • #2   14. dec 2022 Jeg tror den mening JoJo, er ret udbredt, omkring Ungarn i en årrække. smiley

    Derfor er det ikke særlig klogt at samligne forholdene for et 'gammelt' EU land med en diktator, og med et muligvis kommende EU land, der ikke har nået at få den store mulighed for forandringer og reformer, før det helt ulegitimt blev angrebet af Rusland.

    Som en Rusland forsker har sagt, 'den største trussel for Putin er hvis Rusland blev demokratisk'.









  • #3   14. dec 2022 Jeg husker i 2015 under den store flygtningekrise, hvordan Ungarn begyndte med deres flere meter ståltrådshegn, for at beskytte sig selv, det kom også andre EU lande tilgode.

    Men nej, jeg synes på ingen måde, de 2 lande kan sammenlignes, slet ikke.

    Jeg har hele tiden ment og mener det stadig, at Østeuropa aldrig skulle have være med i EU, de bidrager ikke med noget, EU skulle have været delt op i Øst og Vest, men det er nok en anden snak.

    Jeg ønsker alt godt for Ukraine.


  • #4   14. dec 2022 Ja der er himmelvid forskel på de 2 lande især som det ser ud nu smiley

  • #6   14. dec 2022 JoJo smiley smiley smiley - nu skal du passe på, for ellers bliver du også blokeret smiley smiley smiley

Kommentér på:
Milliarder af støttepenge til Ungarn tilbageholdt.

Annonce