{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
429 visninger | Oprettet:

Skatteskruen {{forumTopicSubject}}

I år har regeringen tredoblet afgiften på bæreposer, og med de nye regler tvinges butikker og takeaway-restauranter endda til at opkræve 4 kroner for en pose,

‘Hvad med luftboblerne… skal der ikke også afgift på dem?’, og — vupti — nu betaler vi så 3,35 kroner i luftboble-afgift per liter champagne, vi køber.

Det er lige så tåbeligt som dengang man ville tage afgift for ko prutter, den dumme ide døde heldigvis.

Afgift på dine Facebook-opslag. Hver dag skriver mange af os opslag på Facebook, og Facebooks måling viser, at knap hvert 20. opslag er et, hvor vi linker til en spændende nyhedshistorie, vi synes, vores venner skal læse. Det er disse opslag med link i, som Joy Mogensen nu vil kræve betaling for

Så nu laver man samme dumme fejl som Canada og resulterer i en lukning af al trafik af link og opslag med link fra Facebook side - til nyheds sider. Som sådan har det nok ikke den store betydning i Danmark, men mere den signal værdi regeringen vælter over på Facebooks danske brugere.

Jeg tænker også på hvordan fanden man vil styre det? Selv om jeg er technørd - kan jeg ikke forstille mig en algoritme produceret i Danmark som kan det. Det eneste man opnår er at folk flytter deres profil til udlandet og kobler på der - så kan regeringen få fingeren. Man kan heller ikke påtvinge Facebook til at holde styr på det - det er regeringen eget problem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skatteskruen
  • #1   28. feb 2021 Polysl jeg kan nu godt li at en ikke genbrugspose som endog er giftig en afgift - den betaler jeg gerne med glæde - men jeg tænker at regeringen ikke ønsker at folk i Danmark skal være et oplyst folk - så i min verden vil jeg kalde sådan afgift for en censurafgift - den skal bare have andet navn.

  • #2   1. mar 2021 Jeg er generelt og har altid været imod plastikposer - men har dog nogle store som genbruges, ellers bruger jeg min rygsæk - praktisk smart og miljøvenlig - dog har jeg fravalgt al form for sortering i min lejlighed med spande og poser. det skal ikke lugte som en losseplads - så restkød ryger ud af vinduet sent... så mågerne får glæde af det, og resten ryger i restaffald.

    Ydermere mener jeg ikke at det er miljømæssigt forsvarlig at bruge en masse drikkevand til at rense glas, kartoner osv.. som det fremgår af vejledningen omkring sortering. Det giver sgu da ingen mening at rense glas for rester, når det smeltes om om så bare er som slagger som skummes fra.


  • #3   1. mar 2021 Som jeg opfattede det, var det plastikposer, der skulle bandlyses.

    Derfor undrer det mig, at papirsposer med hank, også skal koste 4 kroner.

    En restaurant, der sælger "hentemad", har løst problemet på deres måde: De klipper bare hanken af! (Så kan skat få hankene)

    Tåbelig og forfejlet bureaukrati.


  • #4   1. mar 2021 ja..busmann

    Det er også regeringens politik at fjerne poser fra butikker, men nu er regeringen jo hyklere på miljøfronten - for de kan jo bare forbyde dem, men det gøre de ikke, for det er jo også en indtægt på skatteskruen.

    Det er sjovt nok at alle tiltag fra regeringen som el eller hybrid biler koster en bondegård - og så følger man ikke engang op på tilgangen til strøm. Latterige biler kommer på marked som kun kan køre op til 50 km på strøm, som svare til at slå over på reservetanken - der er åbenbart en afgift på effekt What.

    Men vi har ikke set det værste endnu, for som bekendt bliver der flere og flere som pensioneres og mindre til at betale - så snart kommer der andre afgifter de kan belaste de som har mindst. Rød eller blå - har altid gået efter de små. Wow det rimer. smiley


  • #5   1. mar 2021 Polysl - Busmann jeg husker i min barndom og i København når jeg skulle ned til Købmanden og købe kartofler at jeg købte dem i løs vægt og fik dem i en brun pose og der var mange ting der var enkelt og grøn - men det sker ikke igen.
    Og ja ku nu godt undvære plastikposen.


  • #6   1. mar 2021 Busmann ja væk med plastikposen der var mange ting der kunne gøres til noget godt eller grønt.

  • #7   1. mar 2021 Leon

    Her i Odense har vi et marked få meter fra mig onsdag lørdag, med alskens grønsager, fisk, ost osv....og køber man en pose kartoffel kommer de i en papirspose som jo er gratis da den ikke er indbefattet af den her skatteskrue - så mette får lige en finger lige op i ?


  • #8   1. mar 2021 Polysl det er sku god karma og det må være afslappende at går rundt på sådan udendørs marked smiley

  • #9   2. mar 2021 Enten har jeg læst forkert eller også tager du fejl Polysl smiley

    Canada og Australien ville pålægge Facebook en afgift som betaling for at deres platform bruges til at sprede de nyheder som lokale journalister har skrevet og de lokale nyhedsmedier skal leve af.
    En slags royalties a’la det man betaler for at spille andres musik i off. regi smiley
    Det siger sig selv at reklamepengene følger nyhedsstrømmen og det må Facebook og lign. jo betale for (erstatte) - hvis deres platforme bruges som nyhedsmedier smiley


  • #10   3. mar 2021 Cody

    Jeg taler om at Danmark (Joy Mogensen) vil pålægge Facebook en afgift for at folk linker til nyheder, hvordan de så vil kunne styre det - ved jeg ikke. Nyheds medie er ikke at lægge et link, jeg ville kunne forstå hvis folk lagde hele nyheder på Facebook så ville det give mening.

    Problemet er at når man linker på Facebook så ser man et billede af pågældende nyhed, samt brugernes kommentar til linket. Det i sig selv er et brud på copyright som man åbenbart i hele verden ser stort på.

    Men Facebook vil ikke betale for hvad brugere lægger op, så der er kun en mulighed - og det er at fjerne muligheden for at linke til noget som helst. Det ved jeg så ikke hvor klogt det er af den danske regering.

    Dog har de en anden ikke populær løsning som er at folk kan betale for muligheden for at lave link - sådan en slags 10 tur kort. Den slags ville Facebook blive glad for og en milliard mere ned i pengepungen - for en ting er sikker Facebook får et kæmpeoverskud når de har betalt den afgift som pålægges.


  • #11   3. mar 2021
    Mon ikke JM’s forslag udspringer af erfaringerne fra Australien smiley


Kommentér på:
Skatteskruen

Annonce