{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
686 visninger | Oprettet:

Mad. {{forumTopicSubject}}

Ja vi har talt om det mange gange og i min verden er det en politisk varm kartoffel og de fleste ved jo at god mad gør meget eksempelvis gør god mad at folk der ikke har det godt så at de har det godt og vores ældre som gang på gang må stå model til politikernes politiske madprøver må stå model og fortælle om hvordan maden bare ikke står model til de priser vi høre om og at det er hundeæde - hvorfor ikke få nogle ærlige politiker (de findes ikke) til at spise den mad i et år ikke i 14 dage - men i et år - i ved så kan de bedre fortælle om den grimme smag der er i maden og i ved med ærlighed kommer man længest.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mad.
  • #1   26. feb 2021 Lortemad opstår når man laver det industrielt - altså storkøkkener. Kartofler med øjne så store som tekopper, Sjasket udkogte, udpinte og total døde grønsager - alt det sunde er kogt væk. Kødet er enten skamkogt eller ligner en løgn. Sovsen - nej det kan man ikke kalde det mere vand man har kørt en buillion terning igennem. Og alligevel betaler gamle en uhørt høj pris for det sjask hvert måned.

    Det værste jeg har smagt af det de kommer med til min mor var en medister, skamkogt og brændt og smagte tør. og så kommer det fandme frosset, så har man da rigtig fået maden aflivet når man tænker på de får for en uge af gangen.

    Gamle mennesker har ikke brugt for det lort som stort set ikke er andet end fyld. Maden skal være indbydende for man får appetit via det visuelle. Men den lyst fik man ødelagt da man begyndte at nedlægge køkkener på plejehjem og lade de gamle æde det lort fra store kommunale kogekasser hvor man gør et stort arbejde ud af at alt smager ens. - altså af ingenting. Faktisk var ældre med til at lave maden nogle steder på plejehjemmet - de lavede det som de kunne lide og med respekt for råvaren.

    Læste for år tilbage at et plejehjem serverede biksemad 7 gange om ugen, og da man spurgte "fangevogteren" om hvorfor? de elsker biksemad

    Link: https://bit.ly/37Qcwf9

    Jeg kan huske for mange år siden at man serverede så fedtfattigt mad på et sygehus til de gamle indlagte at de stort set ikke spise noget, og det som er vigtigt er at de tager på - så begyndte man at lave retter med gode råvarer på en mere skånsom måde og de gamle kom sig hurtigere.

    Det fortæller os at hvis de ikke begynder at lave ordentlig nærende og fed mad til de gamle så er plejehjem de rene aflivnings center.

    Storkøkkener kan sagtens lave ordentlig mad, jeg kan huske det cafeteria som lå i Kongensgade for mange år siden i Odense, hvor jeg hver aften spiste min aftensmad - wow - grønsager stadig med en smule bid i, bøffer saftige, frikadeller som mor lavede dem. osv...Her var der respekt for råvaren - og der var stort set fyldt op om aftenen.

    Men med al det fastfood i dagens Danmark så har unge helt mistet lysten til at lave mad, og de fylder sig med noget værre bras som der stort set ikke er nogen ernæring i.

    Som et ps...hvorfor mon rådhus ansatte holder møder på hoteller - på trods af at Rådhuset har en latrine - hov jeg mener en kantine som kan levere mad til møder så man undgår store regninger - på bare 4 møder lød den på over 300.000 kr. Det skal lige påpeges at de møder omhandlede besparelse på handikapområdet.

    Nå - den blev lidt længere end ventet.


  • #3   26. feb 2021 Alis

    Nu kan vi her ikke stoppe noget som helst - kun være harme.


  • #5   26. feb 2021 Alis

    Det der overordnede ævl - kan ingen bruge til noget, det er vigtigere at påpege reale problemer som mad kvalitet - i stedet for alle de flotte ord som kommunale elsker at bruge som stort set ikke kan bruges til en skid.

    Der skal eksempler på bordet - så de kan fatte hvad fanden de har gang i.


  • #6   26. feb 2021 Ja jeg må bare sig at hjemmelavet mad smager bedst og at vores ældre fortjener bedre og Polysl vi er helt enig smiley

  • #8   26. feb 2021 Alis

    Vrøvl det har intet med skatter af gøre - men udelukkende en lorte forretning som serverer skrald for gamle mennesker på den billigste måde- de er da fuck'n ligeglad med kvaliteten.

    Det hele drejer som om forstand og logistik.

    Er du klar over hvor meget man kan få ud af en kylling?

    2 retter med lår
    2 retter med bryst
    1 ret som suppe

    Kyllingen på 1600g koster ca. 25 kr som giver et kødforbrug på lidt over 6 kr. pr .ret.

    Problemet er at køkken personale ødelægger kødet ved at skamkoge det/stege det - De er åbenbart uddannet inden for krigs kogning hvor det er fuck'n ligegyldigt hvordan det smager bare det fylder - og fint med det i de tider. Men i fredstid har man sgu krav på at folk i de kogekasser holder øje med dellerne, hakkebøfferne og grønsager.

    Man kan sagtens fryse en hel madret ned, det kræver bare omtanke ved behandlingen.

    madlavning for en eller flere er sgu ikke raket videnskab selv i storkøkkener.


  • #10   26. feb 2021 Polysl du fik sku et LIKE for ja god mad koster ikke mere og det er måden maden laves og behandles på og at sætte x-antal tid af til madlavning i et stor køkken er skandaleløst smiley

  • #11   26. feb 2021 Alis C - du får hvad du betaler for - ok men så er det ikke godt nok og jeg er ret sikker på - hvis maden var god - altså som vores moder lavet den - vil meget være vundet og alle dem der lige nu spiser den fabriksmad - gør det kun af nød og i min verden høre god mad med til en god pleje og det tager jeg i andet indlæg - da det er en større sag smiley

  • #13   26. feb 2021 Alis C den gode mad var der før og den kan komme igen smiley

  • #15   26. feb 2021 Alis

    at bruge råvarer rigtigt har intet med arbejdskraft at gøre - det er da en pløk åndssvag måde at se det på.

    Nej - det kræver folk som sætter madlavning højere end at bare få det gjort som at bare kaste nogle grønsager ned i en kogekasse og lade det være, til det skal bruges - uden at tænke på at de bliver overkogt.


  • #17   26. feb 2021 Madlavning af dansk kultur kræver omtanke - for mig er det ikke raket videnskab - Vi har alle prøvet at ødelægge en madlavning - men man kommer forbi det og prøver igen.

    Jeg har udviklet en stegning af grisemørbrad som ingen i familien kan gøre efter, de er vilde med den. Det er som mors hakkebøf eller deller - dog med deller kan jeg godt gå forbi dem min mor laver- for hun brugte det her pulver med løg osv...Jeg er mere til den naturlige måde at lave deller på - et løg, fløde, vand, æg, mel salt og grisebasse. I madlavning findes der ikke genveje når det drejer sig om kvalitet og smag.


  • #18   26. feb 2021 Alis #16

    Hold nu op med at komplicerer noget så simpelt som dansk madlavning. Hold da kæft man...

    Hvis man ikke kan koge et blødkogt æg så skulle man blive politikere - så har man nemlig en masse excel karle til at klare ens problemer.


  • #19   26. feb 2021 Polysl fløde i frikadelle fars det bliver jeg altså nød til at prøve og ja jeg ved da at når jeg en gang imellem deler ud af min mad er der nogen der bliver glade og Alis C en kogekone er jo ikke uddannet men bruger sin livserfaring inden for madlavning smiley

  • #21   26. feb 2021 Alis C jaaaaa men det er ikke altid at det kan betale sig at tage den billige model smiley

  • #24   3. mar 2021 Hanne H næringsberening og klister mærkat på - det må være fordi det er til vores ældre - men god gammeldags dansk mad behøves da ikke at have sådan mærkater og det kunne jo blive helt sundhedsskadeligt med sådan klistermærkater og jeg må også sige at de priser som jeg en gang hørte at vores ældre på plejehjem skulle betale det var så for det hele gjorde at jeg tænkte på hvordan man sugede alt økonomi ud af vores ældre også selvom de havde lidt stående i banken intet blev glemt - systemet vil have det hele smiley

  • #26   3. mar 2021 Hanne H og indholdet skal oplyses - det lyder ikke godt og er det også sådan i butikkerne smiley

  • #27   3. mar 2021 Hanne H næringsberegnes puha holder den i byretten smiley

  • #29   3. mar 2021 Hanne H hvad så når en person forgiftes kunne det så ikke være indpakningen der er årsagen - folk kan jo blive kvalt i hvad som helst smiley

  • #31   3. mar 2021 Hanne H nej tror nu heller ikke nogen vil gøre det med vilje - men hvis du ser hvordan der er sat advarselsmærkater på alt i USA så ved du også at det kan ske smiley

Kommentér på:
Mad.

Annonce