{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
567 visninger | Oprettet:

Debatten - akademikere {{forumTopicSubject}}

Første del af debatten var meget akademisk og tør, hvor man hele tiden forsikre hinanden om at de ikke vil kalde dem for dovne og for fine til et rengørings job, Jeg er helt afklaret i at de ikke skal bruge en masse tid på at søge lagerarbejde, eller som kassemedarbejder, Så kommer guldfuglen i diskussionen om at man kunne beskære dagpengene for nyuddannede akademikere så de straffes hvis de er ledige i 6mdr - 1 år osv...

Dvs. at man ender på en sats der ligner bistandshjælp, det betyder jo at så gider folk sgu da ikke være i en a-kasse hvis de gradvis mister deres dagpenge. Ja....her var der nogen hjemme, men lyset var slukket.

Her kom man også rundt om at visse akademiske uddannelser er forringet - hvor en lærer faktisk sagde at han blev bedre uddannet end det man bliver i dag. Det er sgu jammerligt hvis besparelse forringer en uddannelse - som på sigt gør den ligegyldig da der hele tiden jo er nye der bliver færdige og så faktisk står først i valget ved jobsøgning.

Men det er også en smule tosset at uddanne folk til ledighed ved ikke at begrænse visse uddannelser til hvad virksomheder har brug for.

Så kommer vi til anden del hvor man er mere konkret omkring de arbejdsløse hvor en direktør havde svært ved at rekruttere plasmaskærer - som peb lidt i debatten om at så måtte han ud og hente folk fra andre EU lande, eller udenfor EU lande, men her peb han igen om at man skulle sænke beløbsgrænsen for hvor meget man skal tjene for at få et arbejde.

Det lugtede jo langt væk af løntrykkeri, selvom det straks blev afvist at det var grunden men mente at det ville være nemmere at få folk udefra hvis der ikke var det krav. Ja ja - man kan altså godt læse mellem linjerne.

Så var der en ung formand for elektriker forbundet tror jeg, som var blændende og i bedste sømand sprog blev Clements kæledække - det var så tydeligt da han ikke blev afbrudt samt at når han talte så lignede Celment en kat der lige havde spist kanariefuglen. Jeg må indrømme jeg var også imponeret over den unge mands ro og blændende kommentarer - Jeg er sikker på vi får mere at høre fra den unge mand. Jeg kan ikke huske hans navn og gider ikke sidde og travle debatten igennem igen på dr.dk. (burde måske havde taget noter) Men i kan jo selv se den på dr.dk.

Så var der også lidt om alle de ledige flygtninge og indvandre, som åbenbart ikke talte med i det samlede tal med arbejdsløse på over 100.000 her mente nogle det var et kæmpe potentiale - tjo - men udfordringen er jo at få dem i uddannelse og lære at skrive deres eget navn. Det sjove var at man jonglerede ikke med over 100.000 ledige men kun 17.000 som var jobparate resten var enten i uddannelse eller i en praktik forløb. Det var ligesom en slags snigløb på at når de ikke er kvalificerede så må man kigge ude i EU.

Der hvor jeg var enig var omkring job i gartneri, rengøring - hvor man havde svært at få danske medarbejdere som gør at mange udenlandske arbejdere knokler til en ussel løn, bor sammen i en campingvogn eller andre møg steder. jo men her kom tanken som ikke blev berørt - man skal have en adresse???? for ellers arbejder man sort.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debatten - akademikere
  • #1   22. nov 2019 Så godt debatten smiley

  • #2   22. nov 2019 Jeg så den også. Jeg synes, de skal have lidt mere styr på div. uddannelser, herunder hvor mange de klækker ud i div. uddannelser, så der ikke bliver en overproduktion, det synes jeg ikke, de har helt styr på. Og så synes jeg også, at de skulle indføre den gamle mesterlære, den er den bedste af det hele, men der er kun meget få, som vil have lærlinge/elever desværre.

  • #3   22. nov 2019 jetset

    Hende der Djøf kvindemennesket irriterede mig helt vildt.


  • #4   22. nov 2019 Også mig. Men jeg kan godt lide at læse stillingsannoncer for lidt af hvert. Jeg har lagt mærke til, at stort set dem alle sammen, søger overkvalificeret ansøger, det synes jeg godt, de kan lade være med, for det er jo med til at de unge bliver nød til at gå i skole til de er 30, vi kan ikke lære nok, så det er sq lidt misvisende vs debatten i går smiley

  • #5   22. nov 2019 Jetset

    Nu har jeg aldrig taget stilling annoncer alvorligt...Kan man udfylde bare 30% så søger jeg stillingen - men nu har jeg så ikke haft noget problem at finde et arbejde nogensinde. På et tidspunkt sagde jeg et IT job op(flere år tilbage) hvor jeg kørte sammen med en ældre herre hvor vi arbejde næsten i døgndrift for at få tingene til at køre. Det kunne jeg ikke holde til. Så jeg søgte et nyt arbejde hvor jeg kun skrev i mit CV" Jeg er den bedste" dælme om jeg ikke kom til samtale og fik jobbet.

    Ha ha - det er netop kernen at gør det så simpelt som muligt.


Kommentér på:
Debatten - akademikere

Annonce