{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
595 visninger | Oprettet:

Kollektiv trafik gratis. {{forumTopicSubject}}

Ja læste om at Dansk Folkepartis miljø ordføre Morten Messerschmidt ønsker gratis kollektiv trafik men først skal det prøves i 4 danske storbyer og jeg syntes ideen er super den der desværre bare ikke vidtrækkende nok det skal gøres over hele Danmark med det samme og Danmark kunne så være et forbillede fra resten af verden.
Morten Messerschmidt er fremsynet i min verden da han ikke bare vil fokusere på el og brintbiler og ja det har han vel fuldstændigt ret i.
Men hvis folk skal fravælge deres bil skal den kollektiv jo både være noget der kommer til tiden + den er som i de gode gamle dage over alt i Danmark.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kollektiv trafik gratis.
  • #2   19. aug 2019 Det mystiske ved Danmark er at når noget er gratis så koster det.

  • #3   19. aug 2019 Alis C ja men uanset om det er DF der kommer med ideen syntes jeg den er god smiley

  • #4   19. aug 2019 Polysl gratis er og bliver gratis smiley

  • #6   19. aug 2019 Der er ABSOLUT INTET af den kollektive trafik, der IKKE får tilskud fra det offentlige!

    Billetindtægten dækker kun en meget beskeden del af udgifterne til driften.

    Desuden går største del af billetindtægterne til omkostninger i forbindelse med billetmaskiner og kontrol i busserne.

    Som "fagmand" må jeg derfor sige, at det ikke vil koste samfundet ret meget ekstra, at gøre offentlig trafik gratis.


  • #8   20. aug 2019 ÅH jo Alis C hvis staten køre det er det "gratis" og ja ved godt at det koster men det gør alt - det gør det jo også at gå til lægen - komme på sygehuset smiley

  • #10   20. aug 2019 ALLE de udliciterede busruter, kører på såkaldte entreprenør-kontrakter.

    D.v.s. at busselskabet opkræver billetindtægten for trafikselskabet, der bliver videresendt ubeskåret. Busselskabet/entreprenøren får samme timepris, uanset hvor mange billetter der sælges. Busselskabet skal derfor have ansat kontorpersonale, til at sørge for inddrivelse af billetindtægterne, og videresende til trafikselskabet. Disse personaletimer er normalt indregnet, når der bliver givet tilbud.

    Trafikselskaberne bruger enormt mange resurser på administration af billetsystemet, samt kontrol af billetter i busser og tog.

    Man har beregnet hvor meget, der er indkommet i billetindtægter, men man har ikke beregnet hvor meget, der kan spares, hvis man afskaffer det system!

    Til orientering for Alis og andre, kan jeg blot fortælle, at busdriften var LANGT dyrere, dengang man havde statsejede busser. DSB busser, der senere hed Combus, afgav ganske vist ofte de laveste priser ved licitationerne, men bagefter hentede de milliarder i statskassen, der betød unfair konkurrence over for de private aktører.



  • #12   20. aug 2019 #6

    Hvis man gør bustrafik gratis, så cyklister, gående, bilister bruge det mere, så kræves det at man køber flere busser for at følge med efterspørgslen - så jeg tror ikke at forskellen er så lille som du snakker om. Flere busser - flere mekanikere, mere slid, så jeg ved så ikke hvor stor fordelen er hvis man også kigger på det klima mæssigt. Det giver så heller ikke mening at købe diesel hakere - men el busser som er dyrere i vedligeholdelse og udskiftning af batterier. Der er så nogen der påstår at diesel transport billigere og mindre forurenende - det passer, hvis man kun kigger på forurening men ikke på vedligeholdelse.

    Det lidt morsomme med artiklen er at Messersmith siger at den undersøgelse fra 2015 ikke giver det reelle billede - mere morsomt at han henholder sig til en artikel fra 2006 som jo er af ældre dato.

    Jeg finder ideen god og en helt anden måde at flytte biler ud af byen, samt cyklister, men lad os få en dugfrisk undersøgelse baseret på nutidens teknologi. Som sådan er buskørsel i Odense ikke dyr, og med et kort kan man komme helt ned til 18 kr pr tur med et flexkort - tror jeg det hedder.


  • #13   20. aug 2019 Kan de ikke bare starte med at sætte prisen ned, for så vidt jeg er orienteret, så har vi verdens dyreste kollektive trafik. - Så hvis nogen mener at gratis kollektiv trafik er mulig, så må det da være muligt at starte med at sætte prisen ned til det halve.

  • #14   20. aug 2019 syntes det skal være gratis og syntes om ideen smiley


  • #15   21. aug 2019 markgreven

    sætte prisen ned???

    Det er jo næsten grundlovs stridig smiley

    Det ville bringe landet ud i kaos - da danskere ikke har oplevet at nogen politikere har sat prisen ned på nogen som helst.


  • #16   21. aug 2019 Polysl.

    Zone billetterne er latterlige, 1 to zoners koster 24 kr.
    Tager jeg bus 350S på Amagerbrogade/Øresundsvej mod Dragør Kan jeg køre 2 stoppesteder, så har jeg kørt fra zone 1, gennem zone 3 og er pludselig i zone 4, og så må man pænt stå af eller betale 12 kr. til.
    Tager jeg 350S modsat, kan jeg køre ca. 20 stoppesteder, fordi zone 1 og 2 er rimeligt store zoner.

    Men ja, det er nok grundlovstridigt at beklage sig over Movia og deres tåbelige priser.
    Det giver jo ingen mening.


  • #17   21. aug 2019 Jeg kender intet til Københavns bus priser, zone priser, sidst jeg læste om det i Odense var det 10 kr 1. zone og der efter 5 kr efterfølgende - men det kan godt være meget gamle priser da jeg stort set kun har kørt bus 6 gange i 40 år.

  • #18   21. aug 2019 Altså uanset om den kollektiv trafik er betalt igennem skatten vil den stadigt stå som gratis når alle kunne køre når og hvor de vil smiley

  • #19   21. aug 2019 At sætte billetprisen ned, giver ikke nogen besparelse på den enorme administration, der følger med billetsystemet.

    MEN det vil blive en næsten umulig opgave, at få overblik over, hvad billetsystemet koster, da det vil medføre afskedigelse af en del medarbejdere. OG det er de samme medarbejdere, der skal være med til at fremskaffe tallene!


Kommentér på:
Kollektiv trafik gratis.

Annonce