{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
696 visninger | Oprettet:

SKAT eftergiver gæld! {{forumTopicSubject}}

485.000 mennesker vil få eftergivet deres gæld til SKAT hvis den ligger mellem 2000-7500 kr.

SKAT påstår at det vil være for dyrt at inddrive disse gældsposter.

Samlet set skylder danskerne 116 milliarder til det offentlige, hvilket må siges at være et alt for stort beløb, der forhåbentlig snart vil blive inddrevet.

Hvad mener I om denne eftergivelse af gæld til SKAT, er det rimeligt at nogle får dette?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SKAT eftergiver gæld!
  • #1   14. dec 2018 Jeg kan ikke forstå, hvorfor det ikke kan betale sig, det er næsten en 1/2 mill mennesker og hvis vi x disse beløb, så løber det da op i rimelig mange penge, ikke hvad jeg kalder småbeløb. Er der tilpas mange små fisk, så må det vel kunne betale sig og hvis ikke, så er der noget galt med SKATS system, jeg synes ikke det er OK.

  • #3   14. dec 2018 Nej det kan ikke betale sig at bruge tid på det da EFI systemet jo er skrottet som var et indrivnings værktøj for skat - nu er man så nød til at bruge manuelle metoder og det koster nok en bondegård at få så mange medarbejder til manuelt at behandle inddrivelser, samt de nok får brug for større lokaler til alle de mennesker.

    På den anden side så var det regeringen intention at et halv million borgere som betaler topskat skulle betale lidt mere til fællesskabet - det beløb var meget mindre end 116 milliarder - men igen det er jo et andet system der varetager den post.

    >Har selv fået en brev at min gæld er eftergivet som var på 6735,- så jeg skal ikke klage over deres fumlende forsøg på at starte på en frisk.

    Men bare rolig de skal nok få dem igen, for så spare man bare endnu mere på de fattige, ledige, pensionister, syge -


  • #4   14. dec 2018 Det drejer sig om 6 millarder der bliver eftergivet.

    Så mon ikke der var råd til at man fik nogle ekstra hænder til at hjælpe, så i det mindste halvdelen kom tilbage i statskassen?



  • #5   14. dec 2018 Cris

    Forstil dig hvor mange der skal være skatteeksperter, eller have flair og lyst til det job, så det er nok på grundlag af store udgifter og bøvl at man eftergiver.

    Det er ikke bare at kigge på en enkeltsag, men kan flere timer før man er helt sikker på at resultatet er rigtigt. Det er ikke muligt pt. at gøre det system mæssig.


  • #6   14. dec 2018 Sandt Poly.

    Men der er fyret så mange fra SKAT, og mon ikke man kunne finde nogen som endnu ikke har fået nyt job som kan bruges?

    Et nyt inddrivningssystem er jo ikke lige om hjørnet.


  • #7   14. dec 2018 cris

    Aner det ikke i hvilken funktion de fyrede har haft. men det er jo sket glidende i en årrække så mon ikke de fleste har et arbejde?

    Et nyt system vil tage mellem 6-10 år, og så starter der en rettelse så det vil være fuld kørende om måse 12 år, men det værste er at der ikke er et sideløbende system som backup så man kan teste det i real time.

    Men danskere kan ikke lave så komplekse systemer for det har historikken bevis. Men de skal ikke lade KMD gøre det for så kan man gange udbuds prisen med 3 eller fire før det så igen skrottes fordi de kun kan lave møg. forlig som kostede 1 million i forlig, pga. at en kommune tabte over 62000 filer. hvordan det så kan lade sig gøre med en backup strategi.

    Underskud 2018 - 291 millioner -så de kan heller ikke drive virksomhed.


  • #9   14. dec 2018 Annella

    Nu tror mange at forældelse fristen er gældende og dermed venter, men skat har sat den i bero og den begynder først at tælle fra 2021. Så det kan blive særdeles dyrt for dem som venter.


  • #10   14. dec 2018 Det synes som en fornuftig beslutning der nok koster os alle en tusind krone seddel, men at inddrive dem kan nemt koste op mod lige så meget.
    Man skal ikke kaste gode penge efter dårlige, kun advokater vil have gavn af at jagte denne del af skatte gælden, som politikerne siger i vid udstrækning kommer fra mindre bemidlede borgere, så fred være med de penge, det er vigtigere at det ikke gentager sig.


  • #11   15. dec 2018 Ja da kommunerne stod for inddrivelse af gæld gik det da fint og om jeg syntes det er ok siger jeg bare at det må være godt for dem der får sådan eftergivelse smiley

  • #12   15. dec 2018 Cris

    Læste lige at for at inddrive 6 milliarder, koster det 6.3 milliarder - så det er forståelig.

    Der var så også en pige som nød godt af det, for hun fik 50.000 eftergivet ud af en gæld på 200.000


  • #13   16. dec 2018 Det må så være nogle enorme høje lønninger, de får i SKAT, jeg fatter intet af, hvorfor det skal koste så meget, det er for vildt smiley

  • #14   16. dec 2018 jetset

    Det har intet med høje lønninger at gøre men at EFI systemet er skrottet og man skal ind manuel sidde og undersøge hver sag samt de sikkert ikke har det antal af medarbejdere som skal koncentrerer sig om inddrivelse samt måske kontorplads, kontor faciliteter osv....


  • #15   17. dec 2018 Det er jo så ikke kun mindrebemidlede som får eftergivet skat, med mindre Stine Bosse tilhører denne gruppe! Mon ikke der vil komme flere historier af samme slags?

    Ligeså blev det pointeret at der kun var tale om småbeløb som gik fra 2000- 7.500 kr., hvilket heller ikke holder stik.

    Den 30 årige kvinde du omtaler Poly, havde 'kun' en gæld på 200.000 kr., fik eftergivet godt 52.000 kr. Hun er under uddannelse og vil derfor være i stand til at tilbagebetale med tiden. At hun så også havde en hullens masse quicklån, kommer jo ikke os ved!

    Det er trist når så en anden studerende på SU, troligt har betalt af på sin gæld, ved ekstra arbejde, og derfor IKKE får nogen gavn af dette.

    Det er heller ikke ok, at P-bøder, kontrolafgifter bliver afskrevet, for man har immervæk et ansvar selv for at betale sin trafikale færden.

    Det er noget forfærdeligt rod, som her sker, og helt tilfældigt hvem så får.


  • #18   18. dec 2018 #12

    Hvordan vil du lige finde de sager henne ud af 485.000 sager, hvor du ikke har en database at bruge, men manuelt skal sidde og søge på sager der kan betale sig.?


  • #19   18. dec 2018 Jeg kan ikke i min vildeste fantasi fatter, at vi i DK har et skattesystem, hvor det ikke kan betale sig at inddrive gæld, det er jo HUL i hovedet smiley - dybt godnat.

  • #21   18. dec 2018 Skat har jo frosset gælden til det offentlige i forvejen til 2021, så i grunden er det mærkeligt at begynde at give årets julegave i at stryge en del af folks gæld. Men dem som får strøges deres gæld brokker sig ikke,

    Så vil de hellere gå på jagt efter fattige som får julehjælp og skriver til dem at de 2000 kr de har fået modregnes næste gang de får bistand. Det er så ikke skat men den her skævvridning af samfundet er så pervers at man tror det er 1 aprilsnar.


  • #22   18. dec 2018 Men gælden til det offentlige er jo ikke frosset, selvom det påstås.

    Bøder for biblioteksbøger, p-bøder, bøder i offentlig transport, SU, er jo blevet eftergivet.

    Det havde været bedre om SKAT havde lagt mange poster ud til kommunerne, så de kunne opdrive gælden.


  • #23   18. dec 2018 ja cris

    Men det kræver lige en lovændring og det gider man ikke bruge tid på borgen, loven blev lavet i sin tid for at aflaste kommuner med den slags småting.


  • #24   18. dec 2018 Det er vist ikke rigtigt, Poly.

    Dette er fra 2017

    http://www.danskekommuner.dk/Artikelarkiv/2017/Magasin-01/Kommuner-kan-inddrive-gald/


  • #25   18. dec 2018 ok det er så en drejning nu når skats EFI system er skrottet.

  • #27   18. dec 2018 claus

    Nej forældelses fristen er suspenderet indtil 2021, hvor den begynder at tælle igen.Skat har lavet en skæringsdato at herfra og indtil 2021 er din gæld frosset og vil begynde at tælle fra den skæringsdato.


  • #29   20. dec 2018 Bare et surt opstød!

    Jeg er så træt af vore politikkere, de samme ansigter, og tror dem ikke over en dørtærskel. Hele bundtet burde skiftes ud, så nye kræfter kan komme til.

    De påstår at det går rigtig godt i DK, at vi har masser af penge, alt i mens de har/gør skåret drastisk ned på infrastrukturen som netop er yderst vigtig for landet og dets borgere.

    Tænk hvor mange penge der er og stadig fosser ud af statskassen, fordi man overhører advarsler år efter år.

    12,7 millarder i udbytteskat, som kan være mere.
    5,8 milliarder, i eftergivelse af gæld.
    Grundskyld der i 10 år, for mange ikke har været inddrevet.
    Stop af revisionspligt, som også har giver tab på milliarder.
    Dyre digitale programmer som ikke virker.

    Ja, der er nok meget mere.










  • #30   21. dec 2018 Så får jeg måske min biblioteksafgift eftergivet....
    Jeg kan ikke betale den på biblioteket, pga. noget med renter, og jeg får ikke noget girokort som jeg kan betale, men bøger kan jeg ikke låne.... Det er absurd, jeg vil sgu gerne betale den skide regning.
    Omvendt, så gider jeg ikke sætte himmel og jord i bevægelse, for at betale den skide afgift.


  • #31   21. dec 2018 Jamen, hvor det lyder vildt underligt, at det skulle være så besværligt at betale en skide afgift - systemerne spænder ben, så meget at de eftergiver gæld og det er ikke muligt at betale bøder, GØG & GOKKE smiley

Kommentér på:
SKAT eftergiver gæld!

Annonce