{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Kunst eller hvad ? {{forumTopicSubject}}

DF's kulturordfører foreslår at Statens Kunstfond splittes op i 6 regionale afdelinger til sikring af en mere retfærdig fordeling af midlerne.
Han mener at fonden i for høj grad fokuserer på de eksperimenterende kunstformer på bekostning af mere traditionelle kunstretninger.
En af årsagerne kan være at kunstfonden er placeret i hovedstaden hvor størstedelen af den eksperimenterende kunst udføres.
Regeringspartierne og S er imod med den begrundelse at det bliver for dyrt at administrere.

Jeg synes det er på høje tid man vender ryggen til det makværk der kaldes moderne kunst.
Alt lige fra bulede konservesdåser til guldfisk i en blender og til ligegyldige smørerier på lærred godkendes som kunst på bekostning af malerier og skulpturer man rent faktisk kan se hvad forestiller.
Måske man helt skulle nedlægge kunstfonden og lægge det ud til publikum at vurdere hvad der fortjener støtte og især hvad der ikke fortjener støtte.
Hvorfor skal nogen i det hele taget bestemme hvad der er kunst ?
Hvis man laver noget andre gider købe så man kan leve af det er det vel helt ok.
Hvorfor skal man støtte noget ingen gider købe ?

Har kunstfonden sin berettigelse i sin nuværende form eller er det en god ide' at splitte den op eller helt nedlægge den ?
Hvad mener du ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kunst eller hvad ?
  • #1   3. feb 2018 Jeg finder ikke en prut i et badekar som kunst som billede der vibrerer til lyden, nogen gør, kunst er subjektivt- en størrelse som ikke kan sættes i en kasse og betegnes kunst.

  • #2   3. feb 2018 Dit eksempel Polysl er vist kun kunst i prutterens egen hjerne og absolut ikke værdig til støtte i min optik.
    Hvorfor overhovedet støtte noget der ikke interesserer nogen ?


  • #3   3. feb 2018 Nu er de kunstnere som gav deres malerier for mad i fortiden fordi ikke en kæft gad eje dem. I dag sælges de til mange tusinde, millioner. osv...

    Hvis man var i besiddelse af de vises sten som kan vise hvad der er kunst eller hvad der er lukrativt fremover så er der sikkert mange de vil give der røv for den viden.

    Hvis kunst bare kan lavet fra kl. 7.00 til 16.00 er ikke kunst men en industri.

    Jeg har da lavet nogle ting til musik cd'er som ikke bare er noget man ryster ud af ærmet, det er at snakke med personen opleve personen og danne sig et billede af personen og det som deres musik via cover skal udstråle...

    Det er ikke kunst men inspiration som også kunstnere har brug for....den proces er svær at beskrive og derfor er der brug for den støtte der gør at kunstnere har den frihed og ro til inspiration - nogle af kunstnere får deres værker en betegnelse som kunst og man holder fernisering for at andre kan se det som kunstneren prøver at udtrykke.

    Jeg er ikke godt til at udtrykke mig hvad jeg føler for kunst men håber at det jeg skriver bare giver lidt indtryk af det.


  • #5   3. feb 2018 Ph5 lamper er nok den mest ikoniske lampe som er så genial som det er muligt.

    Så findes der andre danske producenter af lamper som for mig er en gang plastik møg, men igen det er subjektivt. Jeg kan ikke tale for massen -kun for min egen.


  • #6   3. feb 2018 #3
    Det gør det skam Polysl, men jeg må tilstå at jeg har det uhyre svært med betegnelsen kunst i det hele taget.
    Som eksempel kan jeg nævne musikeren Ivan Petersen der var forarget over at folk ikke ville betale for hans kunst og i stedet downloadede det ulovligt.
    Forstår godt hans harme over at folk ulovligt henter musik, men hvem har bestemt at hans (og andres) musik er kunst ?
    Hvad med smeden der kan svejse under op uden slaggefejl, er han også kunstner ?
    Hvis man starter et kunst projekt der kun kan overleve via støtte er det sku da ikke kunst !
    Hvis man mener man er god til noget må man for egen regning finde ud af om nogen gider købe det man laver.
    Hvorfor skal skatteydere ex. tvinges til at støtte tåbelige eksperimenter fordi nogle klaphatte i kunstfonden beslutter at det er kunst ?
    Som du nok kan læse er jeg ikke specielt positiv overfor ting jeg ikke kan se nogen mening i overhovedet smiley


  • #8   3. feb 2018 Ole

    Her rammer du rigtigt for kunst er ikke noget man sådan lige øjeblikkelig kan betegne som kunst men som tiden er kunstnerisk håndværk.

    Hvis man er i udlandet og ser store kirker så er det en fantastik bedrift at lave den slags udsmykning som jeg vil betegne som kunst. Der er jo også kirker som betegnes som kunsthistorisk håndværk.


  • #9   3. feb 2018 Helt enig med jer begge.
    Kunst må være en personlig ting og ikke noget andre skal bestemme og definere på bekostning af andre smiley


  • #11   3. feb 2018 "Det er meget fint at der uddeles økonomisk støtte til nogle kunstnere, så de kan arbejde uden at spekulere på penge. Om de nogen sinde kommer til at tjene mange penge på deres kunst er ikke vigtigt, for det er andre værdier, det drejer sig om. "

    Mener du seriøst at vi andre skal financiere folks hobby ?
    Hvilke andre værdier tænker du på Alis ?


  • #13   4. feb 2018 Hvad med smeden der kan svejse under op uden slaggefejl, er han også kunstner ? Jr. Cody

    Ja, det mener jeg, for det er kun ganske få, der kan det. Det er et håndværk med præcision.

    Smag mener jeg ikke, kan diskutteres, for det er så individuel, en tegning, maleri, kunst i byrummet, er der også noget der hedder, det er, hvad vi hver i sær gør det til.


  • #15   4. feb 2018 Selvom jeg sjælden støtter op om Alis så mener jeg også at kunst ikke er en hobby, men en kreativ udvikling af folk med de specielle evner.

    Smeden som har svejses bilen i bunden, og udstiller den ikke med bunden i vejret, svejsning er et håndværk men kan også bruges som kunst - brugskunst, som en havelåge, en lampe, lysestage men igen det er ikke noget som udstilles men jeg er sikker på at smeden har nydt at lave noget folk kan lide.

    Keramikere som lever af brugskunst kan søge støtte til at få råd til at udfolde sig, men her må jeg indrømme at det ligger lidt op af produktion, men alligevel ikke for vi kan se at kongelig porcelæn har betegnelsen kunst og er også udstilles i deres tidligere produktioner.

    Vi kan tage Meissen procelæn (Tyskland) ting fra 1800 tallet og videre som er så flot lavet at det betegnes som kunstværk. De er så detaljeret og har kostet masser af timer at fremstille det.

    Der er også masser andre kunstarter som folk mener skulle afskaffes som teater,museer, kirker,osv. og samme personer står så og hykler over at man river nogle kulturhistoriske bygninger ned, som på sin tid var kunst.

    Hvor ville Danmark blive kedelig at besøge hvis man rev hele lortet ned fjernede al kunst og oplevelser og smeltede den lille havfrue om til gafler fordi ingen mere gider støtte op om kunsten.

    Væggene bliver tomme og pænt hvide som i Mellemøsten, det er eddermame nogle kedelige vægge man har der - flere steder er der bare et tæppe fra basaren som hænger der.....


  • #16   4. feb 2018 Som et ps...

    Jeg elsker Litografier og mine vægge er prydet med dem, ikke fordi det er en kendt kunstner men fordi motiv falder i min smag. Det er så en ekstra bonus når det viser sig at stige i værdi. Men værdien har ingen betydning når man hver dag kan nyde sine billeder - nogen hænger dem bare op og så er det bare en dekoration som man ikke bemærker men bare fylder ud.


  • #17   4. feb 2018 Prøv at læse dette og fortæl mig om i virkelig mener at skatteyderne uden indsigelsesret skal financiere disse eksempler smiley

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/du-betaler-kunstnere-scorer-millioner-i-stoette/6201264


  • #18   4. feb 2018 Jeg kan ikke læse EB, de vil have, jeg skal se deres annoncer, de kan rende mig, ja de kan smiley

  • #19   5. feb 2018 Det forstår jeg ikke Jetset.
    Annoncen kan du fjerne ved at trykke på krydset i toppen smiley


  • #20   5. feb 2018 Jeg kan kun læse EB, hvis jeg fjerner min Adblock og det gør jeg ikke smiley

  • #21   5. feb 2018 Det var synd for EB havde lavet en top ti liste over de højeste tildelinger og hvad de lavede af såkaldt kunst.
    Du kan bruge denne, men ikke se hvad slags kunst de udfører og listen er lang.
    https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjh9pP8s43ZAhWClCwKHTnDA6gQFggKMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.kunst.dk%2Fkunststoette%2Ftildelinger%2F&usg=AOvVaw1R_tN2WILzXNBcK0mNiVwR


  • #23   5. feb 2018 Værsgo Rasmus - bare gi' den gas og lad os høre hvordan det gik smiley

    https://www.borger.dk/oekonomi-skat-su/Tilskud-og-stoetteordninger/Kunststoette

    Adgangskrav: ansøger skal besidde kunstnerisk kvalitet smiley smiley



  • #25   5. feb 2018 Uden klatter, Rasmus. Hvis du kan, kan du optræde med det smiley smiley

  • #27   6. feb 2018 De løgnhistorier, jeg kan fange i luften og male blå, de er nu meget gode smiley smiley

  • Preben Olesen C
    Preben Olesen C Tilmeldt:
    aug 2017

    Følgere: 1 Svar: 5
    #28   10. feb 2018 kunst er ligesom kejserens ny klæder kan du ikke se det er kunst er du dum, jeg ved ikke om i kan huske Vagn Simonsen han lånte et Asger Jorn fik navnet dækket og spurgte flere såkaldte kunst kender om de syntes det var kunst også på kunst museet de mente alle uden forbehold et det var noget armatøragtig makværk lige indtil de fik at vide at det var en Asger jorn så kunne de pludselig se det var kunst og de havde store røde ører. Kunst hvad er det? At slå en ordentlig øl fis uden at skide i bukserne ja det er stor kunst


  • #30   10. feb 2018 Kunst er et diffust begreb som nogle selvbestaltede smagsdommere trækker ned over ørene på folk og fæ.
    Det kan så være hvad det være vil, men når disse selvbestaltede individer skal formidle penge som både er betalt af os og samtidig agerer på vores vegne hopper kæden sku af i min verden smiley


  • #32   13. feb 2018 Alis, jeg kan sagtens følge dig, men hvorfor skal et lille dommerpanel i Kbh. bestemme at en klatmaler på Nørrebro skal have støtte når Thyborøn mener at støtte til en lokal kunstsmed er vigtigere smiley
    Jeg mener det er helt forkert at så lille en gruppe smagsdommere skal repræsentere kunststøttemidler på hele Danmarks vegne smiley


  • #34   13. feb 2018 Nu har vi jo 179 som bestemmer Danmark skæbne - en meget lille hob hvis man tænker i hvor mange borgere der er...

  • #35   13. feb 2018 Enig Alis, men hvis man opdelte støtten ud i 6 regioner ville fordelingen bliver mere retfærdig for dem der bor på Lars tyndskids mark smiley

  • #36   13. feb 2018 Kunne ikke være mere enig Polysl smiley

  • #37   13. feb 2018 Kunstfonden er opdelt i 12 ved så ikke hvor mange der er pr fond...så mon ikke de er dækkende?

  • #38   13. feb 2018 Ja 12 udvalg fordelt på 7 kunstretninger = ialt 54 medlemmer, hvoraf de 33 udpeges internt og 21 udpeget af kulturministeren.
    https://www.kunst.dk/statens-kunstfond/om-statens-kunstfond/organisering/



Kommentér på:
Kunst eller hvad ?

Annonce