{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Promille kørsel... dilemma... {{forumTopicSubject}}

Hey...

jeg har et lille dilemma som jeg gerne lige vil høre hvad i ville gøre hvis i stod i min situation...

Jeg er kokke elev og i weekenden har vi som regel travlt, og det er fint nok. når vi så får fri efter en hård dag i køkkenet får vi lige en fyraftens øl, eller det vil sige at det gør de andre, jeg snupper mig en cola da jeg skal køre hjem og køre ALDRIG når jeg har drukket...

men... min chef (som er Englænder) kan sagtens hælde 1-2-3-4... ja 7-8 store fadøl i halsen på en god dag, som regel er det 2-3 det bliver til, og så køre han hjem bagefter.(han har 5-8km. hjem)
hans kørekort er blevet væk for ca. 2 år siden og han har ikke henvendt sig til politiet ang. et nyt siger han, og så køre han uden sele. det ved jeg fordi jeg har været ude og køre med ham en del gange (i ædru tilstand) !

så her er mit dilemma: skal jeg bare se igennem fingerne med at han køre med alkohol i blodet(for meget), uden kørekort og uden sele, eller skal jeg stikke ham til politiet ?

jeg har været på arbejdspladsen i snart 2år og har ikke gjordt noget ved det endnu, ud over at køre ham hjem en gang i mellem når der kommer for mange fadøl indenbors.
men jeg har det skidt med tanken om at stikke ham, han er jo min chef og jeg står i lære dér 1 1/2 år endnu og vil nødig komme i klammeri med ham...

hvis du har læst helt herned til, så må du da gerne lige komme med din mening... tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Promille kørsel... dilemma...
  • Jack B
    Jack B Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
    #2   11. maj 2007 Lad vær med at sige det til politiet.
    Godt nok er han en fare for sig selv, men promille grænsen i dag er også for hård.
    Hvad andgår kørekort og uden sele er det jo hans egen problem han mister nok kortet og skal betale en bøde.
    Så kan da være han lære han skal køre med sele


  • #3   11. maj 2007 Thomas - ja den har jeg også tænkt på...

  • #4   11. maj 2007 jeg syntes du skal følge dit hjerte.. og hvis du vil gøre noget ved det nu. skal du ringe i det han sætter sig påvirket ind i bilen, ellers gør de ikke rigtig noget ved det..:)

    han ved jo ikke det er dig der har gjord det. og hvis du har det dårligt med han er til fare for andre, syntes jeg du ku prøve at snakke med ham om at han ska gå op og få et nyt kort fx? selvom det jo ikke er kortet der køre bilen;)


  • #5   11. maj 2007 Konfrontér ham i første omgang. Det er dumt at stikke ham i ryggen.

  • #6   11. maj 2007 Syntes bare du skal lade det være.. Det dur sggu ikke at gå og stikke folk, der med ikke sagt jeg syntes at det er i orden det han gør. Men det er sgu hans problem.

  • #7   11. maj 2007 vi har snakket lidt om det en aften hvor vi netop sad og fik en fyraftens øl, én af de andre som var nyansat på det tidspunkt sagde noget til ham, noget i retning af "man køre da ikke når man har drukket, og da slet ikke efter 4 fadøl"... men min chef tog det som en joke og grinede bare...

    nej, jeg venter til jeg er udlært og så må jeg se om han selv kommer til fornuft på dette område, vilket jeg dog ikke tror. og så må jeg se hvad jeg gør til den tid... tak for svarene...


  • #8   11. maj 2007 Frisk Pust - ja det er hans problem, lige indtil det går ud over en uskyldig... og så står man tilbage med den der følelse "hvorfor stoppede jeg ham ikke" ! men han har gjordt det alle de 8 år han har været her i landet og han stopper nok først når der sker noget drastisk...
    men jeg kan sagtens følge dig i det du siger, har det lidt på samme måde...


  • #9   11. maj 2007 Du har pligt til at melde ham. Det kan du gøre anonymt. Hvis du er en kylling. Og kortet er blevet væk. Gud er det ej- det er taget for sprut. Er du naiv??

  • #10   11. maj 2007 Los Gerken smiley . og Runa Sandra L - jeg kunne ikke være mere enig i det i siger... nøjagtig det jeg tænker på... men han er lidt af en kold skid og ikke så nem at komme ind på, og hvis så hans kokkelev skal spille politman overfor ham... ja så ved jeg sku ikke hvad han gør... måske skal jeg ud og kikke efter en ny lærreplads, og det er ikke nemt at få...

    måske skulle jeg snakke med hans kone som også arbejder der..?


  • Günthers P
    Günthers P Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 209
    #11   11. maj 2007 Meld ham sgu da! Altså hvor stor en beslutning kan det være? 7-8øl, så er man fandme ikke klar i hovedet!!
    Hvad så når han er skyld i et trafikuheld der koster én eller flere personer livet? Vil du så have det godt med dig selv fordi DU ikke gjorde en forskel???

    Håber du træffer den rigtige beslutning.


  • henri s
    henri s Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #12   11. maj 2007 lad ham dog som han vil.. sku da ikke noget at have ondt i røven over..

  • #13   11. maj 2007 snøvsen - naiv... ja måske... men jeg vælger at stole på dem jeg færdes iblandt indtil min opfattelse er ændret, og jeg stoler på ham når han siger det er blevet væk, men hvem ved ?

  • henri s
    henri s Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #14   11. maj 2007 og han er da ikke stiv hvis han er vand til at drikke det ver dag ;p

  • #15   11. maj 2007 Så vidt jeg ved så kan de ikke fyre dig pga. sådan noget.

  • #16   11. maj 2007 Alex - ja på den ene side er det jo lige til... men på den anden, så har jeg det også dårligt med at stikke ham når jeg nu går sammen med ham flere timer dagligt... og jo, self. ville jeg få det skidt hvis der skete noget forfærdeligt og jeg ikke havde gjordt noget ved det... det har jeg vist også lige skrevet før...



  • #17   11. maj 2007 Han er til stor fare for andre, den idiot. Kan ikke klare folk der bare er sådan. Fint hvis han vil risiker sig eget liv - men bland andre udenom, og det gør han langt fra, når han køre i påvirkede tilstand .. grr , kan gøre mig noget så rasende .. snak med ham !

  • #18   11. maj 2007 Mled ham, for du kommer nok aldrig over hvis det sker noget og du kunne ha foehindret det, som også blev skrevet af nogen andre.Og du ska nok ik være bange for at blive fyret, men hvis det skulle ske at du blir fyret, hvad er så mest værd, et eller flere menneskeliv, eller et job?, Jeg ville mene at svaret er klart.

  • #19   11. maj 2007 henri - nej han virker ikke fuld, først efer 7-8 stk. men han er jo stadig påvirket og hans reaktions tid er meget nedsat, det burde du også vide...

  • henri s
    henri s Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #20   11. maj 2007 nå det burede jeg.. nej kan godt se det med en 7-8 stk men trode der var snak om en 3-4

    men det med sele må sku være op til en selv da det ikke skader andre..


  • #21   11. maj 2007 munk - ja du har ret...

    jeg ved jo ikke om han fyre mig hvis jeg konfrontere ham, men han har et temperament der vil noget..!
    jeg er nok mest til at snakke med hans kone om det, måske vil hun så snakke med ham ? og hvis han ikke ændre holdning til disse ting, såmå jeg jo melde ham (anonymt, jep jeg er nok en kylling)


  • #22   11. maj 2007 henri - selv efter 1 øl er reaktions tiden nedsat, også selvom man drikker ofte og føler man har styr over tingene...

  • #23   11. maj 2007 jacob- nej, han kan ikke fyre mig på dét grundlag, men så kan han jo bare sige at jeg er usamarbejdsvillig... og det er grund nok...

  • #24   11. maj 2007 Kenneth - vores store fadøl er på 0,5L.

  • #25   11. maj 2007 Omg ha da ond i røven. Du kan da være pisse lige glad.

  • henri s
    henri s Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #26   11. maj 2007 tag det rolig så ikke det var 1l fadøl

    og hvis man er vand til at drikke 4 øl (almindelig) om dagen merker man det sku ikke

    og det da dig der sku have skidt bank med en frossen pore


  • #27   11. maj 2007 Anders.
    Meld ham det er da det smarteste..
    Hvad nu hvis en dag han kører en ned eller andet så kan du gå at have det på din samvittighed og forbande dig selv over at du ikke meldte ham medens tid var.
    Bare en tanke...


  • #28   11. maj 2007 Jaa, men han har gjort det pi så længe, og det ændrer han nok ikke på bare fordi hans kone snakker med ham om det, det er nok blevet en indgroet vane, og hvis hun ved han drikker, og ik selv har gjort noget ved det, så ændrer det heller ikke noget når du siger det til hende.Når du så har sagt det til hende, og det ikke ændrer noget, og du så melder ham, så virker det jo lidt mystisk at han bliver meldt, efter at konen påtaler ham om det, så er spørgsmålet om du kan lade som ingenting så det blir snakket om det og chefen bliver vred, og måske betroer sig til dig.Nej du, ta og meld den sæk.

  • #29   11. maj 2007 han skal da bare stoppes i en fart det er min mening ihvertfald, og hvis du melder ham så kan du jo altid aftale med politiet at han ikke skal videat det kommer fra dig

  • #30   11. maj 2007 tak for alle jeres svar...

    jeg er kommet frem til at jeg vil tage en vensakblig snak med hans kone, som egentligt også er min chef, og så må jeg se om det hjælper, ellers melder jeg ham, jeg ville få det meget skidt med mig selv hvis han forvolder skade på andre og jeg intet havde gjordt... det er derfor jeg skrev herinde i aften...!

    jeg har taget mange af kommentarene til mig, tak for svarene... og tænk jer nu om her i weekenden med øllene og bilerne og alt det der...


  • #31   11. maj 2007 Munk - du siger noget...!


    jeg ender nok med at melde ham anonymt til ordensmagten.... jeg skriver herinde når jeg får taget mig sammen...


  • #32   11. maj 2007 Ok, jeg håber sgu du har nosser til at melde ham, uanset om det blir anonymt eller ej, inden det er for sent.

  • #33   11. maj 2007 jeg gør, det er bare med at tage mig sammen... men jeg gør det...

  • #34   11. maj 2007 Ok, men lad være med at trække det i langdrag.I fald der sker noget, inden du får det gjort.

  • Lenette J
    Lenette J Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 158
    #35   12. maj 2007 Anders B : selvfølgelig skal du sige og gøre noget. Det din chef har gang i er fuldstændigt uacepptabelt, samtidig sætter han ikke alene sit eget, men også andres liv på spil.

    I 1995 mistede jeg min 5 årige datter pga. en spirritusbillist. Han kørte op bag i vores bil med en stjålen 4-hjulstrækker. Han klemte vores bil til ukendelighed og min datter brækkede nakken og døde. Min mand og jeg måtte foruden sorgen over at have mistet vores datter døje med diverse skader og men. Så da vi kom hjem fra sygehuset var det med en masse skader samt en sorg som på daværende tidspunk var uoverkommelig og som vi havde svært at forstå at vi kunne leve videre med.

    Når tomhjernede mennesker som din chef sætter sig i en bil når han har drukket så kan han skade en hel masse mennesker og lægge de mennesker som han rammer og skader i en uudholdbar situation. Enten står han disse mennesker ihjel eller skader nogle som man har kær. At leve videre efter at have mistet et barn eller andet som man mister er næsten uudholdbart. Man lever med en smerte som er ved at tage livet af en og man kan simpelthen ikke forestille sig at man kan få et nogenlunde normalt liv igen!! Man ønsker tit bare selv at dø.

    Hvis man har føler at man har mod og en følelse af lligegyldighed, så kan man køre spirituskørsel og være kold og ligegyldig!! Har man den mindste menneskelighedsføllelse, så lader man bilen stå og tager en taxi istedet!!

    Man har det så nemt når man er kommet helskindet hjem, men man efterlader en del mennesker i et ulideligt og føllelsesmæssigt helvede når man tager bilen i påvirket tilstand og skader uskyldige mennesker.

    Tænk på det når I starter bilen i påvirket tilstand, i mærker måske et bump, men det får katasrofale følger når det går galt!!!

    Dette er sagt af en mor som mistede sit barn pga. en spiritusbillist for 12 år siden. Jeg er stadig mærket af den ulykke, og det vil jeg være i resten af mit liv.

    Så tænk jer om!! Både når i selv sætter jer bag rattet i ¨påvirket tilstand,men også når andre gør det.

    Blot en lille bøn!!


  • #36   12. maj 2007 Lenette J - puha, sikken historie... ingen mennesker burde opleve og gennemleve et følesesmæssigt smerte helvede som du og din mand har gjordt/gør, det må være det værst tænkelige der kan ske for en forældre...

    Jack B - tak for svaret, jeg har kørt ham hjem to gange, hvor han faktisk selv spurgte, men jeg skal vil ikke lege taxi for ham hver weekend.
    jeg har snakket med en af de andre ansatte om det i dag, og det ender med at vi sammen giver politiet et tip, anonymt selfølgelig, vil jo nøddigt have at det hele på arb. går amok over det...


  •  Christina  *
    Christina * Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Svar: 1
    #37   12. maj 2007 STIK HAM

    snakker du først med konen eller svinet... så ryger Jobbet..


Kommentér på:
Promille kørsel... dilemma...

Annonce