{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
256 visninger | Oprettet:

Hvem styrer, vores internet? {{forumTopicSubject}}

https://www.berlingske.dk/virksomheder/elon-musk-fordobler-prisen-paa-satellitudstyr-til-ukraine

Jeg har set hvor meget der bliver skrevet om russisk farlighed for vores internet.

Når jeg ser på hvem der ejer de forskellige platforme, hvor brugen af nettet er vigtig, så er USA nok det land der er farligs for den frie verdens kommunikation.

Elon Musk, der nu ejer Twitter, Facebook Instagram m.m.

Det meste vi bruger i dagligdagen styres ikke af Putin, men af USA, så det er godt med gode venner, der tjener kassen.

Uhyggen breder sig for, hvem kan man stole på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem styrer, vores internet?
  • CarstenJ
    CarstenJ Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 62
    #1   28. dec 2022 Mig bekendt ejer Elon Musk nu ikke Facebook og Instagram. Det er børsnoterede selskaber, med Mark Zuckerberg som storaktionær og boss.

    Der er er et skifte på vej, hvor det er brugerne der ejer data og stemmeretten over hvad der skal ske. Det er applikationer der afvikles på blockchain. Det vil tage flere år før det bliver noget alle benytter, men det skal nok komme.

    Jeg arbejder selv med blockchain, og det er superspændende at se den udvikling der sker, hvor stifterne af apps lægger beslutningerne i brugernes hænder, og hvor brugerne ejer deres data, og ikke som vi kender det i dag med eks. Facebook.


  • #2   28. dec 2022 Kan vi være enige om, at det er USA der sidder på den magt nettet har?


  • #5   28. dec 2022 Polle, hvis du bruger dit internet, så kan du vel fortælle mig, hvilke
    sider der kommer fra Kina.

    Og læs lige hvem der har lavet linket du henviser til en stor ros til det jeg
    er imod. Vi har underlagt os dem der kalder sig verdens eneste supermagt.

    Bare se på Grønland, der nok snart bliver en ny stat, med ensrettede veje og ingen
    trafikregler.


  • #11   28. dec 2022 Fakta er, at selv USA spionerer og naivitet, er mere farveblind.


  • #14   28. dec 2022 Ja du kunne jo åbne øjnene, eller søge på google.

    Men dit lal kan du bruge andet sted.


  • CarstenJ
    CarstenJ Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 62
    #17   28. dec 2022 Det er vel ikke lande som sådan der styrer internettet. Men nogle få tech giganter som Amazon, Google og Microsoft hoster store dele af internettet, og de har en mild grad af censur.

  • #18   28. dec 2022 Carsten, hvorfor beskylder man så Kina for, at ville styre, så meget, at flere lande snakker om forbud mod køb fra Kina.

  • CarstenJ
    CarstenJ Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 62
    #20   29. dec 2022 #18
    Hvordan styrer Kina nettet? Ja, de kontrollerer internettet internt i Kina og høster data i stor stil i resten af verden gennem virksomheder. Men udenfor Kina's grænser kan jeg ikke se hvordan de styrer internettet.

    I bund og grund er det virksomheder der styrer internettet, og nogle af dem samarbejder kraftigt med Kina, men Kina begrænser på ingen måde hvad jeg kan på internettet.


  • #22   29. dec 2022 Hvem ejer alle de satellitter der bliver sendt ud i rummet til kommunikation?

  • #23   30. dec 2022 ICANN styrer ikke internettet.

    ICANN holder styr på ip-adresser og ranges af ip-adresser, så der ikke bliver kaos, fordi samme ip-adresse bruges flere steder.

    Ip-adresser er at sammenligne med postadresser. Alle har en individuel postadresse, fx. Bredgade 27, 3699 Bjergby
    Den adresse skal være unik og må kun findes ét sted i Danmark. Hvis den samme adresse findes flere steder, så vil det være umuligt at levere post og pakker til den rigtige adresse.

    På samme måde må ip-adresser fordeles og koordineres, så den enkelte ip-adresse kun findes ét sted, ellers ved din computer ikke, hvilken server den skal tilgå for at finde fx. www.baboom.dk

    Det er denne koordination, som ICANN står for.

    At sige, at ICANN ejer internettet, er det samme som at sige, at PostNord ejer retten til at oprette nye gadenavne og tilhørende numre i Danmark.


  • #24   30. dec 2022 Hvorfor er der så meget kritik af Kina og deres indflydelse på nettet, hvis det ikke har betydning. Alt det tekniske fatter jeg ikke en dyt af.

  • #25   30. dec 2022 #24 Brok
    Hvorfor er der så meget kritik af Kina og deres indflydelse på nettet, hvis det ikke har betydning. Alt det tekniske fatter jeg ikke en dyt af.


    Kina ejer ikke internettet, men derfor kan de godt have indflydelse på internettet.

    Prøv at sammenligne det med en postservice.
    PostNord bringer breve ud i Danmark. De har nogle processer, som deres virksomhed fungerer ved hjælp af.
    Breve bliver sendt fra afsender til modtager, og vi forventer, at PostNord bringer brevene ud.

    Hvis nu en udenlandsk regering vil påvirke brevomdelingen i Danmark, så sørger den for at chikanere PostNord, så de ikke kan bringe brevene ud. Eller i hvert fald så brevene bliver kraftigt forsinket. Måske kan det endda lykkes dem at læse brevene og få oplysninger om, hvad der står i brevene.

    På samme måde ejer Kina ikke internettet, men Kina kan med forskellig chikane påvirke internettet.
    De kan fx påvirke GPS-signalerne, så trafikken til lands, til vands og i luften bliver påvirket. I forhold til flytrafikken kan det endda have fatale følger.
    De kan hacke sig ind i fx kritisk infrastruktur og afbryde el-forsyning, vandforsyning, hospitalers it-systemer, osv.

    Selv om hverken Kina eller andre digitale slyngler ejer internettet, så kan de lave så store påvirkninger af internettet, at det giver store problemer for andre lande, for virksomheder og for privatpersoner.

    Kina kan også - uden at eje internettet - hente oplysninger om og fra den internet-trafik, som finder sted.


  • #26   30. dec 2022 Altså er der ikke forskel på Kina og USA.

    tak


  • #27   30. dec 2022 Der er masser af banditter på internettet. Og de er ikke begrænset af geografiske landegrænser eller nationaliteter.



  • #29   30. dec 2022 #23 Annella

    Det står tydeligt i kommentaren #7

    #7: Internettet styres af 14 personer, der har 7 nøgler.
    Det kan læses her:
    Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN).


    Vi kan selvfølgelig diskutere til solen bliver sort, om der står:
    styres af
    eller om der står
    ejes

    Det ser jeg som en detalje, som jeg i denne sammenhæng ikke vægter højt.
    Men jeg retter gerne min kommentar i #23 til at være således:

    At sige, at ICANN styrer internettet, er det samme som at sige, at PostNord styrer retten til at oprette nye gadenavne og tilhørende numre i Danmark.

    Udsagnet i #9 er stadigt faktuelt forkert.
    ICANN styrer ikke noget, de koordinerer, så ingen får samme ip-adresse eller samme ip-range.
    De styrer ikke internettet, som der står i #7.


Kommentér på:
Hvem styrer, vores internet?

Annonce