{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
551 visninger | Oprettet:

RL
RL
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 27 Svar: 534

Motorcykel kørerkort, hvordan? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved og være godt undervejs med at have fået smidt nogle penge sammen til MC-kort. Men jeg kan ikke rigtig finde rundt i reglerne omkring det, har læst rundt omkring. Syntes det er lidt forvirrende.

Hvis jeg tager(som planlagt), kort til den lille klasse så skal jeg vel når jeg bliver 21, betale samme pris igen for at få et kort til stor MC? Eller hvordan hænger det lige sammen.

For så ville jeg næsten hellere vente med at tage det, til jeg bliver 21. smiley

Tak på forhånd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorcykel kørerkort, hvordan?
  • #1   24. maj 2008 du kan som 18 tage kort til lille mc 34 hk. efter 2 år må du automatisk køre på de store cykler.

direkte stort kørekort kan først tages ved 21 år

så du skal intet gøre når du bliver 21

• nikolaj n
    nikolaj n Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Emner: 27 Svar: 228
    #2   24. maj 2008 som beskrevet ovenfor

• #4   24. maj 2008 Yes.. Hvis du har til lille, så bliver det automatisk opdatret til det store kørekort efter to år, du skal dog være fyldt 21 år;)
    Er nemlig også selv igang med at ta kortet;)

• #5   24. maj 2008 nej loven er nemlig lavet om efter 01-01-08 så når du bliver 21 skal du have en kører time eller 2 hvor kørerlæren lærer dig at håndtere stor maskine og så for du det store smiley derfor jeg tog det sidste år så jeg går ind under den gamle lov men du skal ikke betale ny kørerprøve bare rolig smiley du skal betale de timer det tager indtil kørerlæren vil indstille dig til stort

• #6   24. maj 2008 mette B det er forkert. tager man det lille som 18 årig er det tilladt at køre store maskiner som 20 årig.

• #7   24. maj 2008 Man skal da også ha en Mc på plader ikke? Mener jeg da smiley

• #8   24. maj 2008 Nå okay, jamen det jo super. Så kan jeg jo sagtens tage det som planlagt til næste år. Selvfølgelig er der lidt tid til jeg kan få en større cykel, men det også fint nok at starte ud med noget lille smiley

Hvem ved, måske bliver okønomien ikke til andet end en lille, hvis der er kæreste i billedet til den tid. Hehe. smiley

Men tak for hjælpen. Så fik jeg det da afklaret.

• #9   24. maj 2008 - Tw|nk$ - | Haderslev |
    Hvad?
    Hvor står det henne?

• #11   24. maj 2008 så er de ændret siden jeg tog kort. det er da helt sikkert.

• #12   24. maj 2008 Du kan jo også købe en "stor" mc og så drosle den ned til 34HK, og når du så har kortet til stor mc, tager du bare droslingskittet af cyklen;)

• #13   24. maj 2008 Nu jeg lidt forvirret alligevel, hehe. smiley

Selv havde jeg læst noget med, at 2 år efter man havde taget det lille var havde man lov til at kører på de store, hvis man vel og mærket var 21 år. Et andet sted stod der nogenlunde det samme, men at man skulle op til en kørerprøve på en stor mc, og så bare bestå.

• #14   24. maj 2008 skal du også nu efter 01-01-08 der er loven lavet om ligsom jeg skrev smiley

og jo du kan godt få lov at kører stor maskinen når du er 20 for som loven siger er det 2 år efter eller 21 så vis du tager det som 18 må du gerne gå op til ny prøve som 20 åri og så kører stor smiley

• #16   24. maj 2008 Okay,. har lige undersøgt det lidt bedre.. hehe;)
    har lige vværet inde på polititets hjemmeside, hvor der stod følgende:
    § 15. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.

Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 8, stk. 1, nr. 2, litra b-d, er dog betinget af, at den pågældende

1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,

2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf. bilag 5, eller

3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en stor motorcykel, jf. bilag 5.

Stk. 3. Ansøgning om ret til at føre stor motorcykel i de i stk. 2, nr. 2, nævnte tilfælde behandles efter reglerne i kapitel 7.

• #17   24. maj 2008 så havde jeg da også ret smiley

• #18   24. maj 2008 1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,

Så skal man da også eje en MC smiley Men kan ikke bare ta kortet også vente.

• #19   24. maj 2008 36 HK lille kort 37 HK stort kort

• #20   24. maj 2008 det skiller nu godtnok ved 34 hk jonas p

og simon - det behøver duu ikke.. de går ud fra at du får erfaring ved blot at have kortet i lommen

• #21   24. maj 2008 er det ik 36.

• #22   24. maj 2008 nej. 34

• #23   24. maj 2008 Haha de er skøre smiley

Jeg har kørt bil siden jeg var 10 år. Så da jeg blev 18 og fik kort der sagde jeg til forsikringen at jeg var elitebilist da jeg havde kørt i 8 år. Men den gik ikke smiley Hehe

• #24   24. maj 2008 Er det allerede ved 34hk? Øv bøv, nu havde jeg lige regnet med at starte ud på en Suzuki GSXR 250'er. smiley

• #28   24. maj 2008 Okay, Lars. Det kan jeg godt følge dig i. Men hvad koster det at få droslet sådan noget ned? smiley

Jeg tror jeg har fået svar angående selve kortet nu. Jeg vælger og tro på det fra Polities hjemmeside. Altså efter de 2 år med lille, så kan jeg kører de store.

• #29   24. maj 2008 Jeg har så sagt til mig selv at jeg skal ikke ha MC kørekort så længe jeg har så meget benzin i blodet. For eller så ender det bare med jeg køber en GSX-R 1000 K8. Så jeg venter lidt

smiley

• #30   24. maj 2008 Fra 18 til 21 må du max kører på 250 ccm.. Når du så bliver 21 må du kører på hvad du vil smiley

• #31   24. maj 2008 Har nu kørt cross i mange år. Men fornuften siger mig at jeg heller på vente smiley

• #35   24. maj 2008 Okay. Lyder ikke så slemt. Nu må jeg se hvordan det ser ud med den kære bankkonto til den tid. En ting er ihvertfald sikkert, kortet vil jeg have. Det bestemte jeg mig allerede for, for mange år siden. smiley

• #36   24. maj 2008 der er nu ikk så meget at spare længere. men lidt er der da smiley

jeg mener prisen på en del cykler ligger på ca 1600 kr for et droslingskit

livet leves på 2 hjul smiley

desværre endes det i øjeblikket lidt for ofte på samme måde
    håber at alt det store arbejde der i øjeblikket bliver gjort vil have indflydelse.

• #37   25. maj 2008 og hvad er det for noget med posten o.O

• #38   25. maj 2008 Det her et udklip fra bilskolen.dk, hvor der står følgende:
    "Har du taget kørekort til lille MC som 18-årig, kan du efter 2 år, som 20-årig, tage en køreprøve på en stor MC og du må så køre den store. Er du over 21 år, kan du vælge lille eller stor MC. Vælger du kun den lille, må du automatisk køre den store efter 3 år – uden køreprøve."

Mon ikke man skulle vælge og tro på det.

• #40   25. maj 2008 Er ved at købe en Suzuki GS500f, hvor det koster 3000,- kr at få den droslet.
    1500,- kr for selve kittet og 1500,- for at få det monteret på et autoriseret værksted.

• #41   25. maj 2008 jeg havde self ikke lige tænkt på at de også vil have penge for at smide det på hehe

Kommentér på:
Motorcykel kørerkort, hvordan?

Annonce