{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

De gue gammel daw {{forumTopicSubject}}

Uddannelse bliver der skrevet megt om i disse tider. Og af og til undrer man sig. Selv Journalister magter ikke at stave rigtigt.

Og så går tankerne tilbage til min skoletid. Jeg fik ganske vist kun 6½ år, for de første 3 måneder havde tyskerne okuperet skolen, og de sidste 3 måneder i 1947 havde vi kuldeferie..

Jeg gik i en landsbyskole med 3 klasser, men kun 2lærere. En førstelærer og en lærerinde. 1 klasserne gik hos lærerinden g 3 klasserne hos førsteliæreren.
2 klassre mte g på skft mellem lærer og lærerinde.

Vi sad i skolen efter vores sociale status. Gårdmandsbørnene forrest, og så kom husmandsungerne ude fra marken, for slutteligie, at anbringe hedeungerne aller bagest. Hvor de i øvrigt kunne passe sig selv. Bare de ikke larmede

OK jeg lærtew dog både at læse og skrive og regne, og jeg fik en læreplads og blev udlært..
Så fik jeg 3 år ved flyvevåbnet, og deremed en orlov hvor jeg gerne ville en smut til Aalborg.
Jeg stillede mig ud på Ladegårdsbakken i Skanderborg for at tomle den.
Og der var en Mercedes der stoppede. En automobilhandler fra Frejlev lige udenfor Aalborg.
Jeg var fra Nøvling mark - han var fra Nøvling hede
Jeg ved ikke om han havde lært at regne - men han havde sgu lært at regne den ud!!!

Hvad er det de gør bedre i dag.. ???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De gue gammel daw
  • #1   6. feb 2016 Du gik vel også i skole på bare tær i sneen. ??

    Skolen idag gør nogle gode ting. MEN det er forældrene som helt har misforstået at det altså er deres pligt at opdrage lille sigurt


  • #2   6. feb 2016 ja Kasper J

    Nogle mener i dag det er skolerne som skal opdrage - det er en helt forrykt forestilling ¨. Har nogle skolelærere i familien som har fortalt en del om forældre som har ringet og spurt til op man ikke vil hjælpe med at opdrage for dem vil de ikke høre på.-

    Nu er jeg ikke forældre men ved dog at linjen skal sættes så tidlig som muligt for ikke at blive "kørt rundt i manegen "


  • #3   6. feb 2016 Rudolf F

    Jeg vil nødig tilbage til min ungdom for tiden pt. er absolut bedre, man snakker altid om de gode gamle dage hvor High Tech var et mystisk ord. Dengang levede man med Low Tech fordi man ikke kendte til andet, Der er så også et minus i High Tech som er at mange næsten ikke kan få næsen væk fra mobilen og man burde faktisk opfinde en hovedholder så den kan sidde ude foran snotten - håndfrie smiley

    High Tech overtager mere og mere de unges hverdag som får abstinenser hvis de skal undvære mobilen under undervisningen. Det her altid på mener jeg er sygeligt. Man sidder i timevis og SMS i stedet for lige at besøge personen - øh???

    Jeg hader ikke teknologi for jeg bruger den hver dag men til det som den var påtænkt og ikke som en sygelig trang om altid at være til rådighed. Når jeg har fri bliver min telefon slukket for arbejdsrelateret spørgsmål - en form for opdragelse af både ens arbejdsgivere og kunder - hertil og ikke længere, vent til næste dag. Jeg gider simpelthen ikke sidde og tage stilling til et eller andet kl. 22.00 om aftnen for den tilhør mig.


  • #4   6. feb 2016 Er der en journalist som skriver en artikel så spejles den og man tænker ikke på at rette evt. stavefejl - det er så tydeligt når man kigger rundt på de forskellige medier.

  • #5   6. feb 2016 Børnene lærer altså allermest af at se, hvordan de voksne opfører sig

  • #6   6. feb 2016 Tidligere var der ikke så mange "tyrk"fejl i aviserne, for da havde man korrekturlæsere, men de er sparet væk i vore dage. Der er heller ikke længere tid til at journalisten kan læse sin artikel igennem. Og så skal der jo blive fejl.

  • #7   6. feb 2016 Ja hvor er det irriterende med både stavefejl, dobbelt ord, om byttede ord. Nogengange skal man ned på næste linie for at finde sammenhængen..
    Værre er det at høre radio, det er så forfladiget sproget. og mange sluger ordene.
    Det er ( maj daj ) Forfærdeligt at høre på.


  • #8   6. feb 2016 Der er dog mange ting jeg savner fra "de gode gamle dage".

    Sveriges turen med bådene fra Havnegade eksempelvis.

    Man satte arbejdstiden ned til 37 timer, men folk skulle lave det samme på kortere tid. Ordet stress begyndte at give mening.


  • #10   6. feb 2016 Gad vide hvordan hun kunne bevise det, mig bekendt har vi ikke en flere tusinde år gammel hjerne at sammenligne med.
    Men det giver meget god mening, da det kun er få procent af hjernen vi udnytter, så derfor har den vel ingen grund til at udvikle sig.
    Andet har udviklet sig indenfor de sidste 100 år, vi er eksempelvis blevet højere af en eller anden grund.
    Kloge hoveder siger også, at vi om 100 år risikerer ikke at kunne udvikle fortænder, fordi vi bruger dem så lidt.

    Det hele er vel egentlig logik.


  • #12   6. feb 2016 Man kan jo bare sætte sig ned og læse i historiebøgerne, så vil man konstatere, at vi begår de samme fejl igen og igen

  • #13   6. feb 2016 Ja, Hitler lærte intet af Napoleons fejl.

  • #15   6. feb 2016 Hvorfor skulle hjernen også udvikle sig. Den har været br5ugt flittigt fra starten af.
    Vore forfædre/mødre vidste ingentng. De måtte selv fnde ud af det. Alting var første gang.
    De havde ikke engang et sprog og slet ikke et skriftsprog.
    Men det fandt ud af det, og det er deres gerninger vi bygger videre på. De vidste ingenting - jeg tror at vi faktisk ved for meget, så vi løber vild i det. Vi kan ikke overskue det hele.

    Men tænk, hvis nu de aldrig havde opfundet sproget..!!


  • #17   7. feb 2016 Man skal ikke proppe lærdom ind i hovedet på børn eller voksne.
    Nej man skal lokke lærdommen indenfor i en nysgerrig hjerne der gerne vil vide alt..!!


  • #18   7. feb 2016 lige netop Rudolf, børn skal stimuleres til at lære ikke tvinges

  • #19   7. feb 2016 Den undervisnings form vi har er for fantasiløs, for ikke at sige kedelig og stiv, Det indvirker på eleverne som når vi andre sidder i kirken, og præsten ikke kan fastholde vores interesse om det han prædiker om. Så lader man tankerne vandre og får intet ud af det sagte.

    Jeg så en virkelig god dokumentar, den handlede om en ung Italiensk lærer der fangede ungernes opmærksomhed på en god måde. Han tog dem ud af skole lokalerne, og gik så ud i naturen, her kan man finde virkelig mange emner som relaterer til den tekst der står i lærebøgerne. Resultatet var at klassen vandt et trofæ, de gik fra at være utilpassede til vindere på 2 år.

    Det skulle man tage op i den danske folkeskole. Man skal vække interessen.


  • #20   7. feb 2016 Kisser.

    Man har da også ekskursions ture i den danske folkeskole, eller er det blevet afskaffet?

    Det er i hvert fald ikke en italiensk opfindelse.


  • #21   7. feb 2016 Ja man bruger også ekskursion i danske skoler, men det er ikke ofte at man går ud i naturen, man sidder mere i klassen og får den færdige lærdom serveret,
    Dokumentaren jeg så var en helt anden kaliber indenfor undervisningen. Der fik eleverne en aha oplevelse, ved selv at opdage nye ting, og det vakte interesse. Det er nu mange år siden at jeg så den udsendelse, men den gjorde indtryk på mig, der var lidt Rudolf Steiner over den,


  • #22   7. feb 2016 Jeg husker vi var i Hareskoven, emnet var svampe.
    Pludselig siger læren; Her står en stinkende Fallos, i folkemunde bedre kendt som en Præstepik.

    Det gav stor moro dengang. smiley


  • #23   7. feb 2016 Det var vist nemmere at være lærer, dengang skoleskemaet kun indeholdt få fag: -Skrivning, læsning, regning, bibelhistorie - og spanskrør!

    Foruden de basale færdigheder, skal lærerne nu opdrage børnene, og forberede dem til et samfund, hvor den herskende "religion" er, at alt skal være stort/større/størst. - Uden hensyn til den menneskelige formåen.

    Når tingene bliver mega-store, er det ikke menneskeligt muligt, at overskue alt, hvorfor det bliver specialister, der ikke formår at se hvad resten af staben laver.

    Derfor er vi nået dertil, at halvdelen af "den arbejdende befolkning" går ned med stress/depression.
    Jeg synes, at topmålet er nået, når pakkemedarbejdere på fabrikker, der mest laver manuelt rutinearbejde, går ned med stress, fordi tempoet ikke kan blive højt nok for en ledelse, der kun kan se på regnskabstal.


Kommentér på:
De gue gammel daw

Annonce