{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.595 visninger | Oprettet:

kan jeg trække momsen fra ved køb af ting hos privat? {{forumTopicSubject}}

Hej

jeg har et ny opstartet firma, i den forbindelse skal jeg ud og købe mig en havetraktor. Da pengene er små da jeg lige er startet kunne jeg godt tænke mig at købe en brugt på www.dba.dk

men kan jeg trække det fra når jeg køber den hos en privat person?
skal han bare skrive en kvittering eller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan jeg trække momsen fra ved køb af ting hos privat?
  • #1   15. jun 2013 Nej det kan du ikke.

  • #2   15. jun 2013 tænke jeg nok, der skal være en cvr nr. øv

  • #3   15. jun 2013 Find en virksomhed der sælger brugte have traktorer, så er den skid slået.

  • #4   15. jun 2013 Du kan købe privat op til 15.000 mener jeg det er. Så jo det du kan trække momsen fra . Hvis den traktor selvfølgelig er relateret til firmaet

  • #5   15. jun 2013 @David.

    Sikke noget vrøvl ....

    Man kan handle for lige så stort et beløb man har lyst til privat, Men man kan kun fratrække moms hvis der i salgsøjeblikket er tilføjet moms, Og det er der ikke privat. Firmakontoen betaler. Om det kan straks afskrives eller det skal gøres over flere år, afhænger af prisen. Men det er helt sikkert en god ide at købe privat i stedet for hos en forhandler.

    Husk nu at købe en traktor med frontmonteret klipper, alt andet er omsonst når du skal bruge det til arbejde.


  • #6   15. jun 2013 Der er ikke noget der hedder moms mellem private du kan købe en klump guld for 1.000.000 kr uden at betale moms

    Du kan ikke trække noget fra når du køber privat, men hvis du kan finde en forhandler som skrevet længere oppe kan du trække momsen fra, men så må den kun bruges i virksomheden og ikke privat


  • #7   15. jun 2013 @Martin.

    Det er ikke momsen der alene bestemmer om noget må bruges privat. Som udgangspunkt må du ikke bruge noget privat som er købt på en firmakonto !!

    På en bil er det momsen der bestemmer om der må køres privat kørsel. Men skat der bestemmer om denne privatkørsel er noget som man skal beskattes af smiley


  • #8   15. jun 2013 Mik, det var det jeg mente smiley



  • #9   16. jun 2013 ja ok så jeg kan alligevel godt købe traktoeren for de penge jeg har i firmaet, så jeg behøver ikke at have tjent lad os sige 20000 kr. for at jeg kan købe en hos en privat for 10000 kr. så kan jeg godt købe den så snart jeg har 10000 på kontoen og afskrive den. ved ikke lige hvad afskrivningen ligger på før at jeg kan gøre det over 1 gang? ellers må jeg jo bare aftale at jeg betaler den over 2 gange på 2 regninger

  • #10   16. jun 2013 @Martin.

    Du skal bruge noget tid på nettet, til at lære noget om det at drive virksomhed.
    Eller booke et langt møde med en revisor, som kan sætte dig ind i de grundlæggende regler. Hvordan man gør, hvad man må osv osv ( du skal alligevel bruge ham til et årsregnskab, så hvorfor ikke blive gode venner med det samme)

    Afskrivning og afbetaling har intet med hinanden at gøre, det er rent skatte og likviditets mæssig.

    Vh Mik


  • #11   16. jun 2013 Ja det kunne nok godt være en ide:P

  • Allan J
    Allan J Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 405
    #12   16. jun 2013 Sørg for at få en kvittering, så kan du trække købsprisen ud af dit regnskab. Du skal ikke CVR-registreres før du har tjent 50.000 om året (og du kan herved heller ikke opkræve moms på dine regninger) - laver du regninger MED moms, SKAL du CVR-registreres - og svare moms ind/ud også selvom du tjener under 50.000.
    Så tjener du 40.000 og betaler moms ind til SKAT, så er det bare synd - men tjener du 40.000 og ikke betaler moms, ja så har du "sparet" 8.000 (moms er 20% når man regner baglæns)
    Tjener du over 50.000 og IKKE har været moms-registreret, så får du et smæk af SKAT - så skal du betale moms af din indtægt på 50.000 og det vil være 10.000 - og her kommer det trælse - du kan ikke efter-opkræve moms fra dine kunder.

    Så hvis du bare starter for dig selv lidt i fritden, så bare sørg for at have styr på dine udgifter - et firma er ren udgift til at starte på, og der skal arbejdes en del før at det går i nul og der begynder at komme overskud - og til den tid, skal du vel ud og have en større havetraktor og lidt andre remedier så du vil måske have nogle fysiske effekter i firmaet, som er penge værd i det lange løb, men du vil ikke rigtig have nogle penge (overskud) liggende da du bruger dem på ny-indkøb smiley


  • #13   16. jun 2013 præcis, men jeg er cvr registreret. mine kunder betaler moms smiley

  • Allan J
    Allan J Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 405
    #14   16. jun 2013 ok - men bare så du lige ved det, så alt du smider IND i firmaet, det må du også trække ud igen - krone for krone.
    Så har du smidt 10.000 ind selv, så må du trække dem ud igen inden at du skal til at tænke på at betale skat. Moms er en anden ting, den skal du jo afregne med SKAT.

    Moms er en ting - skat af dit overskud er en anden ting.


  • #15   16. jun 2013 okay det var meget fedt at vide tusind tak:)

Kommentér på:
kan jeg trække momsen fra ved køb af ting hos privat?

Annonce