{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.896 visninger | Oprettet:

El Regning ! {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Jeg har boet i hus med min kæreste i tre måneder nu, boligen bliver opvarmet med oliefyr. Der er tre el rediatore på 1 sal som er blevet brugt få gange.

Jeg har så idag modtaget en regning på mit forbrug.
Selve forbruget lyder på 2728 kWh
Det er såment fint nok, 1 kWh rundet op koster ca 2kr. det regner jeg så sammen til lidt over 5000kr.

Men men men, regningen lyder på 15.475,84 Kr.

Hvordan i alverden kan dette lade sig gøre?

Der står sådan på forsiden af regningen

EnergiMidt net A/S
Antal: 2.728
Enhed: kWh
Pris/enhed: 1,5513
Abonnement: 114,59

Beløb: 4.346,40

EnergiMidt Handel - Kvartals-el
Antal: 2.728
Enhed: kWh
Pris/enhed: 0,4713
Abonnement: 25

Beløb: 1.310,84Kr.

Andet
Beløb: 39,00kr.

Ialt inkl. moms: 5.696,24kr.

Acontorate 01-01-2013 - 30-04-2013: 9.779,60kr.

Er det mig der er noget galt med?
Eller er der noget galt med regningen?

Håber på svar.

Venlig Hilsen

Kommentarer på:  El Regning !
  • #1   1. feb 2013 Hvad med at ringe til elselskabet?

• #2   1. feb 2013 hold da op haha den er syg nok den der smiley

• #3   1. feb 2013 Det har jeg gjord, snakkede med en snobbet tøs som sagde jeg kunne finde information på www.energimidt.dk
    Kan bare ikke rigtigt bruge det til noget når det er regningen jeg ikke fatter.
    Ringede så igen og snakkede med en mand som sagde han ville kigge på det og ringe tilbage, men det er heller ikke sket...

• #4   1. feb 2013 Du forudbetaler jo helt til-& med april?!

• dennis
    dennis Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 65
    #5   1. feb 2013 Du har vel betalt 9.779,60 kr. aconto og så er der en efterregning på 5.696,24 kr., som er det ekstra beløb du skal af med. Det er sådan jeg forstår det.

• #6   1. feb 2013 det er jo stadigvæk helt vild og tovlig !
    og vis det er som sådan, hvorfor skal jeg så forudbetale for tre måneder ? det giver jo ikke mening

Jeg er helt blank angående den regning.

• #7   1. feb 2013 Den regning er fra før ..
    Din aconto et fra 1/1 til 30/4 , Hvilket er noget du forudbetalter.
    Bruges det ikke går du retur.

• #8   1. feb 2013 Når du ikke har boet der længere, kan en aconto forudbetaling, sagtens være beregnet udfra tidligere lejers forbrug.
    De eneste som kan hjælpe dig, er elselskabet.

• #9   1. feb 2013 der har ikke boet nogen i huset før os.

hvad skal denne aconto bruges til, hvorfor kan jeg ikke nøjes med bare at betale for det strøm jeg bruger. det er da for åndsvagt.

• #10   1. feb 2013 Sådan arbejder de åbenbart...
    Betaler for vand, varme & el. Altsammen forud.

• #11   1. feb 2013 Det meget normalt man betaler på forskud. Men 2700 kw på 3 måneder lyder godt nok vildt. Det bruger jeg ikke engang på et år.

• #12   1. feb 2013 synes bare det er lidt vildt, ganske normale mennesker med en almindelig indkomst har sku da ikke 15.000 til og smide på bordet.

• #13   1. feb 2013 ja det er nok også lidt meget på 3 måneder, kan heller ikke lige se hvad der skulle ha slugt så meget strøm, alle kontakter bliver slukket om natten, og intet er på standby eller tændt 24/7

• #14   1. feb 2013 Det er dælme mange kwh på 3 måneder.
    Elektrisk gulvvarme, tørretumbler osv. osv. ?

• #15   1. feb 2013 ^ - 200 brødristere koblet til på samme tid?

2000 lodekolber?

• #16   1. feb 2013 ja vi har tørretumbler som lige er sat til, har maks kørt 5 gange, nej der er ikke elektrisk gulvvarme osv. der er tre elrediatore på 1 sal som næsten aldrig er skruet op for.

• #17   1. feb 2013 kan det ske at der kan være fejl med ens el måler måske?
    det er sådan en rigtig, rigtig gammel en der sidder ude i laden.

• #18   1. feb 2013 Det kan sagtens være en defekt/fejl.
    Men er det en gammel måler, nu det er nyt hus?!

• #19   1. feb 2013 hvordan kan jeg evt undersøge om der er fejl i måleren ?

Huset er ikke nyt, det har stået tomt i mange år. men så købte noget familie det og satte det i stand, og så er min kæreste og jeg flyttet ind.
    der har ikke boet nogen i huset i over 50 år smiley

• #20   1. feb 2013 men de har så åbenbart valgt ikke og få en ny el måler op.

• #21   1. feb 2013 Ville tjekke årgang på dataskiltet, og se om der evt. står noget mht. renovering, skal være stemplet på måleren.
    Du kan ikke selv tjekke den, men forlang at elselskabet gør det. De kwh er da helt i hegnet.
    Medmindre der er andet på end huset...

• #22   1. feb 2013 der er ikke andet på end huset, og huset er på 133km2, men vi bruger ikke mere strøm end vi gjorde i vores gamle lejlighed, det er de samme ting der er sat til, vi er endda blevet meget bedre til og slukke for kontakter osv. forrig år brugte vi 6000kr ca på el.

• #23   1. feb 2013 Ville nok kime dem ned på mandag, forlange den måler tjekket.
    Har den ikke kørt i årevis, er den ikke verificeret/præcis mere.

• #24   1. feb 2013 det vil jeg gøre, tak for hjælpen !

• #25   1. feb 2013 Ikke meget hjælp, desværre.
    Håber det lykkes dig at råbe dem op.

• #26   1. feb 2013 hehe jeg får en regning på 1800 hver 3 måned på 90 kvm :S men altså han har sikkert weekend nu, så ring på mandag igen!

Det stinker LANGT væk af waoo haha jeg får bare nøkker hvergang jeg ser det navn hehe de er godt nok ikk for hvide mennesker ! de er grunden til at der findes mordere er jeg overbevist om smiley

• #27   1. feb 2013 ja vi har også waoo tv og internet smiley

• Quest
    Quest Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 551
    #28   1. feb 2013 Kan det tænkes at i har fået lov til at betale for håndværkernes strømforbrug?

Hvis huset har stået tomt i 50 år, så har der formentligt ikke været tilsluttet el. Der bliver åbnet for el igen, ved åbeningen af el indberettiger de hvad måleren står på. Håndværkerne går i gang, huset bliver holdt frostfrit osv. Og så flytter i ind, i laver den kæmpe fejl ikke at nedskrive kwh på indflytnings dagen, og da i så oplyser til elselskabet hvad måleren står på, så går de tilbage og ser på hvad den stod på da der blev åbnet op for el i huset igen. Og det har i så modtaget en regning ud for, og oven i det så er aconto beløbet beregnet inkl strømforbruget hvor håndværkerne var igang.

Jeg tror ikke fejlen ligger i måleren, men at fejlen ligger i der ikke blev lavet en aflæsning ved indflytningen, prøv at ringe til dem i morgen og høre hvor lang tid den regning går tilbage.

Og måden du relativt simpelt kan tjekke din måler på, er dagligt på samme tidspunkt, at nedskrive kwh ned på et papir, dette gør du igennem de næste par uger/måneder, så kan du først og fremmest følge med i jeres strømforbrug, er der foreksempelet brugt vanvittigt meget en dag hvor i overhovedet ikke har været hjemme, ja så er der noget galt med måleren.

Omvendt, hvis i kan se der ikke er noget galt med måleren, så kan i bruge gennemsnittet af jeres målinger til at få fastsat et mere passende aconto beløb, og udregne hvad jeres kwh forbrug har været i den tid i har været i huset, og kræve at ejerne af huset betaler den resterende del.

I udregner det hele ved at notere det daglige forbrugte kwh ned i en måned, ved månendens udgang ligger i hele beløbet sammen og dividere med antal dage = Jeres gennemsnitlige forbrug. Dette ganger i så op med antal dage i har boet i huset = Hvad i ca burde have brugt i den tid i har været der.

Gennemsnitlige daglige forbrugte kwh *3 måneder = Det i beder om at få fastsat jeres aconto beløb til.

• #29   1. feb 2013 Hej Daniel. Nej vi har ikke betalt el for da huset blev lavet, det blev afregnet med el selvskabet inden vi flyttede ind. Vi har betalt el fra d. 1 november 2012 til og med idag !
    Jeg havde også tænkt mig at kigge til måleren hver dag i en måned for og følge lidt med i hvad der sker.

• Quest
    Quest Tilmeldt:
    okt 2012

#30   1. feb 2013 Det er jo fuldstændigt vanvittigt så. Der må virkelig ligge en fejl et sted, er i 100% sikker på i har oplyst det korrekte forbrug, i er ikke kommet til at rykke et tal til den ene eller anden side?

Giv dem et ring (hvis ikke i selv kan logge ind via internettet måske?) og se om det tal der blev aflæst ved indflytning, matcher hvad der står på nettet, og tjek at det tal i aflæste ved sidste aflæsning, matcher det tal der står på nettet.

Ingen, og jeg mener virkelig. INGEN har så højt et strømforbrug, med mindre de har et ton akvarier, 14 computere, eller ren og skær elvarme.

• Quest
    Quest Tilmeldt:
    okt 2012

#31   1. feb 2013 Sad lige og kiggede lidt mere på talene. Jeres forbrug er 2500 om måneden ~ 83 kr/ 43 kWh om dagen.
    Det er næsten 16.000 kWh timer årligt. I følge dong er jeres forbrug 3 gange højere end en normal familie på 4's forbrug. (Men dog kun dobbelt så højt, hvis i har El vandvarmer)

(link fjernet)

• #32   1. feb 2013 På sydenergi kan man gå ind på deres hjemmeside og se hvad man har brugt pr. time. Ved ikke om det er mulig på EnergiMidt´s hjemmeside. Tallet lyder meget urealistisk med mindre du har et værksted som er i brug dagligt. Jeg spare ikke på strømmen i mit hus og bruger ca 800-900 Kwh på 3 måneder.

• Quest
    Quest Tilmeldt:
    okt 2012

#33   1. feb 2013 The Hunter.
    Det kan han ikke hvis han sidder på en gammel måler, som han forklare han gør længere oppe i tråden. Kræver enten en nyere fjernaflæst måler, eller et efter monteret kamera foran måleren.

• #34   1. feb 2013 Den havde jeg ikke lige fanget Daniel smiley

• #35   1. feb 2013 Det med at tjekke forbrug pr time kan man kun hvis man har en af de nye digitale elmålere, som gerne skulle være sat op rundt omkring efterhånden. Men det lyder det jo ikke til at det er noget trådstarter har.
    Forbruger lyder helt hen i hegnet, det skali hvert fald tjekkes.

• Quest
    Quest Tilmeldt:
    okt 2012

#36   1. feb 2013 Sluttelig kommentar inden jeg burde smutte i seng, så tror jeg faktisk jeres elforbrug er højt nok til der bliver udløst en alarm hos elselskabet/politiet om et muligt skunk gartneri smiley

• #37   1. feb 2013 Puha, den er ond.
    Jeg har været oppe og betale 12.000om året i el i en 2v, selvom jeg havde præcis de samme el ting med fra en 1v hvor jeg brugte 3000kr årligt.
    Har kæmpet en kamp med Dong, og de er pisse kolde.
    Her for ca 3 år siden "skiftede" jeg til grøn energi, hvor det faktisk burde blive dyrere, da de bare lejer sig ind hos Dong.
    Men jeg betaler under halvdelen af hvad jeg gjorde da jeg kun havde Dong, Plus jeg støtter regnskoven hehe.
    De kan åbenbart ikke snyde på samme måde med et andet selvskab ind over.

Håber du får løst dit problem, selvom jeg tvivler på de er til at hugge eller stikke i.

Opdater os lige herinde med hvad de kommer frem til.

mvh k

• #38   2. feb 2013 vi har ikke selv skulle aflæse måleren og sende tallet ind til energimidt, jeg tror selv de har aflæst det og så lavet en regning.

når jeg logger ind på min bruger på energi midt kan den kun vise tallene fra måleren som jeg har skrevet, jeg synes også selv er det er helt vildt,
    vi bor trods alt kun to mennesker i huset. Jeg må ringe til dem igen på mandag og bede dem om at komme ud og kigge på vores måler, det kan på ingen måde passe.

og vi har ikke en masse akvarier, skunk gartneri, værksted osv.

jeg takker mange gange for alle der har kommet med input. jeg skal nok skrive hvad der bliver sagt/gjord når jeg har snakket med energi midt på mandag smiley

sov godt der ude !

• #39   2. feb 2013 Kristian: Det lyder meget underligt, jeg tror desværre heller ikke der er så meget og gøre, men nu må vi ses ! (-:

• #40   2. feb 2013 Prøv at sluk alt i huset.

Aflæs elmåler

Find et produkt du ved hvor mange watt det bruger og sæt det til og lad det køre en time.

Aflæs elmåler igen.

Så burde du kunne se om den løber for hurtigt. smiley

• Cantarel's Skygge
    Cantarel's Skygge Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Svar: 540
    #41   2. feb 2013 det er dine el-radiatore der er skyld i det høje forbrug.
    selv om de er skruet helt ned så sluger de en masse strøm.

vi har en olie el-radiator og når den står på det laveste så napper den stadig 1 kwh i timen samme som denne bare meget ældre http://www.harald-nyborg.dk/p9967/9-rib-olieradiator

hvis du kikker på denne http://www.harald-nyborg.dk/p2752/el-radiator-m-varmeblaeser kan du også se at den napper ca 750 w på laveste trin, så har den sikkert en termostat der slår fra når den er varm nok og til igen når den bliver for kold, så kan være den "kun" bruger 400 w i timen, men ganger du det op med 3 så lander du på 1,2 kwh = 2,5 kr i timen x 24 timer = 60 kr i døgnet x 30 dage = 1.800 kr pr måned.
    og dette er KUN hvis de bruger 400 w i timen/stk.

Køb sådanne en fætter http://www.harald-nyborg.dk/p1054/energimaaler-sartano-emd-3 og smid den på en af dine el-radiatore <b>tjek lige at den ikke er på over 2300 watt i forbrug!!!! </b> så kan du se hvad den bruger af strøm både her og nu, men også over en længere periode f.eks. 24 timer.

den er også god til at gå alle andre forbrugere igennem, vores gamle samsung lcd bruger 35 w bare i standby, så det bliver nu slukket hver gang efter brug smiley

• #43   2. feb 2013 Hej igen. Jeg har lige en opdatering her.
    Jeg har sovet i timen med hvad angår el måleren. Den er ikke gammel, men en nyere elektronisk en.

Jeg ved nu dette. Da vi flytte ind i huset d. 1 november 2012 stod måleren på 8010 kWh

D. 31-12-2012 stod måleren på 10738kWh ( Det er dette selvskabet har regnet efter)

Idag har jeg så kigget på måleren, den stod på 12308 kWh

Så det vil sige fra da vi flyttede ind til nu har vi brugt 4298kWh

Det er på tre måneder, det kan jo på ingen måde høre hjemme.

• #44   2. feb 2013 Kim: Jeg synes bare det er underligt, for når de er tændt er de næsten ikke skruet op, de bliver kun skruet op til den første streg.

Casper: Tak for informationen, jeg vil helt sikkert kigge efter et andet selvskab smiley

• #46   2. feb 2013 den sidder i et rum ude i laden, men man kan sagtens finde frem til det så muligheden er der da. Har os haft den tanke om der er noget fusk, så en anden bolig er koblet til mit el, man høre jo så meget rundt omkring !

• #47   2. feb 2013 Kim B: Jeg har nu været i harald nyborg og købe denne måler, og nu har jeg kæmpet med at få den indstillet i en time. Men når jeg tager den ud af stikket og sætter den i nulstiller den sig selv ??

Har du selv en, så du evt kunne forklare hvordan jeg gør det?

• #48   2. feb 2013 Jeg har endnu en opdatering.
    De sidste 14 dage har vi ikke været hjemme, da vi passer et andet hus, jeg var over ved måleren idag kl. 11.46 der stod måleren på 12308kWh

Jeg var så der over kl 19.015 hvor den stod på 12316kWh

Er det bare mig, eller er der noget rav rustende galt her??

• #49   2. feb 2013 Der skal batteri i de elmåler for at kunne huske indstillinger når du tager den ud.

• Mik S
    Mik S Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 862
    #50   2. feb 2013 Det virket som om der er noget der sluger din strøm.... Der findes mange skræk historier,, ens for dem alle er at en elektriker kan konstaterer hvor fejlen ligger,

Det strøm du har brugt, kommer du til at betale for smiley

Dine elradiatorer kan let virke som en sugeslange direkte ind på din bankkonto....

Få en fagmand ud og kigge på mandag.

Mvh mik

• Quest
    Quest Tilmeldt:
    okt 2012

#51   2. feb 2013 Casper, det du gør nu er at trække strømmen på alle grupper, minus den køl/frys sidder på, mål nu forbruget over 12-24 timer. Næste dag slår du en gruppe mere til, noter ligeledes forbruget igen. Sådan forsætter du til du finder gruppen som bruger vanvittigt meget strøm, og så er det blot at gå huset efter for hvad som sidder på denne gruppe og bruger strømmen.

Har i dyk pumpe, cirkulations pumpe, el vandvarmer - som kunne mistænkes for noget?

• Cantarel's Skygge
    feb 2009

#52   2. feb 2013 start med at måle forbruget på de radiatore eller sluk dem helt og tag strømmen fra dem i bare 3 timer.
    aflæs dit forbrug over 3 timer med radiatore og derefter 3 timer uden radiatore.

• #53   2. feb 2013 Det vil jeg prøve og gøre imorgen, for der er et eller andet der må sluge helt vildt.

• #54   2. feb 2013 Daniel: nej vi har ikke noget af det.

• Uffe S
    Uffe S Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Svar: 5
    #55   3. feb 2013 Kim: Jeg synes bare det er underligt, for når de er tændt er de næsten ikke skruet op, de bliver kun skruet op til den første streg.

!!!!!!!

Det er der den er gal !

Elvarme koster kassen, så er det ligemeget om den "kun" er skruet op på 1, det er jo termostaten der tænder og slukker for den så.

Prøv at låne en elmåler som du kan sætte til bare en af dine elradiatorer, så skal du se hvor vildt meget de bruger.

• Cantarel's Skygge
    feb 2009

#56   5. feb 2013 Hvad endte det ud med???

• #57   5. feb 2013 det kan ikke passe..
    nu skal du høre hvad jeg bruger i strøm, hvis du er i tvivl om dine el radiatorer.
    Er ved at renovere stuehuset, så har det sidste år lejet mig ind på 70 kvm.
    med elvarme og elvandvarme.
    Brugte sidste år 2200 kwh timer.
    har sparepære 1 sted, alt er varmet op til 21 grader, bad lidt varmere.
    Der er ikke voldsomt isoleret.
    Computeren er tændt 24/7 fjernsyn når jeg er hjemme.
    Er ikke fanatisk med lyset, udendørs lys er tændt fra kl 16

der er helt sikkert noget galt. Jeg bor dog kun 1, men opvarmningen koster jo det samme.
    Jeg har både stort køleskab/fryser vaskemaskine(dog en nyere model) og opvasker, som bliver brugt når der er behov

• Mik S
    Mik S Tilmeldt:
    jan 2012

#58   5. feb 2013 @Æ.

Hvis du taler 100% sandt, så er der noget galt med din elmåler !! smiley

• #59   5. feb 2013 den er skam helt ny, den kom op da jeg flyttede ind smiley

undskyld det var knap 2300 kwh..

det har meget betydning at termostaterne på radiaoterrne er iorden. og brug dem alle, det er billigere at varme op med 3, der fordeler varmen end 1 der skal køre 24/7

mik
    Næh men tager ikke lange bade, fylder opvaskeren hver gang, køleskabet står på præcis 5 grader.

jeg søgte nemlig om tilskud til elvarme, men det kan man kun få hvis man bruger over 4000 kwh hehe, så skal til at gå amok..
    har dog ingen varme i soveværelset, tvætimod vinduet har ikke været lukket siden jeg flyttede ind smiley

• #60   5. feb 2013 prøv at slukke for dit HPFI relæ i gruppetavlen og så se om din elmåler stadig tæller/giver impulser. så kan du tjekke om der går andet forbrug på på din stikledning som du ikke kender til,

der er flere historier om folk der finder ud af at der er afgrening på en stikledning under jorden som forsyner nabogrundes lade, værksted eller dele af hus.

en anden voldsom pengesluger er elvandvarmer som gerne er på 3000w med termostat, og som lige at give dig et billede af hvad det koster hvis den stod tændt 24/7 så er vi oppe i nærheden af 60000kr om året, det er selvfølgelig et dårligt eksempel da termostaten styrer varmelegemet, men forestil dig så at termostaten er defekt og ikke slukker for varmelegemet og derved bare varmer konstant så bliver det hurtigt dyrt.

Jeg har selv elvarme og er meget på passelig og fyrer så meget med brændeovn som er muligt, da jeg det ene år havde et elforbrug på 15000kwh da det var hård vinter og jeg ikke brugte brænde ovn og samtidig byggede om i stuen.

pointen på mit indlæg er at der er mange faktore som spiller ind i hendhold til el slugere i huset.

dog ville jeg som det første aflæse dine kurver på min måler.dk for at se hvad tid på døgnet du har det høje forbrug og hvis forbruget er nogenlunde jævnt ville jeg alliere mig med en elektriker som mig hehe og få ham til at lave nogle målinger og udelukkelses metoder.

• #61   5. feb 2013 markus....

det stemmer jo så bare ikke overens med det han har aflæst på minmåler.dk han har jo haft knap 5000 kwh på de 3 måneder hvilket svare til ca. en regning på 10000kr

• #62   5. feb 2013 Ronni R - Indlægget er med gammel analog måler.

• #63   5. feb 2013 nope han retter det ca. midt i tråden at han har set forkert og erkender han har ny digital måler med GSM sender

• #64   5. feb 2013 d.2/2 kl.12.50

• #65   5. feb 2013 Sorry, den havde jeg overset. Takker

• #66   5. feb 2013 Helt i orden smiley vi kan alle overse de tråde de er nogle gange meget lange.

• Cantarel's Skygge
    feb 2009

#67   6. feb 2013 men vi savner stadig svar fra TS om hvad der sluger hans penge

• #68   7. feb 2013 Har ikke haft set der er andre som har skrevet, men jeg har nu haft slukket mine tre el radiatore de sidste 3 dage. Men synes stadig forbruget er for højt. det skal siges mine el radiatore er på 1500W pr stk.

det er disse radiatore jeg har, bare mine er på 1500w
    http://www.harald-nyborg.dk/p9021/heatmax-elradiator-1000w

• Mik S
    Mik S Tilmeldt:
    jan 2012

#69   7. feb 2013 Hvis dine 3 radiatore køre i døgndrift så har de et forbrug på 108kw/døgn det er 3240kw/md. køre de kun 1/3 del så er det alligevel over 1000kw pr månede. og det gør de garanteret i den kulde vi har pt smiley

El varme er pisse dyrt smiley

• Lars K
    Lars K Tilmeldt:
    mar 2008

#70   10. feb 2013 Du har ikke oplyst om du har elvandvarmer.

• #71   10. feb 2013 Med oliefyr, burde der ikke være elvandvarmer.

• Lars K
    Lars K Tilmeldt:
    mar 2008

#72   10. feb 2013 Med mindre det er en kombivandvarmer, hvor man bruger olie om vinteren og el om sommeren, til at varme vandet op, så man kan slukke oliefyret. I så fald kunne det jo være, at man ikke havde fået slukket elvandvarmeren og skiftet til olie. Jeg har selv en kombivandvarmer, og den fejl kan let ske.

• #73   10. feb 2013 jeg har ikke el vandvarmer

• Mik S
    Mik S Tilmeldt:
    jan 2012

#74   10. feb 2013 Hvad sagde elektrikeren ?

Kommentér på:
El Regning !

x