9.599 visninger
|
Oprettet:
Bremseklodseskift - Hvor lang tid? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige haft bilen til mekaniker, hvor jeg skulle have skiftet bremseklodser både for og bag..
Hvor lang tid bør det tage en uddannet mekaniker at udeføre sådan et stykke arbejde?
Det er på en peugeot 206.
- Jeg ville spørge på bilgalleri men har ikke en bruger der, så håber der er en mekaniker iblandt som kan svare..
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 120
Men når du tager i betragtnign den først skal op på lift have afmonteret hjulene og evt .kalibre, den skal ned igen osv.
Så er der vel for 1 time i af og påmontering samt en 1 time for bremse skiftet.
Det er normalt noget der kan tage 2 timer hvis kalibrene har sat sig og om der samtidig skal luftes bremser ud, nogle gør det andre gør det ikke.
Men hvis du tager det hele i med, så kan det sagtens tage op til 2 timer i alt.
Gør man det på 1 time fra nøglen drejes til den kan køre igen, så regner man adlrig med at det kun tager 1 time, det er ganske enkelt kun hvis det er en af dem hvor kalibrene ikke behøves at afmonteres samt hvis der ikke udluftes.
Man skal trods alt rense kalibrene for rust og støv, samt smørre delene osv.
Det er ikke bare at hive en klods ud og sæte en ny i og hvis det er sådan du forventer det, så forvent også en bil der bremser ad helveds til.
jan 2007
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 549
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 101
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 120
Morten M
Når du så har gjort det, så tag lige tid på det, så vil du opdage at ting tager tid
Det er ganske enkelt helt naturligt at det tager omkring 30 Min. mindst per hjul.
Man kan godt lave noget tju bank færdig arbejde på 10 min. per hjul, men så har man også spunget alt det over der gør de komemr til at køre rigtigt igen.
3 timer er faktisk slet ikke unorm.
Men det er unormalt at give folk et estimat på en tid og så gøre det på 3 gange så lang tid, så er det alm. kotume at æde sin egen fejltagelse og kun bonge kunden det man har givet lovning på.
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 224
Jeg arbejder på mercedes og der er der standard tider på det meste. Om det tar 5 min eller 14 dage det bliver prisen ikke anderledes af.
Er det et autoiseret peugeot værksted??
apr 2007
Følger: 1 Svar: 21
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 224
jan 2007
feb 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 402
For på min der tager det ca 3-3,5 timer at skifte klodser OG skiver OG håndbremsebakker og så er alt også skiftet, justeret og sat sammen igen.
Der skal ikke udluftes med mindre kaliperen hænger, og hvis den ikke gør det så skal der ikke luftes noget som helst ud, da du ikke har haft åbnet for systemet.
Og det gav jeg 3000 orange for, men delene er så også af ordenlig kvalitet
feb 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 402
eller den lokale mekker?
Timeprisen er jo 3 timer i alt, og hvis de tager 400 i timen + moms så er det jo de første 1500 kroner.
Og så koster skiver også lidt jo...
mar 2010
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 125
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 19 Svar: 452
jun 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 210
De garagemekanikere der mener de kan gøre det hurtigere, de gør det også på en anden måde.
Den typiske garagemekaniker afmonterer caliberen, og sætter de nye klodser i uden at gøre yderligere.
Skal det gøres rigtigt skal bremseåget af og rengørers ordentligt, og rustkanten på skiverne skal slibes ned.
jan 2007
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 153
Jeg har været med til at lave en aksel bremser på en lastbil på et kvarter
jun 2008
Hvad siger du haha til?
Hvis man genbruger de gamle skiver vil der ALTID være en kant på dem, og den skal væk. Ellers vil de nye klodser slet ikke træde midt på skiven de første par hundrede km. Det er der mange af de tumper der ikke ved hvad de har med at gøre der glemmer.
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 76
Nej der skal ikke udluftes som sådan. Men bremsevæsken skal skiftes, da kogepunktet på gammel bremsevæske nedsættes, så proceduren er jo den samme.
nov 2008
Eller lign?
nov 2011
jan 2007
nov 2008
nov 2011
2 mænd burde snildt kunne gøre det på en halv time, hvis ikke under
jan 2007
ja det skal der sikkert, men det er da grunden til at man udskifter det, da vand indholdet stiger. og når først lortet koger, så kommer der damplommer. Vi skifter det mere eller mindre hvergang vi laver bremser ved (toyota hobro) medmindre kunden forlanger noget andet.
mar 2010
jan 2007
nu står der godt nok at han kun har fået skiftet bremseklodser, men hvis de f.eks har haft åget af, og smurt op, rustkanter skal fjernes på skiver osv, så går tiden hurtigt. Og har bilen måske ikke fået skiftet bremser i lang tid, så sidder lortet måske fast. Nu står det ikke noget om at de har haft skiverne af, men på sådan en 206 sidder der sådan en satans torx skrue til skiven som har det med at sidde rigtig godt fast, og de har det med at knække hvis man ikke passer på, så går tiden os med at bore den ud.
nov 2011
Laver kun personbiler i fritiden
jan 2007
Kunderne har det med at blive negative hvis de skal have skiftet skiver hver 30000 km fordi der er rustkanter. Hvis de ikke er under minimums mål. så er det jo bare at fjerne rustkanterne, og så kan de godt køre 30000 igen. Det klager kunderne ihvertfald ikke over oppe ved os.
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Fotoprofiler: 1 Svar: 1.568
jan 2007
puha har prøvet at "lave" lastbil bremser før, eller dvs jeg hjalp en, det er noget være indviklet skidt, når man er van til personbiler ;p
nov 2011
Ved volvo sidder der en justeringskrue bag på kaliberen til at få stemplet ind
Hvor imod på min personbil skal de drejes ind med specielværktøj
jan 2007
Det var så godt nok trumler på en gammel mercedes
nov 2011
Et svinghjul til en volvo fh16 vejer lige godt 100kg
dec 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
jun 2008
Der er et minimummål på skiven. Overholder den det, og/eller kunden ikke vil have skiverne skiftet, så kan det jo være nødvendigt.
Er du mekaniker, eller ved noget som helst om biler, så burde det være logik for dig.
mar 2010
nov 2008
Skiven. Og for 10. Gang, man skifter ikk bremsevæske ved bremseskift. Det er ikke "normalt". Og har du problemer med at væsken koger, så er det bare at bruge rigtig væske. Dot 5.1.
jun 2008
Kender du noget til metal og rust?
Når metal ruster fylder det 6 gange så meget som ren metal. Så en halv mm slitage kan sagtens give 3mm rustkant på hver side.
Og det er ikke fordi jeg er uenig med dig. På en 206'er vile JEG aldrig bruge de samme skiver igen, men som skrevet længere oppe har kunden jo engang imellem andre ønsker.
jan 2007
så siger vi det, så må jeg heller sige til folkene på arbejdet, at ham der david a siger at det slet ikke er nødvendigt, da vandindholdet i dot 5.1 ikke slet ikke stiger. Men noget helt er at det kun tager 5min at skifte, så det er ikke det der har taget tiden. Og jeg skiftede skiver på en 206 for en måneds tid siden, og der sad torx skruer, originalt eller ej. (samme på min 306 gti)
jan 2007
vil give dig fuldstændig ret. Selvom der måske er 1,5mm tilbage på skiven, kan der godt sidde en ordenlig rust kant. Og det er altså ikke alle der er begejstret for at få skiftet skiver pågrund af det.
dec 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
jan 2007
okay, så havde vi begge to jo lidt ret i det ;D
jan 2007
okay jeg giver mig hvad angår dot 5.1 da jeg kan se at det ikke optager vand i samme grad som de andre. Og det er muligvis heller ikke normalt at skifte bremsevæske ved bremseskift, men vi gør det. Men lad det nu ligge, det handlede om hvorfor et bremseskift havde taget så "lang" tid, og jeg kom med nogen grunde til at det KUNNE have taget længere tid end det skulle. Man kan aldrig sætte tid på sådan noget, hvis nu bilen ikk har overholdt service osv, så kan det sku godt være noget skidt at lave.
Bremseklodseskift - Hvor lang tid?