{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
902 visninger | Oprettet:

SU {{forumTopicSubject}}

hej ..
er idag fyldt 18 år smiley .... og skal jo tila t have SU der er noget med at jeg først kan søge det til september fordi jeg er ude for et kvartal eller ssådad noget.

men sidder så og skriver med en ven om det og han mener der er noget med at når man flytte på kostskole kommer man til at få den højeste SU ? er det rigtigt ?.. efter mine forældres indkomstskulle det nemlig være meningen at jeg skulle have de der 3.519 som er noget af det mindste man kan få som udeboende.. er der nogen der ved noget om det ?? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SU
  • #2   2. aug 2011 ved du hvor langt det er ?

• #3   2. aug 2011 25 eller 30 km

• #4   2. aug 2011 har lige fundet det og det er mindst 20 km hvilket der er smiley

og forresten tak for din lykønskning smiley

• #5   2. aug 2011 Du er afhængig af dine forældres indkomst til du fylder 20 år!

• #7   2. aug 2011 Fortæl mig hvornår man IKKE er det, når man er under 20?

• #9   2. aug 2011 Erika .
    Ja, så får du udeboende SU - Men den er stadig afhængigt af dine forældres indkomst!

• #10   2. aug 2011 Erika, det passer ikke. Min SU var afhængig af mine forældres indkomst. Og det har den været selvom jeg har læst til handelsøkonom godt 25 km, fra deres hjem. (Og ja, bor i egen lejlighed). Jeg bliver 21 til sep.

• #11   2. aug 2011 Esben K
    Når du fylder 20 år, er du ikke længere afhængig af dine forældres indkomst! smiley

• #13   3. aug 2011 Ja, du fik udeboende SU - som var afhængigt af dine forældres indkomst!
    - Jeg er 19 år nu og har boet 120 minutters rejsetid fra mine forældre siden jeg var 16. Jeg var udeboende SU, men den er og bliver afhængig af hvad min far tjener (min mor er død). Når jeg fylder 20 år, stiger den næsten 2.000 kr.

• #15   3. aug 2011 Ja det var den.
    - Amen... Jeg giver op. Jeg ved bare jeg har ret, da jeg selv lever under de vilkår lige i øjeblikket!

• #16   3. aug 2011 Se nu på www.su.dk ffs, hvor svært kan det være? Erika har skrevet det op til flere gange, og alligevel bliver man ved med at sige "nej nej".

Suk!

• #17   3. aug 2011 Alle der er så forbandet kloge. Copy/paste det ud fra SU.dk eller skriv hvad vi andre "dumme" skal trykke på, for at finde det i argumenterer med.

• #19   3. aug 2011 Ja. Det fortæller hvilke betingelser der er for at man kan få udeboende SU. Hvor henne står det så at den udeboende SU IKKE er forældreindtægtsbestemt, så længe man er 18 og 19 år?

• #21   3. aug 2011 Ja det er altså rigtigt at det stadig afhænger af forældrenes indkomst. Min kæreste boede over 20 km fra og han kunne næsten ik få noget fordi hans forældre tjente for meget. Tilgengæld kunne han så låne de ekstra penge som han ikke fik i SU.

• #22   3. aug 2011 Erika .
    Link, link, link tak...

• #23   3. aug 2011 Erika - Du har fået højeste sats fordi dine forældre ikke tjener særlig meget.

• #24   3. aug 2011 Fortæl mig hvad dette her så er Erika?

http://www.su.dk/SU/satserSU/ungdomsuddannelse/foraeldreindkomst/Sider/default.aspx

• #26   3. aug 2011 Jamen satserne står i det link jeg lige har sendt?

• #27   3. aug 2011 Nu har jeg så selv læst den og dannet min egen konklusion: den med de 20 km er kun afgørende for om du får udeboende-sats eller ej, ikke hvor meget du får. Så længe du er under 20 år, vil den altid være forældreindkomstreguleret....

• #28   3. aug 2011 Kim HAP ^
    Det kan jeg så ikke gøre noget ved, men læs dette:

For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, når du er 18 eller 19 år, skal du opfylde mindst en af følgende betingelser (samt være udeboende):
    - Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
    - Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter.
    - Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med.
    - Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom)."

Det vil sige at hvis man bor mindre en 20 kilometer væk fra sine forældre, så får man hjemmeboende SU smiley

• #29   3. aug 2011 Det står faktisk sort på hvidt:

"Hvor meget kan du få

Indtil måneden efter du fylder 20 år, er satsen på din SU afhængig af:

dine forældres indkomst
    om du bor hos dine forældre eller ej (du får som udgangspunkt satsen for SU til hjemmeboende - også selv om du er flyttet hjemmefra)."

• #30   3. aug 2011 Alexander: Det var jo også det jeg skrev... Jeg formulerede mig måske ikke klart nok, men klart nok til, at alle, der er gamle nok til at få Su, ville kunne forstå, hvad jeg mente.

For selvfølgelig er der forskel på hvor meget du får om man er hjemmeboende kontra udeboende.

• #31   3. aug 2011 Det er utroligt så fræk du vælger at være!
    - Jeg ér gammen nok til at få SU, jeg får SU og har fået det i lang tid!

Men nok om det. Jeg har ret, det har du lige skrevet smiley

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.174
    #32   3. aug 2011 Haha. Hold kæft man. Det er åbenbart ikke gået op for Erika, at der er forskellige satser OGSÅ for udeboende. Og de satser er som skrevet afhængig af dine forældres indkomst indtil du er 20 år. Om du så boede 150 km fra dem..

Desuden opfylder hun ikke dette krav: Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med.

• Michael P
    Michael P Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Svar: 1
    #33   3. aug 2011 De skal bare bo 20 km væk fra skolen.. Så kan du få den højeste sats for udeboende:)

• #34   3. aug 2011 hej alle sammen smiley
    - Jamen jeg er klar over og har vel et eller andet sted været hele tiden at......

- Når jeg kommer ind i september skal jeg søge om SU.
    - Så får jeg det til oktober...
    - Denne vil gå ud fra mine forældres indkomst, (for 2 år siden)
    -Og vil blive udeboende (da jeg kommer til at bo 27 km fra mine forældre)...

Det eneste jeg spurgte om var bare om det var rigtigt hvad min ven snakkede om..
    om der er særlige regler når man bor på en kostskole, for der sagde han at man ville få den højeste SU ... smiley ?

Og så er der et lille ekstra spørgsmål.
    - Når nu jeg først kan få SU om 2 måneder ? får jeg så med tilbagevirkende kraft... ? altså de to måender ?

Og tak for svarende smiley

• #35   3. aug 2011 Marianne, det står sort på hvidt på hjemmesiden. Det virker altså ikke som om, at du gider sætte dig ind i tingene.

Nu får du den sidste hjælp, nu hvor du ikke selv evnede at finde svaret:

" Hvornår kan du få SU

Fylder du 18 år i januar, februar eller marts, kan du tidligst få SU fra april (og tidligst søge i marts).
    Fylder du 18 år i april, maj eller juni, kan du tidligst få SU fra juli (og tidligst søge i juni).
    Fylder du 18 år i juli, august eller september, kan du tidligst få SU fra oktober (og tidligst søge i september).
    Fylder du 18 år i oktober, november eller december, kan du tidligst få SU fra januar (og tidligst søge i december)."

• #36   3. aug 2011 KIM: siger mange tak for din hælp ... !! Og jeg ved godt jeg ikke får SU før til oktober det er jeg fuldt klar over, så lad hver med at skrive det på den måde, det jeg spurgte om var om man fik det med tilbagevirkende kraft eller om man slet ikke får de penge for de to måneder, og hvilket jeg kan se i det du har kopieret står der ikke om man får det med tilbage virkende kraft ... så ro på det var i et simpelt spørgsmål smiley

• #37   4. aug 2011 SUK!

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.174
    #38   4. aug 2011 Michael P: http://www.su.dk/SU/satserSU/ungdomsuddannelse/Sider/default.aspx

Der er en grundsats for udeboende, også kan man få forhøjet satsen afhængig af ens forældes indkomst. At man få udeboende er ikke ensbetydende med at man får maksimal sats!

Knud og jørgen som begge er berettigede til udeboende su. Knud forældre er på bistand og lever i et blikskur. Jørgens forældre bor i en fed villa på strandvejen og hans forældre er henholdsvis overlæge og bankdirektør. SELVFØLGELIG ville knud få mere hjælp en Jørgen. Det er logik for perlehøns!

Kommentér på:
SU

Annonce