{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanel 25år peber 30år
  • #1   19. jun 2011 Man skal være gift (ikke bare forlovet) inden man er 25 for at undgå kanel, og inden man er 30 for at undgå peber

• #2   19. jun 2011 på en måde er det jo faktisk lidt råddent. for hvis man ser sådan på det så kunne man blive tvunget til at blive gift tidligt hehe og når man så er gift så syntes vennerne man er kedelig men det er dem som presser en ud i at blive gift for at undgå kanel og peber smiley hehe.... så det er sku lidt pest eller kolera smiley haha

• #3   19. jun 2011 Nå okay, så havde hun sgu ret alligevel.. smiley

Tak for svar..

• #4   19. jun 2011 Men den med kanel er noget jysk noget. Den bruger vi ikke i resten af Danmark smiley

• #5   19. jun 2011 Martin H - Hvis man føler sig tvunget til at blive gift for at undgå kanel og peber, så er man godt nok svag, der eri ngen der dør af at blive drysset med kanel og/eller peber smiley

• #6   19. jun 2011 0menat ! - Den bruges også på fyn, så det er ikke kun noget jysk noget smiley

• #7   19. jun 2011 Tanja

Er en jysk tradition. Er nok en jyde der har bragt den med til fyn og spredt den smiley

• #8   19. jun 2011 oki forkert ordvalg men så fristet til hehe... var nu mere meningen som helhed

• #9   19. jun 2011 Traditionen med peberbøssen til den 30. års-fødselsdag hænger sammen med udtrykket pebersvend:

Peber-svend, en. (glda. pebersven (i bet. 1); om ordets bet. se HistTidsskr.8R.II. 60)

1) omvandrende, ugift kræmmer, som drev smaahandel med forsk. ting (oprindelig især peber). Inderster
    http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=pebersvend kopiér

En pebersvend var tidligere (de rigtig gode gamle dage!) benævnelsen for den bestyrer for købmændenes handelsfirma (som have peber som en vigtig vare) samt diverse kræmmere der rejste meget. Arbejdet var så krævende at det hovedsageligt blev tildelt ugifte mænd.
    Senere er det gået ind i sproget som en ældre! ugift person -svend.
    http://www.festbogen.dk/festleksikon/Pebersvend kopiér

Hvor stammer udtrykkene "pebermø" og "pebersvend" fra?

I såkaldt gamle dage, da var en pebersvend bestyrerer for hanseaternes handel, der som vigtigste vare havde peber. Det var et særdeles ansvarsfuldt og tidkrævende job, som derfor overvejende blev tildelt ældre, ugifte mænd. Heraf opstod ordets nuværende betydning: en ugift mand i den giftefærdige alder.

Betegnelsen pebermø er efterfølgende blevet den almindelige betegnelse for en ældre, ugift kvinde.

Så der kommer peber fra. Men kanel kan man ikke finde oprindelsen til da det er en forholdsvis ny jysk tradition smiley

Der er også karry når man er 40 og ugift. Haha

• #10   19. jun 2011
    0menat ! - Tja jeg har så først hørt den på fyn smiley så det kan lige så vel være fynboerne der har taget den med til jylland smiley

I sønderjylland vil vi hellere putte kanel og peber i maden end på hinanden smiley

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 747
    #11   19. jun 2011 Tja, Det er en mærkelig tradition, men det har virkelig taget overhånd idag, der bliver fyldt pulverslukkere med kanel og blæst i hovedet på folk, de bliver bundet osv. Det grænser til tortur.

Jeg har den mening at rigtige venner kan IKKE finde på at udøve den med at smide kanel/peber efter deres venner.

Jeg kan forstå den forvoksede peberbøsse, og måske nogle andre ting der relaterer til kanel/peber, men jeg kunne aldrig finde på at udøve det mod mine venner.

Hvis man har sådan nogle venner, hvad skal man så med fjender ?? smiley

• #12   19. jun 2011 Brian - Jeg har så heller aldrig oplevet nogen har gjort det med en pulverslukker smiley

Hos os er pulverslukkere kun fyldt med pulvere og hænger på væggen og forhåbenligt aldrig skal bruges

• #13   19. jun 2011 Har set en video (fra Jylland) herinde hvor de havde sat en slange og rør på en luft beholder og fyldt slange og rørmed kanel. Og derefter sprøjtet personen til. Virker enormt barnligt. Og ja. På grænsen til mobning

• #14   19. jun 2011 syntes også det har taget overhånd. nogen går jo helt over gevind

• #15   19. jun 2011 Vi bruger sku altid pulverslukkere til kanel..

• Booty aKa Midde J
    Booty aKa Midde J Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 6
    #16   19. jun 2011 hmmm tja overhånd hø hø...

jeg er fra det sønderjyske og her gives der gas når de forskellige fylder de gyldne 25 og el. 30.

min kæreste fyldte 25 i år..

han blev iført en "mankini" sådan en borat havde på...
    så blev han hejst op med rendegraver, tilsprøjtet med melasse (meget klistret stads) og derefter pustet til med kanel smiley

• #17   19. jun 2011 Jeg fik sku også med pulverslukkeren her i sidste md da jeg fik kanel, syntes sku også det var en yand for meget, smiley

• #18   19. jun 2011 Jeg har ikke venner der kunne finde på at gøre det med pulver slukker og andre lede ting, og tror ikke de kunne finde på at gøre det overhovedet, jeg kan gå helt amok over sådan noget, men sådan er det vel altid når det går udover en selv.. smiley Jeg er ikke typen der kan lide at være sådan mod andre, og så går amok fordi de gør det mod mig..

Jeg er typen, der godt kan grine af at andre gør det ved andre, men jeg blander mig ikke, for jeg vil ikke have at folk gør det ved mig..

• #19   20. jun 2011 Puha det har jeg slet ikke lyst til.

Jeg har en ide om at hvis jeg gemmer fra alle 14 dage før og 14 dage efter min fødselsdag så sker der mig ikke noget.
    Men det bare en tanke.

Men jeg må forberede mig... Der er snart kun ½ tilbage :-).

• Brian D
    Brian D Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 747
    #20   21. jun 2011 J/L >> eller find dig nogle bedre venner smiley

• #21   21. jun 2011 Jeg tager gerne imod begge dele.

• #22   21. jun 2011 Omgivet - Du er jo tilsyneladende klar over at du er "Omgivet af idioter" smiley

• #23   21. jun 2011 Brian D

Hehe det kunne jeg selvfølgelig også.

• Dorthe J
    Dorthe J Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 1 Svar: 2
    #24   21. mar 2017 Ja vi er vist lidt slemme i Jylland.. Kender 4 brødre der ALTID er onde mod hinanden når det gælder peber eller kanel.. De får en kjole på, blir hejst op i luften over sprøjtet med vand, dog ikke melasse, og så ellers bare Peber eller hvad det nu er.. smiley smiley

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #25   18. okt 2017 Hej. Jeg bliver 30 til nœste år og jeg er handicappet og kan ikke blive gift (mister mange tusinde kroner) hvis jeg går hen og bliver gift. Så hvordan er reglerne her? Er det bare at gå hen og blive forlovet for at undgå pebermø? Hilsen den der bliver 30 til næste år (Kenneth Hansen) Løkken i Nordjylland

Kommentér på:
Kanel 25år peber 30år

Annonce