{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.871 visninger | Oprettet:

Ungarbejders løn - HK? {{forumTopicSubject}}

Hvad skal en ungarbejder have i timen, ved HK?
Og hvad er søndags tillægget?

- står i en bager, men har kun fået min løn, for 31 timer (tror jeg nok, hvor imod jeg har arbejdet 61.)

Lønen er allerede forsinket - lønen udbetales hver 14 dag..

Er der nogen tænkelig måde, at det kan lade sig gøre? eller har de taget røven på os, eller noget?? Jeg forstår det ikke helt, eftersom det er første arbejde..

ved det er dårligt forklaret, og svært at forstå.. Men altså smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ungarbejders løn - HK?
  • #1   15. aug 2010 minste lønnen er 63kr. Tillæg er 24kr om søndagen og 20 om lørdagen mener jeg nok smiley KOster 50kr om månede og være medlem smiley

• #2   15. aug 2010 Når man er under 18??

• #3   15. aug 2010 Mener ellers jeg har fået afvide der kun er tillæg på 20.- søndag?
    eller er det bare mig der er et bonghovede? og ikke kan huske en skid? smiley

• #4   15. aug 2010 Du får tillæg både lørdag og søndag smiley Du får 11kr i tillæg hvis du bliver kaldt på vagten uden og skulle gør jeg ihvertfald smiley og er under 18 smiley

• #5   15. aug 2010 Fandt det lige på HK
    men der står desværre intet om hvad jeg får i tillæg.
    det er 59.15 i timeløn. de mangler bare at udbetale så mange penge :s

• #6   15. aug 2010 Har du taget højde for arbejdes bidrag og eventuelt skatte fradrag ?

• #7   15. aug 2010 Tag til din chef. Han/Hun der udbetaler din løn Hvis ikke de gør det Må du gå til fagforeningen smiley halvdelen af din løn der mangler jo.

Men prøv lige og tjek din lønseld kan være du har betalt skat det 55% de tar smiley

• #8   15. aug 2010 Jeg har frikort?

• #9   15. aug 2010 det er ikke altid de har fået det gjort rigtigt smiley det er derfor man altid tjekker det inde på skat.dk når man får arbejde smiley

• #10   15. aug 2010 Kan være din arbejde ikke har modtaget det smiley har jeg oplevet før. Hvis du har fået din løn seld så kig lige på den

• #11   15. aug 2010 Hvorfor kigger du ikke på din ansættelses kontrakt og/eller ringer til din arbejdsgiver og spørger, hvorfor du kun har fået for 31 timer og ikke 61, samtidig kan du jo spørge, hvad tillægget er. Og føler du dig stadig snydt, så ringer du til HK i morgen og spørger.

• #12   15. aug 2010 Nikolai : overenskomst?
    DFD : har ikke modtaget nogen lønsedl :-S

• #13   15. aug 2010 Jegelskerdig T
    Så med og lav forum til du har fået sådan en smiley

• #14   15. aug 2010 Nicolai - der står ikke i min ansættelseskontrakt, hvor meget jeg tjener?
    Min mor vil ikke ringe idag , fordi det er søndag. :-S

og imorgen har hun ikke tid, jeg får stres!

• #15   15. aug 2010 Det hele står vel i den kontrakt du har skrevet under på..

• #16   15. aug 2010 Casper : hvad skal jeg tjekke på skat.dk?

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.174
    #17   15. aug 2010 Fordi du har et frikort, skal du stadig betale arbejdsmarkedsbidrag osv. Tillæg er forskellig fra sted til sted, da der kan laves skriftlige aftaler. Hvor jeg arbejder, har de det de kalder "Frivilligt merarbejde" - eller bare overarbejde. Skriver man under, modtager man ikke en klink i tillæg. Derfor jeg aldrig har overarbejde smiley

Det med at du har fået for lidt i løn lyder nu mærkeligt. Hun har forhåbentlig en revisor til at lave det for hende, eller i hvert fald samarbejde. Er noget du skal snakke med din chef om smiley

• #18   15. aug 2010 Hvad vil det sige - overenskomst?

Henning - somsagt, der står ikke i min ansættelseskontrakt, hvor meget min timeløn er på, derfor prøver jeg at finde ud af det nu, eftersom der mnagler rimlig mange penge...

• #19   15. aug 2010 Det skal sku stå nedskrevet på et stykke papir hvad du skal have i timen, og underskrevet af arbejdsgiver... Right mister HK-mand?

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#20   15. aug 2010 Overenskomst er jo en guidelinje for din arbejdsplads, visse regler som de skal følge.

Det er sgu en mærkelig kontrakt du har hvis der ikke står hvad du får i løn da.

• #21   15. aug 2010 Hvad er arbejdsmarkedsbidrag? Hehe smiley

Er rimlig sikker på at jeg får 20, i tillæg.

Og jeg får også for overarbejde, for jeg skriver selv mine timer ind. smiley

Atlså,de ordner selv lønen ?

• #22   15. aug 2010 Jeg aner ikke hvordan og hvorledes, eftersom det er mit første job,
    men nej, der står ikke hvad jeg får i min ansættelseskontrakt :-S?

• #23   15. aug 2010 Der SKAL stå timeløn eller hvad du får i måneden og hvor mange timer du skal arbejde. hvis der ikke gør det, så er din kontrakt ugyldig!

Hvad er en overenskomst

En overenskomst er en aftale mellem dig som lønmodtager og din arbejdsgiver, som forhandles af din faglige organisation. Din faglige organisation sikrer aftalens gyldighed, sanktionsmulighederne og støtte i udarbejdelsen af aftalen.

En overenskomst er et redskab, der er med til at sikre, at du som lønmodtager opnår de rettigheder i din ansættelse, som ansatte i tilsvarende job har. På den måde fungerer overenskomsterne som et solidarisk fællesskab for individualister, der ønsker at sikre sine rettigheder for sig selv og andre.

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#24   15. aug 2010 Fordi du skriver dine timer ned selv, er det jo ikke ens betydende med at du får det tillæg du skal have for overarbejde, har du tjekket det?

Jamen hvad det er? Måske kan HK manden svare på det, men det er i hvert fald 8 procent smiley

• #25   15. aug 2010 Arbejdsmarkedsbidrag
    Arbejdsmarkedsbidrag er en skat, som alle lønmodtagere og selvstændige skal betale til staten. Bidraget er på 8 procent af løn og feriepenge eller overskud af din virksomhed. Din arbejdsgiver trækker bidraget fra, hver gang han udbetaler løn til dig. Bidraget går til statens udgifter på arbejdsmarkedet, fx dækning af dagpenge, efteruddannelse og orlov

Prøv at læse mere her:
    (link fjernet)

Men få ringet i morgen og bed om en ny ansættelses kontrakt, hvor der står din TIMELØN eller MÅNEDSLØN og hvor mange timer du skal arbejde. Og dit Tillæg, for både lørdag og søndag. Og du SKAL gøre det, for din kontrakt er pt ugyldig og i sidste ende er det dig der bliver taberen. Eftersom du ikke har noget på skrift og ikke kan bevise hvor meget du tjener.

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#26   15. aug 2010 Skal ikke kunne sige hvad du laver i den bagerbutik da, men det er ikke alle der har ret til en arbejdskontrakt. Måske er det bare noget mundligt aftalt som din chef har skrevet ned til dig?

• #27   15. aug 2010 så jeg skal betale (8%)? hver månede? eller hver gang jeg modtager løn??

Jeg er sikker på at de tager de timer jeg arbejder ekstra med - eftersom de sagde at jeg skulle huske at skrive en time ekstra på, i bogen, jeg skulle jo ikke arbejde gratis!

så som jeg forstår det, så gør jeg?

Jamen, imn kontrakt står der jeg arbejder 10 timer om ugen, men intet om hvad jeg tjener?

• #28   15. aug 2010 Man har jo ret til en kontrakt, hvis man arbejder mere end 8 timer om ugen??

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#29   15. aug 2010 At du skriver en time mere i bogen, giver dig jo bare din normale løn. Man skal jo have et tillæg for at arbejde over. Skal ikke kunne sige hvad det er i dit tilfælde, men jeg får 35 kroner per time jeg arbejder over. Overskrider det 3 timer er det 53 kr.

Nope. Ikke alle har krav på arbejdskontrakt. Det er noget misforstået bøvl. Kommer helt an på hvad dit job går ud på.

• #30   15. aug 2010 Hvornår har du krav på en kontrakt?
    Du har krav på en ansættelseskontrakt efter en måneds ansættelse, hvis du arbejder mindst otte timer om ugen i gennemsnit. Husk at dine forældre skal skrive kontrakten under, hvis du er under 18.

Hmm, Tja, jeg får vel bare en time ekstra hvis jeg arbejder mere..
    måske fordi det var frivilligt? har virkelig ingen anelse.

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#31   15. aug 2010 Igen noget du ikke har på det rene. Du kan sagtnes være under 18 også eksempelvis være funktionær stillet. Kommer selvfølgelig an på din jobbeskrivelse, men ikke alle funktionære har krav på arbejdskontrakt. At langt de fleste firmaer/selskaber what ever vælger at gøre det for at stille den arbejdende bedre er noget andet.

Indenfor visse håndværker fag er det heller ikke påtvunget.
    Har lige kørt en sag om massere af "elever" blandt andet inden for elektrickerfaget som blev afskediget. De havde dog ikke nogen kontrakt, så teknisk set var de bare billige arbejdsmænd (og ikke elever) som blev fyret. Og der var intet at stille op. Hvis arbejdsgiveren er snu og har mulighed for det kan det sagtens lade sig gøre at sno sig udenom en arbejdskontrakt

• #32   15. aug 2010 Tjaa.. jeg ved ikke andet end hvad jeg kan læse mig til...
    er egentlig ogs ligeglad, jeg vil bare have de fucking penge!!!!!!

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#33   15. aug 2010 Jegelskerdig T: Og ja, ved godt at der på fagforeningernes hjemmeside står man SKAL have kontrakt. Men det er altså i visse tilfælde ikke rigtigt ifølge dansk lovgivning, som i sidste ende er højere stillet end fagforeningen

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#34   15. aug 2010 Læs jura. Så kan det være dit indblik bliver bedre smiley
    Men selvfølgelig skal man have penge for de arbejdstimer man ligger i. Og det må du jo bare tage op med din chef!

• #35   15. aug 2010 Det skal jeg nok smiley
    Tak for hjælpen alle! selvom jeg ikke rigtig forstår det :-S

• #36   15. aug 2010 Læste lige - at i kontrakten står der overenskomst HK, har det noget at sige?

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#37   15. aug 2010 ja det gør det bestemt. Så kan du gå ind og finde netop den overenskomst som du hører under, så kan du også se hvilke regler der gælder for dig og din arbejdsgiver smiley

• #38   15. aug 2010 Hvor længe har du været ansat?
    De fleste steder kører lønnen fra den 20-den 20 ergo, det resterne kan komme på din næste løn.

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#39   15. aug 2010 The Only O siger vel noget, havde jeg ikke tænkt over. Hvis du er kommet ind midt i en lønperiode går de resterende timer "du ikke har fået for" bare over på din næste løn.

• #40   15. aug 2010 Rasmus . hvordan det?

The Only O
    siden den 4/7. også når de udbetaler løn hbver 14 dag?

• #41   15. aug 2010 Jegelskerdig T:
    Jeg har desværre ikke styr på hvordan og hvorledes det er med 14 dags lønnet, da jeg kun har lavet løn sedler for månedes lønnede, men jeg ved, at nogle steder, er lønnen "bagud betalt" og løn perioden skæv, så ofte får man lidt i første lønnen, samt der er steder der ikke udbetaler over arbejds timer med det samme.
    Det kommer meget an på, hvilket aftale du har. Nogle steder vil de også have du holder fri, i stedet for at få pengene udbetalt.

• #42   15. aug 2010 Tjaa... har også spurt mor, om hun ikke bare betaler resten, ved næste lønning.. men åbenbart ikke - alså det kan stadig ikke gå op..

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#43   15. aug 2010 Nu er det en mærkelig fagforening du ligger under. HK siger selv på deres hjemmeside at du ikke kan hente en specifik hjemmeside ned da de har mange forskellige?! Er de for dovne eller hvad? Men gå ind på HK.dk og zap rundt under job & løn osv. Så finder du mange svar.

Hvis du er 14 dages lønnet et det mest normale at man får løn for de forgange 14 dage. Så din løn passer højest sandsynlig med det du har fået udbetalt. Du er kommet skævt ind i en lønperiode. Derfor der ikke er blevet udbetalt for alle de timer du sammenlagt har arbejdet

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#44   15. aug 2010 En Specifik overenskomst ned*

• #45   15. aug 2010 Jamen, om jeg så har fået half and half, kommer det ikke til at passe ved næste lønning.

-det er dem der har været ude og rejse, og ikke har kunnet få lavet det. hvilket vi andre har sku betale under!! og det er ikke specielt fedt, eftersom jeg står med en hund skadet! med ugentlig dyrelæge besøg, for at skulle skifte = penge! operationen = 5.000 kroner! og jeg har pt. kun fået udbetalt 2.000 (tror jeg) og med ny mobil bestilt - 1.500, nyt tøj 1.800 Og alle udgifterne for Nala. også ikke få udbetalt sin løn korrekt/til tiden er så frustrerende!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fandt det inde på HK tidligere hvor der stod, at i en bager til ekspedition, under 18 Ved HK var timen 59.15 kr!

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#46   15. aug 2010 Hva ved du om at det kan komme til at passe når du ikke har set din næste løn?

Jøsses. Vent til du flytter hjemmefra. Så vil du forstå hvordan det er at sidde i saksen. Det kaldes prioritering. Man kan ikke altid få det hele hvis midlerne ikke er til det.

• #47   15. aug 2010 det var et eler andet fagforeningen sagde....

Ja, meget muligt at det handler om at prioritere, men da vi købte nyt tøj, og ny mobil, havde vi ikke lige regnet med en uventet dyrelæge regning, vel?

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#48   15. aug 2010 Ligeså vel som tøj og mobil går ind under diverse i et budget, så skal man regne med uforudsete regninger. Ellers er det ikke ansvarligt at have dyr. Derudover er hunden vel forsikret? Min holdning

Fagforeningen har ikke altid ret. Altså hvis du er kommet skævt ind i en løn periode og kun har fået for halvdelen af dine timer, jamen så får du da selvfølgelig for de resterende timer næste løn.. Kan ikke rigtig se hvorfor det ikke skulle passe?
    Med mindre din arbejdsgiver bevidst prøver at snyde dig

• #49   15. aug 2010 Nu er jeg jo så kun 16, så nej det er ikke - diverse på mit budget smiley

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#50   15. aug 2010 Hvis det er DIN hund, jamen så er det sgu uansvarligt ikke at tage højde for sådan noget. Man kan jo ikke regne med at have en hund som aldrig bliver syg smiley

• #51   15. aug 2010 Nu skal du nok lige overveje, at jeg har en MOR OG FAR, ikke smiley

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#52   15. aug 2010 Hvis du har en mor og far, hvorfor så brokke sig over at du ikke har fået nok i løn til at betale blandt andet en dyrlægeregning. Så kan de vel betale smiley

• #53   15. aug 2010 Hvad er det som ikke kommer til at passe næste gang?

Du får jo bare det ekstra næste gang.

Der er jo mange firmaer, hvis løndamer har været på ferie, hvor man så kun får udbetalt almindelig løn, resten i form af overarbejde og rest timer (dem som du nåede at tjene inden de tog på ferie) bliver udbetalt ved næste løn.

Og lige noget helt andet. Da jeg var 16 år, havde jeg ikke råd til at knalde 1800+1500 af på tøj og mobil, samtidig med at jeg havde hund. Du er nødt til at lægge penge til side til uforudsete regninger og KUN bruge hvad der står på din konto og ikke hvad du forventer der kommer til at stå.

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#54   15. aug 2010 Præcis!

• #55   15. aug 2010 Nicolai - JEg gentager - Så er det godt jeg har mor og far til dyrlæge regningen, ikke smiley

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#57   15. aug 2010 "det er dem der har været ude og rejse, og ikke har kunnet få lavet det. hvilket vi andre har sku betale under!! og det er ikke specielt fedt, eftersom jeg står med en hund skadet! med ugentlig dyrelæge besøg, for at skulle skifte = penge! operationen = 5.000 kroner! og jeg har pt. kun fået udbetalt 2.000 (tror jeg) og med ny mobil bestilt - 1.500, nyt tøj 1.800 Og alle udgifterne for Nala. også ikke få udbetalt sin løn korrekt/til tiden er så frustrerende!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Stop bitching hvis de alligvel betaler smiley
    Sgu folk der har set værre økonomiske problemer, end ikke at kunne få det til at hænge sammen fordi man har købt ny telefon og tøj!

• #58   15. aug 2010 De betaler jo så heller ikke, vel ;-)?

• #59   15. aug 2010 Jegelskerdig T
    Skrevet: 15-08-2010 19:46:29

Nicolai - JEg gentager - Så er det godt jeg har mor og far til dyrlæge regningen, ikke smiley

Jegelskerdig T
    Skrevet: 15-08-2010 20:03:34

De betaler jo så heller ikke, vel ;-)?

Hvad skal de 2 ting så betyde??

Og undskyld mig, men lige nu er du ved at blive pænt irriterende at høre på. Vi forsøger at hjælpe dig, men pludselig begynder du at blive en møgunge. Og hvis det er tilfældet, så kan du sgu stikke den hjælp vi har givet dig skråt op, der hvor solen ikke skinner unge dame!

• #60   15. aug 2010 Det skal betyde at de lægger ud nu, men jeg skal betale tilbage

• Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

#61   16. aug 2010 Jeg vil råde dig til i fremtiden at ligger penge fra til uforudsete regninger, derudover købe en forsikring til din hund. Så havde du sparet halvdelen af den operation.. Et par vise ord fra hundeejer til hundeejer smiley

• #62   19. aug 2010 Vi har en sygeforsikring til min hund, og halvdelen ER sparet væk!

vi fandt ud af, at det var fordi frikortet ikke var blevet aktiveret, så jeg får 2.816.- ekstra ved næste lønning.

• #63   19. aug 2010 Det var godt i fandt ud af hvorfor det var smiley
    Og super du lige skrev en opdatering smiley

• #64   19. aug 2010 Ja, det super godt! smiley
    - kunne jo være andre skulle stå i samme problem, smiley

• #65   19. aug 2010 Nemlig smiley

Kommentér på:
Ungarbejders løn - HK?

Annonce