{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.673 visninger | Oprettet:

Skifte vand i bowle? {{forumTopicSubject}}

Hej baboom.
Min søster har en bowle med nogle små fisk i, det er ikke særlig rent vandet, så jeg vil skifte det(hun er på ferie). Men hvordan gøres dette? havde tænkt at tage en pose og putte fiskene op i sammen med noget af deres gamle vand og derefter tømme resten i bowlen og gøre den rent, også putte rent vand i og slippe dem løs med det gamle vand.
Eller er der en anden måde ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skifte vand i bowle?
  • #1   5. aug 2010 Okay tak, de er MEGET små smiley

• #2   5. aug 2010 Hej Jonas.. For det første.. JA det er slet ikke iorden at holde fisk i en bowle.. Men lad nu det ligge..

Du må ENDELIG ikke skifte ALT vand og rengøre det hele.. For i et akvarie er der også gode bakterier som skal bevares.. Når man først starter et akvarie op skal der gå ca. 2 uger før denne bakterie kultur er dannet og man sætter fisk i.. Normalt har man en lille klokke med en slange på som man kan suge vandet op med.. Klokken gør at man kan rode rundt i bunden uden at sten ryger med op og dermed tage de mange madrester og lort der ligger imellem dem.. Hvis det er et slemt tilfælde vil jeg tage fiskene op imens rensningen står på og så rode stenene godt igennem og så suge ca. ½ vand ud.. og så gentage det en uges tid senere..

Normalt vil jeg sige at du bør skifte en tredjedel af vandet og rense en trejdedel af bunden hver anden uge.. Men kommer selvfølgelig an på hvilke fisk og hvad filtersystem der er i.. Går næsten udfra hun intet filter har ?..

Ved godt at hun er en tøs og de synes det er total sødt med bowler.. men vil nu anbefale hende at få fat på et 54 liters som minimum.. Hun får meget mere ud af fiskene..

Utroligt som jeg hjælper dig i dag hva ? smiley

• #3   5. aug 2010 Lars S.. Nej tværtimod da !.. I et mindre akvarie er der ikke så stor "buffer" til at holde værdierne lige.. Det har nemmere ved at gå galt end et stort akvarie.. derfor er vandskift vigtige.. specielt når der ikke er nogen pumpe og i en bowle hvor overfladearealet hvor ilten trækker ned er meget lille i forhold til antal liter..

• #4   5. aug 2010 Rene J:
    Ved godt at bowler ikke er gode, det er skam også sagt til hende smiley men ja hun syntes jo det er super sødt med sådan en lille bowle :s

Det jeg gjorde var at tage fiskene i en pose med ca 1-2 liter vand fra akvariet. Så tog jeg en si og kørte akvarievandet igennem, samt rensede sten osv. Jeg hældte ca 1/3 af akvarie vandet ud og resten kom tilbage i, også 1/3 nyt vand. Men syntes dog ikke det er så rent igen vandet.

Hun har ingen filter system i, der er kun en 3-4 planter.

• #5   5. aug 2010 En bowle er typisk meget lille. Jeg ser dem nærmest aldrig på mere end 10l. et akvarie med den volumen bliver meget hurtigt fyldt med affaldstoffer(nitrit/nitrat) fra fisk foder og døde plantedele, meget hurtigere end et akvarie over 100l og derfor er det vigtigt at have vandskift ofte. Vil sige det optimale ville være at tage 1l af hver anden dag og så slamsuge bunden en gang om ugen. Men man kan nok nøjes med bare at tage llidt vand af 2 gange i ugen for at holde det tip top.. Det er lidt svært at svare på når man ikke ved præcis hvad størelse bowlen er og hvilke og hvor mange fisk der går i den!

Men godt du fik skiftet vandet for fiskene kan nemlig dø af det hvis vandet går for længe, specielt uden filter:)

• #6   5. aug 2010 Jeg takker for alle jeres gode svar smiley

Katja, Der er en 4-5 fisk på måske 1cm i længden deri, jeg aner ikke hvilken art eller noget. jeg tror at bowlen er på omkring de 10 liter.

• #7   5. aug 2010 Okay så burde det lige kunne gå, men ja i hvert fald vandskift på 2-3l et par gange i ugen:)

Kommentér på:
Skifte vand i bowle?

Annonce