Biblen om børneopdragelse, {{forumTopicSubject}}
En tugtende stok
Holdningen til pædagogik er, som man kunne forvente af en bog skrevet i bronzealderen: Tørre tæv - jo flere, jo bedre. Forældrene skal tæve deres børn med en stok. Stokken er et øvrighedssymbol, ligesom kongens scepter — på hebraisk bruges samme ord, shêbet, om begge dele. Pryglestokken / scepteret bruges flittigt:
Ordsprog. 13,24 Den, der sparer på stokken, hader sin søn, den, der elsker sin søn, tugter ham i tide.
Ordsprog. 29,15 Stok og retledning giver visdom, men en uopdragen dreng gør sin mor skam.
Ordsprog. 22,15 Dumhed er bundet til den unge mands hjerte, en tugtende stok kan drive den ud af ham.
Hvis ikke barnet kan forstå en gang tæv, så kan han få øjet hakket ud af rovfugle.
Ordsprog. 30,17 Øjet på den, der spotter sin far og lader hånt om lydighed mod sin mor, skal ravnene i dalen hakke ud, ørnene skal æde det.
Ordsprogenes bog er dog i den milde afdeling - den del, hvor man ikke tilsigter at slå børnene ihjel - Ja rent faktisk skal børnene netop tæves for at undgå døden:
Ordsprog. 23,13 Forhold ikke drengen tugtelse; når du slår ham med stokken, undgår han døden.
Ordsprog. 23,14 Nok slår du ham med stokken, men du redder hans liv fra dødsriget.
Ordsprog. 19,18 Opdrag din søn, mens der er håb, tilsigt ikke at slå ham ihjel!
Ordsprog. 4,1 Lyt, sønner, til en fars formaning, lyt for at få indsigt,
Ordsprog. 4,2 for jeg giver jer en god lærdom, svigt ikke min belæring!
Ordsprog. 4,3 For jeg var min fars søn, og min mors allerkæreste;
Ordsprog. 4,4 han gav mig denne belæring: Dit hjerte skal holde fast ved mine ord, hold mine bud, så skal du leve.
Lad os slutte med dagens tilbud. En stok til afstraffelse af børn - med påtrykte bibelvers, så man lettere kan banke bibelversene ind i kroppen på de små lømler. Stokken kan købes på denne kristne hjemmeside, og nej: Hjemmesiden er ikke en parodi.
dec 2009
Følger: 29 Følgere: 31 Fotoprofiler: 1 Emner: 225 Svar: 4.081
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 241
"Stokken" er i så fald reprimander og skældud :o)
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 21 Fotoprofiler: 1 Emner: 157 Svar: 5.459
Så kan man godt være glad for man ikke levede dengagn så
Biblen om børneopdragelse,