873 visninger
|
Oprettet:
Pels {{forumTopicSubject}}
Så I tv2's fremragende udsendelse i Operation X om minkpels?
Og hvad synes I om brug af pels? Hvad med lammeskind? Og læder?
Hvis I gik glip af operation X kan I se et par klip her, hvor I også finder et udkast til en mail I kan sende til politikere og modebutikker: (link fjernet)
Minkavlerne prøver aturligvis at vende den om, og få dyreretsaktivister til at stå i et dårligt lys, og på den måde vinde folks sympati.
Håber vi kan få en fornuftig debat igang, vil også meget gerne høre fra dem, der er fortalere for pels.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 697
jul 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 88
Det er altid godt at høre flere sider af samme sag, selvom jeg ikke har meget tilovers for dem;)
jul 2007
Er du da for pels?
jan 2008
Følger: 1 Emner: 21 Svar: 298
Men det kræver så også at dyret har haft gode levevilkår,og er aflivet humant.
Det andet er svineri af værste kaliber.
jul 2007
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 10
Hvis du spiser frilandskød,. er du sikker på dyrene har haft et godt liv, inden de er blevet slagtet, hvorimod en mink er i små bure, og ikke har noget som helst der kommer i nærheden af den måde de lever på.
Jeg er 100% IMOD pels!
jan 2008
Et dyr dræbes oftes pga kødet, ikke blot for sjovt. Og hvis man alligevel slagter en ko feks. for at bruge kødet, så kan man ligeså godt udnytte resten af den også
jul 2007
jul 2007
jul 2007
jul 2007
jul 2007
jul 2007
jul 2007
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Fotoprofiler: 1 Emner: 72 Svar: 702
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Fotoprofiler: 1 Emner: 72 Svar: 702
jul 2007
jul 2007
jan 2008
For at få deres kød, skal dyret dræbes, er dyret først dræbt, humant, er der ingen grund til at resten af dyret går til spilde.
Og nu er vi nogle der nyder kød - At du har valgt det fra er dit valg, men du skal ikke sige at vi der spiser kød er onde.
Selv får jeg alt mit kød fra mine forældres dyr. De opdrætter kødkvæg, dyrene har det supert der, de er ude hele året, har et "skur" de kan gå ind i, hvilket sjældent benyttes, de har frisk græs, frisk vand og får hø + kraftfoder efter behov.
Hønsene er fritgående = de får lov til at gå på 2 tønder land.
Grisene kommer ud om sommeren, om vinteren går de i en stor stald (4 grise) de får grønt og andet foder
Dyrene skydes hjemme på folden for at undgå stress ved kørsel
jul 2007
Respekterer hvis folk aktivt har taget et valg om, at de vil spise kød, men tror mange gør det, fordi det bare er normen, og aldrig tænker mere over det:) Og da f.eks. udsendelsen i går kom bag på mange, synes jeg stadig, der er brug for oplysning på områder som det, så folk har et grundlag at vurdere på, om det er noget, de vil støtte:)
jan 2008
Og hvis eks. mink har haft et naturligt liv, og de skydes (for at holde bestanden nede), så gør det vel ikke så meget om pelsen anvendes?
Jeg har ikke noget imod pels, så længe dyrene har haft et godt liv, og aflives uden stress, og humant - At blive banket ihjel med køller er ikke humant, og bør ikke støttes.
jul 2007
Hvis de skulle holde bestanden nede, og så bruge pelsen, ville de også være nødt til at fange dyrene i fælder, som de gør i USA, da pelsen ellers ville blive ødelagt, og dyr fanget i fælder lider i hvert fald også:(
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 80
De dyr er i det samme lille bur de lige kan vende sig i, hele deres liv!!
Det er så forfærdeligt! Så latterligt forfærdeligt! Jeg kan ikke forstå, at
nogen faktisk ignorerer det! Bare fordi mennesket mener de har mere ret til,
at være her end dyrene. De fleste af de avlere ser kun deres dyr som penge.
Ligesådan med køer, grise, høns og hvad der ellers lever et forfærdeligt liv,
som vi slet ikke har mulighed for, at forstille os ordenligt!
Jeg vil ikke bare sidde og sige "hvor er det synd".. Jeg gør hvad jeg kan,
for at vise andre, hvor nemt det er, at undgå, at støtte de her ting.
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 159 Svar: 4.037
Utroligt at folk kan hidse sig op, når det er dem selv der er skyld i at problemet findes. Hvor der er en køber, er der altid en sælger!!!
jan 2008
.
jul 2009
100%, men man kan starte med én eller få ting ad gangen..
Ellers er der jo meget forkert og galt alle steder..
jul 2007
Dette gølder vel også alle andre dyr, der lever i fangeskab? Er du så også vegetar?:D
jul 2009
Fordi VI har overtaget verdenen.. Det vi kan gøre for dyr i fangeskab, er at give dem et nogenlunde liv, så godt vi kan..
jul 2009
Jeg blev nysgerrig om, hvis du rejser næste år, hvor skal de hest så være?
Jeg kan ikke skrive på HG, smil.:D
jul 2007
jul 2007
maj 2009
Så du mener i din ramme alvor at man skal starte med mink avlerne? Hva med de 24 million grise der bliver opfostret i stalde i DK med et formål, SLAGTNING! Selvom antallet er meget større osv så er det måske ligemeget? Eller er det fordi de blot er hakkekød, bacon og en flæskesteg i supermarkedet, at de skal glemmes?
Så start evt hvor problemet er, ellers lad vær med at pive...
Kamille B
Jamen fortæl dog evt noget nyt? Sådan har det været de sidste 20 år, og vil os være i fremtiden. Når køberen hele tiden fokusere på prisen, så er sælgeren jo nødtil at fokusere på omkostningerne. Det er meget simpel matematik, og jeg fatter ik at folk pga en tv udsendelse skaber sig vilde.
Hvis de endelig vil ytre noget, så kunne de jo starte med at gøre en forskel. Men på lørdag er det hele glemt og alt er tilbage ved det gamle.
Det er er poptv når det er bedst. Det skaber en hurtig midlertidig stemning, men folk magter bare ik at forholde sig til fakta og daser hurtigt tilbage i deres drømmeverden!
Og nej jeg spiser kød ligesom alle andre. Det er der intet unaturligt i, men den opførsel og piske en stemning op, som der sker i disse dage, er unaturlig!
jul 2007
Mr Google <-> Søg, søg Bing !: Jeg skaber mig skam ikke pludseligt, på grund af denne udsendelse. Disse ting har jeg forholdt mig til længe, og har længe prøvet at sprede budskabet. Men jeg udnytter det da, nu når folk er ekstra opmærksomme på problemstillingen. Jeg prøver også meget tit at sætte fokus på slagtedyrs forhold, og få folk til at forholde sig til det. Min modstand imod pels bunder bestemt ikke bare i denne udsendelse. Forstår ikke helt, hvad du mener med pop-tv? Er det meste inden for underholdingsbranchen ikke pop-tv? Synes da for en gangs skyld der bliver taget fat i noget relevant, og det tror jeg også minkene synes:)
maj 2009
Jeg sagde ik det var dig der skabte dig, men læs nogle af kommentarerne i dette emne eller det andet der køre. Folk er så seje og bla bla bla... fakta er dog bare at folk ik fatter det de ser og den verden de lever i, og hellere vil leve i deres drømmeverden end at skulle forholde sig til noget.
Operation-X er pop-tv. De sætter fokus på noget ingen gider forholde sig til. Dagene efter råber og skriger alle op og på tredjedagen er alt som det plejer. Det er ligesom X-Faktor, Popstars, Talent, Vild med Dans osv... Det sker nu og her men er glemt kort tid efter...
Minkene synes ingenting. Hvis de ik skal laves til pels, så bliver de jo aldrig sat i verden. De er jo hverken fanget i naturen eller noget som helst. De er kundstigt skabt med det ene formål at levere noget varm pels, som kan varme et menneske i den kolde vintertid. Er køberen til pelser der ik, så bliver minken ik sat i verden. Igen meget simpel cyklus men det kræver man lige lægger 1+1 sammen...
jul 2007
maj 2009
Se du kunne os bare stille spørgsmålstegn ved hele den humane eksistens.
For kør, grise, heste, hunde, høns, fugle what ever er altså os vilde dyr.
Og hvis man ik kan avle dyr for at slå dem ihjel, så kan man vel heller ik avle planter med det formål at høste dem. Der driver man rovdrift på naturen og ødelægger omgivelserne og økosystemet...
Nogle gange må man bare acceptere at tingene er som de er, for ellers forsvinder du, jeg og alle andre sammen med pelsminken...
jul 2007
jul 2007
maj 2009
Det har jeg på intet tidspunkt sagt, og hvis du læser mine indlæg, så stiller jeg spørgsmålet angående grise. Der slagtes over 24 millioner grise. Det svarer næsten til 5 grise pr dansker pr år.
Hvor mange mink er det der slagtes? Det er peanuts i forhold til men alligevel er det vigtigere at tænke på de få mink, fremfor de mange grise. For grise er jo bare omvandrende bacon, hakkefars og flæskesteg ik?
jul 2007
maj 2009
Man kan jo diskutere om de har et liv... Hvis man kunne slå deres hjerne fra, så ville man jo nok forsøge det, og så ville de bare være ligesom æblerne på træerne, som vokser indtil de er modne, dvs slagteklar.
Kamille B
Hvis du ik kunne finde på at spise eller bruge noget fra et dyr, hvordan vasker du så hænder?
Mennesker er kødædere og har behov for kød. Og mennesket er jægere uden pels, og har behov for pels til at holde varmen. Sådan har det været i mange mange mange år efterhånden...
maj 2009
Vil du betale for det? Vil du betale 4 gange så meget for din hakkefars eller 5 gange så meget for din engelske bøf?
Som sagt mange gange, så er det køberen der bestemmer prisen. Og hvor der er en køber er der en sælger...
jul 2007
maj 2009
Hvilke alternativer? At smadre jorden fordi der skal overproduceres bomuld? Yes vi dropper det ene og gør det andet meget værre... What the difference? Det lyder lidt som den ide med CO2 kvoter. Man må max udlede xxx tons årligt, men man må gerne købe kvoter af andre lande som ik bruger deres. Det ændre intet, det skaber bare en flot facade...
Altså det er jo ik sundt at leve af grønt med mindre du fylder kroppen med en masse kunstige tilskud, som sjovt nok os trækkes ud af dyr...
nina P
Der er noget du vist har misforstået. Den griske person er ik ham der avler mink, men køberen der intet vil betale. Hvis du ville betale prisen for et produkt, så ville producenten os have mulighed for at leve det du ønsker. Men vil du have billig dicount crap til gratis kroner, så får du tilsvarende kvalitet og opdræt... Alt hænger sammen og det er KØBEREN der bestemmer prisen!!!
jul 2009
Så kan du skifte din lædersofa ud..
Så kan du finde dyner, som er garanteret fra dyr, der ikke blev flået levende.
På den måde.
Det lyder mere og mere som om du faktisk forsvarer mishandlingen af dyr..
jul 2007
Det kan godt være, der kan være en lile bitte smule animalsk i kosttilskud, men det er bestemt ikke lige så meget, som hvis man ikke var veganer, og så levede uden kosttilskud. Og vil mene, at det klart må være animalske biprodukter, der kommer i, hvis der altså er noget i.
Men de eneste kosttilskud man behøver som veganer er faktisk B12 og D-vitamin. Så kan man så vælge at supplere med flere. Vi mene at der er langt flere kødspisere, der er fejlernæret, end veganere:)
maj 2009
Jeg går ik ind for dyremishandling, men det er en debat og jeg opstiller bare nogle problemstillinger. Hvis man kan sige A, så kan man os sige B... Og man kan jo blive ved. Hvergang vi sidder på nettet, så bruger det strøm, som skabes ved at forurene og ødelægge dyrenes leveområder. Er det fair?
Kamille B
Vi er enige, men nu var det andet bare meget groft sat op... Fra hulemand til teknologi fænomen. Men fælles for begge er at man jager og samler. Og pels har altid været en både varm beklædningsgenstand og et trofæ.
Og ja mange kødædere er fejlernæret. Men når 95% (tallet er et gæt) af verdens befolkning er fejlernæret så er det jo ret nemt at regne ud ;D
Og herunder er endnu et bevis på hvorfor det er POP-TV. Beviset er slående...
http://baboom.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=136827
jul 2009
Det tror jeg personligt ikke.:) Desuden er mishandling lidt værre..
maj 2009
Det kommer alt sammen an på i hvilken brede du ser på problemet. Hvis der ligger et kulkraftværk eller en vindmøllepark, så dræber disse så ufattelig mange dyr og ødelægger naturen for disse. Er en fulg der skal lide fordi der pludselig var en mølle ik på samme niveau med en mink? Eller en fulg der bliver forgiftet fordi røgen blæste i en forkert retning og over til dens rede?
jul 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Fotoprofiler: 1 Emner: 32 Svar: 277
Ja, det er fint der findes økoligisk landbrug, men der findes stadig ikke økologiske slagterier.
Pels moden er grotesk, og selv om dyrene fik "ordentlige" bure, er det stadig en krænkelse på deres fri liv, dyr egner sig ikke i et bur.
Som man ser i uddsendelsen (og de klip fra kontoret) er dyrene tydligt stresset. ALLE 34 farme de var på var der misrøgte dyr.
Så skal de lige siges at alle farme var fra danmark, selvom minkfarmerne selvfølgelig prøver at rede deres egen røv..
Men bliv endelig medlem på anima.dk og bestil end helveds masse materiale!
Så for jeg også noget mere at lave.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 10
Nu er jeg jo så heldig at jeg ikke spiser pølser på havnen:)
Men godt forsøgt, grimt at modsige sig selv hele tiden.
Pels