{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.226 visninger | Oprettet:

Chuck N
Chuck N
Tilmeldt:
6. jan 2009
Følger: 1 Emner: 76 Svar: 234

Søger Hund {{forumTopicSubject}}

Hey BB

Ved godt det ikk er Hundegalleri, men gider sku ikk betale 35 kr for basis bruger derinde smiley

Men ville høre lidt erfaring

Har købt hus, og nu snakker vi om at anskaffe en hund.

Min dame kan godt lide en Samojede hund og Labrador

Jeg selv kunne godt tænke mig en Schæfer´, Men må erkende at det nok er for "stor" en hund, så den holder vi os fra.

Har ikk råd til at betale en "bondegård" for en hund,
Men gider heller ikk bare ha et gadekryds.

Så mit spørgsmål er : Hvilke hunde kan anbefales. Skal lige siges at jeg heller ikke er til små tæppetissere/Tøsehunde smiley

Nogen med nogle gode råd og erfaringer, som har været i samme situation..'


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger Hund
  • #1   20. okt 2009 jeg har en Labrador som jeg er rigtig glad for smiley
    Men du skal da overveje det smiley


  • #2   20. okt 2009 I skal gå ind og læse omkring de forskellige racer ! Nogle hunde har et større aktivitestniv. end andre ! Den skal kunne passe ind i jeres liv og i bliver MEGET afhængig ! man kan ikke forstille sig hvilken afhængighed før man prøver det !

  • #5   20. okt 2009 Hvis man skal gå ud fra de racer i begge kan lide kan jeg anbefale en gøndlandsk slædehund..men de kræver den del akktivitet..se evt min http://hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=65663

  • #8   20. okt 2009 måske du bare skulle ofre de 35 kr. til hundegalleri. dem som er oprettet der inde har som regel selv erfaring med hunde. og hvis du ikke har 35 kr til at oprette en bruger der inde skal du måske bare vente med at få en hund

  • #9   20. okt 2009 men ville anbefale en goldenretriever eller en lab..meget dejlige hunde.

  • Chuck N
    Chuck N Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 234
    #10   20. okt 2009 Hehe. kan godt lide den der med ikke at have råd til de 35...

    Det var nu bare lidt en joke. da de er betalt.. Men ville også høre fra erfaringer herinde fra, Fra folk som ikke er besat af hunde smiley hehe

    Men har fundet en samojede og labrador blandings hvalp. den er nu godt nok kær..

    Nogen der har efaring derfra?

    OG Ja har skrevet inde på Hg også smiley


  • #11   20. okt 2009 Sæt dig ind i hvad du kan tilbyde hunden. Se så hvad de forskellige racer kræver, og find der passer til jer smiley

  • #12   20. okt 2009 ok rart at høre smiley ville nok vælge en ren rase som første gangs hund, for hvis du får en med feks. 3 raser i blandning skal den opdrages på tre forskellige måder. gør det ikke nemmere at få en rar opdraget hun.

  • Chuck N
    Chuck N Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 76 Svar: 234
    #13   20. okt 2009 haha.. det er sjovt som alle siger man skal ha råd smiley ville nok ikk købe hund hvis jeg ikk havde råd.. Men tak for alle de fornuftige svar som jeg har kunne bruge smiley

    Takker


  • Maibrit G
    Maibrit G Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 390
    #14   21. okt 2009 Det handler om at finde den race, der passer ind til familiens temperament. Jeg vil anbefale Jer, at tage ud til nogle opdrættere af de hunderacer, I har i tankerne.
    - Det er iøvrigt også dejligt med en hund med stamtavle, selvom den koster lidt mere end en blanding.


  • #15   21. okt 2009 Nogle af de bedste "begynder-hunde" er faktisk Schæfer og Labrador. Vi har selv en Schæfer - en tæve på snart 7 mdr. Tæver er som regel (og kun som regel) bedre til starte med, da de ikke er så stærke ect. Så jeg vil klart anbefale jer en tæve af ovenstående racer.

    Begge racer er ekstremt lærenemme og er super gode familiehunde.

    Men det er selvfølgelig op til hver enkelt at vurdere, hvad man finder bedst. Hunden skal passe ind i familien - nytter ikke noget man anskaffer sig en Huskey og tror det er en "sofapude". Kig nøje efter, hvad racen er, dvs om det er brugshunde, jagthunde, selskabshunde ect. Og snak om, hvad der vil passe bedst ind i jeres hverdag.

    Derudover er det også vigtigt at se på om den race i har øje på kan med andre dyr, børn osv hvis det er noget i ønsker jer på et tidspunkt, eller allerede har.



  • #16   21. okt 2009 Jo de er gode begynder -hunde. Det kan jeg da sagtens sige.

  • #19   21. okt 2009 Kan kun give dig ret, Lars.

    Nogle køber en Amstaff med succes, men andre og det gælder mange har ikke sat sig ind i hvad det vil sige, at have sådan en hund. Der er altid nogle hunderacer som egner sig bedre til førstegangs køber end andre. Med det mener jeg ikke, at folk ikke kan købe sig en Amstaff, for har bestemt ingenting imod den race, men det er måske ikke det bedste udgangspunkt at starte op på.

    De kloge siger, at første hund ikke er så vellykket - eller dvs at ejeren ikke er ( hvilket jo er forståeligt når det er første gang), 2. gang har man en langt bedre hund og 3. gang er som altid lykkens gang - når man har haft hund nr 3 så er man ikke nybegynder længere og bør vide en masse om hunde, adfærd, problemadfærd, drifter ect.

    Men selvfølgelig er der undtagelser smiley


  • #21   21. okt 2009 *LOOL* ja det kan der være noget om smiley

  • Bente A
    Bente A Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Svar: 10
    #22   24. okt 2009 Nu du skriver og hvad det koster på hundegalleriet og at du ikke vil betale det store for hunden . Har du sat dig ind i hvad det koster hver mdr og have hund. Jeg bruger 500-700,- om mdr. Dertil kommer forsikring og dyrlæge.

  • #23   24. okt 2009 Gitte A - hvad bruger du så mange til penge til om mdr på at have hund? Det bruger vi i hvert fald ikke - og vores hund får kvalitetsfoder, har masser af legetøj, kommer til dyrlægen når der er brug for det osv. Men de faste udgifter kommer aldrig i nærheden af 700 kr.

    Har du mange hunde eller?


  • #24   24. okt 2009 tror også vi bruger minst 500 i gennemsnit om mdr på en hund. På foder, fiskeolie, årlig dyrlægetjek, uventet dyrlæge, legetøj, godbider, giseøre fra slagteren, liner engang imellem, kurv/tæpper, hundeposer, hundeudstillinger, hundetræning, hundeswømming, ja der er mange ting hvis man tænker over det, og med en hvalp kan man være uheldig at den ødelægger noget, det er jo også nogen udgifter der kan være med til at man bruger en del penge på hunden, kan være den koster 5000kr. det ene år og 8000kr, det næste år

  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 56
    #26   24. okt 2009 Hvis man har en stor race hund er hunde svømning noget af det bedste du kan gi din hund!!!
    Vi bruger os minimum 500,- på foder ect. - igen hvis man har en stor hund skal den ha foder til store hunde og det laver de billige mærker ikke.
    Vi har en Cane Corso og det er en fantastisk hund, som dog har et stort aktivitets niveau.


  • #28   24. okt 2009 du skulle måske blande dig i noget du ved noget om, hunde har rigtig godt af at svømme, især hvis den har noget med ryggen. Fiskeolie er godt for pels og sådan, nu har jeg ikke noget i mod at ofre noget på min hund..

  • #30   24. okt 2009 ved ikke hvad erfaring du har, er det med hunde smiley

  • #32   24. okt 2009 Ok, det er fra dyrlægen vi har det med at det er godt at svømme. Det skader i hvert fald ikke med ekstra fiskeolie tvert imod. De elsker det.

  • #34   25. okt 2009 Vandterapi (svømning) er sundt for hunde, ligesom det er ved os mennesker. Især hunde med eks. gigt, løs knæskal ect. men der er altså også en del hunde som slet ikke kan svømme - Greyhounds. Der findes mange måder at aktivere sin hund på - hvis hunden er sund og rask er en almindelig gå og løbetur nok nogle gange om dagen.

    Man skal bruge sine hunde, udnytte deres ressourcer - tror ofte at det er det der går galt når folk vælger, at få hund - de køber en sød hund, feks en dansk/svensk gårdhund eller en anden mindre hund, og så tror de at de kan gøre den til en "sofapude" - det samme ser man med gravhunde.

    Hvis folk læste lidt om racerne, feks gravhunden ville de hurtigt finde ud af, at der faktisk er en grund til at de gør meget og at de ikke er en "taskehund". Igen, brug dens naturlige egenskaber og man får en meget skønnere hund.

    Og mht fiskeolie, herunder feks lakseolie, så er det nødvendige fedtsyrer ( omega 3 og omega 6) fordi de indgår naturligt i organismens egen dannelse af immunforsvar. Men alt med måde. Mener det er 1-2 sprøjt af olien der skal kommes på dyrets foder.



  • #36   25. okt 2009 Lars* - har lige kigget ingredienserne igennem i vores hunds foder, der står intet om olier - ved ikke om ekstrakt går under den kategori, for det er det eneste som er der i, altså udover kød ect.

    Man kan sagtens anvende fiskeolie som tilskud til både hunde og katte. Det er især godt hvis dyret har hudproblemer eller pelsproblemer. Det kan være allergi, tør hud, fældning, kløe, skæl og mat pels. Min hankat havde stor gavn af det i en kort periode. Han har allergi og jeg brugte 1-2 dråber lakseolie i deres foder hver dag i ca 14 dage. Allerede efter en uge kunne jeg se forskel i pelsen. Nu er det ikke nødvendigt mere, så derfor bruger jeg det ikke, men skulle der komme en periode igen, hvor jeg finder det nødvendigt, så har jeg ingen skrupler ang det smiley


  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 56
    #37   25. okt 2009 Vi har fået af vide fra dyrlægen at fordi vores hund er i risikogruppe for at få HD så er hunde svømning noget af det bedste... så ved ikke om de 25 års erfaring du har kan bruges til ret meget...

  • #38   25. okt 2009 Nej kan heller ikke bruge det til noget, hvis man ikke er bedre vidende efter 25 år smiley

  • Bente A
    Bente A Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Svar: 10
    #39   25. okt 2009 Jeanette. Foder olie tilskud træning af hunden 2 steder.

  • #41   26. okt 2009 Der er mange muligheder for at prøve at undgå ens hund får HD - den typiske årsag til at hunde får det er fordi de bliver overfodret og samtidigt har en arveligt tilbøjelighed for at få det. Feks skal man være meget obs på balancen mellem kalk og fosfor i foderet, hvis indholdet er forkert øger det graden af HD. Det samme gør overbelastning af hvalpenes hofteled, feks glatte gulve eller vild leg.

    Der er lavet meget forskning indenfor HD og det siges at 30 % er genetisk betinget og resten er miljø.

    Desuden skal forebyggelse mod HD ske allerede mens hvalpen vokser. Godt foder er nr 1 - så hundens led ikke vokser for hurtigt. De skal aktiveres i et begrænset omfang.

    Man kan bruge hundesvømning, som en slags aktivering/motion for at skåne hundens hofter, fordi det er med til at styrke og opbygge muskelmasse. Som regel er det dog folk som ønsker at holde deres hunde i topform, feks hvis de skal eller bliver brugt til jagt, brugshunderbejde, agility eller udstilling.

    Mange bruger det også som genoptræning - fordi hundene har bedre mulighed for at bevæge den "syge" del og det giver dem lyst til at bevæge sig frit.

    Hundesvømning er optimalt, fordi det skåner knogler og led. Og selvfølgelig skal man lytte til hvad ens dyrlæge siger - men igen skal man altid være kritisk og spørge og spørge, samt opsøge ny viden. Måske der er noget andet, som er endnu bedre smiley





  • #42   26. okt 2009 Ps - Lars* New Foundlænderen har vidst gæller tror jeg hehe smiley

  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 56
    #44   26. okt 2009 Nu er det jo ikke sådan at jeg ikke ved noget om min hund!!!
    Jeg sørger for, at han for korrekt kost, aktivering, foder tilskud osv osv.
    Jeg siger bare hvad min dyrlæge har anbefalet mig, da hun bestemt ikke er enig i de 30% arvlighed som Jeanette forslår. Store hunde vil altid have større risiko for at få HD, da de jo selvfølgelig belaster deres krop anderledes end små hunde.
    Jeg siger bestemt heller ikke at hunde skal svømme hver dag, men ind imellem har de - ligesom os godt af en svømmetur.
    Har jo ligesom ikke sagt at en hund var et vanddyr, vel???
    Forskellige racer har forskellige behov!!!!!
    Læs evt. her for at "lære" noget om CC'ere: http://www.123hjemmeside.dk/del-angelo-canecorso/5837723


  • #46   26. okt 2009 Tine - skal så lige sige, at det ikke er noget jeg foreslår. Altså jeg er ikke forsker og har ikke mulighed for selv at komme frem til 30/70 % - og desuden har dyrlæger ligeså mange forskellige holdninger, som os andre. Derfor jeg skriver, at man altid skal forholde sig kritisk til tingene. Det betyder nødvendigvis ikke, at man skal være negativ, men opsøge viden andre steder end lige hos ens egen dyrlæge.

    Korrekt, at det er de større racer som får HD, normalt, som feks. Skt. Bernards, Schæfer, Rottweiler og Hønsehund. Men det betyder ikke, at små racer ikke kan få HD. Kommer an på, hvordan racer er avlet. Af mindre race kan nævnes Welsh Corgi.

    "Forskellige racer har forskellige behov!!!!!" Ja, det har jeg også skrevet længere oppe, bare på en anden måde. Brug din hunds ressourcer. De kan alle sammen noget forskelligt.

    Synes det er trist, at folk ikke kan skrive deres mening, erfaring, gode råd ect uden der skal blive en dårlig stemning. Klart at folk har forskellige holdninger, men det gode ved at debattere er da, at man netop oplever tingene anderledes - synes måske man skal prøve at være åben overfor det der bliver skrevet istedet for at tage det som dårlig kritik.

    /Jeanette


  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 56
    #47   26. okt 2009 Jeanette: Ville altså heller ikke ha det til at lyde negativt, synes bare som du selv skriver at det er træls at man ikke kan skrive sit synspunkt på hundesvømning og andre ting uden at andre latterliggører det.
    Jeg ved bestemt godt at små hunde kan få HD, mente bare (som du os skriver) at store hunde oftest får det. smiley

    Lars: Min hund er ikke en kamphund, har aldrig været det og blir det aldrig, så jeg kan ikke li se hvad den kommentar med at den bliver forbudt skulle til for!!!


  • #48   26. okt 2009 Tine - jeg tror de fleste mennesker håber de gør det bedste for deres dyr. Nu har jeg både katte og hund, og der er faktisk ikke noget jeg ikke ville gøre for dem. Hvis i føler hundesvømning hjælper på jeres hund, eller at den bare nyder svømningen, så skal i da gøre det. Men der er mange måder at forebygge feks HD på. Og det er som der er skrevet før i tråden ikke alle hunde, som svømmer. Men det er da kun positivt, hvis jeres hund og andre hunde får noget godt ud af det.

    For mig er det klart det vigtigste. Jeg har ofte måtte søge viden andre steder, fordi jeg ikke vidste hvilke "korrekte" spørgsmål jeg skulle stille min dyrlæge ( har en hankat med allergi og hudproblemer) - da jeg så fandt ud hvilke spørgsmål jeg skulle stille, blev diagnosen en helt anden. Lige pludselig vidste jeg en masse ting, som dyrlægen ikke havde nævnt.

    Det betyder ikke at det er dårlige dyrlæger - har dem stadig smiley Men nogle gange er det svært for folk, at finde ud af hvad der egentlig er bedst - for alle dyr er individer. Dyrlægerne er prof. men nogle er det i store dyr, andre i små - og det kan sagtens mærkes.

    Så det var egentlig min pointe - at det er så vigtigt selv at sørge for at finde noget info omkring sygdomme, adfærd, adfærddsproblemer ect. Fordi det er ikke altid at dyrlægerne har det rigtige svar. Mange opdrættere har meget mere viden, fordi de kun koncentrere sig om en race.

    Og ingen skal latterliggøres - synes desuden at sproget herinde på Baboom er ekstremt grimt. Bliver ofte forarget når jeg læser tråde. Sådan er det overhovedet ikke på feks. kattegalleri. Hold op alle ville blive frosset eller smidt ud. Kan ikke forstå hvorfor det er nødvendigt at skrive grimt, for at få sin meninge frem.

    Garantere at flere vil læse hvad der står, hvis det er skrevet ordentligt smiley


  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 56
    #50   26. okt 2009 Lars: Jeg skrev det med din erfaring på baggrund af den latterliggørelse du kom med da jeg skrev om hundesvømning!!! Uvidendhed er en dum ting, bare fordi en hund er en muskelhund er den bestemt ikke en kamphund. CC'eren kaldes nannydog fordi den er ekstremt go til børnefamilier og der har ikke været et eneste tilfælde af overfald med en CC'er.

    Jeanette: Jeg læser også MEGET om min hund - eller både min mand og jeg gør. Vi snakker med andre med samme race og generelt andre med hunde, fordi de som regel ved noget man ikke gør smiley
    Vi har kun prøvet hundesvøming få gange, men vores hund var glad for det og svømmede rigtig godt, han har desværre øjenproblemer og efter han er blevet opereret vil han helst ikke i vandet smiley men det kan jo være det kommer igen smiley
    Vi har købt noget kosttilskud der skulle hjælpe på led, som skulle hjælpe forebyggende mod HD og læst en del om det, så regner da ikke med at han får det smiley


  • #51   26. okt 2009 Lars* vi har været enige et langt stykke ad vejen i tråden her smiley men jeg giver dig ikke ret i at en muskelhund = en kamphund. Faktisk er der en stor forskel på det. En fransk bulldog er også en muskelhund, bare en lille race, det samme gælder Doberman, det er også en muskelhund - avlet til at se farlig ud, men med det mildeste sind.

    Til gengæld er en race, som de fleste mennesker ser som store vamsede bamser faktisk avlet til kamp - Skt. Bernards. Alle hunde kan angribe og bide - det der gør forskellen på en ikke- kamphund og en kamphund er, at man som menneske plus en fremmed hund ikke når at se advarselssignalerne i hunden ansigt, før det er for sent.

    Det er nemlig noget pjat, at kamphunde ikke advare før de går til angreb - det gør det, det går bare så stærkt at man ikke når at opfatte det.

    Desuden er nogle hunde desværre blevet avlet sådan, at de viser "forkerte" signaler. Feks. en Mops - pga dens flade hoved, store øjne og opretstående hale, kan en anden hund se det som en trussel, fordi det er alle de signaler en "alm" hund ville sende, hvis den ville advare eller angribe. Så nogle gange er det måske ikke helt uforståeligt, hvorfor nogle hunde angriber.

    Jeg har intet imod nogle hunderacer - men jeg har derimod ofte meget imod deres ejere.


  • #52   26. okt 2009 Tine - det er også rigtig godt og sundt at dele viden og erfaringer - man kan tage det med sig man kan bruge og smide resten væk smiley

    Ked af at høre, at jeres hund har øjenproblemer - håber han er i bedring. Og det kan sagtens være at får mulighed og lysten til at svømme igen.

    Det betyder heller ikke, at fordi en hund har HD at den har gener ved det. Der er mange hundeejere som får konstateret en let eller mellemgrad af HD, uden at de har opdaget nogle symptomer. Men hunde som har HD skal behandles mere skånsomt - det er selvsagt. Hvis en hund har en svær grad af HD skal den ikke slides op med masser af arbejde ect.

    Kosttilskud er nok ikke en skidt ide smiley men i kan sagtens motivere hunden uden det skaber problemer, hvis det bare er den rette form for motion. Det bedste er, at lade hunden bevæge sig frit, så den kan variere i bevægelserne. Hvis den ofte går i snor og trækker vil den få belastet sine muskler og led ensidigt.

    Men det lyder nu som om at i har helt styr på det - har du billeder af jeres hund på din profil? smiley


  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 56
    #53   26. okt 2009 Vi er tit i hundeskov med ham for at han kan løbe frit i stedet for i snor, en af mine veninder anbefalede det nemlig af samme grund som du skriver smiley
    Har ikke en billed profil, men skal se om jeg kan ligge et billede ind af ham smiley han er såå sød hehe, det synes man jo altid som hunde ejer smiley


  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Svar: 56
    #54   26. okt 2009 Så fandt jeg ud af at ligge billeder ind hehe, der skulle være nogen på min profil nu smiley

  • #55   26. okt 2009 Klog veninde du har dig *G*

    Går lige ind og ser jeres vaps med det samme smiley


Kommentér på:
Søger Hund

Annonce