445 visninger
|
Oprettet:
11. aug 2007 Følger: 14 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 108 Svar: 862
Er her en RIGTIG shiamuslim?? AKUT {{forumTopicSubject}}
Hej jeg sidder og skal lave talepapir til min fremlæggelse.
Jeg skal snakke om Kerbela. Eller Karbala.
Jeg kan læse mig frem til at det er en by, og har en stor betydning for shiamuslimer. Men kan ikke rigtig finde noget specielt om det. Hjælp.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 41 Svar: 1.344
Men ja det information hun søger omkring (hvorfor byen er speciel/har betydning) står på den pågældende side. Man skal selvfølgelig kunne lægge to og to sammen og forstå det man læser.
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 79 Svar: 257
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 108 Svar: 862
Jeg har søgt på Karbala og kerbela, og hvad er kerbela osv.
Jeg synes bare ikke jeg har fundet noget jeg har kunne bruge.
Ligeledes har jeg søgt danske sider.
Jeg bryder mig ikke om at skulle nedgøres på den måde, uden at i har videre information om min tidligere søgen.
okt 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 818
aug 2007
Nettet er jo gigantisk meget større end den forsvindende lille andel danske-domæner. At filtrere sin søgning så ekstremt meget er jo ens egen fejl.
Men simple søgningsspørgsmål er desværre lidt for typiske på Baboom. Især de åbentlyse lige-til-højre-foden søgninger
aug 2007
Og de sider jeg har brugt har jeg ikke kunne bruge meget af.
Det er fint hvis niveauet passer til dig dr. perle, men det er nødvendigvis ikke det niveau jeg skal bruge.
Det marteriale jeg har fundet har jeg ikke kunne bruge. Det er ikke dybdegående nok, og jeg synes ikke at detaljerne er ligetil.
Men flot når nu du kan! - men derfor synes jeg stadig ikke at du behøver virke nedladen. Du burde være for gammel til det pjat.
apr 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 86 Svar: 937
hvor mange muslimer kommer til pilgrimsfærd til Mekka som er en af islam 5 søljer ?
hvis du ville vide mere om islam er du velkommen til at skrive ; Men ved nu mest og sunni
apr 2009
Shia-muslimernes martyrer
Ali blev først kalif nummer fire, og han blev hurtigt dræbt. Senere prøvede Alis søn Hussein at blive kalif. Men i 680 blev han myrdet i byen Kerbala med alle sine mænd. Kerbala er en hellig by for shia-muslimer, fordi en af deres helte døde her.
Hvert år mindes Husseins død på ashura, den 10. dag i måneden muharram. Drenge og mænd går i optog og pisker sig selv eller skærer sig til blods og lider som Hussein gjorde. Mange andre af shia-islams religiøse ledere er blevet dræbt og bliver hyldet som martyrer.
apr 2009
Så søg under Slaget ved Kerbala , det var det mange martyrer døet under slaget
aug 2007
Karbala er en gammel muslimsk by på linie ned Medina, Mekka m.fl. Talmanden har ret - byen betydning stammer fra Battle of Karbala.
apr 2009
Har altid ret
Hahah
aug 2007
Sunni og shia muslimer, og pilgrimsfærden har jeg styr på
Men tak
aug 2007
apr 2009
aug 2007
Nej, men jeg undlod komme med den nemme og pædagogiske forklaring på hvorfor Karbala er en hellig by. Især for Shia-muslimer
apr 2009
hvor har du det tal fra ?
aug 2007
apr 2009
Og hans søn i 661
apr 2009
har prøvet at google lidt for at hjælpe dig .
Selvom det ikke lyder helt nemt
http://www.islamstudie.dk/islam_retninger.shia.htm
Der står noget om Ali og hussein
apr 2009
Med 72 tapre soldater havde Hussein den frækhed at stille op mod en kæmpehær ledet af Mekkas kalif, og resultatet var rimeligt forudsigeligt. Hussein led martyrdøden, men selv den dag i dag regnes han hos shiitterne som den største af alle, hvilket alle, der har været i Iran under sørgemåneden Moharram, kan bevidne. Ali og Hussein ses afbildet alle vegne, og shiakvindernes sorte "chador" skyldes officiel sorg over Imam Hussein, som altså døde for 1323 år siden!
I praksis gjorde mordet på Hussein splittelsen mellem sunni-majoriteten og shia-minoriteten uoprettelig, hvilket vi senest har kunnet bevidne under Saddam Husseins brutale styre. Han er selv sunni og forsømte ingen lejlighed til at slå hårdt ned på den shiamuslimske del af befolkningen - for noget der skete for over 1300 år siden. Forsoning har aldrig været islams stærkeste side.
aug 2007
Jeg har også om pilgrimsfærden og sunni og shia og Wahabisme.
Og må kun tale i 10 min. så jeg skal lige lave en Lotte Heise.
apr 2009
hahah . Men held og lykke
dec 2009
Følger: 1 Svar: 1
hvis dit spörgsmäl er hvorfor er karbala en hellig by for shia-muslimer sä ved jeg meget lidt om det, og det vil jeg fortälle dig her,..
det var i byen karbala "Hassan og Hussien" blev släet ihjel
de var "Imam Ali´s sön"´, Imam Ali er profitens fätter.
de er ogsä begarvet i byen karbala.. sä det de göre i "Ashura" er den tid hvor de blev släet ihjel..
häber det har hjulpet lidt
aug 2007
Tak for dit svar. Jeg fandt frem til det, og bestod ikke min eksamen, idet censor ikke syntes at der var noget historie i det jeg sagde.
Desuden syntes begge ikke at det hang sammen med min opgave, selvom min religions lærer havde sagt at det netop var bl.a. disse ting jeg skulle gå videre med.
Men tak for svar
Er her en RIGTIG shiamuslim?? AKUT