{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.230 visninger | Oprettet:

Ridning lige så godt som fitness? {{forumTopicSubject}}

min kæreste begyndte at snakke om hun ville begynde at træne i et fitness center for at holde sig ii form, men nu er hun gået væk fra ideen fordi hun hellere bare vil ride, og det giver jo ligeså godt, siger hun..

det har jeg bar svært ved at tro på ?
i piger der rider, vil i mene det er lige så effektivt at ride som at gå i fitness center ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning lige så godt som fitness?
  • #1   24. apr 2009 Nanna: jamen hun rider hver anden dag.. hun rider bare selv.. en halv time eller en time af gangen kan jeg ikke huske.. men jeg syntes bar de fleste ridepiger jeg ser er endten halv tykke, eller også har de sådan en lang og flad røv fordi de rider, og store kraftige lår.. og det er jo næppe målet

• #2   24. apr 2009 Hvad med hun red på dig ? Så får i begge motion.

Tvivler derudover meget på man forbrænder ret meget af at sidde på en hest.

• #3   24. apr 2009 Jeg vil sige mest af alt afhænger af hvordan man definerer "lige så godt".

Hvad er bedst, et kys, eller en jordbær is.

Sagt på en anden måde, så afhænger det meget af hvad målet er.

Der er en rimelig grad af motion i ridning. Der er ligeledes også en rimelig grad af muskel aktivering. Umiddelbart vurderer jeg dog at denne ligger primært i benene.

Belastningen må dog være rimelig statisk.

Men der er dog ingen tvivl om at ridning i det store hele er sundt, da det indebærer en del fysiske aktiviteter, som også ligger uden for selve ridningen. Men om det er bedre eller lige så godt som noget andet, afhænger af hvad succes kriteriet er.

• #4   24. apr 2009 Nanna: det ved jeg så ikke hehe..

• kjgukd .
    kjgukd . Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 35 Svar: 189
    #6   24. apr 2009 man får da en god røv af at ride smiley ?
    ellers har jeg ingen anelse om hvor jeg har fået min fra...

• #7   24. apr 2009 > Mirakel der er ingen tvivl om at det også træner mave, og arme, men som skrevet så "Umiddelbart vurderer jeg dog at denne ligger primært i benene."

Altså mener jeg blot at det der mest er i arbejde er benene.

Personligt mener jeg dog, at set ud fra et sundshedsmæssigt synspunkt, er det altid bedst at lave mere end en type træning. Det kniber for mig selv, med tiden til det, men vægt træningen er for ensporet.

• #8   24. apr 2009 Aha. Så må i lige forklare mig hvor ryg og mave aktiveringen ligger.

Så vidt jeg ved, uden at være nogen rideekspert, så holder man sig fast på krikken ved hjælp af ben musklerne. Ligeledes styrer man hesten i nogen grad ved hjælp af benene. Dvs man hele tiden har spænd i lår.

Naturligvis er der en hvis grad af aktivering af mave og ryg, i form af stabiliseringen når man ridder, for at holde sig oprejst, men da belastningen har nogle naturlige grænser, ville jeg klart forestille mig, at ben aktiveringen må være mere konstant, end den belastning der er på mave og ryg?

• #9   24. apr 2009 Det kan godt være i bruger andet end benene til ridning. men i har ikke mere belastning andre steder end benene.

• #10   24. apr 2009 Men er enig i det giver en god røv. Den sidste hestepige jeg var sammen med havde satme en fast nummer:)

• #11   24. apr 2009 Jeg rider selv og har gjort det i noget der ligner 15 år eferhånden,og jeg kan fortælle jer - som mange andre hestepiger også vil gøre det - det absolut ikke kun er benene man træner. Ryg, mave, lår, baller og lægge bliver så sandelig også brugt! Sløser man rundt kunne man lige så godt sidde derhjemme og se en træningsvideo, man er nødt til at gå ind i det med hud og hår...

Mange tror man bare sidder som en anden passager på hesten, men dette er så langt fra sandheden som det overhovedet kan komme. Ja NOGLE afos får en bred røv og store lår, men dette har ikke nødvendigvis noget med ridningen og gøre. Oftest ligger det faktisk i din krop, fordi sådan er din kropsbygning bare. Det kan godt vre det ikke har været så slemt engang men det at du så lige pludselig får bygget en masse muskel for virkelig sat gang i det hele. Jeg er en af dem der har fået nogle brede hofter og nogle store år, men jeg plejer og se det positive det - det er MUSKLER!!

Så jo hvis man gør det her ordentligt så er ridning en utrolig effektiv sport, der virkelig sætter gang i din puls og din muskel-aktivitet. Du vil også hurtigt - ved den rigtig træning af dig og hest - få opbygget en fantastisk kondition, men lad være med at forveksle den med fx. en løbe-kondition for det er ikke det samme! Men god det skal den blive.

Håber du kunne bruge det til lidt.

• #13   24. apr 2009 Blackie:
    Mavemusklerne bliver så sandelig brugt da du bla. bruger dem til at holde balancen. Man bruger sine mavemuskler til rigtig meget det er bare sjældent man tænker over det... smiley

• #14   24. apr 2009 jeg mener bare, hvis man ikke ridder prof og med træner og det hele, så giver det langtfra ligeså godt som fitness, vel ?

her tænker jeg på at få strammet op og holde sig i form.

• #15   24. apr 2009 min kæreste holder fuldt og fast i sin tro om, at det i hvertfald giver mindst ligeså godt som en time i fitness centeret hver anden dag.

• #16   24. apr 2009 Allimac go Ynor

LIGE præcis! det spørgsmål har jeg også stillet mig selv..

• #17   24. apr 2009 Altså som der også er nævnt længere oppe, så kommer det an på om man vare tøffer rundt eller rider seriøst. Nu rider jeg selv, og kan sige efter sådan en halv times privatundervisning er man bare helt færdig, man bruger rigtig mange muskler i hele kroppen.

• #18   24. apr 2009 Blackie

Det med mave og ryg aktivering ligger i at du primært rider din hest med sædet. Det vil sige at du bruger lænden, maven, og resten af rykken meget til at flytte din hest rundt ved at flytte balancen og krops stillingen. + at det altså kræver noget at sidde og ride korrekt på en hest med godt afskub og bærring ! smiley

• #19   7. maj 2009 Okay et lidt sent indlæg..

Men nej jeg vil ikke sige at ridning (i den mængde du beskriver) giver lige så meget som en tur i fitness center.
    Ridning forbrænder et vis antal kalorier (så længe man ikke bare tuller rundt) og man får trænet muskler, især lårmusklerne.
    Men kondition får man ikke af at ride da man skal tænke på at du ikke får pulsen SÅ voldsomt op at køre. Jo man begynder da tit at svede efter en hård times ridning... men så er den vidst heller ikke længere..

Rider selv - og kan stadigvæk have meget dårlig kondi. Men ellers spiser jeg enormt meget og kan dog holde mig forholdsvis slank når jeg rider. Men hvis det hele gik ud på usund mad og ridning så ville jeg bule ud med det samme. Der skal noget andet motion til end blot ridning før man kan holde sig pæn og slank. Men self hvis man rider og så spiser meget sundt så giver det en lille smule.

Ellers løber, cykler, går og svømmer jeg ved siden af fordi det er nogle hårdere sportsgrene end ridning hvor man forbrænder flere kalorier og får bedre form. Men ridning er en god "opstrammer" til især baller og lår smiley Jeg har i hvert fald en god Bagdel og nogle fede lårmuskler smiley

• #20   7. maj 2009 (link fjernet)

Her kan du se et skema over hvor meget man forbrænder pr halve time. Her skal du nok tage højde for at ridning i dette tilfælde betyder at du rider meget hårdt og ikke blot tuller rundt smiley

• #21   7. maj 2009 (link fjernet)

Haha fandt lige en der nok er lidt bedre smiley

Kommentér på:
Ridning lige så godt som fitness?

Annonce