{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
552 visninger | Oprettet:

Karbonade {{forumTopicSubject}}

Så er der tid til årets første karbonade, ikke noget nemt opgave, da jeg selv blander kalve og grisebasse sammen. Jeg behøver ikke at gøre ærterne runde for det er de i forvejen. Gulerødderne skrælles firkantet for at kunne lave perfekte firkantede gulerødder. Man kunne i reglen være skide ligeglad og bare komme runde gulerødder i "ærter og gulerødder"

Men lidt ADHD er tilladt som at gulerødder skal være som sin mors firkantede gulerødder. Hun var heller ikke doven anlagt og stod og skrællede dem firkantet for så at skære dem i perfekte firkantede tern. Men som dengang så var morens køkken helligt og man har bare at holde sig væk.

Men helt væk var jeg aldrig for jeg er en dedikeret køkkenskriver - som nådigt fik lov til at skrælle kartofler eller lave andre småting. Skrællekniven fra Sverige i noget "atomstål" som stort set var umuligt at slibe på, men det var så ikke nødvendigt for den var skarp af helvede til. Fik så selv en af samme slags i Victoria som lå skråt over for Odense Teater. Den har så fulgt mig i mange år - men desværre blev den så sløv med tiden at den den var umulig at bruge. Ikke engang strygestål kunne man rette på stålet - den rettede mere på strygestålet. - Vildt...

efterligninger var der en af, men slet ikke med det "atomstål" så ud med det lort.

Nå men det var karbonader det handlede om. Kartofler skal der til og helst nogle små, hader store kartofler som skal koge så de bliver en smule melet, så hellere de små som godt må have lidt bid.

Ærter og gulerødder koges i meget lidt vand indtil det mest er fordampet og der kun lige er nok til at de ikke brænder på - fløde og en klat smør, lidt hvid racistisk peber tilføres og lidt af en svinebasse terning tilføres - ikke en helt, for de bæster har det med at være for saltet.

Jævning? nix....kun jammerlige kokke bruger smørbolle, lad smør og fløde koge så den bliver lidt mere sovseagtig.

Det var så dagens menu - Torsdag....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Karbonade
  • #1   23. jan 2020 Karbonader???

    Ja, det kaldte min jyske kusine det, os på Sjælland kalder det krebinetter. smiley

    https://opskrifter.coop.dk/artikler/hvad-er-forskellen-paa-karbonader-og-krebinetter

    Men det er go' gammel husmandskost, men jeg er ikke vild med grønærter og gulerødder.

    Måske man skulle snuppe en forloren hare... smiley


  • #2   23. jan 2020 Det smager godt smiley

  • #5   23. jan 2020 uf claus

    Kommer til at tænke på at jeg ikke nogensinde har lavet gule ærter - måske jeg skulle kigge på den ret. Min far stod altid for gule ærter, her fik min mor ikke et ben til jorden. mums....


  • #7   23. jan 2020 Claus

    Ja...som når jeg laver hønsekødssuppe fra bunden - det er også et stort arbejde og lidt dyrt hvis man skal have den gode smag frem. Første hold grønsager koger man ud så man får en god fond.

    Må indrømme gider ikke købesuppe


  • #9   23. jan 2020 Udviklingen har været at alt skal være så fedtfattigt som muligt, så man ikke får den sunde fedt og smag - supper skal svælge i fedt dråber - fedt usundt ja da - hvis man indtager god mad med smag og bare tuller rundt, så er det klart nogle kommer til at ligne rullemarie. Lidt jammerligt, at man vælger den mega fedtfattig kost så man ikke behøver at røre sig.

    Kyllinger er så udpint at man dårlig kan få nogle gode fileter - hvis man ikke køber dem i landbrug, samt andre kødvare - for ikke at spise salt pumpet et eller andet.

    Bilka...5 kyllinger for 100 kr. så får man mindre end man betaler for. Skind og ben er det man får.


  • #11   23. jan 2020 Skønt med mandfolk, der kan li' at lave mad, sådan en havde jeg jo engang.

    Han mødte sin svoger i centret, de skulle ha' frikadeller, men det var frosne fra REMA, og det er sgu ikke frikadeller, sagde han efter hjemkomsten.

    Han kælede selv for farsen, og gik ud og rørte i den med jævne mellemrum. smiley


  • #13   23. jan 2020 Madonna...

    Elsker deller, har lavet den i versioner som: med løg, og Porre. Må indrømme at dem med porre smager bedst. Og ja....farsen skal hvile så den kan trække alle de ting man kommer i farsen. Konsistens er der delte meninger om - men jeg vil helst have en der ikke er for fast, som gør dem mere faste.

    trick med porre er at fryse dem og så blende dem....så behøver man ikke at skære dem ud som løg.


  • #14   23. jan 2020 Det er faktisk synd at unge mennesker ikke vil spise gammeldaws ma - de rynker på næsen, når jeg fortæller mine 3 favoritter.

    1. Nyoprørt blod - lavet til blodpølse med sirup.

    2. Brunkål med blævreflæsk

    3. Gule ærter med kogt rødbedde

    Og sådan noget som stegt lever og tunge, vil de heller ikke have smiley


  • #15   23. jan 2020 Å.R

    Indmad gider jeg ikke
    Blodpølse gider jeg ikke.

    Jeg kan simpelthen ikke få det ned - så vil jeg hellere sulte.


  • #16   24. jan 2020 Ikke indmad Polysl - Men æg hm hm smiley


  • #20   24. jan 2020 Oh ja, krebinetter med grøntsager og kartofler. Skønt!

    Det er godt nok lang tid siden jeg har lavet det, hm, ja faktisk år siden.

    Min mors veninde er nu kun lige blevet 70, og bor på plejehjem grundet diabetes, begge ben er fjernet.

    Hun og hendes nu afdøde mand, havde en bondegård. Før i tiden sendte hun engang imellem en frysekasse med vacumpakket kød. Samt deres egen blanding af kalv/flæsk/svin

    Det smagte simpelt hen som,.. ja fantastisk!





  • #21   28. jan 2020 Ja, Karbonader smager godt. Næste gang vil jeg prøve at lave dem på en anden måde. Karbonader med Rosmarin og Estragon i vindrueflødesovs, fuldkorns bulgur og lækker salat smiley

  • #23   28. jan 2020 Jetset....

    Wow....en god ide...

    https://bit.ly/2Rzf49Q

    Dog vil jeg ikke overdænge karbonaderne.


  • #24   28. jan 2020 Det vil jeg gerne give info om, når jeg har lavet det, men til en forandring, så kunne det være meget spændende.

  • #25   28. jan 2020 Jeps Polysl, det er bare lige den opskrift smiley

  • #26   28. jan 2020 Til den ville jeg måske bruge pasta og ikke kartofler.

  • #28   28. jan 2020 Jetset

    Jeg havde nok gjort det anderledes, frisk Rosmarin og estragon blandes i farsen, i stedet for at drysse det over karbonaderne og presse det ned, man risikere det bliver lidt brændt - frisk krydderi er følsom over for direkte varme , og man kan ikke bagefter smage dem.

    Bland dem i farsen og lad den hvile, og rør rundt i den en gang imellem inden man former dem til karbonader. Det gør at farsen tager smag af Rosmarin og estragon og andre ting der er tilføjet farsen.


Kommentér på:
Karbonade

Annonce