{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.102 visninger | Oprettet:

Humanistisk konfirmationer {{forumTopicSubject}}

Hvordan kan dåben så blive bekræftet, hvis denne form for konfirmation vælges og NON konfirmation er også en nyere tendens. Jeg synes slet ikke om alternativer i den forbindelse, men det er som om vi stille og roligt giver afkald på snart sagt alt, hvad der er kendetegn for danskheden, sprog, mad, hensynsbetændelse, ghettoer, moskéer og m.m.m..

Vi er blevet en nation der desværre, er blevet splittet. Hvor er stoltheden blevet af, vi giver køb på det hele. Og hvad har det med humanistisk konfirmationer at gøre, jo, jeg synes det hele hænger sammen, men ud fra artiklen kan jeg læse, at der stadig er flere tilhængere af den samme konfirmation, som jeg selv har oplevet, højtideligheden, stemningen, den mener jeg ikke, kan fås andre steder end i Den danske Folkekirke.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/praester-splittede-over-humanistisk-konfirmation?app_mode=true


Kommentarer på:  Humanistisk konfirmationer
  • #1   22. apr 2018 Jetset har ret i, at det ville støtte Danmark og danskerne, hvis vi bakkede op om Folkekirken, som ca. 75% stadig gør.

    Men mange unge er påvirkede af forældrene, og tvivler (som de fleste sikket selv gør indimellem incl. præsterne), og derfor vælger de så non-konfirmation.

    Det er jo til en vis grad tegn på en form for ærlighed...?!


  • #3   22. apr 2018 jeg er ikke konfirmeret og tror ikke på det haleluja. Tja kultur, mener ikke kristendom er kultur mere noget for tryghedsnarkomaner, når man ikke tror på sig selv så har man altid folkekirken som det 3 ben så man kan læne sig bagud.

    Hvor mange unge tror i virkeligheden på kristendommen? Jeg mener de er ligeglade og tænker kun på festen og at få konfirmations forberedelserne overstået. Så allerede her ser man en udvanding af kulturen.

    #1

    Definerer det fint at man holder NON konfirmation af ærlige grunde, det må da være noget man kan forholde sig til - i stedet for at hykle inde i sig selv,men mon ikke gæsterne har det på samme måde, her er det bare fest og hygge og snakke med folk man ikke har set længe.

    Man vil gerne holde fast i folkekirken men samtidig gider man den ikke, til forskel fra folk 100 år tilbage som hver søndag troppede og til en time i kedsomhed. Mange præster holder stadig fast i ældgamle støvede traditioner at lire skrammel af så folk sidder og bobler i kirken og kan ikke forstå at uret går baglæns - nogle præster er nyskabende som min fars ven Johannes som tog aktuelle ting op i sin prædiken og ikke bare lirede en masse vers af som ikke en kæft fatter hat af.

    Og så hyler man op at nu er vi ved at blive for udenlandske, med kebab, moskeer, danskhed, ghettoer, og hensyn......

    Nu er det jo kun en selv som kan vende det billede - ik?

    Alt andet i samfundet bliver væltet ned til fordel for glas og grimme bygninger som man kalder moderne fordi det ikke har en funktion - men folkekirken som sådan har heller ikke en funktion for mange Danskere - den er der, men bruges ikke. Så nu hvor man har så travlt med at spare så kigger man helt væk fra folkekirken.

    Flere og flere danskere melder sig ud for der er penge at spare ved ikke at være medlem nu når man alligevel ikke bruger den så er det da dumt at betale.

    25.000 meldte sig ud bare i 2016 - unge mennesker mellem 18 - 28 år


  • #5   23. apr 2018 Du har ikke ret til en kirkelig begravelse, hvis du ikke er medlem af folkekirken, men du kan godt få en plads på kirkegården, hvis du betaler for det. Og selvom begravelse generelt er for kirkens medlemmer, kan der gøres undtagelser af hensyn til de pårørende.

    Det er jo heller ikke nødvendigt, hvis ønsket er en tur i Øresund, eller under et bøgetræ, hvis man må det. Som Jetset skriver, er der mange unge der har helt andre livsværdier end vi havde. De er blevet kultur-fattige, den moderne teknologi fylder det hele.
    I børnehaven vinder den der råber højst og tramper på de svage, ikke specielt socialt.


  • #6   23. apr 2018 Syntes det er noget vrøvl at kalde unge kulturfattige fordi de fravælger kirken, Der er da flere ældre som aldrig har været i teater eller på en kunstudstilling de må så også være kulturfattig.

    Det er folks ret til at fravælge de ting de ikke har af interesse eller skal man så begynde at definerer hvad folk skal interesserer sig for så man er kulturel?

    teknologi er da også en del af vores kultur


  • #7   23. apr 2018 Kultur er ikke kun teater og kunst, det er desværre ikke de unge, men udelukkende ældre mennesker der støtter teatre og klassiske koncerter, de unge er til jazz-festival og fredagsrock i Tivoli. Det er ikke kritik, men den tid vi befinder os i.

  • #8   23. apr 2018
    Det er jo til en vis grad tegn på en form for ærlighed...?! Jr. Madonna.

    Jo, men jeg synes bare, det er total smagsløst at kalde det noget med konfirmation, da det ikke handler om konfirmation men bare en familiefest, som viser der er nul respekt, men det kan så være, de heller ikke er døbt, medlem af Folkekirken, men lad lige være med at kalde det noget med konfirmation.


  • #9   23. apr 2018 #7
    nå men i samme åndedrag mente du jo at man er kulturfattig når man ikke gider folkekirken så er de kulturfattige fordi de har andre livsværdier....eh??? hva mener du egentlig???


  • #10   23. apr 2018 jeg er ikke konfirmeret og tror ikke på det haleluja. Tja kultur, mener ikke kristendom er kultur mere noget for tryghedsnarkomaner, når man ikke tror på sig selv så har man altid folkekirken som det 3 ben så man kan læne sig bagud. Jr. #3 Polysl.

    Er Danmark ikke et kristent land ??, ergo må det vel også være et led i den danske kultur. Men det er også fint, at du ikke tror, men sjovt, så du kan sætte etikette på dem, som tror, fordi de er tryghedsnarkomaner, som ikke tror på sig selv. Du er ekspert i at generalisere. Men jeg kommer til at tænke på, at du op til flere gange har berettet om, at din far var præst, det må være derfor, du så har et antiparti imod kirkelige handlinger og dit syn på kirkegængere.

    Hvor mange unge tror i virkeligheden på kristendommen? Jeg mener de er ligeglade og tænker kun på festen og at få konfirmations forberedelserne overstået. Så allerede her ser man en udvanding af kulturen.

    Det kan jeg ikke svare dig på, men alt med måde, de kan i realiteten godt være kultur kristen, og det er der ikke noget galt i og så skal jeg hilse og sige, der er mange unge, som synes denne konfirmationsforberedelse er hyggelig, sjov og spændende, det kommer helt an på præsten, hvordan denne undervisning gribes an.


  • #11   23. apr 2018 Jetset

    Det er så min subjektive mening om kirken som sutteklud, dem om det, og ja du har ret i min far var præst og det har så gjort at jeg er ikke troende for han kunne ikke svare på mine spørgsmål om alle de selvmodsigelser som er i biblen. Hvis man stillede dem op så ville man tro at en abe i zoo havde skrevet biblen. Muligheden er der bare den sidder på sin røv længe nok.

    Man møder mange fortalere for kirken og går man dem på klingen så bruger man den ikke selv andet hvis det er strengt nødvendigt som: dåb, konfirmation, død ellers er det bare en rar bygning at se når man lige dapper ind i en by.


  • #12   23. apr 2018 #11 - er du sikker på, at du forstår skriften på væggen ??. Kunne godt tænke mig at se alle disse selvmodsigelser.

  • #13   23. apr 2018 Jeg støtter Folkekirken smiley

  • #14   23. apr 2018 #12

    Jeg har altid moret mig i min ungdom at drille min far som var præst og troede hvert ord i det nye testamente, det har så også givet en del diskussioner fordi jeg altid kunne finde selvmodsigelser.

    eksempel:

    Kain og Abel,- hvor Abel slog Kain ihjel og blev forvist og drog ud i verden for at gifte sig - med hvem? Sin mor, sin far, eller et dyr?

    Gud skabte Adam og dyrene og fandt ud af at det må være kedeligt for Adam at være alene så han snupper lige et ribben og skaber Eva, det må da være som at have sex med sig selv og total indavl.

    Så er der så nogle som skriver at man ikke er abstrakt nok for det mener ikke at Adam og Eva var alene og på det tidspunkt var der mange andre "Adam og Evaer - wow så er vi helt ude i pølse historie.

    biblen er skrevet af mange personer og deres oplevelser, så det kan jo sammenlignes med at man laver et stunt på strøget og beder 100 mennesker om at forklare hvad der skete og man får 100 forskellige forklaringer. Og hvad er så den rigtige forklaring?

    Her er det så at hjernen kobler fra og så kalder man det at tro - som meget bekvemt forklare det som ikke kan forklares.- Vi mennesker er blevet fordømt i mere end tusinde år med folk som mente nu er det tiden at jorden går under - under hvad? Jeg kan accepterer at man siger at jorden eksplodere, implodere, men går under? det giver logisk ingen mening.-

    Hvordan kan ting opstå af ingenting, kan ingenting have en masse? for ingenting må da bestå af noget for at kunne danne universet som stadig udvider sig. Før ingenting hvad var der så? Hvem har skabt ingenting før ingenting eksisterede?

    så er det man ringer til Middelfart efter en spændetrøje og beder om at blive indlagt.


  • #18   23. apr 2018 Polysl, jeg mener det jeg skriver, men det var generelt om de unge i dag som tråden jo handler om.
    Religion er en svær størrelse, selvfølgeligt er det ikke muligt at tro bogstaveligt på Biblen, men jeg foretrækker den frem for alle andre religioner. Er medlem af folkekirken og døbt og konfirmeret som mine forældre. Elsker vore salmer og holder af vore kirker.
    Kristendom kan bruges til et positivt livssyn og hjælp til at holde sig til sande værdier uden snyd og bedrag.


  • #21   24. apr 2018 Og dem som ikke kommer i Folkekirken, hvor skal de vide fra, at de er tomme eller fyldte, jeg kender også til kirker, der er godt besøgt. Og så er kirkerummet også meget mere end Gud.

  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 331 Svar: 3.288
    #24   25. apr 2018 Konfirmation (af latin: confirmatio, bekræftelse) er en kirkelig handling, som bekræfter dåben. Tidligere var konfirmationen adgangsbetingelse for deltagelse i nadveren. Religionsfænomenologisk er konfirmationen et overgangsrite fra barn til voksen.

    At man nu forsøger at bruge konfirmation på anden måde, er ikke andet end en salgsbar mulighed for at holde en fest!



  • #25   25. apr 2018 Det er mere end usmageligt efter mine øjne. Jeg elsker alt det, som jeg har lært, opdraget til, de grænser, der blev sat, de traditioner, jeg har lært, jeg er gudmoder til 2 skønne piger og i det hele taget, alt hvad der er dansk. Mine børn har fået det samme og jeg vil ikke være foruden.

    Men alt det, sker ikke i dag, der er alt blevet flydende og vi spiser også kinesisk mad og nogle dyrker Buda og flere dyrker nok ISLAM - mit liv får snart en ende.


  • #27   25. apr 2018 Torben
    Nok rigtigt, men vi har for mange kirker.
    På Vesterbro hvor jeg er opvokset, lå der, jeg ved ikke hvor mange kirker, nu er flere af dem lukket, selvfølgelig fordi der ikke var en menighed stor nok til at fylde dem.
    Jeg selv er døbt og konfirmeret i Absalon kirke på Sønder Boulevard, den er nu lavet om til restaurant af ham der opfandt kæden "Tiger".
    Det er lidt synd, for det er gamle flotte kirker, i modsætning til det misk mask man laver i dag.

    Nej vi er ikke så religiøse som vi har været, eller også mener vi at fjernsynet i dag er vores alter.
    Amen.


  • #29   25. apr 2018 Torben.

    Næh, der var engang hvor de havde et formål, og jeg synes da også det ville være synd hvis de blev revet ned.
    Så hvis man mener at restauranter og hoteller i kirkelig indretning er måden, så er det vel bedre.


  • #30   28. apr 2018 Jeg vil mene, de ville være bedre brugt til koncerter, da der er en vidunderlig akustik i kirker smiley

  • #31   28. apr 2018 ja jeetset

    Hørte Michala Petri spille på blokfløjte i Tåsinge kirke omkring 1982, kan ikke huske det præcis, fantastisk lyd...


  • #33   28. apr 2018 Jeg kender heller ikke nogen kirker, der er blevet til restaurant, men jeg har læst om en kirke, der blev til en frisørsalon, jeg kunne aldrig drømme om sådan noget, det er ganske usmageligt, jeg ville heller ikke være kunde der smiley

    Hvis ikke, det er muligt med koncerter så kunne en ide også være udstilling for kunst, Vor Frelser Kirke på Christianshavn, har af og til kunstudstillinger smiley


  • #35   28. apr 2018 Mener du kun, at de er meget besøgte, når de ligger i Midtjylland ?

  • #36   28. apr 2018 oLE

    Nu er der mere end 2350 kirker i Danmark så hvis du skal besøge alle og konstaterer besøgstal så bliver det ikke til meget læderbold i tv..

    Det skal ikke undre mig der et eller andet sted hvor folk er i gang med at bygge en kirke som om vi ikke har nok.


Kommentér på:
Humanistisk konfirmationer

Annonce