{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.376 visninger | Oprettet:

Præster skal betales via kirkeskatten {{forumTopicSubject}}

Jeg er absolut enig i at præster skal betales og aflønnes via kirkeskatten og ikke via finansloven. Det betyder at de aflønnes af dem som bruger kirken.

//citat

Den nye kulturminister Mette Bock (LA) har startet sit nye hverv med at gå til angreb på præsternes lønninger. De skal ikke betales af staten, som de delvist bliver nu.

//citat slut

Mange tror at når de udmelder sig af folkekirken så er de ikke med til at betale for den. Forkert - du betaler alligevel via finansloven og det er så det som Mette bock vil gøre op med.

Kathrine Lilleør som er debattør og forfatter mener at det vil skabe en mere ekstrem kirke - godt endelig kommer de ud af skabet og måske skaber noget mere indhold i stedet for at stå og lire nogle vers af i en uendelighed. USA kan - skabe en interessant gudstjeneste som fænger brugerne - så måske det er på tide at den danske kirke igen kommer under en ny form for reformation.

Hvad betaler man: 0,88 % af skattepligtige indkomst så kan i selv regne ud hvad i har betalt.

Men alligevel slipper man jo ikke for kirker er som kultur og dermed indbefattet af finansloven uanset hvad man finder på,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Præster skal betales via kirkeskatten
  • #2   7. dec 2016 Kathrine Lilleør som er debattør og forfatter mener at det vil skabe en mere ekstrem kirke - godt endelig kommer de ud af skabet og måske skaber noget mere indhold i stedet for at stå og lire nogle vers af i en uendelighed. USA kan - skabe en interessant gudstjeneste som fænger brugerne - så måske det er på tide at den danske kirke igen kommer under en ny form for reformation.

    Kathrine Lilleør er også sognepræst. Men nu synes jeg, du skulle sætte dig ind i, hvad en præsts arbejde består i, det er ret omfattende, faktisk regnes det slet ikke for et job, men en livsstil, for en præst har faktisk ikke ret meget fri.

    En dygtig præst, der kan nå alle aldre, vil altid være populær, en præst med humor og som taler til dig og ikke over dig, vil også altid være populær og en kreativ præst, med mange aktiviteter i kirken, vil der være mange besøg. Her i december landet over arrangeres mange julekoncerter og udover det, teaterstykker og resten af året er der andre koncerter og andet aktivitet udover gudstjenesterne, hvor en prædiken er meget personlig og ikke kun handler om gud.

    Jeg synes præster fortjener deres løn og det skal der ikke laves om på.

    Men hvis du mener, der skal være brugerbetaling, så skal der være brugerbetaling på alt, hvordan tror du så, det bliver ??


  • #3   7. dec 2016 Jetset

    Nu ved jeg godt hvad arbejd opgaver en præst har og det er heller ikke det jeg er uenig i, Det som jeg er enig i at man flytter aflønningen fra finansloven til kirkeskatten - det er nok ikke det store det rykker men dog et vink at kirkebrugere er med til at betale deres løn og ikke dem som har stået af folkekirken af forskellige grunde.

    du snakker brugerbetaling...hvad tror du at det kongelige teater får i tilskud så man kan holde billet prisen nede på et niveau så folk gider komme?. Det koster også at gå på museum, så brugerbetaling er der allerede i flere former.

    Flere læger tager også gebyr for folk som ikke gider melde tilbage, det samme skulle gælde sygehuse - selvom det er et gebyr er det en form for brugerbetaling. Det er faktisk utroligt hvor meget man kan adfærds regulere folk - brugerbetaling er med til at det er dem som kommer også er dem som er interesseret.

    >Med hensyn til en mere jordnær præst er jeg enig i at det er der brug for, at man tager samfunds relaterede problemer op og fletter det ind i sin prædiken - det er ikke noget nyt da jeg kendte en præst Johannes som godt kunne lide at få en lille en - han var meget jordnær og stort set kun brugte biblen som #Href. Meget hyggelig fyr af en slags >Johannes Møllehave type. lun...


  • #4   7. dec 2016 Jeg er enig i, at gebyr er passende i visse relationer, især i sundhedssektoren, hvor det mindste der kan gøres at melde afbud, så andre kan komme til. Men jeg synes ikke, der skal være brugerbetaling i Folkekirken, der skal vi komme og gå, som vi har lyst og behov for.

    Men andre kulturelle ting såsom Det kongelige Teater, koncerter og div. museum er OK at der skal indløses betalt billet, men jeg støtter det gerne via skatten, jeg kunne heller ikke drømme om, at melde mig ud af Folkekirken, det er jo så lidt, der betales, så det er ikke noget, jeg mærker.

    Og jo, jeg kender også en meget jordnær præst, som er aldeles populær, han går ind i folk med træsko på, er på ingen måde "hævet" og alt hvad han siger, kan selv børn forstå og de unge konfirmander, synes også godt om ham, de kommer glad til undervisningen.

    Johannes Møllehave er også en ener, han kan holde tale i timevis uden manuskript, det er også en kunst og så har han også humor - Jeg mener, nogle har bare valgt den rette hylde, det kan ikke læres, det er noget medfødt og så er der andre, der er dræbende kedelige og der er tilgangen heller ikke så stor.


  • #5   7. dec 2016 I den seneste menighedsrådsperiode, er der i vores kirke brugt, hvad der svarer til mindst to præstelønninger, til vedligeholdelse/renovering af kirken, der er fra middelalderen.

    Det er penge, der kommer fra kirkeskatten!

    Præstelønningerne betales med ca. 40% af staten

    Forslaget fra den nye minister, går også ud på, at vedligeholdelse af de gamle fredede kirkebygninger, bliver betalt af staten. Det skal derfor nu undersøges, hvor meget det beløber sig til.

    Det er min fornemmelse, at det bliver dyrere for staten, hvis betalingen for præstelønningerne, bliver omprioriteret til vedligeholdelse af vore gamle kirker, der står som kulturminder.



Kommentér på:
Præster skal betales via kirkeskatten

Annonce