{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
863 visninger | Oprettet:

Sammensatte navneord {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er det at vi i Danmark oplever sådan en kedelig tendens til at folk ikke kan skelne mellem sammensatte navneord, og ... ja, navneord.

Der er for mange der skriver ord opdelt, hvilket er meget forkert, og jeg tror det er en indflydelse de har fået af "for meget" engelsk.

For eksempel er der mange der skriver "heste luder" eller lignende og når jeg følger med i fora, såsom baboom, så går det op for mig, hvor omfattende dette problem er.

Jeg ved godt det er lidt afreagering det her, men er der nogen der er enige?

Jeg frabeder dumme kommentarer, idet de højst sandsynligt vil blive ignoreret. Jeg påstår ikke at jeg staver eller skriver perfekt, men synes netop det omtalte problem er ved at tage lidt overhånd ....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammensatte navneord
  • jannik h
    jannik h Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 42
    #1   2. dec 2008 kan kun give dig ret er selv en af dem

    men staver også som en spasser


  • #2   2. dec 2008 Jeg har ingen problem med hvordan folk de staver / skriver.. Om folk undlader stort begyndelses bogstav eller komma'er rager mig en hat..

    Jeg siger ikke at du har et problem med hvordan folk de skriver, men kan egentligt heller ikke se hvorfor folk skulle have et problem med hvordan folk de skriver..


  • #4   2. dec 2008 Vestergaard

    Jeg siger heller ikke du skal have et problem med hvordan andre staver og skriver, men hvis du ikke kan se problemet i det er det jo dit problem. Jeg mener folk burde tænke sig om når de skriver ....


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #5   2. dec 2008 Jeg er HELT enig med dig.
    Jeg synes, at det er for dårligt, og ret forvirrende at læse.

    Det giver nogle underlige meninger, når sammensatte ord, ikke bliver sammen satte. Jeg synes meget nemt, at man kan høre, om det er korrekt eller ej. Telefonrør eller telefon rør? Det første er noget man snakker i, det andet er at man beder telefonen om at stå rør. Telefonoplader eller telefon oplader. Det første er det man bruger til, at lade telefonen op med, det andet er at telefonen er ved at lade op. Der er da stor forskel på betydningen. Og jeg kunne blive ved...


    Nu vi er i gang, kan vi lige tage ordene synes (nutid) og syntes (datid) med, for det er også lidt dårligt!


  • #6   2. dec 2008 srchi budžu Š

    Nej jeg har heller ikke sagt at det skulle være mit problem, det skulle derimod tages som en holdning.

    men nej jeg kan ikke se problemet i det, og igen Nej, det er ikke mit problem jeg acceptere folks måde at skrive på. Folk bør kunne tænke sig til hvad folk mener når de laver en tastefejl.
    Har du nogensinde skrevet med en ordblind før? for jeg kan sagtens oversætte alt hvad de ordblinde af dem jeg kender skriver.


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #7   3. dec 2008 Der er da forskel på, ar være ordblind og være sjusket.
    Ordblinde skal skrive som de bedst kan, der er jeg ligeglad med hvordan de skriver, bare de gør det.

    Det er alle andre, som sjusker der er irriterende. "Folk bør kunne tænke sig til hvad folk mener når de laver en tastefejl.", tastefejl er ok, dem laver vi alle, med det er ikke en "taste fejl" kanstant at lade være med at "sammen sætte" ord som skal "sammen sættes". Det giver en masse "mis forståelser" og det er svært at læse teksten.
    Jeg accepterer folks fejl, men irriteres over sjuskerøvene.
    Ligesom jeg irriteres over indlæg med overskrivten "HJÆÆÆLP"


  • jannik h
    jannik h Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 42
    #8   3. dec 2008 man kan vende det om og sige det sådan her hvis i har et problem med at folk staver eller skriver som spasser så måske i skulle smutte fra forums hvor der er andre bruger ind jer selv ..

    bare en ide


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #9   3. dec 2008 Der er nogle simple gramatiske regler, som alle skal følge, hvis de vil kommunikere med andre, og være sikker på, ikke at blive misforstået.

    Jannik, se nu llige dit eget indlæg. Ikke et eneste komma eller punktum. Ingen store begyndelsesbogstaver. Det er rigtig trættende at læse, og ret svært at finde ud af, hvad du mener. Når du vælger, at skide totalt på reglerne, kan du nemt blive misforstået. Du kan nemt risikere, at det du skriver får den totalt modsatte betydning, når man ikke kan læse, hvor en sætning skal deles.
    synesdumåskeikkeatdeterforvirrendeatlæsenårfolsbareskriversomdevil?

    Lad os vende det om igen og sige, at hvis man ikke gider at gøre sig bare lidt umage med at skrive til folk, burde man smutte fra forums, hvor der er andre brugere?

    Vi laver alle fejl, og ikke alle er lige gode til at skrive. Der skal absolut være plads til os alle, men alle som kan bare lidt grammatik, bør altså følge reglerne, ellers opstår der misforståelser.


  • #10   3. dec 2008 jannik

    Jeg kan se du føler dig ramt, men du må meget venligt læse vores indlæg igen og forhåbentlig derudfra konkludere at jeg ikke har et problem med hvordan andre folk skriver. Jeg siger blot der burde gøres noget ved det før folk bliver imbiciler, for når de først ser ned på at man skal stave og skrive ordentligt så er der jo ikke grænser for hvad de også vil se ned på...


  • #11   3. dec 2008 Nikki P

    Med alt respekt for at du går op i sådan noget- Ja rigtigt nok, når man læser hvad andre skriver kan man godt gå i stå midt i en linje. "øhh hvad mener han lige med det der" men jeg har et rigtigt godt trik. Læs det igennem igen, og igen, og igen til du har fundet ud af hvad der bliver ment, og hvis du ikke orker det, så lad være med at læse det.
    Og lige en anden ting. Nu du siger folk skal gøre sig umage med at skrive.. Har du så tænkt over at det langt fra er alle som skriver ligeså godt som dig?, og der er ingen der sidder med en ordbog for at tjekke hvert andet ord ud som de er i tvivl om. Folk må selv om hvad de vil læse, Du må selvom hvad du vil læse, og du kunne evt lade være med at læse dette. Alt er op til dig (og jer andre) for den sags skyld.


  • #12   3. dec 2008 Vestergaard

    Forummet går ud på kommunikation og vælger man at deltage så skal man også kunne udtrykke sig korrekt, for at undgå misforståelser og spild af andres tid. Jeg siger ikke alle bør sidde med en ordbog, hvilket i 90% af tilfældene ikke er nødvendigt hellere. Det eneste der kræves af folk er at bruge en brøkdel af et sekund mere på deres indlæg.

    Fora består af skriftlig kommunikation og derfor bør der lægges noget vægt i hvordan man udtrykker sig. Jeg kan forstå det når der i ligegyldige indlæg bliver set bort fra enkelte regler, men når nogen henvender sig i håb om at få lidt hjælp, så forventer de også respekt vel...


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #13   3. dec 2008 Vestergaard, det er noget vrøvl du kommer med. Hvis du læser mit indlæg igen, kan du se, at jeg gør tydelig opmærksom på, at ikke alle skriver lige godt, og at vi alle laver fejl, men også at det mindste man kan gøre, er at gøre sig bare lidt umage, og læse sit indlæg igennem, inden man sender det..
    "Læs det igennem igen, og igen, og igen til du har fundet ud af hvad der bliver ment", det gør jeg også altid, men er det for meget forlangt at afsenderen, for pokker sætter lidt tegn. Nogle gange kan et indlæg forståes på to måder ligemeget hvor mange gange det bliver læst.

    "og hvis du ikke orker det, så lad være med at læse det", jeg er af den opfattelse, at alle indlæg er relavante (hvilket så ikke altid er tilfældet), og derfor fortjener respekt, ligemeget om der er fejl eller ej, for det kan jo netop være én, som ikke er bedre til at skrive, men igen, det er meget krævende at læse, og der er stor risiko for at blive misforstået..



  • #14   3. dec 2008 Nikki P

    Nej nej, det er ikke noget vrøvl..
    hvis det ikke hjælper at læse tingene igennem, til man har forstået dem, kan jeg desværre ikke lige komme med flere råd.
    "Telefonrør eller telefon rør? Det første er noget man snakker i, det andet er at man beder telefonen om at stå rør" tror du selv på den med at folk beder sin telefon om at stå rør?. Må da godt nok sige at man er dum hvis man tror at folk snakker om en telefon som skal stå i rør stilling som i militæret.

    Og nej gu' er det da ej for meget forlang af afsenderen. Afsenderen regner med at han har skrevet rigtigt og at det ikke er nødvendigt for folk at læse det igennem op til flere gange, som det desværre er en gang imellem..
    "og hvis du ikke orker det, så lad være med at læse det"
    og jeg er ikke et sekund i tvivl om at du finder hvad folk skriver relevante for det kan jeg tydeligt se at du gør. Jeg pointere bare at folk har ret til at skrive som de kan og har lyst til.


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #15   3. dec 2008 Folk må skrive som de vil, men hvis de vil tages seriøst, skal de følge de normale regler.

    Hvornår ved man, om man orker at læse en tekst? Det gør man da først, når man er godt i gang med at hakke sig igennem den, ikke før.

    Og nej, ikke alle afsendere regner med, at de har skrevet rigtigt. Hvis du læser en masse indlæg herinde, vil du mange steder kunne læse, at afsenderen skriver "ja men jeg gad ikke skrive det".
    Du kan vel heller ikke mene, at afsenderen tror, at der findes ord som: sys, oxo ik, ikk, ku, sku, en gang i mellem osv osv.
    Det er da sjusk. Jeg kan sagtens klare fejl, det behøver ikke af være total korrekt dansk hele tiden, men tag dig dog lidt sammen, når du skriver.


  • #16   3. dec 2008 Nikki P

    Tag mig sammen? hvad skal jeg tage mig sammen til?? kan du ikke klare lidt modspil?. Folk burde kunne skrive som de ville uden der sidder folk og mener at de er irriterende sjuskerøve pga en tekst.
    Regler mig her og regler mig der.. Vi er ikke til nogen eksamen vel.

    Og hvor har jeg skrevet at afsenderen mener at der findes de forkortede ord?.. Anyways de findes faktisk!.

    sys - synes / syntes?
    oxo - også? (svensk udtalese)?
    ik / ikk - ikke
    ku - kunne
    sku / skulle (som findes ;)!)
    og ja der er også noget som hedder sgu, men det er ikke en forkortelse..

    Ellers er overstående ikke forkortede ord som man finder i ordbøgerne, men alligevel er de populære og er blevet brugt i mange år. Selv sangskrivere bruger dem, og digtere? De er over ALT på nettet.
    Selv i virkeligheden bliver de brugt "ikk", "ka", og "ku" osv osv.


  • #17   4. dec 2008 Din fremtid afhænger af mig

    Jep, ved visse punkter skal man nok stramme lidt op.
    F.eks. hvis man vil skrive en job ansøgning, så kan fejl godt trække ned.
    Kan også være som førnævnt en stil, eller et brev til kæresten.

    Alt andet er ligegyldigt så længe man ikke spammer gdoaspgesg@@@dkfrgeg


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #18   4. dec 2008 Vestergaard, det var ikke ment som at DU skulle tage dig sammen, men som den der skriver indlæg.
    Se hvor nemt misforståelser opstår!


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #19   4. dec 2008 Og hvor har jeg skrevet at afsenderen mener at der findes de forkortede ord?.. Anyways de findes faktisk!.


    Har jeg skrevet, at du har skrevet det??

    Hvad mener du med, at de faktisk findes?

    Og jo, "sgu" er rent faktisk en forkortelse, nemlig af "så Gud".
    Hvorfor er ordet forkortelse engentlig så langt? smiley


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #20   4. dec 2008 For at vende tilbage til emnet.

    Hvad er meningen med dette?:
    "... når jeg skriver kæreste breve til dronningen". Er det kærestebreve, er det brevene der er kære, eller mangler der et ord, så der skulle have stået "..de kæreste breve til Dronningen".

    Vi gætter nok på, at det er kærestebreve der menes, men hvorfor skal det være en gætteleg?

    No offence "din fremtid..."
    Egentlig et lidt skræmmende profilnavn *GG*


  • #21   4. dec 2008 Nikki P

    Ok nu forstår jeg ikke hvor du vil hen. Nu har jeg set dig analysere mange af mine sætninger. Så analyser så lige det her:

    "men tag DIG dog lidt sammen, når DU skriver"

    "det var ikke ment som at DU skulle tage dig sammen, men som den der skriver indlæg."


  • #22   4. dec 2008 "Du kan vel heller ikke mene, at afsenderen tror, at der findes ord som: sys, oxo ik, ikk, ku, sku, en gang i mellem osv osv."

    Der skrev du det.

    Du er ude hvor du ikk'(e) kan bunde smiley


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #23   4. dec 2008 Det var ikke ment som at du skulle tage dig sammen Vestergaard, selvom det kan forståes sådan. Det var ment i 3. person. Min fejl.

  • jannik h
    jannik h Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 42
    #24   4. dec 2008 attt
    srchi budžu Š

    nej det skal du skam ikke tro jeg gør ..

    jeg er den type der er ligeglad med hvad folk tænker om mig smiley kan de ikke l mig eller gider læse mine indlæg så er det jo deres problem og ikke mit .. så tro endelig ikke det var et surt opstød flordi det var det ikke


Kommentér på:
Sammensatte navneord

Annonce