{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

Du er et dårligt menneske, hvis du er empatisk {{forumTopicSubject}}

Det mener professor Bloom. Han mener, verden ville være et bedre sted, hvis vi var mindre empatiske.

Kan vi ikke være begge dele, jeg synes, det kommer meget an på, hvad vi skal tage stilling til, handler det om levende ting, kan der tit være følelser med og døde ting, materielt, er det straks nemmere.

Det siges, vi skal vælge vores kampe og bruge vores logiske sans til at løse opgaverne i stedet for følelser. Jeg tror, mænd er meget bedre til sådan noget ??

https://www.mx.dk/viden/videnskab/story/19593586


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Du er et dårligt menneske, hvis du er empatisk
  • #1   4. jun 2018 Selvfølgelig skal man vælge de kampe man kan vinde, og det kan man jo i nær miljøet, som familie.

    Hvad rager det os at en masse negere er blevet nakket i Somalia eller andre lande i den region. Hvad rager det os med tyfoner, orkaner i USA, Filippinerne eller andre steder som Indien.

    Det er noget man slet ikke kan forholde os til for vi kender dem ikke.

    Så er det da mere vigtig at bruge energi på de ting man kan ændre i nær miljøet.

    efter at have set katastrofer i Nyheder så trænger man til en hyggefilm - nej om 5 min starter min ynglings film og så har man glemt alt om tyfoner rundt om i verden.


  • #2   4. jun 2018 Er det, at være mindre empatisk, at lukke øjnene for det, som sker ude i verden, vi har nyhederne i stuerne 24/7, det er klart, at vi bedre ville kunne sættes os ind i tingene, hvis vi oplevede det IRL.

    Jeg er enig med dig i nærmiljøet.


  • #4   4. jun 2018 Empati er følelser så i forretnings livet kan det ikke bruges til noget da det her drejer sig om logik og logistik..

  • #5   4. jun 2018 #3 - et superindlæg, lige noget at tænke lidt over smiley

    #4 - ja, vi er ude i kroner og øre smiley


  • #7   4. jun 2018 Gud hvor må jeg være et dårligt menneske men det lever jeg så gerne med i min empatiske verden smiley

  • #9   5. jun 2018 Empati giver et nemmere liv i familien og nærområdet, og hvis det gør en selv gladere at sende penge til et fattigt u-land så fred være med det. Der bliver sendt mio, hvert år betalt over skatte-billetten og hjælper det???. Ikke synderligt.
    Skal man glæde sig over det dejlige sommervejr, eller straks tænke på al nød og elendighed i Verden..??? Tror ikke det er meningen med vore liv, men det er fulgt med al den isenkram vi mennesker har skabt.
    Vi er pattedyr, se på vore dyr, det rager dem en høstblomst, hvad der sker i Afrika.


  • #10   5. jun 2018 ja da det rager da alle hvad der sker i Afrika, du kan poste fantasi milliarder i det land uden man kan se en krusning på overfladen.

    Hvis man skal bekymre sig af alt på jorden så ville man blive rablende gal og meget fattig.


  • #11   5. jun 2018 Der er heller ikke nogen, der siger, at vi skal bekymre os om alt. Men jeg er enig med Bloom i, at uden empati, bliver vi nok lidt mere skarpere i spyttet, vi lytter bare til cheferne.

  • #12   5. jun 2018 At lytte til chefen er vel en positiv ting ellers?

  • #13   5. jun 2018 Ikke altid, mange af dem, er jo psykopater.

  • #14   5. jun 2018 Hvem gider arbejde for psykopater ?- jeg gør ikke, Lemminge gør, de bukker sig bare ned og tager imod. Folk er efterhånden nogle "tøser" som ikke tør dialogen frem for fagforbund...Det er jammerligt.

  • #15   5. jun 2018
    Nu tænker jeg lige højt, " er Empati noget man kan slukke og tænde for" og hvordan gør man så det. Er en psykopat til at forandre i hans/hendes sind, er sinds tilstande ikke noget både indlært og medfødt. Ja jeg spørger måske dumt.


  • #16   5. jun 2018 Nej, Kisser, du spørger ikke dumt. Men professor Bloom mener, at empatiske mennesker er dårlige mennesker.

    #14 - jeg er enig med dig i, at berøringsangst har en høj prioritet hos alt for mange, det er et svagt karaktertræk.


  • #17   5. jun 2018 Kisser

    Jeg mener at empati er at forfordele familien fremfor verden. Jeg kan ikke se noget mere vigtigt.

    Psykopater har evnen on off, de kan virke meget normal i hverdagen, og på andre tider når de er alene være syge i bøtten.


  • #18   5. jun 2018 #15 Kisser D jeg er sikker på at empati er noget der er i hjertet med en lille smule fra ens far og mor smiley

  • #19   5. jun 2018 Polysl jeg er nu sikker på at hvis Afrika vil plante træer vil de få mere hjælp men det er jo bare min mening smiley

  • #20   5. jun 2018 og hvordan planter man lige træer i en ørken? , du får da ikke en masse negere til at stå med en vandkande. Det gider de sgu da ikke - så hellere rende og bolle en masse neger damer så der er flere som ikke kan forsørges og som så kan fragtes til havet hvor de kan drukne -ikke at jeg beklager det - dem om det, men det er da tåbeligt.

  • cris7
    cris7 Online Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 16 Følgere: 80 Emner: 351 Svar: 3.390
    #22   5. jun 2018 I Den Danske Ordbog defineres empati som “det at forstå og leve sig ind i andre menneskers følelser og situation”. Rick Hanson, ph.d. i psykologi, siger at “vi er født med evnen til at vise empati”.

    Jeg mener at denne professor Bloom er et fjols.

    Hvis man ikke kan vise empati med ens nærmeste kan man slet ikke vise empati med, som Bloom ønsker, mennesker som går gennem klimaforandringer og hungersnød.

    Her er en historie fra det virkelig liv.

    Jeg var projektleder/planlægger for to afdelinger, I den ene afd. var en mand på ca. 61 år. 'Carl' var ekstremt dygtig til sit arbejde, ansat i mere end 30 år, vellidt og tog gerne overarbejde når det var nødvendigt, .
    Han og konen glædede sig til deres sommerferie med to venner i Grækenland. Dér lejede de en bil for at tage på udflugt. De kørte efter reglerne, hvilket grækerne ikke gør. Kom til en rundkørsel, hvor de bliver ramt af en størrere varevogn. De tre af dem får lettere kvæstelser, men 'Carls' kone får armen revet af, og dør pga. blodtab. De havde været gift i ca. 40 år, havde børn og børnebørn.

    'Carl' blev naturligvis sygemeldt. Kun 14 dage efter ringer han til mig på kontoret. Han ville lige sige at der nok gik 14 dage mere før han kom på arbejde. Jeg spurgte naturligvis til hvordan han havde det, og så væltede det ud, for han havde åbenlyst brug for at tale med en som var 'udeforstående' af venner og familie. Jeg var glad for den tillid.
    Jeg fortæller kun min chef at der nok går 14 dage mere inden 'Carl' kommer på arbejde.

    Chefen farer op og siger 'Hva' Fanden er det for noget, vi har brug for ham, det brænder på, og 14 dage burde være nok til at komme over hvad der er sket!

    Så farer jeg op, siger hvad i alverden han biller sig ind! Om han virkelig ikke har forståelse for at manden har mistet sin livspartner, og alt i hans liv er totalt anerledes, at han nu skal leve alene, gå i seng alene, osv.

    Chefen faldt så til jorden! Men den mangel på empati mener jeg er direkte grim m.m!

    'Carl' kom tilbage efter de 14 dage, og han tog al overarbejde for ikke at komme hjem til et tomt hjem. Han takkede iøvrigt også for at jeg havde lyttet til ham,og ladet ham tale om det.

    Hvad er det modsatte af empati, det må være kynisme, ihvertfald i dette tilfælde.
















  • #23   6. jun 2018 #22 - jeg er meget enig. Det var også det, jeg skrev længere oppe med chefer. Det link, jeg har sat ind som overskrift i tråden, er oversat, og det er på en uheldig måde, for derfor står han som tåbelig, for man kan ikke sige, at man er et dårligt menneske, hvis vi har sympati og medfølelse for andre mennesker.

    Men, det er nok sådan lederuddannelserne består af, -empati for de ansatte, kold og kynisk, kroner og øre.


  • #24   6. jun 2018 Cris7 #22 tak jeg fik både grus og sand i øjnene så fik tåre i øjnene og ja folk skal nogle gange lytte frem for at tale smiley

  • #25   6. jun 2018 Uha Cris # 22.
    Det var da en trist historie, og en meget følelses kold chef, Det er da utroligt usympatisk ikke at kunne sætte sig ind i andre menneskers sorg. smiley smiley smiley


  • #26   6. jun 2018 #25 - det har du fuldstændig ret i, men de findes også her smiley

Kommentér på:
Du er et dårligt menneske, hvis du er empatisk

Annonce