796 visninger
|
Oprettet:
intra ? {{forumTopicSubject}}
Kan folk ikke stave til interesseret eller hvad? Det er vel ikke så svært...
jun 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Emner: 5 Svar: 1.573
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 41 Svar: 3.259
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 9 Svar: 236
Jeg er enig..
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 12 Svar: 223
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Fotoprofiler: 1 Emner: 12 Svar: 1.024
kan heller ikke finde ud af at stave det rigtig ord for selvf.
Sgu mange ord jeg ik kan skrive.. hvorfor? kan det ikke være ligemeget så længe folk forstår hvad man mener... sgu da ingen grund til at gøre nar at os der ikke var skide gode i skolen.
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 394 Svar: 2.147
mar 2009
sep 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.262
Jo, det ER dovenskab, som driver værket.
Da jeg i sin tid lærte at stave, brugte jeg en ordbog, hvis jeg var i tvivl om et ord. Nu er der elektroniske ordbøger overalt, men dovenskaben spiller en kæmpe rolle. Hvis telefonen ikke kan stave til "intraseret" MÅ det da være den, som er forkert på den og man gider ikke at lære den rigtige stavemåde, men skriver blot "intra" i stedet for. De to ord jeg lige har stavet forkert med vilje, er understreget med en rød streg, fordi jeg bruger Firefox, så der er endnu en stavekontrol. Google er også en rigtig god hjælp.
Læs bare denne korte tråd her, og se hvor mange fejl der er!
Manglende eller forkert tegnsætning, ingen stort begyndelsesbogstav osv.
"kan det ikke være ligemeget så længe folk forstår hvad man mener..." NEJ, det er ikke lige meget, hvordan man behandler det danske sprog.!
Det er da ikke så svært, at finde ud af, hvordan de ord man er i tvivl om staves.
Det er ren dovenskab!
Hvad sker der også lige for ordet "synes" og "syntes". Det bruges efter hvad man nu lige synes man vil sætte ind. Synes er nutid og syntes er datid.
Mayonnaise (bemærk at der er TO n'er i ordet), er blevet til majonæse pga. dovenskab.
Ressource er blevet til resurse.
Efterhånden kan man stave som man vil, pga. dovenskab.
Ikke er ikk eller ik. Dovenskab.
Selskab og ikke selvskab.
Tegnsætning er svært, jeg vil heller ikke lægge hovedet på blokken, og sige at min er fejlfri, men jeg sætter da kommaer efter en regel, og undlader dem ikke bare. Mange sætter også tre ??? eller !!!, efter en sætning, og her er da ikke dovenskab, men ukendskab, for Retskrivningsordbogen siger højst to tegn.
Hvorfor er ordet "forkortelse" egentlig så langt?
mar 2007
Jeg er meget enig, for med denne dovenskab kommer at vi ændrer sproget. Mange sprog i verden har oplevet at deres sprog er blevet ændret, fordi det blev almindeligt at anvende alternative måder at skrive og snakke på...
mar 2009
sgu nemt at sidde og sige at det ik er så svært at finde et ord på google eller ligne, hvis man selv ikke har svært ved at stave... sgu mange ord jeg overhovet ingen anelse har om hvordan det staves. også hjælper goole eller diverse stavekontroller heller ikke...
har ihverflad tit siden og måtte ringe til min mor og høre hende af, fordi stavekontrollen slet ikke kunne finde det....
og jo synes det vigtigste er at folk forstår hianden....
mar 2007
Nej. Det vigtigste er ikke at vi forstår hinanden. Vi skal respektere vores sprog, ellers kunne vi alle skrive som det passer os "så længe vi forstår hinanden".
mar 2009
sep 2008
Man bliver heller ikke tage så seriøst, som den der gør sig umage.
Der er nogle regler som man skal følge, ligesom der er regler i trafikken.
Hvis man bare skider på det hele, og kører over for rødt, bliver man ikke taget særlig seriøs, selvom man sagtens kan være et fint menneske på alle andre punkter.
ja sys d r liemejet om man skrivr som man ve bar folk førstår va man menr!
feb 2008
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 511
På én aften blev der i underteksterne på TV skrevet "aftnen" 3 gange, efterfulgt af "Køknet" 2 gange...
Så ER det sgu da ikke så sært at folk bliver forvirret, for hvis nogen burde kunne stave, er det folk der arbejder med at formidle tekst til resten af befolkningen.
mar 2007
mar 2009
synes da det er meget mere irreterende når folk begynder på alle deres små engelske sætninger... hvad skal det til for? vi er jo ligesom i danmark, hvad skal de engelske sætninger så til for her?
(måske bare mig fordi jeg ikke fatter en skid engelsk, og derfor irreterene mig når folk skal skive engelsk til mig.
jul 2007
mar 2009
jul 2007
sep 2008
Så forstår du vist ikke særlig godt, eller læser mine indlæg. Jeg skal da gerne kopiere det første jeg skrev!
Skrevet: 28-09-2009 01:26:06
Ordblinde er ikke omfattet af kommende kritik.
Jeg har såmænd lært at stave med hjælp af en ordbog. Hvis man ikke finder ordet man leder efter første gang, må man jo tænke, "mon det staves på en anden måde?", og sørme om man så ikke finder det.
Hvis man ikke kan finde "intarasse" kan man måske prøve "interasse" og vupti så finder man det.
Det er for nemt, at bare give op i første hug.
Det er også blevet helt legalt, at man bare skriver intarase og så bagefter (staves?).
"Jeg ved, at det er stavet forkert, men det kan sgu da ikke være mig, som skal rette fejlen, det kan i andre gøre". Det kan jo betyde, at jeg selv skal lave et stykke arbejde, og aldrig finder ud af, hvordan man gør, ligesom hvis ens mor hele livet igennem, skal tørre ens røv.
"Jeg smider lige dette papir på gaden, men i andre kan lige samle det op, for det kan da ikke passe, at JEG skal lave noget. Hvis i ikke kan lide måden jeg staver på/at der ligger papir, kan i jo bare lade være med at læse mine indlæg/gå en anden vej".
Igen, dovenskab der driver det hele.
mar 2007
Hvor dårlig en undskyldning er det? Fordi vi andre har brugt tid på at lære og stave, så behøver I ikke fordi I har et privilegium? Fri mig for sådanne tåbelige udtalelser. Alle kan lære at stave (naturligvis er ordblinde undskyldt), men andre er bare dovne og læner sig op ad den undskyldning om at det kan de ikke finde ud af.
Jeg ved ikke hvordan I lever med det, men jeg ville have det svært med at indrømme at jeg ikke kan finde ud af noget så basalt.
-
Uvidenhed og inkompetence er en større trussel mod samfundet, end pædofili og terrorisme.
mar 2009
ja ja, man tænker sig lige om engang igen, også wupti så fandt man ordet. BAAH.... kan du sagtens sige, sad så sendt som igår og sgu skive et ord, sagde det igen og igen for mig selv, og jeg ku simpelhen ikke høre hvad det var for et bokstav det startede med. Jamen så tog jeg lige min ordbog og læste hele bogen igennem ind til ordet kom frem... ja ja... Godt være jeg så opgiver for hurtig, men jeg gider ikke rende rundt med en ordbog hele dagen fordi jeg jo kan risikere at sgu skrive en sms med et ord jeg ikke lige ku stave til.
og hvorfor er det lige man ikke må skrive intra? sgu da ikke anderledes end at man skriver fx. eller mm. osv.
man laver da forkortelser fordi det er nemmer.
kan virkelig ikke se hvad der er galt i det.... overhovet ikke....
og synes ligesom ikke man kan samligne det med at smide fx. skræl på gaden....
mar 2009
mar 2007
Sabine B
Nej. At skrive intra er ikke det samme som at skrive fx. osv., idet disse forkortelser er accepteret af den danske retskrivning.
Når I slår et enkelt ord op den ene gang, er der stor sandsynlighed for at I kan stave det eller finde det nemmere næste gang. Jeg praler skam ikke af at skrive perfekt og uden stavefejl, men jeg gør mig aldeles umage for at dem som læser mine indlæg skal forstå netop det jeg mener, og at de ikke skal sidde og gruble over meningen. Det føler jeg er det mindste jeg kan gøre.
Hvad angår diskution og diskussion så er jeg personligt mere glad for "ss" versionen, men "t" er også accepteret så det har du stavet rigtigt selvom google rettede dig.
mar 2009
Nå okay, så jeg ikke helt gal på den, jo så os det der kan være forvirende at man skriver det som man mener det skal, også rette stavekontrollen eller google det til noget andet...
ja du har ret i man husker bedre ordet når man har slået det op osv. men kan bare være svært til tider at finde de ord hvis man er helt blank på hvordan det staves.
sep 2008
"Hvad angår diskution og diskussion så er jeg personligt mere glad for "ss" versionen, men "t" er også accepteret så det har du stavet rigtigt selvom google rettede dig. ", øhh nej, det kan ikke staves med "t", efter hvad jeg da ved.
"og hvorfor er det lige man ikke må skrive intra?", fordi det IKKE er en forkortelse!
mar 2009
tja ku være det så sgu til at blive en forkortelse. den ordborg skal vel os fornyes engang imellem...
mar 2007
Hvad angår ordet diskussion. Jeg er af selv samme mening, at det ikke kan staves med T, men denne diskussion havde jeg i min gamle klasse, hvor vores dansklærer fortæller at det i henhold til den danske retskrivning er blevet accepteret med T. Jeg synes det er dybt godnat at et ord kan staves på to måder, blot fordi det er blevet alment accepteret at nogen staver det forkert og vi andre så skal leve med det.
sep 2008
Sabine, ordbogen fornyes ret ofte. Der er bla. kommet ord som majonæse, fordi folk ikke kan stave til mayonnaise (bemærk to "n" 'er)
Moderen og faderen er blevet til moren og faren. Jeg fatter ikke Sprognævnet, for at være ærlig. Faren var stor. En stor fare, eller en stor fader??
Ressourcer er blevet til resurser, så sproget ændres konstant. Ikke altid til det bedre.
mar 2009
sep 2008
Hvad nytter det, at have et ord som mayonnaise, som alle staver forkert, fremfor et ord som alle kan stave til, men alle synes ser dumt ud?
Prøv at spørge omkring dig, hvordan de staver til mayonnaise, og jeg vil gætte på, at 90 % staver det med kun ét "n".
Jeg holder mig til de gamle stavemåder, nok fordi jeg er gammeldags, men også fordi jeg KAN stave.
Jeg er lidt i tvivl, men jeg mener da, at der er åndssvagt, at man laver faderen om til faren, da man så nemt kan komme i tvivl om, hvad betydningen er.
intra ?