{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

brud på persondataloven {{forumTopicSubject}}

Nu har politikere i mange år prøvet at få lov til at lave en sammenkørsel af data fra en person. Men hele tiden er de blevet bremset af persondata loven.

Nu prøver man igen med et lovforslag om at alle oplysninger fra E-boks skal samles i et central database -hvor begrundelsen er at så kan man give besked til borger om påmindelser o.l.

Hvis det vedtages er det i strid med lovgivningen i EU, hvor data i et sammenhæng ikke må bruges i et andet. Det gør at borger måske bliver mere påpasselig med at opdaterer deres oplysninger i E-boks,

Jesper Lund, der er formand for IT-Politisk Forening, der indsamler viden og formidler den, er skeptisk. Og samtidig siger han at Han vil ikke betegne det som det største indgreb i folks ret til privatliv, men påpeger, at det er en del af en trend.

Jeg vil ikke betegne det som et lille indgreb men et stort da alle ens oplysninger om en person skal samles i et register.

Da man i sin tid så stille begynde på at digitalisere det offentlige så var ideen netop sikkerhed, og derfor blev oplysninger om en borger delt op på flere databaser. Man lavede også dengang lag i adgang til databaser som gjorde at en med adgang C ikke havde adgang til D,E, F, G osv. uden særlig tilladelse og begrundelse.

Det at samle hele ens historik et sted er guf for hackere for nu skal de kun ind et sted. Jeg ved så ikke lige hvad Sophie Løhdes (V) har den dumme ide fra - men hun er jo innovations minister.

Man bliver ikke klogere af at hun siger: Det er et led i digitaliseringsstrategien fra maj 2016, som er den store køreplan for det offentlige frem mod 2020.

For mig at se så bliver folk jo anholdt for at kigge ind af folks vinduer men ikke det digitale vindue - her kan det offentlige bare kigge løs hvis loven bliver vedtaget.

Det her er langt forbi BIG BROTHER.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  brud på persondataloven
  • #1   3. okt 2018 Polysl jeg er helt enig med dig og det selv om jeg intet har at skjule og ja der var en gang politikere der kom ind grundet de brande for en politik nu kommer politiker bare ind fordi de er gode til at danse eksempelvis andre har været med i hit med sangen smiley

  • #2   3. okt 2018 Det har intet med at man kan accepter fordi man ikke har noget at skjule, det er salami metoden man i mange år har brugt - terror loven, skat, osv. der ryger hele tiden et lille stykke af ens privatliv indtil man har fuld kontrol med borger.

  • #3   3. okt 2018 Polysl enig bare så enig smiley

  • #4   4. okt 2018 Jeg synes omvendt det er en god ide’ med sammenkøring af registre i det offentlige.
    Fordelene er mange når det kommer til opklaring af socialt bedrageri bl.a..
    Tænk hvad der kunne spares af penge hvis politiet havde adgang til oplysninger om borgere der modtager off. ydelser 😏
    Dermed kunnne de bl.a med det samme stoppe folk der ulovligt er på vej ud af landet fordi de samtidig skal stå til rådighed for arb.markedet 🤨
    Eller dem som har kufferten fyldt med penge selv om de skylder i skat osv.osv
    Hver gang politi og skat laver kontroller koster det spidsen af en jetjager og det resulterer i alt for få kontroller 😩
    Lad endelig vore myndigheder få fuld kontrol over vore oplysninger så vi kommer al det skide snyd og bedrageri til livs 👍🏻
    Der er intet “Big brother” over dette, med mindre man har noget at skjule 😳
    Frygten for hackere og identitetstyveri er malplaceret da dette for størstedelens vedkommende sker via folks egen skødesløse færden på internettet 🧐

    Hvis man ønsker et samfund med mindre vold og mindre snyd er overvågning nødvendig og for alle dem der ikke har noget at skjule burde det ikke være et problem 😇


  • #5   4. okt 2018 #2 Polysl
    terrorlov, skat og privatliv.
    Mange af dagens forbrydelser var utænkelige for blot ti år siden grundet internettet og derfor er sammenkøring nødvendig hvis myndighederne skal have en chance !
    Hvordan bliver dit privatliv krænket med dagens lovgivning ?


  • #6   4. okt 2018 personligt bryder jeg mig ikke om et central register over alle borgere, da det giver en større sikkerheds risiko.

    Vi kan se hvor let det er at fange snydere ved at lave taskforce i lufthavne, det er også let at se hvem der er rejst ud af Danmark sammenstillet med folk på social ydelse, så det koster ikke en jetjager.

    Når de så kommer tilbage fra ferie så står de klar med at nappe alle snyderne.

    Det mest besynderlige ved tidligere lov er at skat ikke uden dommerkendelse kan tiltvinge sig adgang af fordøren, men har lov til uden dommerkendelse at gå ind i folks haver altså bagvejen.


  • #7   4. okt 2018 At tro på, at man kommer al snyd til livs ved at øge kontroltrykket, viser blot naivitet og uvidenhed.
    Det fænomen er ikke ukendt; heller ikke blandt politikere og embedsmænd.

    Selvfølgelig vil kontrol kunne eliminere noget snyd, og meget kontrol vil eliminere meget snyd. Men man kommer aldrig al snyd til livs.

    Der findes stater, hvor borgerne forsøges styret og kontrolleret både tidlig og sent. Men selv i de stater lykkes det enkelte borgere at komme uden om kontrollerne.

    Desuden vil mere kontrol blot få endnu flere til at snyde; bare for at vise deres utilfredshed med myndighedernes indblanding.

    Måske skulle man hellere tage fat i lovgivningen og se, om det er muligt at få færre og mindre komplicerede love, som man så i stedet kan håndhæve på ordentlig vis.


  • #8   4. okt 2018 Cody N jeg må bare give Polysl og Peter P ret da jeg ikke ønsker en stasistat smiley

  • #9   4. okt 2018 #6 Polysl
    Hvilken sikkerhedsrisiko tænker du på ?
    Det er dyrt hver gang skat og politi skal koordinere indsatser og derfor begrænses aktionerne mærkbart.
    Senest i forb. med ulovlige varer i kioskerne udtalte politiet at der manglede resourcer til flere kontroller så hvis en enkelt myndighed (politiet) havde adgang til alle oplysninger sparede man både tid og penge.
    Den med fordøren kontra bagdøren har jeg ikke hørt før, men alle besøg bunder vel i konkrete mistanker smiley


  • #10   4. okt 2018 #7 Peter P
    Når jeg skriver “al det snyd og bedrageri” ved jeg skam godt at man ikke kommer al snyd til livs, men der snydes for rigtig mange penge og der skal gøres meget mere.
    Senest så vi programmet med mentor ordningen hvor omfattende snyd er blevet afsløret og tænk lige på at denne ordning ikke blev opfundet for nylig.
    Før det var det tolkebistand og friskolernes elevantallet den var gal med og listen er uden tvivl rigtig lang.
    Uden at vide det vil jeg påstå at det offentlige snydes og bedrages på alle ydelsesområder
    og med tanke på at der bliver færre og færre skatteydere er det bydende nødvendigt at der sættes en stopper for denne samfundsuorden.
    Din påstand om at mere kontrol vil medføre mere snyd køber jeg slet ikke smiley


  • #11   4. okt 2018 #8 Leon
    Der er intet “Stasi” over bekæmpelse af snyd og bedrag !
    Stasi udførte kommunistisk sindelagskontrol hvilket er noget ganske andet smiley


  • #12   4. okt 2018 Sikkerheds risikoen er at samle alle borgers oplysninger et sted - specielt når man hele tiden høre om hvor let danskere tager sikkerhed.

    Assens Kommune sendte fortrolig mail ud med 751 cpr-numre til den forkerte

    Borgeres cpr-numre lå tilgængelige på kommunes hjemmeside

    Datatilsynet: CPR-nummeret er ikke en følsom personoplysning

    Ved en fejl har Kolding Kommunes byggesagsafdeling sendt CPR-numre ud til to husejere, som har bedt om aktindsigt.

    En menneskelig fejl er skyld i, at en journalist modtog cpr-numre på borgere i Assens Kommune.

    Syv cpr-numre på navngivne AU-ansatte og studerende.
    Det var resultatet af UNIvers-redaktionens leg med internettets søgemaskiner i et par timer.

    Århusianske gymnasieelevers CPR-numre lækket på nettet

    Haderslev Kommune, der sendte en liste med 298 CPR-numre til en borger.


    Rigshospitalet solgte fyldte arkivskabe med patient journaler

    Jeg kunne finde mindst 50 flere sager om sløseri med personfølsomme oplysninger.

    Og så mener du at vi skal følge os trygge?





  • #13   4. okt 2018 Polysl, det er ikke god læsning #12 smiley

  • #14   4. okt 2018 Ja man bliver mundlam smiley

  • #15   4. okt 2018 #12 Polysl
    Som Datatilsynet skriver er cpr nummeret ikke en personfølsom oplysning i sig selv og jeg formoder at lækkede cpr numre erstattes med nye af de relevante myndigheder i de tilfælde hvor numrene var tilknyttet navne og adresser smiley
    For mig er det langt mere utrygt at fælleskassen drænes ved snyd og bedrag smiley


  • #16   4. okt 2018 Cody N jeg vil bare sige meget mere politi de arbejder røven ud af bukserne også de arbejder røven ud af bukserne smiley

  • #17   4. okt 2018 Korrekt Leon.
    Flere resourcer til politiets bedrageriafdeling er nødvendigt smiley


  • #18   4. okt 2018 Cody N også der mangler politiet folk og det gælder jo hele det danske system der er i knæ smiley

  • #19   5. okt 2018 Selvom man ikke har noget at skjule er jeg stærkt imod mere overvågning.

    Det er så grænseoverskridende for privatlivets fred.

    Ikke mindst vil alle de oplysninger samlet eet sted for en person, give hackere endnu størrere muligheder for at forfalske og snyde med informationer.



  • #20   5. okt 2018 Jeg føler omvendt på ingen måde mit privatliv krænket ved overvågning og er ej heller nervøs for hackerangreb da min afsky for snyd og bedrag overtrumfer alt smiley


  • #21   5. okt 2018 cris

    Du vil vel også finde dig i at hvis der ved lov siges at alle danskere skal melde sig hos sin nærmeste politi for at få taget fingeraftryk og dna skrab. smiley

    Argumentation er at det vil lette deres arbejde.


  • #22   5. okt 2018 Cody N problemet er hvis man hjælper en ven/veninde med et sted at sove eller lade samme person være gæst i x-antal dage så vil jeg faktisk tro at det takseres som snyd smiley

  • #23   6. okt 2018 #21 Polysl
    Jeg formoder den er møntet på mig selvom du skriver Cris smiley
    Jeg er stor tilhænger af dna registre og efter min mening burde alle individer fra fødslen dna registreres og derudover burde alle udlændinge, flygtninge og migranter afkræves dna prøve inden adgang.
    På sigt vil alle pas verden over indeholde dna profiler.
    Dna er suverænt det bedste identifikationsmiddel der findes og spiller en større og større rolle i mord og voldtægtssager, men også til fredeligere afgørelser som faderskab m.m.
    Uden dna prøver ville komplicerede operationer og organ udskiftninger ikke kunne lade sig gøre.
    Jeg er “all in” for alle tiltag der gør livet sværere for kriminelle og jeg kan stadig ikke forstå hvad det har med krænkelse af privatliv at gøre smiley



  • #24   6. okt 2018 Leon, der er intet ulovligt i det du skriver om, med mindre din gæst har gjort noget galt og skjuler sig for myndighederne.
    Derudover må du ikke have andre boende hvis du modtager ydelser der beregnes udfra at du er enlig smiley


  • #25   6. okt 2018 Nej jeg ville ikke frivilligt give hverken mine fingeraftryk, og slet ikke DNA til en registrerings database.

    DNA er virklig meget personlig, og det skridt er ikke så ligegyldigt som det gøres til.

    Alt sker, som Poly, også har nævnt tidligere efter en salamimetode.

    Pludselig bliver vores DNA solgt til medicinalfirmaer, forsikringsselskaber, Danmark forsikringstilskud, m.m.

    Ikke mindst sker der en konstant udvikling i meget, så ingen kan vide nu, hvordan der kan snydes og bedrages med det også.





  • #26   6. okt 2018 ja Cris

    DNA ville være guf for forsikrings selskaber hvor man faktisk kan se at de senere bliver dårlige kunder via profilen. Så kan man fravælge al det dårlige og have gode dna profiler som lever længe.

    I England har man CCTV som er overvågning og man kunne læse for år tilbage at opklaring i flere tilfælde sker ved alm politi arbejde og ikke pga. overvågning.

    På nettet er overvågning intens, bare her når man indlæser hovedsiden kan man se forskellige interesser i venstre hjørne som, Google, analyser, institutter, statistikker. osv.

    Al den overvågning på nettet kan man undgå ved at bruge TOR browser, hvor anonym betyder total anonymitet.


  • #27   6. okt 2018 Politikkere, via deres spin- doktorer, er gode til at skabe en stemning omkring det de ønsker, uden direkte at sige hvad deres foreslag i virkeligheden handler om og har af konsekvenser.

    Såsom: 'Ærlige statsborgere har intet har at skjule',
    ' Privatlivet vil ikke blive krænket',
    ' Er det ikke godt at vi beskytter jer mod kriminelle?'
    ' Vi ønsker kun at gøre alle mere trygge' !
    ' Vi ønsker tryghed for jeres børn'
    osv.

    Mens virkeligheden er at man ønsker at overvåge hver eneste person, fratage ens frihed, fordi alt bliver registreret. Som at være i et diktatur groft sagt.

    Vis der er nogen som i den grad har brudt trygheden og tilliden hos borgere i hverdagen, så er det politikkerne.

    I deres store iver for at spare penge, har de sparet på de direkte centrale områder, som istedet kunne have indbragt penge i statskassen.

    Nemlig SKAT, mere politi, og sundhedssektoren.














  • #28   6. okt 2018 Ingeniøren skrev for tid siden at overvågning er en falsk tryghed, den forhindre ikke noget. Vi kan tage Aalborg Jomfruanegade som i den grad er overvåget, men dem som vil lave ballade har fundet alle de blinde vinkler, samt at skjule ansigtet når de går ind i gaden fordi alle bliver fotograferet.

    Det har ikke mindsket balladen.


  • #29   7. okt 2018 Der er ingen grund til at male fanden på væggen gutter, dna analyser redder faktisk mange mennesker med arvelige sygdomme og forhindrer at de dårlige gener fortsætter i generationer.
    Derudover har politiet stor hjælp af dna teknologien i opklaringsarbejdet:
    https://ekstrabladet.dk/112/politiets-bedste-detektiv-dna-register-faelder-forbrydere-paa-stribe/5878220


  • #30   7. okt 2018 Cody N jeg går ind for dna register og ja men at have en gæst i x-antal dag vil jeg tro kunne takseres som snyd smiley

  • #31   8. okt 2018 Ja, et DNA register over kriminelle er fint, for det er ofte gengangere.

    Men ikke at ALLE skal tvinges til at være i dette register.

    #29 Cody: dna analyser redder faktisk mange mennesker med arvelige sygdomme og forhindrer at de dårlige gener fortsætter i generationer.


    Cody, lige præsis den 'undskyldning' for at oprette DNA registre bryder jeg mig absolut ikke om.

    Det er en farlig vej at gå, men også en faldgrube. Man kan ikke udrydde arvelige sygdomme. Sålænge vi indtager fødevarer eller drikkelse som ikke er 'rent', hvilket menes med tilsætningsstoffer, antibiotikaer, m.m.m., så vil kroppen reagere, hvilket fostre ligeså vil.

    Desuden kunne man også forestille sig at der vil komme match for donorere af forskellige ting, som så vil komme i et dilemma for at blive spurgt til om de vil redde den og den.

    Der er alt for mange ting, som kan misbruges ved at man giver sit DNA frit løb i et registre.


  • #32   8. okt 2018 For mig at se, så er persondataloven noget flydende, alle beder stort set om ens personnr og er det på nettet det foregår, så skal der logges ind med id, et eksempel YouSee, det skal simpelthen have det hele, hvilket jeg slet ikke kan forstå ??

  • #33   8. okt 2018 #31 Cris7

    Der er faktisk mange fordele ved gen testning for arvelige sygdomme:
    https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/diagnostisk/klinisk-genetisk-klinik/undersoegelse-og-behandling/Sider/arvelige-sygdomme.aspx

    Jeg tror ikke på at dna match vil sætte nogen i et dilemma mht. donation på samme måde som det heller ikke er sket indtil nu for indehavere af sjældne blodtyper smiley

    Jeg har ikke hørt om tilfælde hvor raske mennesker er blevet bedt om at donere grundet specielle legemelige forhold smiley


Kommentér på:
brud på persondataloven

Annonce