Spørsmål ang. regler ved kontanthjælp. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min kæreste og jeg kommer højest sandsynligt på kontanthjælp snart, pga. slut på vores uddannelse. Vi ved at man ikke må have mere end max 10.000 på sin konto. Vi spare op hver måned på budgetten til de regninger der kommer hver 3. måned da vi lejer hus. Dette indebærer el, vand og varme. og derfor overstiger vores budget over de 10.000 hver 3. måned lige inden det hele bliver trukket.
Har dette noget at sige hvis vi skal på kontanthjælp, fordi vi ikke kan finde arbejde? Er der nogle regler indenfor dette område som gør at det er ok at have penge på sin budget når de kan se hvad pengene går til?
Håber nogle ved noget.
dec 2014
Følgere: 3 Svar: 392
Formue
Har du som enlig en formue over 10.000 kroner, eller har du og din ægtefælle eller din samlever en formue over 20.000 kroner tilsammen, vil du som udgangspunkt ikke være berettiget til kontanthjælp.
Og så længe i kan bevise det er til husleje osv så kan de ikke sige noget til det. Da det er til udgifter og ikke en opsparing.
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
Så kan kommunen stikke snablen op i sin dertil indrettede r..!
apr 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 277
hvis i står i en akut situation skal i søge enkeltydelse
har du ikke en sagsbehandler?
de kan svare på de fleste ting..
ellers ring til dit jobcenter
de hjælper sikkert også gerne med dine spørgsmål
og har du penge om det er budget eller ej
så skal du bruge dem først.
det er lidt hul i hovedet nogle gange
dec 2014
Der står ingen steder at man først kan få efter 3 måneder
dec 2014
udbetales bagud. Det vil sige, at du først modtager kontanthjælpen en måned efter, du
har henvendt dig. Derfor er det en god ide at lave en aftale med socialforvaltningen, så
snart du er færdig.
Et eksempel:
Afslutter du f.eks. uddannelsen d. 26. juni, vil du, såfremt du er rettidigt indmeldt i en A-kasse, være berettiget til dimittendsatsen fra d. 26. juli. I tidsrummet fra d. 26. juni til 30. juni vil du forsat være dækket af den SU, du fik udbetalt for juni måned. Fra d. 1. juli til d. 26. juli kan du få kontanthjælp, som udbetales sidst i juli måned.
På denne måde vil du ikke få noget udbetalt til at dække udgifterne i juli måned, og derfor kan socialforvaltningen vurdere, om du kan modtage engangshjælp. Lov om aktiv socialpolitik § 25a. (Takster for engangshjælp kan ses på Studenterrådgivningens hjemmeside).
Du skal være opmærksom på, at de fleste kommuner vil kræve, at du aktiveres, f.eks. deltager i beskæftigelse i den periode, du modtager kontanthjælp og engangshjælp.
Kontanthjælp og engangshjælp udbetales som almindelig skattepligtig indtægt. Du bruger skattekortets fradrag samt trækprocent til at beregne din nettohjælp. Du skal ikke betale de 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Kontant- og engangshjælpen er som hovedregel ikke tilbagebetalingspligtig.
Socialforvaltningen foretager dog i hver enkelt sag en individuel vurdering af, om du skønnes at være i stand til at tilbagebetale. Det afhænger bl.a. af, om du får et job og til hvilken løn. Hvis hjælpen gøres tilbagebetalingspligtig, vil der ikke kunne stilles krav om aktivering.
apr 2013
Du bliver klogere
Tro mig der skal gå 3,mdr efter uddannelse før du kan få det
Og sådan er reglerne
var selv i den situation i juni
Jeg bestod mit grundforløb der
Havde ingen læreplads.
Så jeg søgte kontanthjælp for at have noget at leve for.
Men det kunne ikke lade sig gøre
Jeg skulle søge en enkeltydelse
dec 2014
apr 2013
Det fra sidste år det der
Men held og lykke med din søgning
Der er nye regler
Det jo ikke forsjovt jeg skriver alt det her
Spørsmål ang. regler ved kontanthjælp.